Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hifi pladespiller til vinyl indspilning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
spazzer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 18 September 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Jeg er begyndt at købe flere og flere ting på vinyl, som jeg bruger i dj sammenhæng. Det første jeg gør når jeg får vinylerne er at spille dem ind på computeren, så jeg os har dem i digital form inden de er for beskidte og slidte. Jeg vil nemlig gerne have en så god som mulig digital kopi af vinylerne.. Hertil er min dj pladespiller sikkert langt fra bedste afspiller at bruge til formålet, men det er altså den jeg bruger nu. En Numark TTX'er.. Mit spørgsmål er så om det i mit tilfælde kan være en fordel at købe en hifi pladespiller, og i så fald hvilken plus pickup jeg bør købe, når formålet er at lave digital kopi af vinyler med god lyd? Det er vigtigt at pladespilleren ikke svinger tempo.

Til top Vis spazzer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spazzer

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 September 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Køb dig en Technics 1210 istedet for din Numark og monter en god pickup på den. Læs evt. den her tråd:Direkte drevne pladespillere

Det giver ingen mening for dig at købe det du sikkert referer til som "hifi pladespiller". Jeg garanterer dig for at en 1210er er mindst lige så hifi som hvad du ellers vil finde i området omkring 10k.

Hilsner

Mirland

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 September 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hifiklubben har en lille denon som kan sættes direkte på line-in til ca. 1000,-.

Men helt ærligt? Med mindre de plader du har er så sjældne, at det umuligt kan opdrives igen, ville jeg nok lede efter en CD på  biblioteket eller købe det på Itunes.

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum

spazzer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2006 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Det kan min ttx'er nu os stilles til..

Men må indrømme det nok ikke lige var disse svar jeg havde forventet.. troede ikke ligefrem hifi entusiaster ville anbefale 1210'ere og mp4 filer. Men forsætter på nuværende måde hvis der ik rigtig er nogen kvalitet at hente.. De vinyler det drejer sig er ting som kun findes på vinyl og tror min ttx'er er mindst ligeså god som 1210'eren.. Men hvis nogen har erfaringer med sammenligning af de to, eller andre, høre jeg det gerne.

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 September 2006 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

spazzer skrev:

Men må indrømme det nok ikke lige var disse svar jeg havde forventet.. troede ikke ligefrem hifi entusiaster ville anbefale 1210'ere og mp4 filer.

Du spørger efter en pladespiller der 100% hastighedspræcis. Så har du ikke noget valg andet end at anvende noget quartz-styret. At du så ikke opfatter en 1210 som en hifi-pladespiller må du selv ligge og rode med Men hvis du nu læste den tråd jeg linkede til ville du få besvaret dine spørgsmål. 1210eren tager spånplade-pladespillere som Rega og Pro-ject og trækker bukserne ned på dem - og ja, jeg har haft en hel del pladespillere. Hvorvidt en Numark (som er en meget billig kopi af en 1200/1210 med langt svagere motor og bygge-kvalitet) er ligeså god som en 1210 - tja, det får du nok ikke mange til at give dig ret i. Hvis du virkelig er dj, så vil du også vide at kun 1210eren kan holde til det slid, den så vil blive udsat for.

Jeg fatter imidlertid ikke hvorfor du vil have dine vinyl kørt over på harddisk ? Som dj skal du da bruge vinyl - det andet giver da ikke så meget mening. Ellers kan du ligeså godt lave en playlist og smutte i baren 

Hilsner

Mirland

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 19 September 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Hej spazzer(!).

Jeg har søgt lidt på din Numark TTX for at finde ud af hvad det er for et slags dyr. For mig at se virker det som om det er en spille der primært er gearet mod dj'ing og ikke meget andet... Tonearmen alene gør det praktisk umuligt at opnå noget der minder om korrekt opsætning (geometri) af pick-up'en (så vidt jeg kan se).

Som jeg forstår det er der 2 muligheder: Enten kører du med et headshell (hovede) på det lige armrør uden nogen form for offset (knæk indad) eller også bruger du det ekstra S-formede armrør som på billedet nedenunder?

Er det korrekt? Det manglende offset (knæk) med det lige armrør er måske godt når der skal scratches men meget skidt når det gælder korrekt afspilning af vinylen. Billedet med det S-formede armrør ser for mig også helt forkert ud (med hi-fi øjne). Armen virker alt for lang i forhold til S-rørets offset så jeg kan heller ikke her se hvordan det skulle være muligt at få placeret nålen korrekt (optimalt) i forhold til rillerne i vinylen.

Her kan du læse en god detaljeret gennemgang af en pladespillers funktioner/opsætning (på dansk). Det kan give en grundlæggende idé.

Jeg kan godt forstå du er lidt overrasket over at blive anbefalet en SL-1200/1210 på et hi-fi forum. Sandheden er dog at den oprindeligt blev produceret med hifi-entusiasten for øje. Pga. den solide opbygning og hurtige opstart blev den hurtigt dj's foretrukne spille. Det har så hen ad vejen gjort at den blev set skævt til af den "sande hi-fi entusiast". Det ændrer dog ikke ved at den stadig (også) er en hi-fi pladespiller. Hvis du orienterer dig rundt omkring (i verden) på diverse hifi-fora vil du opdage at den har fået lidt af en renaissance. Den er blevet accepteret igen som værende kosher kan man sige.

I ca. samme (ny)prisklasse som SL'eren er populære valg bla. en Rega P3 eller en Pro-ject RPM 5. Du får dog ikke samme bundsolide konstruktion og en pladespiller der kan holde hastigheden 100% perfekt (hvilket jo er en prioritet hos dig) med de alternativer som du gør med Technics'en. Dette er måske et noget fortænkt eksempel men hvis f.eks. Rega eller Pro-ject skulle producere hvad der svarer til en SL-1200/1210 så ville den helt sikkert komme til at koste MEGET mere end hvad den gør i dag.

Lidt SL relateret læsestof:

AudiogoN anmeldelse.

Positive Feedback #26.

TNT-audio.com anmeldelse.

audiophile.no anmeldelse.

Manualer: 1200 og 1210.

KABUSA. Sælger diverse ekstraudstyr og tweaks til SL'erne ("Record Players" - "Audiophile Custom").

Wikipedia - SL-1200.

VintageTechnics.com.

Audio Asylum (US) er nok verdens største og mest aktive hi-fi forum. I deres vinyl underafd. (Vinyl Asylum) har der været masser af SL-1200/1210 diskussion de seneste år (især). Prøv at bruge deres søgefunktion.

Vinyl Asylum.

Det er vel lidt ærgerligt at du ikke købte en SL'er i første omgang da den er yderst kapabel som både hi-fi og dj pladespiller. Hos Thomann i Tyskland kan den købes for ca. 3500,-kr. (læg dertil sølle 8,-€ i forsendelse).

Hvilken pick-up du bør købe kunne f.eks. komme an på dit udstyrs samlede klangbalance. Hvis dit anlæg hælder mod det lyse kunne en PU der er en anelse mørk i lyden være en ide (f.eks. en Shure M97xE) og omvendt selvfølgelig. Andre bud kunne være Audio Technica AT-120E, Audio Technica AT-440MLa (sørg for at det ER den seneste version med "a" i enden da den "gamle" version (440ML) vist var noget spids i toppen) og Denon DL-110 (800,- hos hifiklubben). Husk at en ny pick-up skal spilles til (ca. 20-50 timer) før end den lyder som den skal. Især med Audio Technica modellerne skal du nok regne med 50 timer.

PhonoPhono.de

Kvaliteten af din RIAA (phono indgang) har også meget at sige og bør bestemt ikke negligeres! Disse kan jo købes separat. En god en koster dog lidt...

Nu skal jeg nok lukke arret....
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

spazzer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2006 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

En Numark ttx'er har faktisk en noget større torque end 1210'eren og så skipper den ikke lige så let som 1210'eren med den lige tonearm på. Bla. derfor jeg foretrækker den til dj brug.. Billede nr. 2 med s armen monteret forstår  jeg nu heller ikke. På billedet er s ledet sat i forlængelse af det lige led.. Man kan afmontere det lige led og så sætte s ledet på uden det færste led; det må være den oprindelige hensigt.

Jeg bruger en ortofon nightclub nål til indspilning og har en til normal brug.. Hvorfor jeg vil ha digitaliseret vinylerne er der flere grunde til.. for at have en god kopi af pladerne inden de er slidte, så jeg kan redigere i dem hvis nædvendigt, cutte breaks ud etc.. og så er det ikke alle steder jeg spiller som har pladespillere, så bliver man jo nødt til at indordne sig under dette. Jeg bruger dog vinylerne i orginal form så vidt muligt.

TTX'eren bruger ikke jord, den er "indbygget" og under bunden er der en switch til at sætte output på enten phono eller line out, så jeg bruger ingen ekstern konverter.

Alt sammen kan måske gå ud over kvaliteten, men frem for fordomme for Numark vil jeg gerne have facts. I dj verdenen er der to accepterede pladespillere, 1210'eren og ttx'eren. Jeg har altså valgt sidstnævnte da den har fulgt med tiden rent funktionsmæssigt.. 1210'eren er tilgengæld sikkert mere solid og med længere levetid.

Jeg køber gerne en 1210'er eller anden pladespiller til min indspilningsprocess, hvis der reelt er kvalitet at hente.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 19 September 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Ja OK jeg kan bedre forstå det hvis S-røret sættes i, istedet for det lige rør og ikke i forlængelse af dette.

Det med større torque og mindre tendens til at skippe er vel en fordel ved dj-brug men selvfølgelig underordnet når det drejer sig om lydkvalitet. Så bruger du den lige arm til dj-brug og den S-formede til mere "normal" lytning eller hvordan?

Et kort lige armrør uden offset ved hovedet er sikkert rigtigt godt til at scratche med og undgå skipping (som du nævner) men som tidligere nævnt ikke særligt befordrende for lydkvaliteten (højere forvrængning/fejlsporing/slid pga. ufordelagtig geometri).

Når du snakker om jord og konvertere går jeg ud fra at du mener det samme som når jeg siger RIAA? Den "equalizer" der forbehandler signalet fra pick-up'en så det kan sendes videre ind i en linie-indgang?

Ortofon's Nightclub nåle er vel også konstrueret mere med henblik på dj-brug (højere nåletryk og kraftigere nålefane) end deres hi-fi nåle? Hi-fi nålene kan også fås med en finere og mere avanceret nåleslibning end den der sidder på de fleste dj-PU'er. Det "smarte" er jo at Ortofon's OM Super nåle sagtens kan bruges i f.eks. en Nightclub krop.

Prøv at læse anmeldelsen her. Det er jo så bare en Concorde Pro S krop med en OM40 nål i. De finere nåle er ret dyre. De koster ca. 2/3-dele af hele PU'ens nypris (en OM40 nål koster ca. 1350,-kr.). Jo mere avanceret nåleslibningen er, jo vigtigere er det også at PU'en er justeret ind helt "perfekt". Den Fritz Gyger 70 nål der sidder på en OM40 vil "æde" din vinyl op hvis den ikke sidder lige i skabet (pga. den skarpe profil).

Hvis du mente at der ér indbygget en RIAA i Numark'en så vil jeg tillade mig at påstå at den nok ikke er af særlig høj kvalitet. Det fine signal der kommer fra PU'en skal "forbehandles" på en meget specifik og præcis måde (hvis man ønsker at komme i nærheden af den oprindelige indspilning) der kræver en vis omhu og kvalitet. Du kan dog sagtens (stadig) finde ikke alt for dyre forstærkere der besidder en ganske fin RIAA del. Har du i forvejen en integreret forstærker eller lignende med phono indgang? Ellers skal du nok ud og investere i en separat RIAA hvis du har tænkt dig at bruge en decideret hi-fi pladespiller.

Jeg skal ikke kunne sige hvor stort et spring du vil opleve i lyden med en SL'er i forhold til den Numark du har. Der findes ikke rigtig nogle beskrivelser af Numark'ens lydkvalitet rundt omkring på diverse hi-fi fora... Men det er jo også kvaliteten af det samlede setup der gør sig gældende: Pladespilleren (værket), armen, pick-up'en, RIAA'en, forstærkeren osv. Og så især dét at (hi-fi)PU'en er justeret korrekt ind på alle punkter.

Det er vel også et spørgsmål om hvad du har tænkt dig (på længere sigt?) og hvor mange penge du har forestillet dig at du vil spendere?

Måske du kunne arrangere med mirland at du tager et smut forbi ham for at få mulighed for at høre en SL-1210 MkII i et decideret hi-fi setup? Tja, hvad ved jeg?

Så lige et par links til nogle "rigtige" hi-fi pladespillere i prisklassen (for ikke at være helt unfair ).

Rega P3 (den kommer med filtmåtte).

Pro-ject RPM 5

Lydkvalitet kan man jo altid diskutere men en ting er sikkert: Fordi de er remdrevne vil de aldrig kunne levere den 100% gangstabilitet som du får hos en direkte dreven spille. Især ikke i denne prisklasse.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes