| Forfatter |
|
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et af problemerne m. HTPC er jo at få den så stille som muligt. HDD er en væsentlig kilde til støj - men jeg fik en idé til fri afbenyttelse (og diskussion):
Man kan idag købe 16Gb flashram http://www.dpreview.com/news/0609/06092603_sandiskextremelll .asp
Hvis man installerede sit operativsystem og væsentlige programmer på et sådant kort behøver den "rigtige" HDD kun køre, hvis man skal optage eller afspille - men ikke, hvis man f.eks. ser TV (undtagen m. timeshift) eller DVD eller hører radio. Det må "spare" en del støj/varme?
En tilsvarende USB-memory kunne selvfølgelig tjene samme formål - men pt. er største vist 8Gb, hvilket er i underkanten til formålet.
Er tanken helt tåbelig? (Jeg ved, at kortet selvfølgelig vil være dyrt i starten - men prisen falder formentlig hurtigt - og man vil muligvis kunne spare lidt på andre former for lyddæmpning - og selvfølgelig: Til den Ultimative HTPC er intet jo for dyrt )
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det lyder som en fremragende ide. Jeg har lige købt 4 gb til mit Nikon kamera, og det var virkelig ikke mange penge jeg måtte betale for det kort. 16gb er vel også overkill, til OS og programmer, hvis man piller det uvæsentlige fra, så mindre kan vel gøre det.
Spørgsmålet er så hvordan man lige får installeret OS på flash-kortet. Er der motherboards der genkender flash-kortet allerede ved opstart? __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
Seburo Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2005
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ideen er ikke helt dum. Nedenstående link er til en artikel, hvor der bygges en lydløs HTPC. Ingen bevægelige dele (På nær cd-drev).
Link på norsk: http://www.hardware.no/tester/kabinett/prosjekt_bequiet/1299 5
__________________ Thomson 21"
Thomson DVD
Marantz SR5500
Monitor Audio Silver S10
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke prøvet selv, men mange nyere PC'ere acceptere boot fra USB - og et flashkort i en kortlæser optræder jo som en IDE-harddisk, så i princippet burde det vel være muligt?
Mht. pladsforbrug, forestillede jeg mig, at der også skulle være plads til den "virtuelle hukommelse" (betegnelsen på filen forsvandt lige - måske jeg selv skulle have skiftet/udvidet min RAM ) og til "Dvalefilen" ...
|
| Til top |
|
| |
avsh Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 218
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener der er et problem med disse kort....
De kan ikke tåle at der bliver skrevet til dem ret mange gange, det er primært et read only medie... Dvs. det kan ikke holde til f.eks. windows installeret.
Der findes sådanne løsninger, men jeg mener at indholdet kopieres over til ram...
16 Gbyte er jo desværre heller ikke ret meget i HTPC system, hvor man jo godt kan bruge 1 TerraByte uden problemer ...
Er det værste problem ikke selve motherboardet med en strømslugende CPU, der skal køles og også andre chips herunder grafik-kortet?
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Read only" ?!?!?
Jeg har kort, der har været brugt i årevis til kameraer, Pocket PC m.m.m., hvor der skrives, slettes, læses og formatteres meget. Det har aldrig givet anledening til problemer - og kortet, jeg linker til, er med 10 års garanti, så jeg tror absolut, at det er en "and".
Min tanke var heller ikke at erstatte harddisken - blot at harddisken kun skulle køre, når der var et reelt behov for at læse og skrive - ikke for at se TV, høre radio eller se DVD etc.
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
avsh skrev:
|
Mener der er et problem med disse kort....
De kan ikke tåle at der bliver skrevet til dem ret mange gange, det er primært et read only medie... Dvs. det kan ikke holde til f.eks. windows installeret.
|
|
|
Det synes jeg da lyder mærkeligt. Det virker da glimrende i fx et kamera hvor der bliver skrevet hver gang der bliver taget et billede. Det kan da godt være at MTBF er mindre for et flash kort, men så slemt tror jeg da heller ikke det er, men det er da noget der bør undersøges inden man går i gang. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 781
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at have læst, at man ikke kan boote win op på et flash medie, uanset om maskinen kan boote fra usb.
/Henrik
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dæmpeplader i kabinettet har også en dramatisk virkning. Men hvor lang tid holder flash RAM? Jeg mener ikke det har en særlig lang levetid - hvis det bruges meget.
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 781
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah - men det er jo lykkedes for andre: Prøv at læse linket fra lpm76 - her virker det rent faktisk - så det er bestemt muligt!
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Samsung har udviklet en serie flash basered harddiske, det må være den nemme løsning. Kender ikke dog ikke prisen. De burde være 100% lydløse og opføre sig som en normal harddisk mht. instalation i pc og software.
|
| Til top |
|
| |
dr_schlemer Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 180
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
måske kunne man bare bruge en bærbar HD i stedet for med en 2½" => 3½" converter? Bærbare HD siger næsten ingenting i forhold til stationære - og så kan man få 100GB for ca. 1000,- endda med 7200 rpm.
__________________ "Enhver mener, at hans kobber er guld."
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger


Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan godt installere et OS på et flashmedie og bruge dette til at boote fra.
Problemet er at det kun holder til et begrænset antal skrivninger, og der skrives altså væsentligt flere gange til ens boot-drev under en opstart og når OS'et kører end når et flashkort bruges i et kamera.
Jeg ved at mange små embedded systemer, som fx dem fra Soekris ofte benytter flashram.
Hvor lang tid et flashkort vil holde som boot-drev ved jeg ikke men umiddelbart tror jeg ikke det bliver et problem.
Jeg er dog selv mere til bærbar-harddisk-løsningen og har selv 2x2½ harddiske ophængt i elastikker i min HTPC.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
spped six skrev:
Jeg mener at have læst, at man ikke kan boote win op på et flash medie, uanset om maskinen kan boote fra usb.
/Henrik |
|
|
Det kan man løse med en flash<->IDE konverter. Så tror OS'et det er en IDE disk.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
Primeradk Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er en anden version http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=32070
\René __________________ Glem ikke at huske Længe efter glæden over en lav pris er glemt huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet.
QX9650 i alm + QX6700 i MCE
Pioneer 427XD
Nyt grej QX9650
Sælges 2 x QX 6700
|
| Til top |
|
| |
Knud98 Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske dette besvarer tankerne omkring holdbarhed;
"Like all flash memory devices, flash drives can sustain only a limited number of write and erase cycles before failure. Mid-range flash drives under normal conditions will support several hundred thousand cycles, although write operations will gradually slow as the device ages. This should be a consideration when using a flash drive to run application software or an operating system. To address this, as well as space limitations, some developers have produced special versions of operating systems (such as Linux) or commonplace applications (such as Mozilla Firefox) designed to run from flash drives. These are typically optimized for size and configured to place temporary or intermediate files in memory rather than store them temporarily on the flash drive." - Wikipedia
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Håber ikke det er ot. men here goes:
Man kan købe løse heatpipes hos conrad.com. Disse kan man så føre til løse heatsinks ligesom M-cubes p****dyre løsning. Jeg har selv planer om at lave et custom kabinet med disse, så hele pc bliver passivt kølet. Idag har jeg alt passivt kølet og 2 nærlydløse papstkabinetblæsere, men de fører tilgengæld heller ikke helt nok luft ud af kabinettet = op mod 55-60 grader, når den har været tændt et par timer.
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
Madman Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |