| Forfatter |
|
thg3 Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2004
Status: Offline Indlæg: 129
|
| Sendt: 23 September 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er formålet ved en surround receiver med HDMI?
Jeg har en fladskærm med HDMI stik og en dvd-afspiller med HDMI, så jeg får jo allerede overført billedet via HDMI, så hvad er formålet ved at købe en receiver med HDMI, for er det ikke lige så godt at overføre lyden fra dvd til receiver med et koaxialkabel?
Det jeg ikke forstår hvorfor man skulle føre billede igennem receiveren via HDMI for den skal vel bare have et digitalt lyd signal?
|
| Til top |
|
| |
notional Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 561
|
| Sendt: 23 September 2006 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til det er jo at man har HDMI switching. SÅ hvis du f.eks. har en HD-DVD afspiller, en computer/HTPC og digitaltkabeltv (alle tingene kommer) eller noget i den stil, kan du skfite mellem billedsignalet med fjernbetjeningen til recieveren, hvilket gør du både styrer billede og lyd med én knap på én fjernbetjening. Let og enkelt.
|
| Til top |
|
| |
thg3 Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2004
Status: Offline Indlæg: 129
|
| Sendt: 23 September 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm.... Hvis jeg tænder min dvd slår tv'et automatisk over på dvd-kanalen og jeg kan også styre min dvd fra fjernbetjeningen til anlægget nu, så det kan jeg ikke rigtig se skulle ændre sig???
Men får jeg bedre lyd igennem HDMI end igennem en koaxialkabel?
|
| Til top |
|
| |
Nagash Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 361
|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 02:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det notianal mener er, at hvis du har flere afspillere/parabol recievere etc. med hdmi udgang, og der ikke er nok hdmi ingange på dit tv, så kan du kører hdmi-signalerne fra de forskellige kilder ind i din forstærker, og føre hdmi udgangen fra den op i tv'et. Så vælger du bare på forstækeren, når du skal skifte signalet fra en kilde til en anden.
__________________ Min stue:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=n agash-stuebio-og-andet
|
| Til top |
|
| |
thg3 Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2004
Status: Offline Indlæg: 129
|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men får jeg bedre lyd igennem HDMI end igennem en koaxialkabel?
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
thg3 skrev:
| Men får jeg bedre lyd igennem HDMI end igennem en koaxialkabel? |
|
|
næh...
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anders_K skrev:
thg3 skrev:
| Men får jeg bedre lyd igennem HDMI end igennem en koaxialkabel? |
|
|
næh...
|
|
|
... men du får et kabel mindre at trække og skjule...
|
| Til top |
|
| |
thg3 Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2004
Status: Offline Indlæg: 129
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo men nu er en receiver med HDMI noget dyrere end en uden og eftersom jeg er ude efter en forholdsvis billig receiver 3000-4000 kr. så syntes jeg ikke at det er værd at købe en med HDMI bare for at få et kabel mindre...
|
| Til top |
|
| |
zaboom Forum Bruger


Bruger siden: 13 December 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden klar fordel med HDMI i recieveren, kan være at hvis man flere enheder med HDMI, kan man nøjes med ét kabel fra reciever til TV. Desuden kan de fleste recievere konvertere eks. component signaler og composite signaler til HDMI, så du kan tilslutte både din VHS video, dit videokamera mm. til recieveren og nøjes med det ene HDMI stik til dit TV __________________ ...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
|
| Til top |
|
| |
Barnebarn Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg valgte også bevidst at gå efter en receiver med HDMI-switching - i mit tilfælde denon avr-3806 - netop fordi jeg kun ville have et 15m hdmi kabel op til min projektor.
Jeg har min dvd tilsluttet med hdmi til forstærkeren, min xbox360 er tilsluttet med component til forstærkeren og min PC er tilsluttet med dvi-hdmi til forstærkeren.
Havde jeg ikke haft hdmi-switching skulle jeg have trukket 1x 15m hdmi fra dvd op til projektoren, 1x 15m VGA fra PC'eren op til projektoren og med Xbox360 skulle jeg finde en forlænger til dens medfølgende xbox360 stik-component - og så trække det op til projektoren.
Alt i alt en kedelig og grim situation, som er blevet gjort "næsten" helt enkelt med at forbinde enhederne igennem forstærkeren. __________________ Barnebarn
Se mit udstyr: Bio Barnebarn
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ikke også noget med, at man kan droppe analog kabling til 5.1/sacd mellem afspiller og forstærker, hvis den har hdmi indgang?
__________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
hrmand skrev:
| Er der ikke også noget med, at man kan droppe analog kabling til 5.1/sacd mellem afspiller og forstærker, hvis den har hdmi indgang? Nej |
|
|
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Barnebarn skrev:
|
Jeg valgte også bevidst at gå efter en receiver med HDMI-switching - i mit tilfælde denon avr-3806 - netop fordi jeg kun ville have et 15m hdmi kabel op til min projektor.
Jeg har min dvd tilsluttet med hdmi til forstærkeren, min xbox360 er tilsluttet med component til forstærkeren og min PC er tilsluttet med dvi-hdmi til forstærkeren.
Havde jeg ikke haft hdmi-switching skulle jeg have trukket 1x 15m hdmi fra dvd op til projektoren, 1x 15m VGA fra PC'eren op til projektoren og med Xbox360 skulle jeg finde en forlænger til dens medfølgende xbox360 stik-component - og så trække det op til projektoren. Har du alt det her stående på en og samme reol? (PC, DVD, Xbox osv.)
Alt i alt en kedelig og grim situation, som er blevet gjort "næsten" helt enkelt med at forbinde enhederne igennem forstærkeren. Du har jo ikke sparet på kabler (Måske på længden) Hvordan kan du så mene at det så også blevet mindre grim og kedelig af det? (Kablerne er der jo, bare i kortere version) |
|
|
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
keyvan skrev:
hrmand skrev:
| Er der ikke også noget med, at man kan droppe analog kabling til 5.1/sacd mellem afspiller og forstærker, hvis den har hdmi indgang? Nej |
|
|
|
|
|
... så vil jeg håbe Vanderlay lige kommer på banen her, for han har i en tråd (leder lige efter den) været inde på dette ... jeg mente at man skal forbinde med 5 analoge kabler mellem forstærker og afspiller for at høre sacd. Argumentet gik på, at man netop med hdmi kunne undgå dette.
Vender lige tilbage, når jeg har fundet tråden ...
EDIT: Den er her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34568 __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
Barnebarn Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
keyvan skrev:
Barnebarn skrev:
|
Jeg valgte også bevidst at gå efter en receiver med HDMI-switching - i mit tilfælde denon avr-3806 - netop fordi jeg kun ville have et 15m hdmi kabel op til min projektor.
Jeg har min dvd tilsluttet med hdmi til forstærkeren, min xbox360 er tilsluttet med component til forstærkeren og min PC er tilsluttet med dvi-hdmi til forstærkeren.
Havde jeg ikke haft hdmi-switching skulle jeg have trukket 1x 15m hdmi fra dvd op til projektoren, 1x 15m VGA fra PC'eren op til projektoren og med Xbox360 skulle jeg finde en forlænger til dens medfølgende xbox360 stik-component - og så trække det op til projektoren. Har du alt det her stående på en og samme reol? (PC, DVD, Xbox osv.)
Alt i alt en kedelig og grim situation, som er blevet gjort "næsten" helt enkelt med at forbinde enhederne igennem forstærkeren. Du har jo ikke sparet på kabler (Måske på længden) Hvordan kan du så mene at det så også blevet mindre grim og kedelig af det? (Kablerne er der jo, bare i kortere version)
|
|
|
|
|
|
Kablerne er nu skjult bag mit tv-reolbord. Hvis kablerne skulle op til min projektor ville det for det første blive en del dyrere i kabler - jeg skulle bruge størrer kabelskjulere og spørgsmålet er om min projektor i det hele taget har alle de indgange der skal til.
Og ja, det hele står fremme ved min tv-reolbord...
Se: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41311&P N=8
Siden de billeder har jeg fået skjult kablerne noget mere, fjernet VHS-maskinen med kabel til projektor og købt nyt gulvtæppe. __________________ Barnebarn
Se mit udstyr: Bio Barnebarn
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
... så vil jeg håbe Vanderlay lige kommer på banen her, for han har i en tråd (leder lige efter den) været inde på dette ... jeg mente at man
skal forbinde med 5 analoge kabler mellem forstærker og afspiller for at høre sacd. Argumentet gik på, at man netop med hdmi kunne undgå
dette.
Man kan vel sige det sådan, at det i hvert fald har været hensigten, at SACD via HDMI skulle implementeres, men på hvor mange produkter det rent
faktisk fungerer p.t. ved jeg ikke. Den type overførsel er så vidt jeg har kunnet læse ret kræsen over parring af afspiller og receiver, så i praksis er
der nok mange, der bruger ilink eller analog i stedet
|
| Til top |
|
| |