Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 22:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Lægge kabinet til stel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
askov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Ja hvordan ? Bag på min ved AM antenne indgangen er der en indgang som hedder GND, kan man bruge den ? og så ind i jord i stikkontakten ?
Til top Vis askov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af askov

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Pas på ven, du er lige så kyndig kan jeg læse som mig, dvs, ukyndig og du er igang med at foretage dig noget som kan gøre at du "tar billetten" og det er vi sikkert mange som synes er en dårlig ide...
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

askov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hehe jeg tror ikke man tager billeten ved jord benet
Til top Vis askov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af askov

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Hvis du mener jord-benet i en tre-benet stikkontakt, ja, så kan du godt forbinde AM antennens GND til det. Men vær opmærksom på, at ikke alle tre-benede stikkontakters jordben er forbundet til sikkerhedsjord. Og at sikkerhedsjord er netop det: Sikkerhed. Det er ikke sikkert, at det er støjmæssigt ideélt.

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

I "gamle" dage blev GND brugt til ens pladespiller, hvor der var en separat ledning med et stik på, der passede til GND-stikket (egentlig nok en gevindstang med en møtrik på), så pladespilleren og fremdeles armen blev stellet og dermed dannede skærm for de signalbærende tynde kabler.

Så jeg gætter på, at dit apparat har en grammofon-indgang.

Hvad er det egentlig for et apparat?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Det eneste sted du skal koble din forstærker til det tredje jord stik i stikkontakten er via netledningen til din forstærkers netstrøms indgang hvis denne også har jord BASTA alt andet er eller kan være livsfarligt.

Det kan det hvis der af den ene eller anden grund skulle ruge strøm i din jordledning i lysnettet og hvis dine sikringer eller hfi relæ samtidig svigter - så har du forstærkerens egne sikring i netindgangen som kan kable fra - det kan en GND skruebøsning ikke.

Der skal bare en polsk håndværker til der ikke kender de gamel farvekoder i en elsamledåse til at gøre en kobling fra jord i væg tilGND til en livsfarlig kombination eller en overgang i en vaskemaskine og et defekt hfi relæ

Det er ikke for at være hysset men tænk jer om

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

ps. der ligger intet nedsættende i mit brug af polsk håndværker som eksempel - der er blot en del i landet for tiden og ikke alle har den samme kendskab til danske standarder - no offense 

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Det eneste sted du skal koble din forstærker til det tredje jord stik i stikkontakten er via netledningen til din forstærkers netstrøms indgang hvis denne også har jord BASTA alt andet er eller kan være livsfarligt.

Det kan det hvis der af den ene eller anden grund skulle ruge strøm i din jordledning i lysnettet og hvis dine sikringer eller hfi relæ samtidig svigter - så har du forstærkerens egne sikring i netindgangen som kan kable fra - det kan en GND skruebøsning ikke.

Der skal bare en polsk håndværker til der ikke kender de gamel farvekoder i en elsamledåse til at gøre en kobling fra jord i væg tilGND til en livsfarlig kombination eller en overgang i en vaskemaskine og et defekt hfi relæ

Det er ikke for at være hysset men tænk jer om
Ja, det er en god pointe. Dog bliver det ikke mindre livsfarligt at jordforbinde gennem netledningen, hvis én eller anden har lagt fase på stikkontaktens jordben . Men der er en nem og sikker test: Tag en ledning og forbind dit stel til en radiator eller vandhane. Hvis sikringen springer, eller HFI relæet slår fra, så træk stikproppen ud, og ring efter en (autoriseret) elektriker!

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

jeg har været tæt på at tage billetten på grund af en forkert installeret vaskemaskine engang  jeg ved godt at der ikke er hverken vand eller afløb på de fleste anlæg, men jeg sætter dog stadig pris på fornuftig omgang med strøm og jordforbindelser..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes