| Forfatter |
|
deseinar Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Forum...
Hvad er forskelden entelig på en 6.1 og en 7.1 Channel Receiver surround ???
Jeg har forstået at kanalen Surround Back Left og Surround Back Right på en 7.1 kører i MONO altsår må det da være det samme som hvis jeg bare sætter 2 højtalere til nr 6 kanal på en 6.1 Receiver ???
er 6.1 bare lavet før 7.1 og 7.1 er måske bare lavet fordi man ikke skulle trække sin forstærker ned i ohm på den ene kanal. jeg er forvirret håber i kan forklare....
På forhånd tak
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke heeelt korrekt...
Dolby Pro Logic IIx m.fl. indeholder individuelle kanaler, plus LFE (sub).
Hvis din reciever er 6.1 mixes 6. og 7. kanal sammen i decoderen til et
monosignal. Men hvis det er en 7.1 reciever, er det ikke samme signal
der kommer ud af 6. og 7. kanal.
|
| Til top |
|
| |
kreidel Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolby Digital Plus ville nok være et bedre eksempel da det har diskrete kanaler. Pro logic udgaverne er ikke ret sjove at lege med da det hele er kodet ind i et stereosignal.
7.1 lyd er lavet til større lokaler for at sprede bagsignalerne lidt mere, men da det indtil nu kun er meget få film, der overhovedet har 6.1 er det nok tvivlsomt hvor udbredt 7.1 bliver i den nærmeste fremtid.
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min pointe var bare, at de to sidste kanaler ikke altid er i mono ;-)
Derudover vil jeg mene at Dolby Pro Logic er mest relevant p.t., da det
allerede bruges til TV udsendelse, så du faktisk får ret god surround
lyd når du ser film i flimmeren. Så man kan sige det allerede er meget
udbredt ;-)
|
| Til top |
|
| |
deseinar Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil sige at det ville være dumt at købe en 7.1 forstærker hvis man kun har 6 højtalere? eller hvad ?
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
deseinar skrev:
| Det vil sige at det ville være dumt at købe en 7.1 forstærker hvis man kun har 6 højtalere? eller hvad ? |
|
|
Nej, nej, nej, nej (og stadig nej ) - lad nu være med at lade dig forvirre. Dobly Prologi XII er en DSP (Digital sound processing) der manipulerer med signalet, ligesom Logic 7 (H/K's egen version) - Dolby digital Plus der nævnes er et fuldt diskret signal (= originalt materiale), ligesom Dolby Digital EX er 6 unikke ("originale" kanaler + sub) - og dermed er 6. og 7. kanal den samme = mono.
Du kommer ikke galt afsted med at købe en 7.1 reciever - der er iøvrigt ikke mange 6.1'ere på markedet anyway - så køb bare den AVR 635 
Du risikerer allerhøjest at den har mere overskud til de 6 kanaler fordi den 7'ende er ubrugt 
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
erla skrev:
Min pointe var bare, at de to sidste kanaler ikke altid er i mono ;-)
Derudover vil jeg mene at Dolby Pro Logic er mest relevant p.t., da det allerede bruges til TV udsendelse, så du faktisk får ret god surround lyd når du ser film i flimmeren. Så man kan sige det allerede er meget udbredt ;-)
|
|
|
Arh, jeg synes nu ikke det er mest relevant - nu kan Dolby Prologic XII og andre DSP'er jo netop anvendes på et alm. stereosignal for at "lege" surround.
Det sjoveste er nu engang de originale surroundkilder som DD EX / DTS ES og snart de nye HD lyd formater...
|
| Til top |
|
| |
deseinar Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver sq en AVR 635  Takker endnu en gang...
|
| Til top |
|
| |