Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 04:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Dolby trueHD & DTS-HD? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sehested
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Er der nogen som har hørt noget om hvornår de første surround reciever med Dolby trueHD og DTS-HD kommer på markedet, og eventuelt hvilke priser de kommer til at ligge på i forhold til normale surround recievere?
Til top Vis sehested's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sehested

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

sehested skrev:
Er der nogen som har hørt noget om hvornår de første surround reciever med Dolby trueHD og DTS-HD kommer på markedet, og eventuelt hvilke priser de kommer til at ligge på i forhold til normale surround recievere?

Desværre nej  

Der går nok et pænt stykke tid.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg har forstået det er de fleste af de nye HD-film med Dolby TrueHD (hvis ikke alle)...men ingen udgivelser indtil videre med DTS-HD. Og det er vel også lidt underligt at sidde med en HD-Dvd hvor man ikke kan gengive dens fulde lyd potentiale grundet surroundforstærkerne der kan behandle de nye lydformater ikke er kommet endnu

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

sehested
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Film begynder jo allerede nu at komme på HD-DVD og blu-ray i slutningen af den her måned og starten af november. Det kan da ikke være meningen at man begynder at udgive nogle film hvor folk ikke engang kan bruge det fulde potentiale, så recieverfirmaerne må da tage og få fingeren ud så man kan få købt sig en ny reciever :)

Gik ellers og overvejede at købe den nye pioneer vsx-1016 eller 2016 reciver, men droppede det igen da jeg fandt ud af at Dolby trueHD og DTS-HD ikke skulle være så langt væk :(

Til top Vis sehested's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sehested

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Hattori Hanzo skrev:

Så vidt jeg har forstået det er de fleste af de nye HD-film med Dolby TrueHD (hvis ikke alle)...men ingen udgivelser indtil videre med DTS-HD. Og det er vel også lidt underligt at sidde med en HD-Dvd hvor man ikke kan gengive dens fulde lyd potentiale grundet surroundforstærkerne der kan behandle de nye lydformater ikke er kommet endnu

HD-DVD afspilleren kan jo dekode Dolby TrueHD - og det lyder ret godt!

Men du har helt ret i at der endnu ikke er film med dts-HD eller dts Master Audio

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

sehested skrev:

Film begynder jo allerede nu at komme på HD-DVD og blu-ray i slutningen af den her måned og starten af november. Det kan da ikke være meningen at man begynder at udgive nogle film hvor folk ikke engang kan bruge det fulde potentiale, så recieverfirmaerne må da tage og få fingeren ud så man kan få købt sig en ny reciever :)

Hvad kommer først? Hønen eller ægget?

Det er da ikke så underligt at producenterne ikke vil bruge en masse penge på at udvikle produkter til et marked der ikke eksiterer endnu. Når (hvis) HD-DVD og Bluray sælger i tilstrækkeligt store tal, så kommer produkterne også, så kan de jo overbevise folk om at de skal udskifte alt udstyret endnu engang

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Hvis afspilleren kan decode Dolby TrueHD og/ eller DTS-HD kan den ukomprimerede lyd sendes via HDMI til receiveren.

Det er da en mulighed.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 06:12 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Hattori Hanzo skrev:

Men du har helt ret i at der endnu ikke er film med dts-HD eller dts Master Audio

Ikke det? Hvad er det her så?

Blu-Ray:
http://bluray.highdefdigest.com/stargate.html
http://bluray.highdefdigest.com/totalrecall.html
http://bluray.highdefdigest.com/devilsrejects.html
http://bluray.highdefdigest.com/stirofechoes.html

HD-DVD:
http://hddvd.highdefdigest.com/skycaptain.html

Det er ikke mange titler, men ret skal også være ret.
Men det er dog rigtigt at der endnu ikke er nogle titler med DTS Master Audio

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Nagash skrev:
jdg1 skrev:
Hattori Hanzo skrev:

Ikke det? Hvad er det her så?

Blu-Ray:
http://bluray.highdefdigest.com/stargate.html
http://bluray.highdefdigest.com/totalrecall.html
http://bluray.highdefdigest.com/devilsrejects.html
http://bluray.highdefdigest.com/stirofechoes.html

HD-DVD:
http://hddvd.highdefdigest.com/skycaptain.html

Det er ikke mange titler, men ret skal også være ret.
Men det er dog rigtigt at der endnu ikke er nogle titler med DTS Master Audio

I din anmeldelse for Sky Captain:

"First, a disappointment -- the back of the packaging indicates the inclusion of a DTS-HD soundtrack, but the disc menu itself only lists a standard DTS 5.1 surround option."

Mht. Blu-Ray titlerne - så overså jeg lige et par stykker

Så mangler vi bare en dekoder til dts-HD så man kan sammenligne det med DD+

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Hvis afspilleren kan decode Dolby TrueHD og/ eller DTS-HD kan den ukomprimerede lyd sendes via HDMI til receiveren.

Det er da en mulighed.

Ja, hvis din receiver understøtter HDMI 1.2. Ellers er det de analoge kabler du skal have gang i.

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Ja undskyld jeg lige ligger et spørgsmål ind her!:. men kunne nogle måske lige forklare mig hvad det DTS-HD er?? - udover jeg godt kan regne ud at det er en ny Lydformat ligesom DTS & DD.. er der noget særligt ved den her nye eller??

mvh Henrik

NAD 753v2

JBsystems C2-800, NAD 216 THX

CV AL-1000, Dali 109, Dali SC-7 og JBL E250P

Mit Hifi

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

Jacob AN
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Det ser ud til at Dolby trueHD og Dolby Digital plus ikke er lydformatter med samme data/ specifikasion.

Dolby TrueHD: stremer op til 18 Mbps og er 24/96 bit og khz og 7.1 kanal

Dolby Digital plus: 7.1 kanal, 24/96 bit og khz og stremer 3 Mbps

Begge formater på Blu-ray og HD DVD

Hjemmebio er fedt
min hjemmebio
Til top Vis Jacob AN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob AN Besøg Jacob AN's Websted

Jacob AN
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Her data på DTS:

DTS HD Master audio: 7.1 kanal, 24/96 bit og khz og 24.5 Mbps på Blu-ray og 18 Mbps på HD DVD.

DTS HD: Samme data som Master audio på nær 3 Mbps HD DVD og 6 Mbps på Blu-ray.

Så langt, så godt

Hjemmebio er fedt
min hjemmebio
Til top Vis Jacob AN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob AN Besøg Jacob AN's Websted

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

zuluDK skrev:
Hvis afspilleren kan decode Dolby TrueHD og/ eller DTS-HD kan den ukomprimerede lyd sendes via HDMI til receiveren. Det er da en mulighed.

Ja, hvis din receiver understøtter HDMI 1.2. Ellers er det de analoge kabler du skal have gang i.

Så vidt jeg har forstået (og læser http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI) så understøtter alle HDMI-version ukomprimeret lyd.
Fra HDMI 1.2 understøttes 1-bit audio (som jeg ikke lige ved hvad er, men åbenbart noget med relation til SACD).

Under HDMI 1.3 står der bl.a.:
"Supports output of Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio streams for external decoding by AV receivers.[3] TrueHD and DTS-HD are lossless audio codec formats used on HD DVDs and Blu-ray Discs. If the disk player can decode these streams into uncompressed audio, then HDMI 1.3 is not necessary, as all versions of HDMI can transport uncompressed audio."

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
jdg1 skrev:

zuluDK skrev:
Hvis afspilleren kan decode Dolby TrueHD og/ eller DTS-HD kan den ukomprimerede lyd sendes via HDMI til receiveren. Det er da en mulighed.

Så vidt jeg har forstået (og læser http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI) så understøtter alle HDMI-version ukomprimeret lyd.
Fra HDMI 1.2 understøttes 1-bit audio (som jeg ikke lige ved hvad er, men åbenbart noget med relation til SACD).

Under HDMI 1.3 står der bl.a.:
"Supports output of Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio streams for external decoding by AV receivers.[3] TrueHD and DTS-HD are lossless audio codec formats used on HD DVDs and Blu-ray Discs. If the disk player can decode these streams into uncompressed audio, then HDMI 1.3 is not necessary, as all versions of HDMI can transport uncompressed audio."

Utroligt - jeg bliver ved med at bytte om på det (lavede samme trick i en den anden HD lyd tråd)  (jeg kører selv analogt).

Det er ikke HDMI 1.2 men 1.1 - så burde det være på plads

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

For en anden diskussion om de nye formater:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40016

Dolbys formater:

dts formater:

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ved om der kommer en opdateret version af S/P-DIF som kan håndtere de nye formater, eller kommer de kun til at kunne overføres via HDMI?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Er der nogen der ved om der kommer en opdateret version af S/P-DIF som kan håndtere de nye formater, eller kommer de kun til at kunne overføres via HDMI?

Det kommer der ikke - spdif har ikke båndbredde nok. (i hvert fald ikke til True HD og Master Audio).

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

zuluDK skrev:

Det kommer der ikke - spdif har ikke båndbredde nok. (i hvert fald ikke til True HD og Master Audio).

Jeg kunne godt regne ud at der ikke er nok bådnbredde i de nyværende løsninger. Det var også derfor spurgte om der så måske ville komme en ud opdateret version. Men det lyder det ikke til. Det er da egentlig lidt underligt. Der må da være behov for en stand-alone lydforbindelse til de nye formater.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes