Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: AKSA Lifeforce moduler - lytteindtryk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Med mit brugernavn in mente kan det nok ikke undre nogen, når jeg fortæller, at jeg gennem en årrække har benyttet forstærkerprodukter fra australske Aspen Amplifiers, hvor forstærkernes produktnavn er AKSA.

Jeg har fornøjelsen af at eje en AKSA GK-1R forforstærker og en AKSA 55 Nirvana Plus effektforstærker. Disse to produkter har en stor del af æren for den vellyd, som jeg (og andre) oplever fra mit anlæg - selvfølgelig transmitteret gennem mine Equilibrium Project højttalere

Det lidt sjove ved AKSA 55 effektforstærkeren er, at den egentlig er lidt af en dinosaur, da den basalt bygger på den klassiske Bailey-topologi - selv om der selvfølgelig er lavet nogle ting for at undgå de problemer, som den oprindelige topologi havde (upræcis bas og ulden diskant).

AKSA 55 effektforstærkeren har således en fremragende mellemtone, som er både varm og medrivende, medens diskant og bas følger fint med, uden at gøre noget væsen af sig. I min AKSA 55 har jeg desuden implementeret Nirvana Plus upgrade kittet, som bl.a. indebærer kraftigt forbedrede kondensatorer i strømforsyningen og på selv forstærkerprintet (heriblandt Black Gate). Upgrade kittet gav en pæn forbedring, bl.a. på perspektiv og lydbilledets størrelse, ligesom klarheden blev øget.

Jeg er meget tilfreds med AKSA 55 forstærkeren og havde egentlig ikke nogen planer om at udskifte den.

MEN - så for 3 måneder siden annoncerede Aspen Amplifiers, at de efter 4 års udviklingsarbejde havde fået udviklet et nyt udgangsmodul: AKSA Lifeforce.

Til at begynde med var jeg skeptisk (det er er jeg altid - mener at det er et sundhedstegn ). Kunne de nye udgangsmoduler virkelig være så meget bedre end dem, jeg allerede har?

Efterhånden begyndte der dog at indløbe rapporter om store forbedringer på Aspen Amplifiers' forum på Audiocircle (kan ses her), og da flere af rapporterne kom fra erfarne, vederhæftige brugere, måtte jeg sande, at der nok var noget om snakken.

Derfor har jeg bestilt Lifeforce udgangsmoduler til min eksisterende AKSA forstærker (modulerne har samme format m.m. som de oprindelige moduler). Man kan se et billede og læse mere om dem her.

For de lidt mere teknisk interesserede kan jeg fortælle, at Lifeforce modulerne også bygger basalt på den klassiske Bailey-topologi, men at der er indført kraftige forbedringer. Blandt andet er input-modulet fuldstændig ændret, således at det er fuldstændig lineært, og der er indført såkaldt "nested feedback", hvilket skulle give store forbedringer af bl.a. ruminformation og fine nuancer i lydbilledet, og endelig er der indført en slags "switching kondensator", der skulle minimere højere ordens artefakter og få forstærkeren til at opføre sig som en næsten-klasse A forstærker. Ifølge Aspen Amplifiers er komponenterne udvalgt ved lyttetests, og der benyttes blandt andet Nichichon Gold Tune og Black Gate kondensatorer.

Ifølge Aspen Amplifiers er de ved at nå til min bestilling på ventelisten (!!!), så jeg går og venter spændt på besked om, at modulerne er afsendt

Så snart modulerne kommer ind ad døren, vil de blive monteret - og så skal der lyttes

Derefter bliver der selvfølgelig rapporteret om indtrykkene i denne tråd

Helt overordnet synes jeg, at det er rigtigt dejligt at, der i disse klasse D tider stadig er nogen, der gider eksperimentere med den kendte teknologi

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Det er efterhånden længe siden, at jeg startede denne tråd, og der er ikke rigtigt sket noget siden da. Det vil sige, ikke før i søndags, hvor jeg fik en indikation på, at mit nummer på ventelisten er ved at være nået. Mine moduler bliver - med lidt held - afsendt til mig i løbet af denne uge.

JEG VENTER SPÆNDT

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Så kom der besked fra Australien om, at mine moduler er afsendt i dag! Så er det bare at krydse fingre for, at toldvæsnets lange fingre ikke får fat i dem Det koster både penge og forsinker dem .....

Men med lidt held er de her i næste uge!

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 November 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hej Aksa

Er der endnu ikke noget nyt? (bare toldvæsnet ikke har fået kig på pakken)

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 November 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hej Aksa

hvad koster det ca. at lave for og effektsættet

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

Hej Aksa

Er der endnu ikke noget nyt? (bare toldvæsnet ikke har fået kig på pakken)

Hilsen LAST

Jojo, pakken kom i går - selvfølgelig på en dag, hvor jeg var begravet i arbejde til efter kl. 22! Men alt ser fint ud - og jeg ser lige, om jeg kan finde ud af at få downloadet et par billeder en af dagene

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2006 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

Hej Aksa

hvad koster det ca. at lave for og effektsættet

Hej Jakobsen,

Tjah, det kommer jo lidt an på, hvilke udgaver, du vil have!

Priserne på de forskellige modeller kan du se på Aspen Amplifiers' hjemmeside her.

F.eks. koster en GK-1EL forforstærker AUD 880, hvilket svarer til ca. kr. 4000. Husk dog, at som regel ønsker toldvæsenet også en bid af kagen, når du modtager varer fra uden for EU, så den havner nok på kr. 5000. Hertil skal så lægges et kabinet, hvilket fås fra 4-500 kr. og opefter.

En AKSA 55 watt effektforstærker ligger på AUD 430 for grundmodellen, hvilket svarer til ca. kr. 2000 - og altså ca. kr. 2500, når toldvæsenet har været der. Ud over kittet skal du her bruge både trafoer og et kabinet, men det kan fint holdes under kr. 4000 i alt.

Dvs. at du kan lave dig et AKSA-sæt for under 10 k, og så får du noget, der spiller musik

Bemærk at effektforstærkeren, der er nævnt oven for, ikke indeholder de nye Lifeforce moduler. Lige p.t. fås Lifeforce modulerne kun til indbytning med eksisterende AKSA-moduler, men Aspen Amplifiers har indikeret, at når ventelisten på Lifeforce moduler til eksisterende kunder er nedbragt, vil Lifeforce modulerne blive udbudt til salg på samme måde som de forstærkermoduler, der allerede fås. Priserne har jeg dog ingen oplysninger om.

Lige nu og her glæder jeg mig rigtigt meget til at få smidt de nye Lifeforce moduler i min forstærker, men det kommer nok til at vente til næstkommende weekend, da jeg er ude at rejse det meste af næste uge ....

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Så er jeg tilbage fra forretningsrejse, og nu skal der kigges på opgraderingen.

Først lige et billede af modulerne:

Kondensatorerne øverst i billedet er Nichichon Gold Tune til strømforsyningen og er en del af opgraderingen, hvis man ikke allerede har en Nirvana Plus udgave af AKSA-forstærkeren.

Det har jeg dog, men de viste Gold Tunes skal bruges til min nr. 2 AKSA Lifeforce på kun 2 x 25 watt, som skal drive diskanten i mit system, altså bi-amping. Det er et lille "sideprojekt", som jeg skal hygge mig med i vinter   

Jeg kan lige sige, at da jeg tidligere opgraderede med Gold Tunes fra de standard Nichichon kondensatorer, som AKSA'en er "født" med, gav det et betydeligt løft i lyden. Jeg undlod på det tidspunkt at lave andre ændringer end lige denne, og det var helt klart værd at gå efter. Dette blot ment som en lille ekstraoplysning, hvis nogen er på udkig efter gode kondensatorer til deres forstærker. Jeg er ikke lige klar over, hvor man kan købe Gold Tunes, men det burde man kunne google sig til.

Tilbage til det nuværende Lifeforce projekt: Hvis alt går vel, får jeg installeret de nye moduler i dag - og der kommer selvfølgelig lidt mere herfra, når jeg har fået lyttet lidt til dem

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Færdig med at lodde, alle målinger ser fine ud, og så skal der spilles!

Ingen unoder ved tilkobling og lyd igennem

Allerede efter få minutters lytning står det klart - selv "lige ud af kassen" - at disse moduler rydder op og holder alt i stramme tøjler. Samtidig er der en stor gennemsigtighed - man er ligesom mere inde i musikken.

Bemærk - dette er de allerførste indtryk efter max. en times lytning, men ingen tvivl om, at der er tale om en klar forbedring - uden at det virker som om, at musikken går tabt!

Mere om lyden, når jeg har fået lyttet lidt mere, og "dyret" er blevet spillet lidt til

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 December 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Hej Aksa

Så er det vist snart på tide at du fortæller noget mere om lyden af de nye AKSA forstærkere

Hilsen LAST

PS: hvis der er nogen som ved hvordan man lettest får fingerne i Nichicon Gold Tune kondensatore, så sig lige til.

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Pyh - det tog lidt længere tid end beregnet at komme til det punkt, hvor jeg kunne komme med nogle flere lytteindtryk.

Dette skyldes ingenlunde problemer med de nye AKSA-moduler - de har såmænd spillet helt problemfrit fra første strofe - men derimod, at jeg også har fået en ny afspiller, hvor der var nogle problemer med drevet. Det tog nogen tid at identificere årsagen til problemet, og derefter nogen tid at få et nyt drev frem (fra Singapore!). Men alt det hører til i en anden tråd, som jeg nok opretter på et senere tidspunkt

Ovennævnte problemer har til gengæld gjort, at jeg har fået lyttet til AKSA-modulerne på både min gamle og min nye afspiller, hvilket har gjort mig i stand til endnu bedre at identificere modulernes "fingeraftryk" på lyden.

Måske skulle jeg starte med at sige, at det med "fingeraftryk" er der altså meget lidt af! AKSA Lifeforce modulerne spiller med en selvfølgelighed, åbenhed og renhed, der er meget sjælden, selv når vi taler om meget dyre forstærkere. Men samtidig er der ikke tale om en klinisk eller analytisk gengivelse, men om en meget flot homogenitet i såvel lydkarakter som lydbillede. Lydbilledet er i øvrigt stort, højt og dybt med en meget fin beskrivelse af aktørerernes (instrumenter, stemmer) placering, når programmaterialet er til det.

Ovenstående er ikke opnået på bekostning af de dynamiske parametre, hvilket en lyttesession her i weekenden viste med al ønskelig tydelighed. Her spillede vi en jazz-skæring med en ekstremt dynamisk og ultraklar optagelse af klaveret. Anslagene kom her med den rette, naturlige kraft og hastighed og stod selv i de allerøverste oktaver fuldstændig rent, luftigt og helt uanstrengt. En "gåsehudsoplevelse".

Tilsvarende udviser Lifeforce forstærkeren stor ekspansionsvilje, selv i meget krævende tutti-passager, hvor det stadig er muligt at skille enkeltaktører fra hinanden.

Hvad angår tonalitet, så forekommer forstærkeren at være uhyre neutral, dog stadig uden på nogen måde at virke kold.

Jeg kunne fortsætte længe endnu omkring detaljer - men et eller andet sted forekommer det lidt ligegyldigt i forhold til den allervigtigste parameter: Denne forstærker spiller MUSIK!

Jeg oplever gang på gang under lyttesessions, at folk, der lytter til den, slapper af og lytter til musikken frem for teknikken.

Kan nogen hifi-komponent få en bedre anbefaling

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes