Forfatter |
|
Pingel Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 298
|
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine højttalere er 8 ohm. Min rørforstærker har både 4 og 8 ohm´s tilslutninger - hvad sker der ved at sætte dem til 4 ohm´s tilslutningen?
Er det noget der er værd at eksperimentere med, eller har forstærkeren ikke godt af det?
Mvh.
|
Til top |
|
|
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du bør sætte dem til 8 ohms udgangen.
Hvis du sætter dem til 4 ohm udgangen, sker der næppe andet, end at du ikke udnytter forstærkerens effektpotentiale fuldt ud (du får kun halv effekt), men netop rørforstærkere er ikke altid glade for at være uden belastning (eller for lidt belastning), så det bør undgås.
(Det der sker er, at den højere belastningsimpedans transformeres over på udgangstransformerens primær. Da den strøm, som røret trækker, er bestemt af dets bias, kan kredsløbet kun reagere ved at øge spændingen, og du kan derfor få diverse former for overslag. Dette er dog helt overvejende kun et problem med single-end forstærkere. I et push-pull trin vil det ene rør altid trække strøm, og altså "gribe bolden".)
Mvh Hans
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også rör-ib, og endda single-ended; så jeg spörger lige: Mine höjttalere har en impedans på mellem 4 og 25 ohm. Jeg har sat mine höjttalerkabler til i "4 ohms-hullerne"; det er altså helt forkert, eller hvad?
|
Til top |
|
|
MRC_Hans Forum Bruger

|
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah, det er et godt spørgsmål . For du har jo ret i, højttalerimpedans er meget langt fra at være liniær; den varierer med frekvensen. Der er ikke andet at gøre end at gå efter den nominelle værdi (så dine højttalere sidder altså rigtigt nok).
I de fleste forstærkere løses problemet så vha. modkoblingen, men der er jo visse single-end forstærkere, hvor man ikke har modkbling (da dette betragtes som helligbrøde af visse). Jeg ved så ikke, hvad forstærkeren gør ved de frekvensområder, hvor højttaleren har høj impedans, men jeg gætter på, at det i nogen grad kompenseres af udgangstrafoen, som bestemt heller ikke er frekvensliniær. MAO, i de områder, hvor dine højttalere er 25 ohm, er "4 ohms hullerne" nok heller ikke 4 ohm .
Mvh Hans
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nah; jeg tror nu at de var rated 8 ohm (4,5 ohm i bassen, 25 ohm i et peak i diskanten, men overall 6-12 ohm, sårn cirkus).
Jeg prøver "8 ohms-hullerne"!
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor mange ht´ere er 4 eller 8 ohm ? De plejer at svinge ret meget alt efter frekvensen. Vil det sige at jeg får 50 W ud af min 100 W forstærker ! ! næppe, jeg kan ikke en gang høre nievau forskel på de to impedanser.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øm-høm, det kan altså være stort set lige meget, i hvilket hul man propper kabelenderne, sårn cirkus?!
Jeg troede bare at forstærkeren helst ville have impedanser på under 8 ohm via 4 ohms udgangene! Bare sårn for en sikkerheds skyld!? 
|
Til top |
|
|
MRC_Hans Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som sagt, så afhænger impedansen på både HT og udgang af frekvensen. Jeg kan kun anbefale, at man retter sig efter de opgivne værdier. Altså, hvis der står 8ohm på højttalerne, så skal de i 8ohms udgangen, og hvis der står 4ohm, skal de i 4ohms udgangen. Det må forventes at give det bedste kompromis.
Mvh Hans
|
Til top |
|
|