Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 21:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: LCD vs. PLASMA, 13000kr., & digitaltuner? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 30 September 2006 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

1) Vil gerne kunne se HD-tv i fremtiden. Kræver det digital tuner? Bor langt ud på landet. Har kun en almindelig antenne.

2) Hvilke af disse to TV er bedst - henholdsvis LCD og Plasma?

Jeg har kig på LCD: Samsung LE 40 R 72, til 13.844,- men har fundet ud af at det ikke har digital tuner. Hvad er digital tuner. Behøver jeg det? Har kun behov for at se DR1, DR2 og TV2, men VIL se det i HD-format når det engang udkommer.

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=4& ;emne=visprodukt&Gruppenr=61&ID_infoside=46802

Jeg har også kig plasmapanasonic th42pv62e til 13.844,- 

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=4& ;emne=visprodukt&Gruppenr=60&ID_infoside=46200

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 September 2006 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Den digitale tuner skal du bruge for at kunne se de tre programmer du nævner når DR stopper med at sende analogt. Alternativet er at købe en DVB-T receiver som du sætter ind mellem din antenne og dit tv. Jeg mener jo at det er smartest hvis den er indbygget så man slipper for et ekstra apparat og kabel og fjernbetjening. For mig ville det altså være et krav, hvis jeg skulle købe nyt tv. Læs evt. mere om digitalt tv her : http://www.dr.dk/digitalttv/html/

Dit andet spørgsmål er der nok ikke noget entydigt svar på. Begge systemer har deres fordele og deres tilhængere. Hvis du søger under tidligere indlæg om emnet, vil du finde en del forskellige svar på det. Der bliver du altså nødt til at gå ud og se på begge typer for at se hvilket billede du foretrækker.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 September 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Siden du spørger så direkte, så vil jeg da godt give min uforbeholdne mening: Det er uden tvivl plasma TV'et der er bedst. Jeg har aldrig set LCD TV'et, men det er langt fra det bedste der findes, eftersom det er i Samsungs billige R7 serie. Samsung laver heller ikke generelt de bedste LCD TV; de sælger blot som varmt brød på grund af designet

Men ja, du ska' da ta' ud og kigge på begge typer TV. Helst i en butik hvor de har begge dele, ved siden af hinanden, som f.eks. Tape Connection (der snart åbner i KBH).
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Hvorfor mener du plasmaen er bedre?

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 September 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil se HD-tv, så køb en ordenlig projekter som understøtter 720P/1080P... Så får du altså et meget bedre billede! 

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Makrelsalat: Det er desværre ikke muligt at mørklægge stuen, så billedet vil ikke blive specielt godt med en projektor.

TV avisen i 100" er også lige lovlig voldsomt - selvom det er HD-Tv ;)

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Hvorfor mener du plasmaen er bedre?

Der er mange årsager, men vigtigst af alt så har jeg set det IRL, og det slår snildt alle LCD TV jeg har set. Jeg kan se du bor i Århus, så det er altså bare med at komme ned i Tape Connection og kigge (og der vil du også have rigeligt med LCD TV at kigge på)
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

ullum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 September 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

1) Vil gerne kunne se HD-tv i fremtiden. Kræver det digital tuner? Bor langt ud på landet. Har kun en almindelig antenne.

Jeg har kig på LCD: Samsung LE 40 R 72, til 13.844,- men har fundet ud af at det ikke har digital tuner. Hvad er digital tuner. Behøver jeg det? Har kun behov for at se DR1, DR2 og TV2, men VIL se det i HD-format når det engang udkommer.

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=4& ; ;emne=visprodukt&Gruppenr=61&ID_infoside=46802

Jeg har også kig plasmapanasonic th42pv62e til 13.844,- 

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=4& ; ;emne=visprodukt&Gruppenr=60&ID_infoside=46200

Du kan ikke købe et tv idag med indbygget tuner som er klar til HD.  En indbygget digital tuner DVB-T er IKKE HD. De få HD kanaler som findes i dag kræver en særskilt HD boks og det samme vil være tilfældet hvis/når de danske kanaler engang begynder at sende HD.

Mit råd er køb Plasma.

Til top Vis ullum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ullum

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Men hvad formål har den digitale tuner så? Bliver billedet ikke bedre når DR stopper med at sende analogt - og skifter til digitalt?

Er det et krav at man har en digital tuner for at kunne fange signalet til den tid?

Hvornår forventes der at blive sendt HD signaler fra de store danske tv-stationer? Jeg troede egentligt det var det samme som det den digitale tuner skulle medvirke til.

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Under alle omstændigheder bør digital tuner ikke være noget du baserer dit køb af TV på. En ekstern digital tuner giver meget mere fleksibilitet end en der er indbygget.

Der skiftes først til HD-signaler tidligst i 2009/2010.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Er der først HD signaler fra 2009? Jamen så er det da noget af et reklame stunt, som diverse butikker pt. har gang i. Jeg tænker på skiltet "HD-ready". Der er jo oceaner af tid til "raketten skal fyres af" og meget kan nå at ændre sig i forhold til fladskærmenes performance.

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

'HD-Ready' er et mærkat skærme der kan klare HD-signaler kan kvalificere sig til at få. Blandt andet kræver det en bestemt opløsning som minimum og HDMI eller DVI med HDCP. Det har intet at gøre med hvornår der kommer højopløsnings TV fra DR eller TV2.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

yep det kan jeg så forstå. Jeg synes bare man er ret tidligt ude med at markedsføre "HD-ready" som et must - når der trods alt i teknologisk sammenhæng er oceaner af tid til vi der står år 2010 på kalenderen.

Tror der er mange forbrugere der ikke er klar over hvad de så skal lægge vægt på. Og jeg gætter på, at mange af dem der køber et fladskærms tv i dag har det skiftet ud efter 4 år eller kortere tid.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

yep det kan jeg så forstå. Jeg synes bare man er ret tidligt ude med at markedsføre "HD-ready" som et must - når der trods alt i teknologisk sammenhæng er oceaner af tid til vi der står år 2010 på kalenderen.

Både BlueRay og HD-DVD rammer Europa til efteråret (og afspillere kunne importeres fra USA for næsten et halvt år siden) - så den højere opløsning har helt klart sin berettigelse

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Der er heller ingen der ved om der er nogen af de danske stationer der vil sende i HD-TV før 2009... Det eneste der er udmeldt kommer fra DR, som siger at de vil sende i HD-TV 1280*720 fra engang i 2009...

Jeg kunne godt forestille mig at eksempelvis Viasat eller Canal Digital kommer før DR... Canal Digital har jo allerede C More HD, som godt nok kræver parabol...

Og det er jo ikke hverken producenterne af LCD-TV, Plasma TV eller for den sags skyld butikkerne der sælger dem, at Danmark er bagefter med udrulningen af HD-TV... HD-TV er jo allerede en realitet i nogle andre lande, bl.a. USA... Derfor kan man, og har kunnet i noget tid nu, købe HD-TV ready tv...

Hvad du skal vælge af LCD eller Plasma kan du kun selv vurdere... Tag ud og kig på nogle forskellige modeller af begge slags, og dan dig din egen mening, der vil altid være mange der er mest til plasma og lige så mange der er mest til lcd, og vi vil alle kunne farve din mening inden du går ud og vurderer begge teknologier... Så ud og kig...

Og ja, Blu-Ray, HD-DVD og PS3 (Blu-Ray) udnytter den højere opløsning som et HD-Ready TV tilbyder...

Men jeg synes du skal kigge lidt nærmere på dette M61BX fra Samsung, det er klart bedre end det du har fundet, og til en beskeden merpris: http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=207805

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Caraedoc
Branchemedlem
Branchemedlem
Strax Service

Bruger siden: 16 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

Panasonicen er også på tilbud i elgiganten...

Men high definition fås pt i DK kun via satellit. Skal ikke kunne sige om det er lagt ind på nogle kabelnet...

Der går flere år inden at der er HD i luften i DK. Der er problemer med udstyret i den nye TV-by. Og ikke penge nok og sådan noget andet politisk pladder.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Caraedoc skrev:

Panasonicen er også på tilbud i elgiganten...

Men high definition fås pt i DK kun via satellit. Skal ikke kunne sige om det er lagt ind på nogle kabelnet...

Der er også HD via den nye TDC Selector.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Og Stofa har også HD.
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Caraedoc skrev:
Men high definition fås pt i DK kun via satellit.

Forkert... Som skrevet tilbyder både Stofa og TDC, HD-TV gennem deres bokse... Og har gjort det i et stykke tid nu...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Caraedoc
Branchemedlem
Branchemedlem
Strax Service

Bruger siden: 16 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:

Caraedoc skrev:
Men high definition fås pt i DK kun via satellit.

Forkert... Som skrevet tilbyder både Stofa og TDC, HD-TV gennem deres bokse... Og har gjort det i et stykke tid nu...

Hvis su så lige læste den næste sætning jeg skrev!!!!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes