Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hjælp til 100% digital hjemmebio?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 04 December 2003 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Går og overvejer om jeg skal opgradere min hjemmebio. Denne gang vil jeg gerne ofre lidt mere på det end sidste gang (Yamaha RX-V620RDS + Pioneer DV565)
Jeg er faldet pladask for DVD-A og SACD skiverne, og vil derfor gerne have et system der finder det bedste frem i disse formater.
Min logiske sans siger mig, at hvis det var muligt at holde et digitalt signal hele vejen igennem, altså ingen konvertering til analog, så vil man få langt det bedste resultat. Er det ikke korrekt?
Derfor interesserer muligheden firewire (IEEE 1394) mig en del, da man der undgår en analog konvertering. Problemet er bare at signalet alligevel bliver forstærket analogt når det kommer ind i forstærkeren, troede jeg. Så var det at jeg læste at Sony havde lavet nogle digitale forstærkere med nogle såkaldte "S-master pro" chips, som altså skulle forstærke 100% digitalt. Er der nogen der har kendskab til disse?
Så det jeg søger er altså en DVD-A/SACD afspiller med firewire udgang og en receiver/forstærker med firewire indgang, som samtidigt forstærker digitalt.
Er dette en mulighed, og ville det i så fald være en noget nær optimal løsning?

I skal også være meget velkomne til at feje det hele af bordet og anbefale mig en helt anden løsning!

Mht. budget har jeg ikke fastlagt noget endnu, men skal dog være inde for rimelighedens grænser...

På forhånd tak for hjælpen!

Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 December 2003 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Sony havde engang et konceptanlæg der hed LISSA og som var baseret på FireWire 1394a (S200) 200 mbit. 1394a og efterfølgeren 1394b er udråbt til AV backbone, men er endnu ikke rigtig anvendt. B&O skulle efter sigende komme med noget engang, jeg har ikke rigtig set produkter der anvender FireWire, nok fordi det stadig er kostbart at trække kabler. Du kan max. trække 6 meter mellem hver hub, og forbinde 6-8 af disse. 1394b åbner op for anvendelse af fiber i den billige ende af prisscalaen, samt det helt billigt Ethernet twisted Pair med op til 100 meter men også med en begrænsning i hastighed, nemlig 100 mbit (S100). Det geniale ved FireWire er at data sendes synkront og som perler på en snor, hvilket er en nødvendighed hvis ikke billede eller lyd skal falde ud.

1394 ser man i USA og Japan på highend tv og HDTV sertopbokse. 1394 ligeledes til DV cams og prof. kamera og den grafiske branche i highend scannere.

Jeg er bange for at du er lidt for hurtig ude, der er ganske enkelt ikke produkter i hifi verden der anvender 1394a/b - endnu. Hvornår det sker, om det sker, og hvad der så vil ske, vides ikke.

Denon skulle efter sigende have noget highend udstyr der anvender 1394a (S400) men om det nogensinde landede herhjemme i hifiklubben, ved jeg faktisk ikke. Men prøv evt. at kontakt dem.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 December 2003 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Om man kan kalde S-Master Pro for "fulddigital" er vel lidt af et
åbent spørgsmål. Den går SVJV direkte til PWM (eller evt fra
PCM->PWM afhængig af signalet), men om det gør det til en
"digital" forstærker er vel nok en definitionssag.

Pas på med at tro at et fuldstændigt digital signal er løsningen
på alle problemer. Teoretisk set er digitalt bedre, men praksis
kan godt afvige en del fra teorien....(og nej, jeg har ikke
hverken pladespiller eller rørforstærkere )
Man kan godt nok lave mange sjove ting med en DSP, men
noget af det er altså bedre egnet som tidsfordriv for
udviklingingeniørene end til lydgengivelse. Som ctacta skriver,
så bliver det nok mere relevant/interessant når der kommer
1394 på alle apparater (nogen af pioneers (og andres) dvd-
spillere og receivere har det allerede nu, men
anvendelsesområderne er vist lidt begrænsede).

Du kan sagtens få rigtig god lyd fra DVD-A og SACD nu hvis du
køber udstyr fra den rigtige ende af prisskalaen, men om 6
måneder kommer der jo nok noget bedre (og billigere og
pænere osv. - sådan er det jo altid!). Hvis du vil vente på det,
så er det da fint (og billigt ), men ellers så er det op af
stolen, skiverne i lommen og ud at lytte på noget af de
mængder af lækkert udstyr der findes derude og som
altsammen bare står og venter

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2003 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har undersøgt markedet lidt og har fundet flere produkter der anvender firewire, så det er egentlig ikke der problemet ligger. Det er bare det, at når signalet når recieveren, bliver det jo konverteret og forstærket analogt alligevel, så lige der, kan jeg ikke se fordelen, med mindre at selve forstærkningsprocessen også er digital. Men jeg har kikket på Pioneers nye produkter. Som afspiller kunne DV-868 bruges. Den har både HDMI og firewire http://www.pioneer.dk/no/product_detail.jsp?product_id=5848& amp;taxonomy_id=62-84

Og de har også en forstærker til firewire: http://www.pioneer.dk/no/product_detail.jsp?product_id=5148& amp;taxonomy_id=62-98

Men spørgsmålet er stadigvæk og det overhovedet kan betale sig, når forstærkningsprocessen alligevel er analog? Så kan man jo i teorien lige så godt bruge den analoge 6CH output fra DVD'en, resultat må jo blive det samme, eller tager jeg helt fejl?

Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2003 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Har lige et lille tillægsspørgsmål

Nu så jeg at Pioneers DV-868 havde en lillebror ved navn DV-668. Forskellen ved de to, er så vidt jeg kan se kun, at lillebror ikke har i.Link.

Dog har de begge HDMI udgang, hvilket både skulle kunne overføre billede og lyd digitalt, right?

Spørgsmålet er så, om det ikke var værd at spare en par tusinde ved at vælge DV-668, og så vente på at der udkommer en receiver med HDMI ind- og udgang?

Vil også lige benytte denne lejlighed til at takke for den gode respons her i forumet!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes