| Forfatter |
|
askov Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvordan ? Bag på min ved AM antenne indgangen er der en indgang som hedder GND, kan man bruge den ? og så ind i jord i stikkontakten ?
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas på ven, du er lige så kyndig kan jeg læse som mig, dvs, ukyndig og du er igang med at foretage dig noget som kan gøre at du "tar billetten" og det er vi sikkert mange som synes er en dårlig ide...
|
| Til top |
|
| |
askov Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe jeg tror ikke man tager billeten ved jord benet
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du mener jord-benet i en tre-benet stikkontakt, ja, så kan du godt forbinde AM antennens GND til det. Men vær opmærksom på, at ikke alle tre-benede stikkontakters jordben er forbundet til sikkerhedsjord. Og at sikkerhedsjord er netop det: Sikkerhed. Det er ikke sikkert, at det er støjmæssigt ideélt.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
I "gamle" dage blev GND brugt til ens pladespiller, hvor der var en separat ledning med et stik på, der passede til GND-stikket (egentlig nok en gevindstang med en møtrik på), så pladespilleren og fremdeles armen blev stellet og dermed dannede skærm for de signalbærende tynde kabler.
Så jeg gætter på, at dit apparat har en grammofon-indgang.
Hvad er det egentlig for et apparat?
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det eneste sted du skal koble din forstærker til det tredje jord stik i stikkontakten er via netledningen til din forstærkers netstrøms indgang hvis denne også har jord BASTA alt andet er eller kan være livsfarligt.
Det kan det hvis der af den ene eller anden grund skulle ruge strøm i din jordledning i lysnettet og hvis dine sikringer eller hfi relæ samtidig svigter - så har du forstærkerens egne sikring i netindgangen som kan kable fra - det kan en GND skruebøsning ikke.
Der skal bare en polsk håndværker til der ikke kender de gamel farvekoder i en elsamledåse til at gøre en kobling fra jord i væg tilGND til en livsfarlig kombination eller en overgang i en vaskemaskine og et defekt hfi relæ
Det er ikke for at være hysset men tænk jer om
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps. der ligger intet nedsættende i mit brug af polsk håndværker som eksempel - der er blot en del i landet for tiden og ikke alle har den samme kendskab til danske standarder - no offense
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Det eneste sted du skal koble din forstærker til det tredje jord stik i stikkontakten er via netledningen til din forstærkers netstrøms indgang hvis denne også har jord BASTA alt andet er eller kan være livsfarligt.
Det kan det hvis der af den ene eller anden grund skulle ruge strøm i din jordledning i lysnettet og hvis dine sikringer eller hfi relæ samtidig svigter - så har du forstærkerens egne sikring i netindgangen som kan kable fra - det kan en GND skruebøsning ikke.
Der skal bare en polsk håndværker til der ikke kender de gamel farvekoder i en elsamledåse til at gøre en kobling fra jord i væg tilGND til en livsfarlig kombination eller en overgang i en vaskemaskine og et defekt hfi relæ
Det er ikke for at være hysset men tænk jer om
|
|
|
Ja, det er en god pointe. Dog bliver det ikke mindre livsfarligt at jordforbinde gennem netledningen, hvis én eller anden har lagt fase på stikkontaktens jordben  . Men der er en nem og sikker test: Tag en ledning og forbind dit stel til en radiator eller vandhane. Hvis sikringen springer, eller HFI relæet slår fra, så træk stikproppen ud, og ring efter en (autoriseret) elektriker  !
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
Twellmann Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har været tæt på at tage billetten på grund af en forkert installeret vaskemaskine engang  jeg ved godt at der ikke er hverken vand eller afløb på de fleste anlæg, men jeg sætter dog stadig pris på fornuftig omgang med strøm og jordforbindelser..  __________________ Daniel
|
| Til top |
|
| |