Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 14:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Dolby D og DTS "hakker" via spdif (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hotdp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har virkelig brug for noget hjælp da jeg er løbet helt tør for ideer.

Min computer er tilsluttet min reciver via optisk SPDIF da jeg bruger Windows MCE. Når jeg afspiller noget musik spiller den perfekt og uden problemer. Men sætter jeg en DVD film på min computer og sætter den til DTS lyd eller Dobly Digital for jeg problemer. Lyden hakker og den pære på min reciver "blinker" i takt med at lyden forsvinder?

Når jeg sætter en bilka DVD afspiller til samme kabel er der ingen problemer. Har skiftet mellem 3 forskellige decodere på min computer uden at det ændre noget. Når jeg kører den "test" som der er i lydopsætning af Realtek hakker den ikke! (Hvor den lige siger blim blam blum i alle højtallere)

Udstyr:

Denon AVR-1507

Computer med Realtek onboard lydkort (abit AV8)

Håber der er nogle der kan hjælpe

Til top Vis hotdp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hotdp
 
petervej
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

 

Ud fra de symptomer du nævner, kunne jeg forestille mig at din computer måske bliver for presset i forbindelse med afspilning af dvd film. Hvor hurtig er den?

Kører du med avancerede filtre eller opskallering? Hvis du har installeret en af de fulde codec packs som feks k-lite så mener jeg at den som standart har slået et par filtre til.

Andre ting du kunne undersøge er om dit dvd drev kører i DMA eller Pio mode.

Mvh

Peter Vej

 

Til top Vis petervej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af petervej
 
hotdp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Tak for besvarelsen...

Min computer er en 3000+ amd 64 med 1 gb ram. Den har gjordt det under 3 forskellige styre systemer og 2 lydkort. Et M-audio lydkort via coax digital og nu via toslink og det indbyggede lydkort. Den gør det under windows Xp, windows XP MCE og Windows Vista RC1. Det er nok ikke DVD-drevet da den også gør det ved Image eller http://www.digital-digest.com/dvd/downloads/trailers.html 

Jeg HAR faktisk installeret k-lite? Hvad skal jeg kigge efter der?

Synes det er vildt mærkeligt at jeg lige som "mister" signal siden at input status lampen på anlæget går ud når lyden hakker.

 

Til top Vis hotdp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hotdp
 
Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 614
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har oplevet noget lignende med mit externe Creative lydkort, hvor den hakker en smule (et sekund) i starten af filmen og hvis jeg ændrer indstillingerne for mit dvd-afspilningsprogram mens filmen kører. Det kunne tyde på noget overload på softwaren eller hardwaren, måske. Dér blinker DTS/DolbyD i min receivers display også.

Men, ud over de nævnte tidspunkter, er der ikke problemer.

Måske ligger problemet i det software, du bruger til afspilning af dvd'er. Hvilket bruger du?



__________________
Mit beskedne setup:

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint
 
hotdp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet med Windows MCE og Windows VISTA og PowerDVD, Med samme sørgelige resultat
Til top Vis hotdp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hotdp
 
Roege
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft samme problem, men valgte at bruge en kombination af AC3 filter og ffdshow, og det løste problemerne.

De to "codecs" kan konfigureres på alle mulige måder, og kan klare næsten alt.

Til top Vis Roege's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roege
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Streamer du direkte fra DVD-drevet, fra lokal harddisk, fra extern harddisk eller fra netværket?

Netværk: Hvis vi antager, at dit netværk og server er korrekt sat op, så har du nok en konflikt mellem net- og lydkort. Flyt lydkort til en anden pci-slot (på Asus bundkort er det ofte den nederste som virker bedst, da den ikke delere irqs med andre, men se manualen).

DVD: Hvis vi antager, at DVD-drevet ikke har problemer med at læse skiven, så er det et io-problem. Flyt eventuelt drevet til sin egen controller eller prøv at kopiere DVD'en til harddisken først. Det kan da også være en irqconflikt mellem IDE controlleren og lydkortet (se ovenstående).

Harddisk: Disken kan være hårdt fragmenteret eller køre for nedsat styrke (io-problem som skyldes dårlig driver eller konflikt med langsom enhed på samme controller). Har disken en 3+ år på bagen bør den evt. skiftes ud.

Det kan dog sagtens skyldes driveren til lydkortet. Prøv at op- eller nedgrader.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
hotdp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Roege, det lyder da rigtigt godt da jeg virkelig gerne vil have dette problem løst!

Men nu er det, desværre sådan at jeg INTET kender til de to "programmer" og ANER ikke hvordan jeg skal benytte det ved DVD afspilning i Power DVD eller MCE. Det eneste jeg ved er at jeg bruge Nvidia Codec.

Men kan du forklare mig hvad jeg skal gøre? Hvad skal instilles og hvordan og hvorledes? Vil virkelig blive glad hvis jegkan få løst mit problem....

Til top Vis hotdp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hotdp
 
hotdp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

sshd:

Det er lige meget om jeg kører netværk, dvd eller fra hd (kører hurtig raid) Det er 100% det samme resultat.

Jeg har prøvet med de nyeste drivere till begge de lydkortet som jeg har testet med samme resultat.

Til top Vis hotdp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hotdp
 
Severin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Hvis du lytter til lyden på PC'en hakker det så også?

Til top Vis Severin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Severin Besøg Severin's Websted
 
hotdp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Altså hvis jeg lytter lyden på min computer er det jo analog stereo og så er der ingen problemer.. Det er først når den skal afspille dolby digital eller dts surround over spdif og min forstærker ih
Til top Vis hotdp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hotdp
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

hotdp skrev:
Altså hvis jeg lytter lyden på min computer er det jo analog stereo og så er der ingen problemer.. Det er først når den skal afspille dolby digital eller dts surround over spdif og min forstærker ih


Aha. Hvad sker der, hvis du lader musikken gå over spdif?
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
hotdp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Musikken spiller fint over SPDIF og mit anlæg lyder perfekt! Altså når det er stereo. Det er når dolby digital eller dts spiller det "hakker" og min led pære blinker..

Til top Vis hotdp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hotdp
 
hotdp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Jeg håber virkeligt ikke at dette problem ikke kan løses
Til top Vis hotdp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hotdp
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

hotdp skrev:

Musikken spiller fint over SPDIF og mit anlæg lyder perfekt! Altså når det er stereo. Det er når dolby digital eller dts spiller det "hakker" og min led pære blinker..



Så må det vel næsten være en softwarefejl.

Prøv at lave en helt ren installation af f.eks. Windows XP (ikke oven i den eksisterende).
Installer dernefter driver til lydkort og PowerDVD som eneste programmer.
Hvis det virker, så installer flere programmer et ad gangen indtil det holder op med at virke. Så ved du hvad der forårsager fejlen.

Hvis det ikke virker, så hent en trial version af WinDVD og prøv med den istedet.

Hvis det stadig ikke virker, så må det være en hardwarefejl:

Start med at hive alle indstikskort ud af computeren (undtagen skærmkort).
Hvis det stadig ikke virker så test rammen med memtest86.
Hvis rammen virker, så er det ud og finde et nyt bundkort.

Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
hotdp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret sshd:

Jeg vil gå igang med det samme!

Til top Vis hotdp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hotdp
 
hotdp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Jeg er GRÆDE færdig

Jeg kørte først en memtest og mine ram fejlede intet. Så pillede jeg alle kort ud af min computer og puttede en lille harddisk i jeg havde liggende og installerede windows ME på den. Installer så DVD afspilleren og weee ingen hakkeri! Det virker bare!

Så sætter jeg mine Raid diske i, installere en ren Vista igen og ja.. Så HAK HAK HAK :(

Hvad kan der så konstateres ud for det? Er ME det eneste der dur?

Til top Vis hotdp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hotdp
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

For lige at specificere:

A. Nystallation af Windows ME virker med seperat harddisk (alle indstikskort pillet ud)
B. Nystallation af Windows Vista virker ikke med RAID (alle indstikskort pillet ud)

Personligt ville jeg ikke teste med Vista. Styresystemet er ret nyt og diverse problemer med drivere og software er ikke blevet fikset endnu. Jeg ville derfor teste med XP.

Anyway, så er der to faktorer, som har ændret sig fra A til B. Den ene er styresystemet den anden er harddisk/raidsetup. Du bør derfor installere Windows Vista på den lille harddisk.

Hvis Vista heller virker på den lille disk, så kan Vista simpelt hen ikke fungere med dit hardware. Hvis du har gjort noget underligt ved hardwaren, f.eks. overklokket cpu eller tunet bios, så prøv at sætte tingene tilbage til standard. Prøv også at opdatere BIOS på bundkort og evt. skærmkort. Stadig intet held, så prøv at skifte bundkort og/eller skærmkort.

Hvis Vista virker på den lille disk, så er det dit raid-setup, som skaber problemerne. Det kan jeg måske hjælpe dig med. Hvor mange diske har du i raid? Kører de raid0, raid1 eller raid? Er det ATA, SATA eller SCSI diske? Hvor mange Megabytes cache sidder der på diskene? Har du seperat raid controller eller kører du software raid. Hvis controller, oplys model og type.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes