Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 08:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: velodyne spl 1200 vs. SVS SB12-Plus (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
krsjo
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 September 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 21 September 2006 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

ja hvilken en sub ville i købe velodyne spl 1200 har jo auto instilning med måle mic. men ved ikke om det er noget der virker og svs er bare en god sub.
Til top Vis krsjo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krsjo

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 September 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Du kan med fordel bruge Søg funktionen, der er flere tråde omkring samme.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 September 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Mit gæt er at de to sub'er vil være rimelig jævnbyrdige, men SB-12 koster 8K (i en af de flotte finisher) og så kan man endda få en lydtryksmåler eller Avia dvd med i prisen, hvis man bestiller nu.
SPL-1200R koster 13K og det er meget at betale for den rumkorrektion der er indbygget - synes jeg.

Hvis valget står mellem de to ville jeg personligt satse på SB12.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 September 2006 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Hej.

Det er så meget lettere at integrere en spl. pga. korrektionen og fjenbetjeningen. Jeg har set vassagohifi har haft den til salg for 9999,-

Mvh/ Frank.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 September 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

SB12 har også rumkorrektion, men den er ikke lige så avanseret som den i SPL1200R. SB12 har to separate rumkorrektioner hvoraf en er en 1 bånds PEQ, det samme som Infinity kalder for RABOS. Den andre funktionen kontrollerer subbens afrulning således at mengden af dybbas bliver tilpaset ens rum/smag. Auto funktionen fungerer også vistnok dårligt, det har jeg i fra bla denne testen af SMS-1

http://www.audioholics.com/productreviews/avhardware/Velodyn eSMS1p1.php

Men det er ingen katastrofe da Velodynes EQ system er meget nemt at bruge manuelt.

Jeg har selv haft en Infinity Kappa Sub med RABOS, og min erfaring er den at man kommer langt med 1 bånd da der som oftest er en dominerende frekvens der forstærkes af rummet. Det betyder ikke at det ikke er ønskeligt med flere bånd, jeg har selv en Behringer DSP1124 og bruger i dag 6 af dens 2x12 bånd, selv om 90% af mit rums problemer kunne løses vha 1 bånd alene.

Som sagt så er de 2 nok rimelig jevne i ydelse, tidlige lytterapporter melder om det, og jeg tror også at straks du kommer over et vist ydelsesniveau så bliver det svært at gøre det vesentligt bedre uden at enten bruge et større og ventileret kabinet, eller et større element. Dette pga begrensningene i hvilken slaglængde elementet kan ha, og samtidigt lyde godt og være driftssikkert. Den neste Ultra modellen fra SVS vil feks få et 14" element da de ikke kunne få vesentligt mere ydelse ud af et 12" element end de som Ultraen har i dag med en slaglængde på over 6cm.

SB12 koster 7000, 7500 og 8000kr ferdig leveret i henholdsvis vinyl, ægte træ og pianolak. Køber du den i vinyl kan du med andre ord nesten få 2 SB12 for prisen af en SPL1200R  jeg tjekket det, 2 stk koster 13616kr ferdig leveret.

Noget jeg også vil nevne omkring SVS er det ekstreme serviceniveauet de holder, 3 års garanti, og jeg har også set at de har dekket reperationer efter at garantitiden var udløbet. Og skulle de ikke gøre det så har de noget meget humane priser på deler. Feks elementet til SB12 koster kun 1400kr, forsøg at gå i HFK og spørg hvad et nyt element til feks en B&W ASW750 koster

Men når nu alt det er sagt så kan du ikke vælge fejl så lenge valget står i mellem de 2

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 September 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Jeg havde personlig selv valgt SVS'en, da du alligevel sparer en del penge!
Desuden er folkene fra Lsound.no rigtig flinke, og yder en super service... Jeg er sikker på at du kan få noget ekstra med for få ekstra penge!

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

SB12 har også rumkorrektion, men den er ikke lige så avanseret som den i SPL1200R. SB12 har to separate rumkorrektioner hvoraf en er en 1 bånds PEQ, det samme som Infinity kalder for RABOS. Den andre funktionen kontrollerer subbens afrulning således at mengden af dybbas bliver tilpaset ens rum/smag. Auto funktionen fungerer også vistnok dårligt, det har jeg i fra bla denne testen af SMS-1

Men det er ingen katastrofe da Velodynes EQ system er meget nemt at bruge manuelt.

Jeg har selv haft en Infinity Kappa Sub med RABOS, og min erfaring er den at man kommer langt med 1 bånd da der som oftest er en dominerende frekvens der forstærkes af rummet. Det betyder ikke at det ikke er ønskeligt med flere bånd, jeg har selv en Behringer DSP1124 og bruger i dag 6 af dens 2x12 bånd, selv om 90% af mit rums problemer kunne løses vha 1 bånd alene.

Som sagt så er de 2 nok rimelig jevne i ydelse, tidlige lytterapporter melder om det, og jeg tror også at straks du kommer over et vist ydelsesniveau så bliver det svært at gøre det vesentligt bedre uden at enten bruge et større og ventileret kabinet, eller et større element. Dette pga begrensningene i hvilken slaglængde elementet kan ha, og samtidigt lyde godt og være driftssikkert. Den neste Ultra modellen fra SVS vil feks få et 14" element da de ikke kunne få vesentligt mere ydelse ud af et 12" element end de som Ultraen har i dag med en slaglængde på over 6cm.

SB12 koster 7000, 7500 og 8000kr ferdig leveret i henholdsvis vinyl, ægte træ og pianolak. Køber du den i vinyl kan du med andre ord nesten få 2 SB12 for prisen af en SPL1200R  jeg tjekket det, 2 stk koster 13616kr ferdig leveret.

Noget jeg også vil nevne omkring SVS er det ekstreme serviceniveauet de holder, 3 års garanti, og jeg har også set at de har dekket reperationer efter at garantitiden var udløbet. Og skulle de ikke gøre det så har de noget meget humane priser på deler. Feks elementet til SB12 koster kun 1400kr, forsøg at gå i HFK og spørg hvad et nyt element til feks en B&W ASW750 koster

Men når nu alt det er sagt så kan du ikke vælge fejl så lenge valget står i mellem de 2

Hej ManicMiner.

Jeg har læst lidt omkring SVS systemer og du virker jo til have stor viden samt tilhænger af deres produkter. Ligeledes læser jeg at du også har været ejer af infinitys RABOS sub.

Jeg har selv 2 af disse og synes de klare det til UG! Især dens etbånd PEQ er genialt for mig, jeg synes subwooferen spiller rigtig godt og kan interegreres utrolig godt med mine stereo højttalere. Problemet er at Infinitys fylder for meget nu når jeg er flyttet i lejlighed og kunne godt tænke mig en lille sub til at suplere min fronthøjttalere primært til musik.

Derfor har jeg haft SVS SB12 i øjnene.

Er det samme opsætningstype/kalibreringsmodel som på Infinitys? altså med en cd og en model hvor man kan indstille PEQ på en enkelt måde udfra en frekvenskurve?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Februar 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

De fungerer i udgangspunktet på samme måde, men der medfølger ikke lydtrykksmåler og CD med signaler med SB12. Så du skal downloade signaler, de er nemme at finde, ligger bla på Lsounds hjemmeside. Også skal du have en lydtryksmåler, eller bruge ørene.

Lydtryksmåler er helt klart at foretrække, men om du vil så kan du bruge Room EQ Wizard sammen med en mikrofon, feks kalibreringsmicen on du har en receiver med autoopsetning. REQ er et freeware program som bla måler frekvensrespons.

Du kan også som sagt bruge ørene sammen med REQ eller et andet progran som kan genrere et sweep. Du skal da sitte i lytteposition og vha ørene bestemme hvilken frekvens der spiller højest. Set så q rimelig bredt, og dempning til max. Det nemmeste er nu at ha nogen til at dreje på PEQ kontrollen for frekvens mens du sitter i lytteposition, og når frekvensen er fundet er det bare at finjustere q, gain og freq indtil sweepet lyder så jevnt som muligt.

REQ er helt klart den bedste løsningen, men det tager måske lidt tid at lære at bruge programmet. Men der findes FAQ og forum med masser af hjælp at få på www.hometheatershack.com

Mulleblop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2005
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Man kan slet ikke sammenligne svs og velodyne.

Velodyne er for dem der har råd .. og svs for dem der vil nøjes.

Husk på alt er godt indtil man har hørt noget der er bedre

Til top Vis Mulleblop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulleblop

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Februar 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

At Velodyne laver gode subwoofere er vel ingen hemmelighed for nogen, men for at stille de i en klasse for sig, vel, det kræver tro. Om jeg så ser det udsagnet i sammenheng med det i din signatur, at haydn er verdens bedste standerhøjtaler, da regner jeg at udsagnet kun er et udtryk for din subjektive mening. Personligt tror jeg aldrig at jeg vil kunne erklære et produkt for verdens bedste, men vil nok heller nøje mig med at sige at nogle er bedre i enkelte øvelser end andre.

PS! SB12 blev nu netop tildelt 'Referenz' status af AreaDVD, og det er rimelig godt, spesielt med tanke på at de har for vane at foretrække tyske produkter om det er muligt.

http://www.areadvd.de/hardware/2007/svs_sb12_plus.shtml 

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Hej

Nu har SMS intet at gøre med SPL det er ikke samme softvare og slet ikke samme EQ de bruger.

Og auto EQ er kun en hjælp til at gøre det rigtig selv.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Har selv stået med samme problematik.dette var dog dd 12 mod 12plus.i mine øjne kommer det an på hvad man søger.Skal det være højt output +lav forvrænging ved 20hz er det svs.Men velodyne(dd) suben er bare mere præcis,hvilket havde højt priotet ved mig.Havde på daværende tidspunkt en bw asw 700 som der ikke var korrektion på,som jeg holdt oppe mod svs 12plus+korrektion.Svs 12 plus gjorde det slemme ved min sub når det kom til lydtryk og lave fz,men b&w suben var mere præcis.B&w subene er ikke så dårlige som mange gerne vil gøre dem til.
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

De fungerer i udgangspunktet på samme måde, men der medfølger ikke lydtrykksmåler og CD med signaler med SB12. Så du skal downloade signaler, de er nemme at finde, ligger bla på Lsounds hjemmeside. Også skal du have en lydtryksmåler, eller bruge ørene.

Lydtryksmåler er helt klart at foretrække, men om du vil så kan du bruge Room EQ Wizard sammen med en mikrofon, feks kalibreringsmicen on du har en receiver med autoopsetning. REQ er et freeware program som bla måler frekvensrespons.

Du kan også som sagt bruge ørene sammen med REQ eller et andet progran som kan genrere et sweep. Du skal da sitte i lytteposition og vha ørene bestemme hvilken frekvens der spiller højest. Set så q rimelig bredt, og dempning til max. Det nemmeste er nu at ha nogen til at dreje på PEQ kontrollen for frekvens mens du sitter i lytteposition, og når frekvensen er fundet er det bare at finjustere q, gain og freq indtil sweepet lyder så jevnt som muligt.

REQ er helt klart den bedste løsningen, men det tager måske lidt tid at lære at bruge programmet. Men der findes FAQ og forum med masser af hjælp at få på www.hometheatershack.com

Okay umiddelbart synes jeg det virker mere rodet og væsenligt sværre at indstille korrekt i forhold til kappa suberne. Altså forstået på den mådedet er meget lidt håndgribeligt at sidde og lytte og få en til at stille på den. Jeg synes det virker mere enkelt at man får nogle værdier opgivet og på den måde indstille suben. På samme måde som hvis der fulgte en måle mikrofon med.

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg vil gerne anbefale den Velodyne, jeg benytter den selv i mit SS setup og den er yderst potent af den relativt lille størrelse den har...

SVSén kender jeg ikke, så den kan jeg naturligvis ikke udtale mig om...

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Februar 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

CRC1 skrev:

Okay umiddelbart synes jeg det virker mere rodet og væsenligt sværre at indstille korrekt i forhold til kappa suberne. Altså forstået på den mådedet er meget lidt håndgribeligt at sidde og lytte og få en til at stille på den. Jeg synes det virker mere enkelt at man får nogle værdier opgivet og på den måde indstille suben. På samme måde som hvis der fulgte en måle mikrofon med.

Om du bruger en lydtryksmåler, så er fremgangsmåden ca den samme som for Kappaen, den eneste forskellen er at Kappaen bruger faste positioner for gain, om jeg ikke husker fejl, og SVSens kontroller er trindløse.

Den mest nøjaktige metoden er helt klart REW som kan måle med meget høj opløsning, og det går også langt hurtigere end at plotte manuelt. Vha REW kan du også meget nemt og hurtigt måle hvilke forskeller det gør feks at flytte højtalerene lidt ud fra veggen o.l

Og også, en Radioshack lydtryksmåler som er den mest vanlige, kan også bruges som mikrofon sammen med REW.

Personligt bruger jeg REW da manuelle plotninger bliver for tidkrevende om man skal afprøve mange forskellige positioner.

Der findes også som sagt separate rumkorrektioner. Jeg bruger en fra behringer som hedder DSP1124, den har 2x12 bånd. Der er også SMS-1 fra Velodyne, og om lidt også en enhed fra SVS/Audessey som hedder EQ-1

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
CRC1 skrev:

Om du bruger en lydtryksmåler, så er fremgangsmåden ca den samme som for Kappaen, den eneste forskellen er at Kappaen bruger faste positioner for gain, om jeg ikke husker fejl, og SVSens kontroller er trindløse.

Den mest nøjaktige metoden er helt klart REW som kan måle med meget høj opløsning, og det går også langt hurtigere end at plotte manuelt. Vha REW kan du også meget nemt og hurtigt måle hvilke forskeller det gør feks at flytte højtalerene lidt ud fra veggen o.l

Og også, en Radioshack lydtryksmåler som er den mest vanlige, kan også bruges som mikrofon sammen med REW.

Personligt bruger jeg REW da manuelle plotninger bliver for tidkrevende om man skal afprøve mange forskellige positioner.

Der findes også som sagt separate rumkorrektioner. Jeg bruger en fra behringer som hedder DSP1124, den har 2x12 bånd. Der er også SMS-1 fra Velodyne, og om lidt også en enhed fra SVS/Audessey som hedder EQ-1

Hvordan anvender du så din behringer?? altså i praksis? og hvordan indstiller du din PEQ?

Du har ret at kappa'en har faste positioner, man måler så db ved et forskellige frq. Ud disse værdier plotter man ind i et koordinat system. Der følger en model med som man bruger på grafen og ud fra grafen aflæser man de 3 værdier. Som man så klikker eller stiller i faste i positioner på subwooferen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes