Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 13:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny pickup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen

Så er tiden kommet til at jeg skal udskifte min pickup. Jeg har en tidligere topmodel fra Goldring som jeg desværre ikke kan huske navnet på. Huset er lavet i noget Afrikansk ædeltræ og den skulle være håndlavet. Sagen er, at denne model ikke længere laves, og efter sigende har Goldring har ikke noget idag som kan leve op til samme standard.

Jeg har snakket med Audio consult som anbefaler Ortofon MC Rondo Bronze eller en af Kontrapunkt modellerne. Dernæst har jeg snakket med Audio Art som anbefaler Micro Benz pickupperne. Sidste mulighed jeg kender til skulle være en Linn, nu hvor tonearmen er en Linn Ittok LV III.

Hvad siger i til det? Det jeg går efter er musikalitet med en god bund og den nærmest eksplosive dynamik som min gamle Goldring kunne levere.

Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Kontrapunkt C har det, men er også dyr.
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Jørgen skrev:
Jeg har snakket med Audio consult som anbefaler Ortofon MC Rondo Bronze eller en af Kontrapunkt modellerne.

Vær opmærksom på at Kontrapunkt modellerne kan være ret så forskellige. Jeg har selv haft Kontrapunkt B og den var jeg ret begejstret for fordi den var så dejlig homogen - yderenderne viger dog nok lidt. Dr. Lyd nævner Kontrapunkt C, og det er vist noget helt andet, den skulle netop være mere dynamisk.

Jørgen skrev:
Dernæst har jeg snakket med Audio Art som anbefaler Micro Benz pickupperne.

Benz går for at have et ret højt pris-/ydelsesforhold. P.t. har jeg en Benz L2, men jeg synes ikke den kan hamle op med min tidligere Kontrapunkt B i musikalitet og spilleglæde.

Jørgen skrev:
Sidste mulighed jeg kender til skulle være en Linn, nu hvor tonearmen er en Linn Ittok LV III.

Det var måske ikke helt dumt. Hvis du synes om Linn, og har en Linn pladespiller, så vil en Linn pickup være det naturlige valg. Adikt skulle være en ganske god MM pickup, jeg er ikke helt klar over hvad dem ovenover (MC, men hvor mange er der) har at byde på.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

boegelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Du kan få din pick-up rebuild i UK hos Expert Stylus + et par andre jeg ikke lige husker.

evt kan Goldring vel klare jobbet ?

Til top Vis boegelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boegelund

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Hej Jørgen.

Du skal klart kikke på en Linn pick-up til din Ittok. Fx. en Klyde. Den er i øvrigt også lavet af Goldring. Eller find en brugt Karma, Klyde eller Troika på eBay og send den til Expert i UK. Det har jeg gjort med stor succes.

Jeg har en retipped Klyde liggende som du kunne prøve. Kommer du forbi Kbh kunne du jo tage din Ittok med, så kunne du prøve den.

Venlig hilsen

Rolf

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

hej igen

Tak for svarene. Ham gutten fra Audio consult mente ikke det var en god idé at retippe min Goldring. Det vil efter hans mening ændre lyden markant. Men han kan jo være farvet af muligheden for at sælge mig en pickup  ??

Jeg fandt lige en udført test af Ortofon Rondo Bronze kontra Linn Klyde. Jeg ved godt man ikke skal stole 100 % på tests, men jeg syntes alligevel det ser interessant ud.

http://www.hifi-musik.dk/main.php?page=visartikel&id=61

Er der andre som har hørt Linn Klyde op mod Ortofon MC Rondo Bronze??

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Ups. Jeg kommer lige til at se det jo er en Linn Troika han test Ortofon pickuppen op mod.

Jørgen skrev:

hej igen

Tak for svarene. Ham gutten fra Audio consult mente ikke det var en god idé at retippe min Goldring. Det vil efter hans mening ændre lyden markant. Men han kan jo være farvet af muligheden for at sælge mig en pickup  ??

Jeg fandt lige en udført test af Ortofon Rondo Bronze kontra Linn Klyde. Jeg ved godt man ikke skal stole 100 % på tests, men jeg syntes alligevel det ser interessant ud.

http://www.hifi-musik.dk/main.php?page=visartikel&id=61

Er der andre som har hørt Linn Klyde op mod Ortofon MC Rondo Bronze??

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Hej Jørgen.

Ja, det lyder som om en Rondo Bronze er god. Det er der andre der også siger ude i den store verden.

Men i forhold til Ittok'en ville jeg være lidt varsom da Rondo'en tung. Jeg havde en Ortofon MC10, som vejer ca. det samme som Rondo'en, i min Ittok og det var ikke nogen god match mht. bassen, da jeg ikke har sub-filter. Linn Klyde var 1000 x bedre (ligesom Troika'en er det) mht. bassen. Jeg er sikker på det har med arm/pick-up resonans at gøre.

Venlig hilsen

Rolf

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Hej Rolf

Nu er det jo lang tid siden jeg har tænkt over at matche pickup og arm. Men så vidt jeg husker har det lige så meget noget at gøre med stivheden i nålen iforhold til PU'ens vægt, som afgør hvilken arm den passer til. Er jeg jeg helt galt på den der??

RolfeZ skrev:

Hej Jørgen.

Ja, det lyder som om en Rondo Bronze er god. Det er der andre der også siger ude i den store verden.

Men i forhold til Ittok'en ville jeg være lidt varsom da Rondo'en tung. Jeg havde en Ortofon MC10, som vejer ca. det samme som Rondo'en, i min Ittok og det var ikke nogen god match mht. bassen, da jeg ikke har sub-filter. Linn Klyde var 1000 x bedre (ligesom Troika'en er det) mht. bassen. Jeg er sikker på det har med arm/pick-up resonans at gøre.

Venlig hilsen

Rolf

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

RolfeZ skrev:
Jeg er sikker på det har med arm/pick-up resonans at gøre.

Venlig hilsen

Rolf

Er du sikker? Kan det ikke bare være en uheldig kombination på anden vis? (lydmæssigt).

Eller oplevede du en del "woofer pumping"?

Summen af armens eff. masse + skruer skal helt op på 16g. for lige at komme under 8Hz (7.97Hz). Ujævnheder i vinylen ligger da nede omkring 4-6Hz?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Jørgen skrev:

Nu er det jo lang tid siden jeg har tænkt over at matche pickup og arm. Men så vidt jeg husker har det lige så meget noget at gøre med stivheden i nålen iforhold til PU'ens vægt, som afgør hvilken arm den passer til. Er jeg jeg helt galt på den der??

Du kan læse om det her og her. Du kan foretage udregningen her.

Linn data.

Rondo Bronze: Kompliance: 15cu. Egenvægt: 10.5g.

Fastener = skruer. Normalt 0.5-1.0g.

Umiddelbart kan jeg ikke se nogen grov mismatch men RolfeZ's erfaring kunne tyde på noget andet?

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Tak. Det var lige de beregninger jeg manglede. Det ser ud til at Rondo Bronze ligger lige indenfor grænsen, men heller ikke mere end lige. Der imod ser det ud til at kontrapunkt modellerne passer perfekt pga. deres lavere compliance, hvis jeg har forstået det rigtigt? Det samme gør Linn klyde, hvilket nok ikke er så mærkeligt da armen osse er en Linn.

krenzler skrev:
Jørgen skrev:

Du kan læse om det her og her. Du kan foretage udregningen her.

Linn data.

Rondo Bronze: Kompliance: 15cu. Egenvægt: 10.5g.

Fastener = skruer. Normalt 0.5-1.0g.

Umiddelbart kan jeg ikke se nogen grov mismatch men RolfeZ's erfaring kunne tyde på noget andet?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

K O N T R A P U N K T    H

er min skygge-pu

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Jørgen skrev:
Der imod ser det ud til at kontrapunkt modellerne passer perfekt pga. deres lavere compliance, hvis jeg har forstået det rigtigt? Det samme gør Linn klyde, hvilket nok ikke er så mærkeligt da armen osse er en Linn.

Du har forstået det helt rigtigt.

Uden at have forstand på hverken Linn eller Kontrapunkt tænker jeg alligevel at en Linn PU i en Linn arm ihvertfald er det sikre/forudsigelige valg? Især hvis du også spiller på en LP12'er?

Ortofon's Kontrapunkt modeller kan meget vel være bedre, mere neutrale all-round performere men gælder det også i et Linn front-end? Jeg tænker bare højt.... Selv har jeg endnu ikke ejet noget der kan betegnes som decideret high-end udstyr.

Hvis det ikke er en LP12 er den hellige 3-enighed alligevel brudt og så er der vel frit valg på alle hylder?

Bare mine 0.02$

jazzman: Hvad er en skygge-PU?

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Planen var faktisk at skifte mit systemdek værk ud med en LP12. Men det blev kun ved tanken. Med alt andet hifi er det så nemt. Man låner bare udstyret med hjem. Men at købe en ny pickup ud fra tro og formodninger er ikke helt let for mig.

krenzler skrev:
Jørgen skrev:
Der imod ser det ud til at kontrapunkt modellerne passer perfekt pga. deres lavere compliance, hvis jeg har forstået det rigtigt? Det samme gør Linn klyde, hvilket nok ikke er så mærkeligt da armen osse er en Linn.

Du har forstået det helt rigtigt.

Uden at have forstand på hverken Linn eller Kontrapunkt tænker jeg alligevel at en Linn PU i en Linn arm ihvertfald er det sikre/forudsigelige valg? Især hvis du også spiller på en LP12'er?

Ortofon's Kontrapunkt modeller kan meget vel være bedre, mere neutrale all-round performere men gælder det også i et Linn front-end? Jeg tænker bare højt.... Selv har jeg endnu ikke ejet noget der kan betegnes som decideret high-end udstyr.

Hvis det ikke er en LP12 er den hellige 3-enighed alligevel brudt og så er der vel frit valg på alle hylder?

Bare mine 0.02$

jazzman: Hvad er en skygge-PU?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

en skygge-dims er den dims, man ville købe, hvis man havde råd eller hvis den fandtes eller hvis man havde brug for en sådan dims eller.....

At jeg ikke selv har investeret i en Kontrapunkt H skyldes nok, at jeg p.t. er for tilfreds med min MC15sII! Og så er Kontraen ½g for tung til min arm...det kunne sagtens løses, men "if it ain´t broken, don´t fix it"

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

OK, så blev jeg lidt klogere.

Næh den Kontrapunkt H i din TP 90 arm burde ikke være noget problem. Hvis du har en god nåletryksvægt kan du uden besvær bestemme den korrekte VTF (ca. 2.5g.) uden at skulle udbalancere armen.

Du mangler lidt mere end ½g. Du mangler ½g. + vægten af monteringsskruerne. Men det er stadig ikke et problem.

Men den MC 15 Super Mk II er vist også lidt af et hit til prisen?

Min skygge-pladespillerkombination er nok en SME Model 30 med Series V arm og Ortofon MC 5000 PU.

Det var lidt off-topic (undskyld Jørgen). Tilbage på sporet...

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart hælder jeg til Ortofon Kontrapunkt C eller måske Linn Klyde. Men da Klyde skulle være lavet af Goldring, er jeg lidt bange for, at jeg kommer til at betale overpris for en Goldring Elite i et andet hus med et Linn logo udenpå.

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Hej Jørgen.

Selvom Klyden er fra Goldring, så er det en Linn specificeret pick-up som matcher Linn armen 100%.

Jeg er ret sikker på, at Ittok'en havde "synergiproblemer" med min Ortofon MC10Supreme for da en Klyde kom på skal jeg love for, at der var superbas - stram, dyb, nuanceret og "tuneful". Resten af spektret var ikke så forskellig fra Ortofon'en(!)

Men, Klyde er dyr fra ny. Men man kan dog, som nævnt, købe en brugt og få den retipped/rebuild. Du kunne jo også købe en brugt LP12 og så starte ud med en billigere Linn MM.

Endeligt er mange, som kører Kontrapunkt i Ittok (og Ekos), så det burde gå. Og de er relativt billige hos phonophono.de, vist nok.

Venlig hilsen

Rolf

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Det lyder meget interessant med den tyske side phonophono.de. De har en Ortofon kontrapunkt A til ca. 2600 Kr. hvis jeg har set rigtigt.. Gad vide hvordan den lyder ??

RolfeZ skrev:

Hej Jørgen.

Selvom Klyden er fra Goldring, så er det en Linn specificeret pick-up som matcher Linn armen 100%.

Jeg er ret sikker på, at Ittok'en havde "synergiproblemer" med min Ortofon MC10Supreme for da en Klyde kom på skal jeg love for, at der var superbas - stram, dyb, nuanceret og "tuneful". Resten af spektret var ikke så forskellig fra Ortofon'en(!)

Men, Klyde er dyr fra ny. Men man kan dog, som nævnt, købe en brugt og få den retipped/rebuild. Du kunne jo også købe en brugt LP12 og så starte ud med en billigere Linn MM.

Endeligt er mange, som kører Kontrapunkt i Ittok (og Ekos), så det burde gå. Og de er relativt billige hos phonophono.de, vist nok.

Venlig hilsen

Rolf

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum