Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 14:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 1080i eller 720p (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
askov
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 28 September 2006 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt mig en NAD T515 dvd afspiller med HDMI udgang + jeg har et Samsung LE-32R72, men jeg synes det er svært at se hvad der giver det bedste billede ?

Jeg kører med HDMI kabel, skal jeg vælge 1080i eller 720p på dvd afspillere for det bedste billede ?

Til top Vis askov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af askov
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 28 September 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

askov skrev:

Jeg har købt mig en NAD T515 dvd afspiller med HDMI udgang + jeg har et Samsung LE-32R72, men jeg synes det er svært at se hvad der giver det bedste billede ?

Jeg kører med HDMI kabel, skal jeg vælge 1080i eller 720p på dvd afspillere for det bedste billede ?

Prøv at sætte den til 576P. Det kan ikke udelukkes at det er bedre.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1694
Sendt: 28 September 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

720P er i de fleste tilfælde det bedste...
Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted
 
bird
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Marts 2005
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 28 September 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

askov skrev:

Jeg har købt mig en NAD T515 dvd afspiller med HDMI udgang + jeg har et Samsung LE-32R72, men jeg synes det er svært at se hvad der giver det bedste billede ?

Jeg kører med HDMI kabel, skal jeg vælge 1080i eller 720p på dvd afspillere for det bedste billede ?



Hvis du har svært ved at se hvad der giver det bedste billede,  må det være fordi dine øjne ikke kan se forskel, og indstillingen dermed er ligegyldig.

Jeg har selv high-end DVD der kan scalere til 720p og 1080i, men jeg fik det bedste resultat efter min subjektive vurdering med 576p og så lade projectoren stå for skaleringen.

Konklusion - brug dine øjne.
Til top Vis bird's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bird
 
Caraedoc
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Strax Service

Bruger siden: 16 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 28 September 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Den fysiske opløsning på panel er 1366x768.

Så jeg ville vælge at køre 720p.



__________________
Undskyld stavefejl, jeg skal lige vænne mig til min nye spændetrøje - Radio/TV-fagtekniker.
Til top Vis Caraedoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Caraedoc
 
bird
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Marts 2005
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 28 September 2006 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Caraedoc skrev:

Den fysiske opløsning på panel er 1366x768.

Så jeg ville vælge at køre 720p.



Panelets opløsning siger intet om hvilken indstilling der skal vælges. DVD-signalet skal skaleres under alle omstændigheder, og du kan ikke ud fra panets opløsning konkludere at 720p er bedst.

Til top Vis bird's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bird
 
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2359
Sendt: 28 September 2006 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Billedet skal som Bird siger under alle omstændigheder skaleres til 1366x768.

Spørgsmålet er så om afspillerens eller skærmens scaler gør det bedst. Hvis valgmulighederne er 576p, 720p eller 1080i, ville jeg uden selv at have set lige denne kombination mene at 576p burde give det bedste resultat.

Sagen er at hvis du vælger 576p på afspilleren, så er det ikke en egentlig skalering den skal foretage, blot en de-interlacing af det 576i billede der ligger på DVD'en. Det er en forholdsvis simpel operation sammenlignet med en skalering. Herefter skal skærmen så skalere de 576p til 768p (!) som jo er skærmens native opløsning.

Vælger du derimod 720p på afspilleren, så sker der faktisk både en de-interlacing og ikke bare een men TO skaleringer. Først skalerer afspilleren billedet fra 576p til 720p hvorefter dette billede (som uden tvivl ville være helt ok til en 720p skærm/projektor) bliver skaleret videre op fra 720p til 768p. Uanset hvor god scaleren i afspilleren er, har jeg svært ved at forestille mig at resultatet skulle være lige så godt som hvis den eneste skalering der foretages sker i skærmen.

Men i sidste ende er det naturligvis dine øjne der skal afgøre det - og hvis du ikke kan se forskel, er det som Bird siger dybest set ligegyldigt hvilken model du vælger.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent
 
bird
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Marts 2005
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 28 September 2006 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Billedet skal som Bird siger under alle omstændigheder skaleres til 1366x768.

Spørgsmålet er så om afspillerens eller skærmens scaler gør det bedst. Hvis valgmulighederne er 576p, 720p eller 1080i, ville jeg uden selv at have set lige denne kombination mene at 576p burde give det bedste resultat.

Sagen er at hvis du vælger 576p på afspilleren, så er det ikke en egentlig skalering den skal foretage, blot en de-interlacing af det 576i billede der ligger på DVD'en. Det er en forholdsvis simpel operation sammenlignet med en skalering. Herefter skal skærmen så skalere de 576p til 768p (!) som jo er skærmens native opløsning.

Vælger du derimod 720p på afspilleren, så sker der faktisk både en de-interlacing og ikke bare een men TO skaleringer. Først skalerer afspilleren billedet fra 576p til 720p hvorefter dette billede (som uden tvivl ville være helt ok til en 720p skærm/projektor) bliver skaleret videre op fra 720p til 768p. Uanset hvor god scaleren i afspilleren er, har jeg svært ved at forestille mig at resultatet skulle være lige så godt som hvis den eneste skalering der foretages sker i skærmen.

Men i sidste ende er det naturligvis dine øjne der skal afgøre det - og hvis du ikke kan se forskel, er det som Bird siger dybest set ligegyldigt hvilken model du vælger.




Helt enig.

Se min fremhævning. Dette kan ikke entydigt konkluderes. Hvis scaleren er bedre i skærmen/projektoren end i DVD-afspilleren, så er dette ikke korrekt. Min sony HS-60 projector (native 720p) scalerer bedre end min relativ dyre DVD-afspiller (yamaha s2500). Billedet virker "blødere" og mere ægte at se på.


Til top Vis bird's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bird
 
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2359
Sendt: 28 September 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig, Bird..! Jeg mente blot at det er ok at skalere til 720p hvis SKÆRMEN har denne opløsning. Det er klart at hvis skærmen/projektoren har en bedre scaler end afspilleren, så er det nr 1 at bruge den..!
Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent
 
bird
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Marts 2005
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 28 September 2006 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Tidligere var jeg også en nørd der kiggede på specifikationer osv. Det er fuldstændig tåbeligt at bruge tid på at sammenligne specifikationer, når den bedste løsning er at se på de to skærme (opløsninger etc) ved siden af hinanden. Det som du synes er bedst er det du skal vælge. Det er ikke sværere.

Det samme er iøvrigt gældende med lyd. Brug ørerne og lyt dig frem. Det er vores sanser der forsyner hjernen med informationer til videre bearbejdelse. Det er ikke diverse tekniske specifikationer - det er da ærgerligt at snyde hjernen med forhåndsinfo om at det pågældende Samsung er bedre i kontrast osv. end det tilsvarende Sony, hvormed der skabes en forhåndspreference for det ene produkt. Det kunne være rart at være et uspoleret barn igen, og simpelthen vælge det der giver det bedste billede og det der har den bedste lyd, alene ud fra det vores sanser fortæller os.

Equalizer, rumkorrektion, 576p, 720p, 1080i, kabelvalg osv - glem det. Se og lyt. It's that simple.


Til top Vis bird's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bird
 
askov
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 28 September 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede lige en DVD fra HEIM-KINO. Der er et test billede hvor nogle farve bjælker er sat op mod hinnanden, (blå, rød, grøn, gul, hvid, sort osv.)

576p linjerne er ikke ikke skarpe (farverne blander lidt sammen)

720p nu er det meget skarpt og farverne er ikke blandet sammen længre

1080i ikke den store forskel fra 720p, meeen det giver lige det sidste!

Kan jeg bruge dette til noget ? og konkludere på mit setup er 1080i bedst ? eller er dette kun tilfælde ved fx. stilbilleder 

Til top Vis askov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af askov
 
bird
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Marts 2005
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 29 September 2006 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

igen - smid nogle forskellige film på (lyse scener, mørke scener, langsom panorering, hurtig panorering, farverig, farvefattig).

Valget er ikke vanskeligt
Til top Vis bird's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bird
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes