Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 21:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Hjælp til valg af grafik-løsning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 18 September 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop købt en Gigabyte HA91 HTPC inkl. trådløst tastatatur og styresystem - men der er desværre ingen DVI/s-vhs udgang, som der ellers er opgivet på producentens side :-(

Jeg har dog været heldig at få maskinen så tilpas billigt at jeg vil beholde den - den ser også lækker ud i forhold til mange hjemmebyggede maskiner :-)

Mit dilemma:
Der er desværre kun en VGA-udgang - men der er en ledig PCI-port.

Lige nu har jeg kun et alm. CRT-tv, men regner med at skulle have et 37" panasonic plasma tv på et senere tidspunkt.

Skal jeg investere i et Radeon 9250 PCI grafikkort med både tv-ud og DVI?
Eller skal jeg blot købe en ekstern VGA => tv-converter og så anvende pci-porten til et lydkort med bedre lyd?
Er der nogen væsentlig forskel på kvaliteten af signalet på et fladskærmstv, når man sammenligner VGA vs. DVI?




__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 18 September 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Jeg købte til min første HTPC et RADION 9600 ALL-IN-WONDER med TV og det hele..!? men så ville jeg bygge en ny HTPC, og for ikke at skulle komme ud for, at nu vil jeg prøve med DVB-T eller en anden form for TV tuner! har jeg valgt at købe seperat grafik-kort og tuner.

Jeg har denne gang købt MSI med Nvidia 7600GT..! her er 2 DVi udgange, disse følger der stik med til så de kan køre som VGA "r,g,b" desuden er der ind og udgange for både Component, S-video og Composite.

Den eneste hage ved kortet er..!? det larmer lidt for meget, men det koster ikke alverden "ca. 1500,-"

Som TV-tuner fik jeg denne gang anbefalet et Pinnacle... Det kan jeg IKKE anbefale, og så er det jo rart at man kan prøve med en anden?

Peter



__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 18 September 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Der er indbygget tv-tuner med hardware mpeg2 encoding - så det er fint nok...

Men er godt nok lidt i tvivl om løsningen på VGA vs. DVI problematikken.


__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 18 September 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hvordan er det egentlig med Samsung LCD vs. Panasonic PV60 i forhold til HTPC?

__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 160
Sendt: 18 September 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg ville anbefale dig at købe et nyt grafikkort med de fornødne udgange, feks MSIs 7600GT Diamond1 med HDMI.  Dette ville jeg vælge da man kan få lydkort som USB, som efter sigende skulle være ganske udemærket i dag, specielt hvis du har tænkt dig at bruge SPDIF.


__________________
Don't ever argue with an idiot, he will bring you down to his level and beat you with experience
Til top Vis DenUkendteFisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DenUkendteFisk
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 18 September 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Der er indbygget SPDIF... Der er enten plads til full-størrelse PCI eller et lowprofile AGP-kort... AGP-porten vil jeg helst ikke anvende - da det er her, at tv-tuneren er monteret. Den er videre koblet til de fine front-indgang til videooptagning...


__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 18 September 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

DenUkendteFisk skrev:
Jeg tror jeg ville anbefale dig at købe et nyt grafikkort med de fornødne udgange, feks MSIs 7600GT Diamond1 med HDMI.  Dette ville jeg vælge da man kan få lydkort som USB, som efter sigende skulle være ganske udemærket i dag, specielt hvis du har tænkt dig at bruge SPDIF.

Det nævnte grafikkort er til PCI Express, ikke til PCI ! Der findes kun et begrænset udvalg af grafikkort til PCI og det er ikke just highend-kort. Det betyder dog ikke så meget hvis PCen kun skal bruges til TV og ikke til spil.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 18 September 2006 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Yes - der er tale om gode gamle PCI - men trods alt hverken Vesa LB eller ISA :-)

Det bliver nok et radoen 9250 grafikkort med DVI og s-vhs, der skal løse problemet. Måske kombineret med et speciel radeon VGA => RGB-scart kabel og powerstrip...


__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 957
Sendt: 18 September 2006 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

dr_schlemer skrev:
Yes - der er tale om gode gamle PCI - men trods alt hverken Vesa LB eller ISA :-)

Det bliver nok et radoen 9250 grafikkort med DVI og s-vhs, der skal løse problemet. Måske kombineret med et speciel radeon VGA => RGB-scart kabel og powerstrip...


Dette kort har kæmpe mangler hvad angår VMR9...og jeg vil mene at du skulle investere i noget andet skal det være pci så et fx5200.....Agp så gf6600 eller 6800


__________________
DK's bedste HTPC Forum
Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 18 September 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Du mener, at fx5200 eller G6200 er bedre end ATI 9250? Troede ellers ATI var lidt foran, hvad angik TV-output kvalitet.

Hvad menes med VMR9?


__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1490
Sendt: 18 September 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Det er jo ikke TV-out du skal bruge når du skal forbinde dit grafikkort via DVI til dit TV, men... DVI, somom dit TV var en hver anden skærm.

Du kan læse mere om VMR9 vs. overlay her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Video_Mixing_Renderer#Video_Ren derer_vs._VMR7_vs._VMR9
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 18 September 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Det er fordi maskinen både mangler DVI og tv.out :-(

Så et grafikkort med DVI er nok påkrævet...


__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 160
Sendt: 20 September 2006 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Jeg gik udfra den kørte med PCI-E, så min fejl.
Vil slutte op om patriarkens råd hvis det ska være PCI.
Lidt offtopic, hvorfor får du ikke byttet den hvis du lige har købt den?


__________________
Don't ever argue with an idiot, he will bring you down to his level and beat you with experience
Til top Vis DenUkendteFisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DenUkendteFisk
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 20 September 2006 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

fordi den var billig og "good looking" :-)

kun 3K - koster 5½K hvis man selv samler et tilsvarende system...


__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
4K-DATA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 21 September 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Hej.

Sørg for at købe et godt grafikkort med passiv køling,
f.esk kan jeg anbefale dig at kigge her:

http://www.gecube.com/products-detail.php?prod_cat_pid=10&am p;prod_cat_id=147&prod_id=61087

Mvh. Kim

 

 

Til top Vis 4K-DATA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 4K-DATA Besøg 4K-DATA's Websted
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 21 September 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Uh lækkert kort :-) Det kan desværre ikke sidde i maskinen - men nu har jeg heldigvis fået butikken i tale - de vil sende et nyt addon modul til mig med både DVI og tv-out :-)

__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes