Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Magneplanar... med eller uden sub? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Torosan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 29 September 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af et par magneplanar MG 1.6 QR.  De bliver drevet af en Classic 6.6, og det lyder super godt. Men den allerdybeste bund mangler (naturligvis) og jeg har tænkt på en sub. Feks. en sunfire True EQ
Men jeg er lidt i tvivl. Vil sådan et par dipoler lyde godt med en konventionel sub? Er der nogle der har erfaringer på området, eller bare noget konstruktivt input, vil jeg meget gerne høre om det.

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 September 2006 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Du kan prøve at spørge Ole fra Hifi4You... han har en del erfaring med magneplaner.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 30 September 2006 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

hej Torosan.
det kan godt være at Ole ved meget om magneplanar, men han har sagt til mig at de ikke kan køre med konventionel sub, og det ikke kan hænge sammen, jeg ville have haft et sæt 3,6 og sub på, men havde en større diskution med ham ang dette, så jeg undlod helt at købe.....men du kan bygge et par sub der også er dipol, og det med enheder der ikke behøves at være voldsom dyre....på en baffel, som de nye jamo 909, eller de lidt ældre, dali sky line 2000, der sparker bassen da røv!!!! selv med cw bas fra at 100.......prøv evt med en baffel med 4 stk 12" i hver side......så sparker det da røv, og evt brug et behringer dcx 24/96 delefilter.......kun et foreslag!!!!

mvh Velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 September 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Et par ældre (Magneplanar) Magnepan SMG A-II kombineret med et par ældre Amadeus Sub100. = 2 magnestater+8x8'' basser, der tager over ved 100Hz. Det virker nu meget godt

Torosan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Tak for svarerne

Jae... Det kunne nu være spændende at bygge et par dipol-subber, meen jeg har ikke helt pladsen til det. (eller DIY erfaring udover et par Coral bagladehorn for omkring 25 år siden...). Så jeg holder mig ind til videre til det der kan købes færdigt.

KimG, har du lyst til at fortælle mere om din erfaring med din højttaleropstilling. Hvad betyder "meget godt"?
Hvad har du oplevet af fordele og ulemper? Hvad er din erfaring mht. delefrekvensen? Har du prøvet at dele lavere?

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

SMGa-II kan godt være lidt sulten mht. til strøm, hvis der spilles til. Membranen kan også presses lidt vel rigeligt, hvis man vil spille højt. Sub100 giver lige det ekstra hug, der skal til i bunden, samtidig med at dens måde at spille på, passer ganske fint sammen med SMGa-II.

Optimalt burde subben nok også være en dipol, men jeg har ikke lige plads til en halv lade i min stue. Bipolen klarer opgaven på langt mindre plads, og jeg er egentlig ikke i tvivl om at det bipolære princip i denne sammenhæng klarer det bedre end diverse lukkede subs (store) og/eller refleks-systemer. Slave-systemer er nok nr. 2.

Hvis dipol bas er udelukket til dipol gengivelse i øvrigt, tror jeg på bipol bas.

Sub100 er forsynet med et aktivt delefilter, der udover at dele ved 100Hz (andre ikke prøvet) også kompenserer subbens frekvensgang for det ret minimale kabinet.

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Prøv at flytte højtaleren længere ud i rummet. Du har en akustisk kortslutning af bassen hvis de står for tæt på bagvæggen.
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Torosan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Dr. lyd:

Der er ingen tvivl om at maggierne har godt af luft omkring sig. De står omkring 1.5 m fra bagvæggen, og det giver en rimeligt god bas....Men jeg savner sub-oktaverne. Du ved, dem der mærkes mere end de høres .

KimG:
Spændende at høre om dine erfaringer. Jeg tænker:
Sunfire True EQ er jo med slavebas. I min verden (!?) er det vel det der kommer tættest på dipol. (Slavebassen må jo nødvendigvis spille i modfase...?) Eller er der noget jeg har misforstået?
Det skal lige siges at disse betragtninger er rent teoretiske.... Jeg har ikke nogen lytterfaring at have dem i...

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Havde en kunde der havde model 1,6 han prøvet en sub og det gik rigtig godt

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Torosan: Prøv  - Der må være nogle subwoofere rundt omkring, du kan låne/købe/returnere...

Og husk! - 2 stk. til stereo. Jeg synes ikke, jeg har nogen problemer med at stedfæste en monosub.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har hørt en Velodyne på martin logan som lød rigtig godt. Der var kun en men det betød ikke noget. Jeg tror det er blevet meget lettere at integrere sub efter de er begyndt at lave dem med rum-korrektion.

Mvh/ Frank.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

I Englang, det mærkelige land, sætter de sub og super tweeter til alle slags HT, med det at den oprindelige HT, spiller væsentligt bedre:

Der er sikker nogle der har prøvet dette her i landet.   

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Torosan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

Tak for input

Det lyder som om der er flere med gode erfaringer i at integrerer en sub til et par dipoler. Så jeg kaster mig ud i nogle forsøg.

Som sagt er jeg rimelig varm på Sunfire True EQ, som jo også er med aut. rumkorrektion.
Er der andre forslag til gode subber jeg bør være opmærksom på?

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har  hørt både  en sunfire og en velodyne spl-1200R. Jeg valgte en Velodyne.

Mvh/ Frank.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Vedr. bipolær gengivelse. (jvf. HF 2/98 s. 11- om Mirage OM-6, ok lokumslæsning)

Et basmodul (pr. side) i dette tilfælde med 2x8'' enheder. Placeret ryg mod ryg og spiller til siderne fremfor frem/bag ud.
Der menes, at fordi basenhederne spiller i fase (begge enheder bevæger sig ud hhv. ind af/i kabinettet samtidig) opnåes som fordel, at resonanser ikke er nær så udtalte, fordi  membranernes bevægelser udbalancerer hinanden.

Da bas i forvejen er rundstrålende i sin spredning, bør en bipol opbygning vel egentlig bidrage til en bedre signalbehandling - generelt.

Dipolen har sine begrænsninger nedefter, nok primært pga. den enorme baffel, der skal til for at lave rigtig bas.
Det er selvfølgelig ikke umuligt, hvis man ikke er modstander af store "skillevægge" (=bafler) placeret i stor afstand af væggene. Elektronisk kompensation kan også hjælpe.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes