Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. maj 2024 | 22:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Jord og top (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 28 September 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

 

Jeg har netop skiftet netkabler i mit anlæg til skærmede kabler med jord. Projektet blev grundlæggende sat i gang af nysgerrighed og i håbet om at få tunet anlægget for et relativ beskedent beløb.

 

Setuppet kan ses via mit link nedenfor.

 

Jeg er gået relativt grundigt til værks. I forbindelse med en større ombygning i sommers fik jeg sat en separat sikringsgruppe op til anlægget (16A) og ført et nyt kabel med 2,5 mm2 leder samt jord. Hen over sensommeren har jeg brugt gruppen, uden at bruge jordstik. Resultatet var ikke specielt overbevisende, jeg skulle i hvert fald koncentrer mig en del for at høre forskel.

 

Efterfølgende købte jeg et DIY kabelsæt (inkl. strømskinne) fra Søren Oxbøll hvor det så ud til at være en nogenlunde fornuftig balance mellem pris og kvalitet. Ved hjælp af en god ven blev den ene kabel bygget ind i den eksterne strømforsyning til forforstærkeren hvor jorden blev forbundet til en stelskrue. Jeg lavede ligeledes et nyt kabel til cd-afspilleren, der har aftageligt netkabel. Og så skulle der testes.

 

Som forventet kom der et mere roligt lydbillede, men ikke markant. Til gengæld forsvandt diskanten…. Det var jeg slemt utilfreds med. Heldigvis ændrede det sig igen ved at sætte bedre kabler (Bertram TX) i og få forforstærkeren op mine Pulsar Point føder (hvilket indgår i min normal opsætning men af praktiske grunde ikke var en del af testsetuppet).

Slutresultatet er bedre lyd. Microdetaljer der tidligere var en anelse mudrede står klarere, men der er ikke tale om nogen revolution. Det er heller ikke muligt at kunne sige noget om hvad der skyldes jord og hvad der skyldes at nedkablerne er skærmet.    

De bedste hilsner

Rasmus

 

 



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 29 September 2006 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

hej Rasmus,

Det netop det der sker, at de små forstyrrelser der er i elnettet, bliver forstærket op i din forstærker, når du så sættet bedre kabler på blive forstyrrelserne mindre, og derved hører du detaljer, som før blev overdøvet af forvrængning.

Jeg læser at du har jordet din forforstærker, jeg har hørt det er bedre ,at jorde sin effektforstærker, fordi den trækker mere strøm.

Har du prøvet andre netkabler.?

Til top Vis BJASCH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJASCH
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 29 September 2006 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun prøvet med Oxbøll kablerne. Det er lidt bøvlet at skifte kabel på forforstærkeren fordi det skal gøres indvendigt. Jeg har overvejet at sætte et stik i den så jeg kan prøve med andre kabler, men jeg er stadig noget skeptisk mht til effekten af forskellige netkabler. Jeg kan et teoretisk argument i at skærme netkablerne så de ikke påvirker signalkablerne, ellers ikke.

 

Mht. til at jorde effekttrinnet spurgte jeg hos Audio Art der bygger OVC og ifølge dem er det nok at sætte jord på forforstærkeren.   

Hilsen

Rasmus



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1731
Sendt: 29 September 2006 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Der kan faktisk være en fordel ved at jorde samtlige apparater. Hvis man kun jorder ét apparat, kan der nemlig ske det, at der løber stelstrømme i signalkablernes returledere fra alle de øvrige apparater til det apparat, som er jordet. Da sådanne stelstrømme godt kan være betydelige, er der risiko for, at det påvirker lyden.

Jeg vil foreslå, at du forsøger dig med netkabler med jord til samtlige apparater. Der er i hvert fald ingen grund til ikke at prøve, når du nu har fået lavet den fine installation

Lån dig evt. frem med hensyn til netkabler.

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1053
Sendt: 30 September 2006 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Wendt

Jeg havde totalt glemt dette, jeg mente mere at netkablerne rundt i huset ikke længere føres i Blykabler men kun i plast. Det med det skulle være mere end blot ledning mellem stikkontakt og Udstyr som skulle være skærmede hhv. med Jord.

Mvh

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 30 September 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Det kunne godt være jeg også skulle prøve at skifte kablet i effekttrinnet så den bliver jordet.

Jeg synes stadig det er mystisk at der forsvandt diskant da jeg satte de nye kabler til

Ras



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1731
Sendt: 30 September 2006 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Wendt skrev:

Det kunne godt være jeg også skulle prøve at skifte kablet i effekttrinnet så den bliver jordet.


Jeg synes stadig det er mystisk at der forsvandt diskant da jeg satte de nye kabler til


Ras



Det er da værd at prøve .....

Du har ret i, at det er lidt mystisk, at der tabes diskant med andre netkabler. Men - jeg har eksperimenteret temmeligt meget med netkabler, og jeg må sige, at det er meget overraskende, hvor stor forskel på lyden, man kan opleve fra det ene netkabel til det andet.

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

En opdatering på tråden her må være på sin plads. Udskiftningen af kablerne gav i første omgang ikke store resultater. Tidligere brugere foreslog derfor at jeg også skiftede netkabler i effektforstærkeren (jeg havde kun skiftet kablerne i forforstærkeren). Og vupti, dette gav den ændring (til det bedre) jeg havde regnet med.

 

En forklaring kan være, at jeg kører med et uskærmet kable mellem for- og effektforstærker. Herved bliver evt. brum ikke fjernet via forforstærkerens jordforbindelse. En anden forklaring kan være at skærmningen af netkablet er bedre på de nye og det har en større effekt end jeg havde forudset.  

 

Ras



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes