Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 15:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nåletryk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 28 September 2006 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt en lille elektronisk pickup nåletryks måler.

Problem: Den måler helt sikkert 100 % korrekt, men hvis jeg bruger en nåletryksvægt fra Ortofon og sætter mit nåletryk på ca. 2.4 gram viser den elektroniske 2.646 gram.

De vanskelige plader spores rent faktisk bedst ved dette nåletryk... 2.646 gram, som jo er den rigtige verden, men hvad er den rigtige verden for Ortofon o.a ? Jeg mener, at inden vi har fået indført disse fine elektroniske målere, har rigtig mange mennesker brugt andre nåletryksvægte, som åbenbart ikke er helt præcise.

Virkeligheden igår siger at det anbefalede nåletryk 2.5 gram, men virkelighedens verden idag siger 2.646 gram eller lidt højere. 

Hvis jeg bruger Ortofons vægt og stiller nåletrykket efter den 2.5 gram...så viser den elektroniske over 2.7 gram, hvilker er max for min pickup.

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 28 September 2006 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hvis din Kontrapunkt sporer bedre/bedst ved det maksimale anbefalede nåletryk så må det da være at foretrække? Så længe du ikke overskrider de 2.7g. Det er mit indtryk at det ofte kan være at foretrække at køre med den maksimale VTF frem for hvad der regnes for optimalt.

I bund og grund kan det være svært at tale om hvad der er optimalt da faktorer som luftfugtighed, temperatur, små udsving i tolerancer, alderen på ophænget og musikkens indhold alle kan have (mere eller mindre) at sige.

Hvis du i visse tilfælde bemærker en hørbar forringelse af sporingsevnen ved det "optimale" nåletryk (frem for lidt højere) mon ikke det så slider vinylen mere end de ekstra 0.2g. nåletryk gør? Man kunne selvfølgelig køre med 2.5g. på mindre vanskelige indspilninger og så 2.7g. på de krævende men det er ikke just særligt anvendeligt i praksis.

Pointen med det optimale nåletryk (f.eks. 2.5g.) er bla. at de bevægelige dele inde i PU-huset (formodentlig) er positioneret korrekt indbyrdes for dermed at kunne yde det optimale som producenten opgiver i sit datablad. Men jeg vil nu personligt stadig foretrække at køre med lidt højere VTF hvis jeg bemærker at sporingsevnen forbedres. Så længe man ikke går over det maksimalt anbefalede tror jeg ikke det skader hverken vinylen eller PU'en.

Det kan sikkert være forskelligt pick-up'er imellem og det er da ikke utænkeligt at der er nogle hvor det er mere kritisk at VTF er "just right" frem for andre?

Jeg skal helt sikkert have mig sådan en elektronisk vægt på et tidspunkt. Man kan ikke 100% stole på de go'e gamle fra f.eks. Shure og Ortofon. Der vil altid være et vist udsving i tolerancerne fra eksemplar til eksemplar.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 September 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Vi kan ikke blive mere enige og derfor har jeg også lyttet mig frem til det bedste nåletryk og sat det lidt højre end de anbefalede 2.5 gram. Ved nedsænkningen af pickuppen på pladen ser pickuppen nu heller ikke ud til at lide overlast. Den står pænt højt.

Og det er rigtig at nåletrykket variere med de omgivende forhold....det er den elektroniske vægt et godt eksempel på...den måler og afslører helt ud til 0.001 gram.  

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Hvordan er dit generelle indtryk af kvaliteten af den elektroniske vægt du har købt? Ligner det noget der kan holde i længden eller er den lidt skrøbeligt konstrueret. Da den jo er lige så præcis som f.eks. Cartridge Man's dyre model ser jeg ingen grund til at investere flere penge end højst nødvendigt så længe den bare er af rimelig OK kvalitet.

Hvordan med at måle nåletrykket helt nede i højde med hvor nålen normalt ville "hvile" i vinylen? Er måleplatformen tilstrækkelig tynd til at det kan lade sig gøre?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 September 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har tre ortofon og to B&O vippe vægte som den lille du har liggende og de måler alle 5 forskelligt - ikke meget men nok til at den ikke tipper på nogle og tipper på andre ved samme armindstilling.
De er nok fra en tid hvor 1 - 1,5 2, 2,5 overordnet var nok

Vigtigst som krenzler er inde på er at du ikke overksrider et max fra fabrikanten - men at du ellers har den hvor den lyder bedst.

Jeg kører min lille nybegynder ortofom MC 10 super mk II på 2, 2 gram + minus ,2 gram vil jeg skyde på og det lyder dejligt.

Giv en mand et ur og han ved hvad klokken er, giv ham to og han har en gennemsnitlig ide om hvad klokken er  - men giv ham tre så gør du ham ulykkelig

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 September 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Hvordan er dit generelle indtryk af kvaliteten af den elektroniske vægt du har købt? Ligner det noget der kan holde i længden eller er den lidt skrøbeligt konstrueret. Da den jo er lige så præcis som f.eks. Cartridge Man's dyre model ser jeg ingen grund til at investere flere penge end højst nødvendigt så længe den bare er af rimelig OK kvalitet.

Hvordan med at måle nåletrykket helt nede i højde med hvor nålen normalt ville "hvile" i vinylen? Er måleplatformen tilstrækkelig tynd til at det kan lade sig gøre?

Der er ingen grund til at investere i en dyrere model...den her lille kineserudgave gør det godt og er faktisk nydelig udført i hård plast til ca. 595,- hos highend sound. Der er endda lys i displayet, samt et medfølgende lod på 5 gram til kalibrering af vægt......den er helt ok.

Og ja, selve"vægtenskålen" er nede i plan med pladen.

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 September 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Jeg har tre ortofon og to B&O vippe vægte som den lille du har liggende og de måler alle 5 forskelligt - ikke meget men nok til at den ikke tipper på nogle og tipper på andre ved samme armindstilling.
De er nok fra en tid hvor 1 - 1,5 2, 2,5 overordnet var nok

Vigtigst som krenzler er inde på er at du ikke overksrider et max fra fabrikanten - men at du ellers har den hvor den lyder bedst.

Jeg kører min lille nybegynder ortofom MC 10 super mk II på 2, 2 gram + minus ,2 gram vil jeg skyde på og det lyder dejligt.

Giv en mand et ur og han ved hvad klokken er, giv ham to og han har en gennemsnitlig ide om hvad klokken er  - men giv ham tre så gør du ham ulykkelig

Ja, der kan du se, men den eletroniske vægt er nu ganske fornuftig og så selvfølgelig lytte sig frem til nåletrykket....den kan lade sig gøre.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

En ting man nok skal holde sig fra er at køre med mindre VTF end det som er anbefalet som optimalt. Hvis en given PU har et "vindue" på 1.5-2.0g. med 1.75g. som det "optimale" ville jeg personligt nok holde mig til 1.75-2.0g. Man kunne nemt overbevise sig selv om at lavere nåletryk er bedre for så slides vinylen jo mindre men lidt for lavt nåletryk slider vinylen betydeligt mere (fejlsporing) end lidt for meget.

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 September 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Ja, det er livsfarligt at køre med for lavt tryk.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2006 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Der er en gut fra Hong Kong på eBay der sælger selvsamme digitale vægte til 60$ (+6$ i forsendelse). Han har en feedback på 100% (340 p.t.) så den skulle være god nok.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes