| Forfatter |
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Var der nogle som så "Rabatten" på DR1 i denne uge?
Jeg har netop lige set genudsendelsen. Bla var der et råd om at man i stedet for at købe et super dyrt lærred i en eller anden hifi butik, lige så godt kunne bruge et mørklægningsgardin fra feks IKEA. Er der nogle af jer som har prøvet det?
Hvis det virker, hvilket det så ud som om i udsendelsen, så er der MANGE penge at sparre!
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
|
Hejsa
Var der nogle som så "Rabatten" på DR1 i denne uge?
Jeg har netop lige set genudsendelsen. Bla var der et råd om at man i stedet for at købe et super dyrt lærred i en eller anden hifi butik, lige så godt kunne bruge et mørklægningsgardin fra feks IKEA. Er der nogle af jer som har prøvet det?
Hvis det virker, hvilket det så ud som om i udsendelsen, så er der MANGE penge at sparre!
|
|
|
Forresten. hvis det virker efter hensigten, så kan jeg se én fordel mere. Hvis man feks ikke har den fornødne vægplads til at smække et lærred op på en væg, så kan man hænge "gardinerne" fir sine vinduer, og vupti, så har man gardiner (mørkt i rummet) på samme tid som man ser film i.
|
| Til top |
|
| |
kanvas Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 215
|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at komme ind på om "rigtige lærreder" er for dyre, mener jeg helt klart ,at det svarer til at sætte en dårlig pickup på en dyr pladespiller at bruge en mørklægningsdug. Der er virkelig forskel.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
I Rabatten drejer det sig jo næsten udelukkende om at spare penge, kvalitetstabet nævnes ikke...
Det virker da, lige så godt som det virker at smide billedet op på en malet væg. For mange vil det vel egentlig også være tilstrækkeligt, for det vigtigste er at det er billigt.
Lidt mere seriøst er så at finde den rigtige maling - her er tale om at opnå mellem 0,8 og 1,1 gain, så vidt jeg husker. Det kan vist blive lige så godt som et normalt lærred, men stadig dårligere end de rigtigt gode lærreder.
Husk dog også at sådan et mørklægningsgardin sikkert "buler", dvs. fladen vil ikke være helt plan - det vil irritere mange, men igen, hvis billigst er vigtigst, så kan man sikkert også leve med det.
Jeg er glad for at have ofret de 2800 kr. et gråt (normalt) lærred kostede, specielt fordi det endnu ikke har nogen buler (godt 2 år gammelt), og fordi det har en sort kant der giver lige det sidste pift.
|
| Til top |
|
| |
tobywan Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht til at rullelærreder ikke buler, så har jeg haft 2 Quality screen (begge rullemodeller) der altså begge bulede en smule.. givetvis ikke så meget som et gardin, men alligevel nok til at det generede mig så meget, at jeg nu har købt et fastramme - en endnu dyrere løsning, men den er også meget bedre imo. Når det så er sagt, så kan man sikkert godt klare sig med et rullelærred fra Ikea hvis prisen er den altoverskyggende faktor - men synes nu det er nogle dumme penge at spare, når man alligevel har været ude at investere i dyrt udstyr som projekter og givenvis også surroundsound. Det giver altså lige det sidste touch - specielt med de sorte kanter som en anden bruger også nævner. Lærredet er nu engang fremstillet til at se film på, hvor rullegardinet..... ja ikke? Jeg synes der er mærkbar forskel, og ville aldrig spare de penge.
__________________ Min Hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tobywan: Havde dine rullelærreder den der speciellt anordning i siderne? - for så burde det ikke bule
__________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beklager, kan ikke lige huske hvad den der anordning / funktion / feature hedder, men den gør at rullelærredet bliver strammet helt ud. Den koster ganske vist en hel del ekstra, og der er vist kun få producenter der kan finde ud af at lave lærreder med funktionen.
__________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
|
I Rabatten drejer det sig jo næsten udelukkende om at spare penge BRAVO, kvalitetstabet nævnes ikke... det er som om de ikke ved vad kvalitet er.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kanvas Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 215
|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
| Beklager, kan ikke lige huske hvad den der anordning / funktion / feature hedder, men den gør at rullelærredet bliver strammet helt ud. Den koster ganske vist en hel del ekstra, og der er vist kun få producenter der kan finde ud af at lave lærreder med funktionen. |
|
|
Tab tension
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Kim Petersen skrev:
|
I Rabatten drejer det sig jo næsten udelukkende om at spare penge BRAVO, kvalitetstabet nævnes ikke... det er som om de ikke ved vad kvalitet er.
|
|
|
|
|
|
Rolig nu, det var ikke en "anklage" mod folk der har spænderet mange penge på et lærred, men et spørgsmål, så spar bare sarkasmen 
|
| Til top |
|
| |
biojensen Branchemedlem

Installation/RoomAV
Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 571
|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg startede selv med en hvid voksdug(bagsiden) som lærred og synes det virkede fint, men da jeg fik sat mit Blackline greyline lærred fra Qualityscreen op fik jeg et chok .Nu var der meget mere billede = bedre faver/kontrast og sort niveauet var også blevet bedre.
Et rullegardin eller bagsiden af en voksdug kan og skal ikke sammenlignes med billedekvaliteten fra et rigtig lærred .
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
nhj4 skrev:
Kim Petersen skrev:
| I Rabatten drejer det sig jo næsten udelukkende om at spare penge BRAVO, kvalitetstabet nævnes ikke... det er som om de ikke ved vad kvalitet er. |
|
|
|
|
|
Rolig nu, det var ikke en "anklage" mod folk der har spænderet mange penge på et lærred, men et spørgsmål, så spar bare sarkasmen  |
|
|
Sarkasme er da ellers meget godt, og så slemt var det vel heller ikke Jeg synes nu heller ikke de 2.800 jeg har spenderet var særlig slemt når nu jeg ofrede 14.000 på projektor, men jeg tror nu også at mit lærred er det mindste man kan gøre for at få et fornuftigt billede.
Til Rabatten's ros skal for i øvrigt siges at de engang afviste et forslag om at købe sødmælk og blande det med vand for at få billig "skummetmælk" - det smagte bare for ringe, også ift. prisen 
|
| Til top |
|
| |
tobywan Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
| Tobywan: Havde dine rullelærreder den der speciellt anordning i siderne? - for så burde det ikke bule |
|
|
Nej det havde jeg ikke. Måske er det mig der har misforstået, men skal sådan en anordning ikke sættes på hver gang man har rullet lærrredet ned? - Så synes jeg nemlig lidt af ideen går af det, selvfølgelig skal det nok virke, men det er da lidt af et bøvl hver gang man vil se film. Jeg valgte i hvert fald en fast installation i form af et fastrammelærred, og har ikke fortrudt. __________________ Min Hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
tobywan skrev:
Olsen skrev:
| Tobywan: Havde dine rullelærreder den der speciellt anordning i siderne? - for så burde det ikke bule |
|
|
Nej det havde jeg ikke. Måske er det mig der har misforstået, men skal sådan en anordning ikke sættes på hver gang man har rullet lærrredet ned? - Så synes jeg nemlig lidt af ideen går af det, selvfølgelig skal det nok virke, men det er da lidt af et bøvl hver gang man vil se film. Jeg valgte i hvert fald en fast installation i form af et fastrammelærred, og har ikke fortrudt.
|
|
|
Nej - denne anordning skal ikke tages af og sættes på. Den sidder på hele tiden, selv når lærredet ruller op og ned. Det er vist derfor den er så svær at efterligne, da der har ligget en del udviklingsarbejde i at fremstille den.
Jeg kan desværre stadigvæk ikke komme på hvad den hedder. __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
biojensen Branchemedlem

Installation/RoomAV
Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 571
|
| Sendt: 20 September 2006 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
tobywan skrev:
Olsen skrev:
|
|
Nej det havde jeg ikke. Måske er det mig der har misforstået, men skal sådan en anordning ikke sættes på hver gang man har rullet lærrredet ned? - Så synes jeg nemlig lidt af ideen går af det, selvfølgelig skal det nok virke, men det er da lidt af et bøvl hver gang man vil se film. Jeg valgte i hvert fald en fast installation i form af et fastrammelærred, og har ikke fortrudt.
|
|
|
Nej - denne anordning skal ikke tages af og sættes på. Den sidder på hele tiden, selv når lærredet ruller op og ned. Det er vist derfor den er så svær at efterligne, da der har ligget en del udviklingsarbejde i at fremstille den.
Jeg kan desværre stadigvæk ikke komme på hvad den hedder.
|
|
|
Det hedder Tab-tension
Lånt Qualityscreens hjemmeside
Tab Tension er et rullelærred der bliver spændt ud af en kraftig snor i hver side. 
|
| Til top |
|
| |
tobywan Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2006 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
tobywan skrev:
Olsen skrev:
|
|
|
|
|
Jeg kan desværre stadigvæk ikke komme på hvad den hedder. |
|
|
Så er det jo ikke helt skidt - men jeg synes nu stadig en fast installation er det pæneste  __________________ Min Hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 21 September 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, det har været oppe før dette med at bruge et rullegardin fra f. eks IKEA.
Jeg har selv købt et, det er ikke taget i brug endnu, jeg vil bygge det om til fastramme, og derved få en sort kant også!! Maler rammen sort !!
For entusiaster er det sikkert helligbrøde, at lave sådan et nummer, men det er da værd at prøve om man synes det er godt nok, inden man kaster tusindvis af kroner efter et lærred.
Jeg vil da også regne med at et ægte lærred er bedre end et mørklægningsgardin, men er det de mange ekstra penge værd ? Det er op til den enkelte at vurdere. Jeg stiller ikke ultimative krav til min hjemmebio, jeg kunne ikke drømme om at købe signalkabler til 1.000,- kr. per styk, som andre gør, men det er nok også fordi mine øjne og øre alligevel er så slidte, at jeg ikke vil kunne se/høre forskel på gode og ultimative systemer.
PS: Det kunne være skægt, hvis der var en entusiast som testede IKEA-løsningen .
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 21 September 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Tja, det har været oppe før dette med at bruge et rullegardin fra f. eks IKEA.
Jeg har selv købt et, det er ikke taget i brug endnu, jeg vil bygge det om til fastramme, og derved få en sort kant også!! Maler rammen sort
!!
For entusiaster er det sikkert helligbrøde, at lave sådan et nummer, men det er da værd at prøve om man synes det er godt nok, inden man
kaster tusindvis af kroner efter et lærred.
Jeg vil da også regne med at et ægte lærred er bedre end et mørklægningsgardin, men er det de mange ekstra penge værd ?
|
|
|
Det hører vel med til historien, at ved rigtige filmlærreder er det langt fra kun lærredsdugen, der koster, men rammen, rullen eller tab-tension.
Hvis man får fat i et sted, hvor man kan købe selve lærredsdugen behøver det vist ikke være så dyrt (har tidligere hørt om nogen der købt det et
sted ved navn Priebe). Hvis du selv bygger rammen kan det måske gøres ret billigt.
Det er ikke fordi det er helligbrøde at bruge noget fra IKEA (du kan jo netop se, at en del oven for allerede har prøvet det selv), men det virker
bare ikke specielt godt, heller ikke i min erfaring. Jeg ville i hvert fald ikke gide bruge alt den tid det tager at bygge en ramme og så fylde den
med et rullegardin.
|
| Til top |
|
| |
Per A Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 21 September 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er med lærred som med alt det andet!
Hvis man er tilfreds med at se film på bagsiden af wc brættet...........så fred med det
Men der er nok ingen der falder på rø... når man klapper sædet op.
Når jeg trykker på remoten og mit lys dæmpes, min Yamaha forstærker tænder og mit motordrevne lærred kommer ud af en sprække i mit loft syndes selv totalt ignorante hifi og film personer (red.: kvinder) at det er noget specielt
Bare min mening
|
| Til top |
|
| |
zaboom Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 21 September 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er forskel på grovhakket leverpostej og på fois graz, og det er ikke kun på prisen.
Der er forskel på rognguf og på beluga kaviar, og det er ikke kun på prisen.
Der er forskel på rullegardiner og lærreder, og det er ikke kun på prisen. __________________ ...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
|
| Til top |
|
| |