Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilken Dali sub? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid haft en Paradigm Servo15, men da denne desværre er gået i stykker, skal jeg finde mig en ny...

Jeg er i mellemtiden flyttet fra 25kvm til 12kvm, og har derfor overvejet en mindre sub. Jeg har set meget på følgende
Dali SWA12
Dali Suite 1.2
Dali SWA15

Da jeg er fattig studerende, vil jeg selvfølgelig gerne finde den billigste/bedste løsning. Ovenstående kan man tit finde til en god pris på DBA.

Men nogle af jer som har erfaringer med ovenstående? Har hørt SWA12 hos en ven, og var positivt overrasket. Men er lidt bange for, at den ikke kan følge med hvis man giver den tæsk i film.

Men vil meget gerne høre jeres meninger! Eller alternativer.

Takker :)
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

Dali SWA12 (Filmsub, har aldrig haft problemer med at den ikke kunne følge med i film, jeg synes ikke den duer til musik. Jég vil tro det er både bedste og billigste bud til dit rum)
Dali Suite 1.2 (Musik-sub, giver ikke nok power/bulder til film, men er dybere og renere end SWA12)
Dali SWA15 (Super film-sub der går dybt, men aalt for stor til dine 12kvm.)

Hej Jonas - jeg har haft alle 3 ovennævnte og kører p.t. med SWA15 på 32Kvm. Du kan se min vurdering ovenfor

Til top Vis CHTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHTT

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan det være 1.2 ikke kan give nok til film? Med større forstærker og bedre enhed, må den da kunne give et bedre "punch"? Det jeg søger, at en sub som virkelig kan "slå til" med en præcis bas uden bare at brumme ukontrolleret. Det var præcis den min servo15 kunne.. :(

Men skal ned og høre en sammenligning mellem 1.2 og SWA15 i dag, så vil da spørge, om jeg kan få smækket en SWA12 med og så kan jeg selv lave en sammenligning.

Men hvad vil det betyde at SWA15 er for stor til rummet? Vil det bare ikke lyde godt, eller mener du bare det er for mange penge i forhold til forskellen mellem SWA12'eren...?
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg undrede mig selv over forskellen på S.1.2 og SWA12 - men det er ikke desto mindre min oplevelse at swa12'eren giver mere punch, mens S.1.2. giver mere præcision.

SWA15 synes jeg kræver lidt plads til at udfolde sig og jeg tror det er overkill til dine 12 kvm, mon ikke SWA12 kan levere lydtrykket?

Ellers prøv at lægge øre til nogel af Audio Pro's subs, der er mange servostyrede og prisen er relativ lav.

PS. En brugt SWA12 bør ikke koste over 2K og gerne 1,7, hvilket giver et godt kr/ydelses forhold.

Til top Vis CHTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHTT

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Så har jeg lige lyttet, og S.1.2. var godt nok en skuffelse! Den kunne slet ikke levere noget lydtryk.

SWA15 leverede noget, men jeg synes stadig der er meget langt til det jeg gerne vil have :(

Nogle som har hørt Dali Euphoria? Hørte den lige for sjovt, og så begynder det jo at ligne noget :-)

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Og det var så ikke Euphoria jeg mente, men modellen mindre.. Men Helicon :)

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Så længe du har 12 m2 tilrådighed kan jeg ikke anbefale at lytte til Euphonia - medmindre du har lyst til at flytte .

Helicon har jeg faktisk aldrig hørt, men den er vist meget nært beslægtet med Euphonia. I sidste uge var der en til salg for 6K her på H4A. Fattig studerende = studielån

Denon/Dali Grand & Euphonia
Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

Så har jeg lige lyttet, og S.1.2. var godt nok en skuffelse! Den kunne slet ikke levere noget lydtryk.

SWA15 leverede noget, men jeg synes stadig der er meget langt til det jeg gerne vil have :(

Nogle som har hørt Dali Euphoria? Hørte den lige for sjovt, og så begynder det jo at ligne noget :-)

Har du hørt sub's på 12 kvm eller i et stort rum? På 12 kvm bør S1.2 være rigeligt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jeg hørte det i et lytterum i hifiklubben.. Tror det var 16-18kvm? Men når I siger at en sub vil være nok til et rum, betyder det så at en større vil lyde dårligt? For det er jo altid rart at have noget man har mulighed for at flytte til et større sted med... Det skal lige siges, at min gamle Servo15 lød kanon selvom rummet var 12kvm.

Jeg overvejer  meget kraftigt en DAli SWA15 i øjeblikket. Tror 15" er mere min smag. Eller en 12" som kan give gas - SVS måske? De er dog lidt for dyre til mit budget.

Og AudiA3: Fattig studerende = Studielån <=> Sindssyge renter = gæld i laaang tid! :)

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

En 15" lyder ikke dårligere i et lille rum, så for fremtidssikring, kan du sagtens snuppe 15" eren.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas

Ærgeligt at din Servo 15 er gået i stykker. Hvad gik der galt?

Hverken Dali SWA12, Dali Suite 1.2 eller Dali SWA15 nærmer sig hvad Paradigm Servo 15 kan præstere, så du vil blive slemt skuffet hvis du anskaffer dig dem. Hvis jeg var dig ville jeg helt klart se mig om efter en brugt subwoofer frem for at købe ny. Har du overvejet andre mærker?

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Ikke for at lave denne tråd "off topic", men jeg mener bestemt at studielån har en rente på 0, for de første 12 måneders lån. 12 * 2.000 = 24.000 kr. - det kan ingen banker konkurrere imod. Efterfølgende stiger rente så til 2,5 eller også er det 4 procent - Derfor kan studielån faktisk godt betale sig det første år, såfremt man ønsker at investere nogle penge!! - men det er så en helt anden snak

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Ja ved godt, at de ikke kan leve op til Servo15, men har ikke pengene til en ny. De laver jo kun version 2 nu, som koster næsten det dobbelte! Og sås akl den sendes fra Polen og jeg ved ikke hvad...
Det var noget med der var noget på enheden som var gået i stykker, og der kunne ikke skaffes en ny enhed, da de er stoppet med at lave den.

Men jeg køber 100% også noget brugt. Det har hele tiden været planen. Og ja, har overvejet SVS PB12-Plus sub'en, som er umulig at finde brugt. Og stadig ret dyr ny.. Lidt over 9000 kr synes jeg nok, at jeg kan huske.

Har du da forslag til alternativer?

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Så har jeg lige købt en Dali S1.5. De havde den som demo i Hifiklubben til 6000, og da jeg fik den ned på 5000, synes jeeg det var købet værd. Den kan stadig ikke leve op til min gamle Servo15, men kan alligevel levere et godt punch.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Ved godt tråden er gammel.. Men - hvordan lyder / lød S1.5 ifht. SWA-15-

Har selv lige snuppet en SWA15 brugt, og er meget godt tilfreds - sørligt efter den er blevet rettet ind med lidt EQ (Behringer BFD-1100).

Blot for at høre hvor langt der er prismæssigt til noget der er bedre!?

Mvh. - håber du kan huske noget fra dengang du lyttede en SWA15.

Offcourse

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Hvis du undrer dig over manglende lydtryk fra subben - er det højest sandsynligt fordi det lille rum giver nogle gevaldige "null dips" flere steder frekvensområdet. Det er ikke unormalt med 20-30db huller, hvor reflekterede bølger udligner de direkte.

Det bedste tip er at flytte den rundt og vurdere hvor den (l)yder bedst når du sidder i "sweet spot". Når det så er fundet kan du så tweake med nogle basfælder og en parametrisk EQ som f.eks. en Behringer DSP 1124 eller FBQ 2496.

EDIT: For hunden da! Først nu ser jeg at det er en 2006 tråd der lige fik et bump

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 01 Juli 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo ved at være noget tid siden :) Men så vidt jeg husker var mit indtryk af SWA15, at den ikke bidragede til særligt meget i forhodl til S1.5. Gik ikke så dybt og leverede ikke det der "punch" som man burde forvente af en sub. Det skal dog lige siges, at jeg heller ikke synes at S1.5 leverer det ordentligt... Men økonomien er ikke lige til en udskiftning desværre :)

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Efter at jeg  har fået kalibreret min Dali SWA15 med en Behringer Feedback Destroyer Pro DSP/EQ er der virkligt kommet smæk, fasthed og oplevet hurtighed i bassen, og den er lineær i mit rum fra 22-80Hz, hvorefter jeg dykker den lidt.
Man kan virkeligt kompensere for en WAF-valgt placering etc., samt de sædvanlige rum-dyk og toppe der skaber boouum-effekt og slaphed i bassen.

Det giver virkligt meget at tweake bassen med en EQ skal jeg hilse at sige.

Prøv det prøv det - det bedste resultat / forbedring for under 1000 jeg endnu har opnået..

Mvh. Offcourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes