Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 15:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: hjælp: hjemmebyg kompakte højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dkjærgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Hejsa hifi4all

Jeg har overvejet at selv lave et par højtalere. Min tanke er at lave dem aktive, med en gainclone forstærker med 3 kanaler (eller 2 hvis det bliver en 2 vejs) og noget aktiv delefilter. De skal være kompate som det står i overskriften, og med kompakte mener jeg 10-15 cm brede og omkring 1m høj(højden kan jeg godt gøre lidt højere) og mindst mulig dybde, helst ikke dybere end 20-25cm.

Jeg hører meget blandet musik, lidt techno, rave, rock, pop. Men vil gerne have et par højtalere til det hele. hvis muligt.

Men jeg kan bare ikke beslutte mig for om det skal være lukke kabinet eller en open baffle. Jeg synes der er noget cool over open baffle, men har ikke hørt nogle og dette skal jeg selvfølgelig før jeg går i gang med noget som helst.

Men da jeg ikke ved meget om open baffle, eller dipole eller hvad de rigtig hedder (og heller ikke om hifi eller selvbyg i det heletaget), ved jeg heller ikke helt præcis hvilke enheder jeg skal kikke efter, og hvor meget jeg kan tillade mig at spare. Jeg vil nemlig meger gerne kunne lave et par billige højtalere før jeg begiver mig ud i noget til flere tusind pr enhed. Derfor har jeg kikket på elektromnik lavpris og de har nogle enheder til under 100kr, og så er det jeg tænker hvor dårligt spiller de i forhold til en enhed til 400 kr, halv så godt, eller dårligere ?? Jeg er klar over at det kommer an på hvilken enhed man vælger. Jeg skal jo også overveje at det er en gainklon der sidder foran højtalerene.

Eller er dipole højtalere helt til hest og bør jeg lave det i lukkede kabinet ? når jeg ikke har så meget brede og volumen at gøre med.

Jeg håber ikke det blev alt for rodet, jeg har sikkert glemt noget men jeg håber der er nogle der komme med nogle inputs til hvad de synes jeg skal gøre eller vælge.

-D Kjærgaard
Til top Vis dkjærgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dkjærgaard

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hej.

Prøv med en lukket konstruktion til at starte med. Det er lettere at regne på at og føre ud i livet. Du skal have thielsmall paremetre på de enheder du bestemmer dig for. Dem kan du putte i div. (gratis) regneprogrammer. Jeg kan anbefale winisd.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Du bør lave dem med med flere bas/mellemtone enheder, da bredden på højttaleren kun tillader at du bruger 4" enheder. Prøv f.eks. at google mission 753 - din højttaler vil vel minde lidt om denne eller hvad?

Hvis du vil høre tekno eller rave eller andet der kræver pænt med bas bør du absolut supplere med en subwoofer, lave hovedhøjttalerne med lukket kabinet, og dele ved en 80-100 hertz afhængigt af det rum de skal spille i.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

dkjærgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Det er lige noget i stil med mission 753 jeg er ude efter. Blot jeg gerne selv vil lave design på dem, og så de skal jo helst være aktive. Jeg skal bare have fundet nogle 4" hvor jeg ikke skal betale 500kr pr enhed og hvor jeg også får en nogenlunde lyd. :/

Jeg må ude med lys og lygte.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

...og aktiv deling + separat forstærker til hver enhed ( eller par)  DET er noget der rykker!
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

dkjærgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

jeg kikkede lidt på hivi enhederne, og tangband .. (er tangband et udemærket mærke ?) Men det jeg leder mest efter er jo selvfølgelig <150hz højtalere i 3-5", men jeg er klar over det bliver svært at komme meget under 50hz i den størelse. Er der enheder der kan gå derned i de størelse eller skal man op i større enheder ? Jeg har nu hele tiden ville supplere med en sub, men hvis jeg kunne finde nogle enheder der kunne spille til 35-45 hz ville det jo være fedt.

NriK: Ja jeg håber da også at jeg bliver glad for akive højtalere med forstærker til hver enhed.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Skal der køres med en sub, ville jeg foretrække en lukket boks for satelitterne. Og så bliver det svært at komme under 100 Hz med den nævnte enhedsstørrelse - især hvis de osse skal holde en rimeligt, lav pris. Kører du med to subs, tæt ved satelitterne, bliver problemet mindre - så kan du dele højere, tæt ved 200 Hz.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

HiViens følsomhed er ret lav, hvilket hænger godt sammen med den påståede gode lydkvalitet

Fire eller seks enheder pr højtaler vil være passende  

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

dkjærgaard skrev:
jeg kikkede lidt på hivi enhederne, og tangband .. (er tangband et udemærket mærke ?) Men det jeg leder mest efter er jo selvfølgelig <150hz højtalere i 3-5", men jeg er klar over det bliver svært at komme meget under 50hz i den størelse. Er der enheder der kan gå derned i de størelse eller skal man op i større enheder ? Jeg har nu hele tiden ville supplere med en sub, men hvis jeg kunne finde nogle enheder der kunne spille til 35-45 hz ville det jo være fedt.

NriK: Ja jeg håber da også at jeg bliver glad for akive højtalere med forstærker til hver enhed.

Selv en 6-8 tommer vil have svært ved at kommer under 50Hz og da slet ikke 35 Hz. Dog har de større enheder en mere vægtig/fysisk gengivelse mellem 60 og 100 hz. En 5" vil jeg mene er minimum for et rimelig basgengivelse, evt kan to 4" gøre det. Alternativt er en deling til subwoofer.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

jyden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

hej

nu hvor du vil have en HT med en ret lille volume, og at den skal være aktiv, er der jo mulighed for at korriger bassen en lille smugle i det aktive filter ved lave frekvenser(forstærke lidt), men det kræver at enheden har en rimelig slaglængde.

Jeg kunne forstille mig noget som dette, eller noget ligende.

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=5

Hvis du har lidt forstand på elektronik, som jeg går udfra kan du jo selv lave dit filter.

her er et link hvor du kan læse omkring dette.

http://www.linkwitzlab.com/filters.htm

Mvh.

Jyden

Til top Vis jyden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jyden

dkjærgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

musicus: Det er også nemmere at få sig selv til at købe en 4-6 enheder til 100 kr end at købe 2-3 enheder til 500-600. Og jeg havde også regnet med at der skulle nok i hvertfal flere enheder til at at spille bas delen for at opnå noget af nævneværdi lyd kvalitet.

mollocon: ja jeg regner også med at supplere med en sub. Men da denne eller måske disse ikke vil komme samtidig med satelitterne må det helst ikke være sådan at jeg ikke kan bruge dem unden en sub.

Kjeldsen: Jeg havde også regnet med et par 5" til bassen. Forresten var det ikke dig der havde købt e 8" bredbånnds enheder fra phillips på elekronik lavpris ?? Hvordan spiller de egentlig ?

Jyden: nu har jeg ikke lige selv så meget forstan på elektronik. Men jeg skal sikkert lave højtalerene med en der kan en masse og vores plan er da helt sikkert at lave en godt filter ud fra nogle af linkwits principper.

En helt anden ting er jeg har brugt WinISD til at se lidt på hvordan en højtaler vil opføre sig, og der er et par ting jeg lige skal have sat på plads.
1: Under plot hvor jeg kan bestemme hvor mange watt jeg sender ind i højtaleren, er det watt ialt eller watt pr enhed ?? for jeg har lavet nogle test på højtalere med 4 enheder og det giver jo en kæmpe forskel om man sender 20 watt ind i 4 enheder eller 80 watt.

2: Når jeg har lavet disse beregninger og ser på hvad der skal til for at nærme mig 40hz med de 4 enheder så har jeg udelukket set på SPL delen. Men hvad mere skal jeg se på ? Phase drej bliver på en af opstillingerne ret vild set med min forstand. Fra 500hz på 13 grader til 230 grader på 30hz.  Der er vel kun en ting at gøre. At lave filteren så den kompensere for det. Man kan vel ikke bare se bort fra det ... eller hvad ?

3: Når jeg laver disse tests så falder bassen jo i db ned med de lave hz. Hvor langt ned kan man tillade sig at gå i db. 80db er det alt for lavt at køre med på de lave hz eller er det 85db man som minimum bør gå efter ? Som nævnt  længere oppe vil der nok komme en filter med noget linkwitz gainer for at hæve basse lidt i db, men hvis dette ikke er nødvendigt så ville det at være at fortrække.

Jeg tror det var alt for nu. Jeg glæder mig allerede til en masse kretik og kreative svar. Tak

-D Kjærgaard

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

dkjærgaard skrev:

Kjeldsen: Jeg havde også regnet med et par 5" til bassen. Forresten var det ikke dig der havde købt e 8" bredbånnds enheder fra phillips på elekronik lavpris ?? Hvordan spiller de egentlig ?

Tjah, de ligger i kælderen endnu. Men håber da jeg snart får dem til at spille i køkken og soveærelse.

Pølsemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2005
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

En anden mulighed, hvis det ikke må fylde ret meget er en tymphany LAT500 enhed.

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=138

Jeg har aldrig hørt den spille men data'en på den ser fin ud, bl.a. fs 28 hz. Der er ingen tegning af størelsen, men de skriver at den er 5" bred, og mebranen skulle svare til 2 stk. 10", så måske det er en mulighed. Hvor den kan købes og hvad den koster ved jeg ikke.

Til top Vis Pølsemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pølsemanden

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

Bortset fra, at den nok vil være ganske dyr, tror jeg ikke, den er tilgængelig for selvbyggere. Betegnelsen OEM plejer at antyde det .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Dit projekt minder lidt om mit. Jeg har bare valgt 5" og får dermed et kabinet på ca. 16 cm bred. Jeg har valgt 2 stk 5" og en diskant i et trykkammer kabinet.

Linket herunder er til sådan som mit projekt kører ind til videre :-)
Det er et flinkt indlæg fra en anden, som indeholder en masse fede links videre til noget om bl.a. aktive delfiltre.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=44900&P N=1

Selv regner jeg med at dele aktivt ved 40 Hz for at der ikke ofres en masse effekt i et frekvensområde hvor jeg ved at det ikke giver noget igen. Jeg har også overvejet en knap som kan skifte mellem 40 Hz med 6dB bashævning under 80 Hz og delning ved 80 Hz uden bashævning.
Så kan jeg vælge efter om jeg har sub på eller ej.

Mine 5 tommere sidder nu i et gulvkabinet, som er basrefleksafstemt og det går pænt dybt, men uden den helt store styrke og autoritet. Det er her min sub skal hjælpe.

Håber du kan bruge det :-)

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

dkjærgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene

Jeg er også blevet overbevist om at jeg nok skal vælge en 5" løsning. Jeg har været ved at se på mange forskellige filter løsninger og dsp og er meget tillokkende da jeg har væsentlig mere forstand på at kode end at lodde :\. Denne løsning er nok bare for dyr så jeg håber på at jeg kan lave et godt resultat uden dsp. Jeg har idag kikket lidt på winisd alpha og jeg kan se med de rigtige filtre kommer man ret langt.

Enheden jeg har overvejet som bas (det ville være rart hvis jeg kunne nappe lidt sub ud af den også, så man kan køre uden selvstændig sub) er denne  : http://www.jumon-audio.dk/files/html/w5-610s-data.htm

I det hele tager er tangband min pengepung som det ser ud lige nu. Dog vil jeg gerne invistere lidt mere i en diskant, og har overvejet et bånd måske.

Den anden dag fik jeg også lidt inspiration af denne: http://www.partsexpress.com/projectshowcase/Kuze3201/Kuze320 1.html

Bortset fra jeg ikke lige bryder mig om der er så mange enheder (32) så er den ret fed, og lige det jeg læste så var den ej heller helt til hest. En løsning som denen blot med 16 enheder eller måske en løsning i 3/4" version med 8-12 enheder kunne også være en fed løsning. Stadig aktive.

Nåmen bare lige lidt tanker inden jeg skyder projektet helt igang.

Mvh Danny Kjærgaard

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Den 5" Tangband synes at være et godt valg, og bruger du flere enheder får du en god følsomhed

Tweeter - måske du kan finde noget her - det ser ud til at Vifa er godt med

Jeg har en XT19 som ligger og venter, den gengiver finere end XT25, men mangler lidt krop i bunden, så den skal deles noget højere 

Men det afhænger lidt af hvor mange 5" du vil bruge

http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

http://www.monacor.dk/shop/produkt_blad.php?varenr=102250

Til 269 kr., kunne denne nye Monacor også være interessant. Jeg har dog ikke hørt den.

dkjærgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejede 2-3 højest 4 *5" tangband og så en vifa diskant enten xt19 eller noget i den stil. Dog overjvede jeg også at flotte mig og invistere i en fountek lige hvilken ved jeg ikke lige.

Men vil jeg få en bedre resultat hvis jeg køber en vifa xt25, istedet for en fountek ? Jeg vil i hvert fald gerne have en diskant der kan gå lavt og lyder godt sammen med de tangband.

Jeg har overvejet at dele omkring 3-4khz.

Der er ikke nogle der kender nogle dsp boards der er til at betale sig fra til audio ? Eller en fcpga board som også har lydkort ? Til at betale er under 2k stykket. Jeg har set på en behringer til samme formål, men så skal der jo trækkes 2 sæt kabler til hver højtaler og dermed går ideen om 100% aktiv også lidt fløjten. Ydermer skal en behringer vel modds en del før man må kalde den noget i stil med hifi. Jeg er klar over hvis jeg skal have mest ud af de 2-4 tangband så skal jeg have noget eq og nogle andre filtre. Så det må jeg jo ha.

Mvh Danny Kjærgaard

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum