Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 12:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Opeth tråden (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Har været stor fan af Opeth i et par år nu og må sige det nok er et af de bedre, hvis ikke det bedste Death metal bands der eksisterer lige pt.

Var lidt skeptisk i starten da jeg troede det bare var en masse growl, skrigeri, guitar flænseri etc. og det har aldrig været helt min smag.

Men efter jeg havde hørt lidt på nogle af deres numre blev jeg ret så positivt overrasket. Bevares der er en hel del growling i deres numre, men hos Opeth lyder det faktisk fedt og det passer perfekt til musikken og numrene, samtidig er der også masser af normal og ren sang så der er inet, at klage over der.

Hvad jeg sætter mest pris på er den fantastiske blanding af stille akustisk musik og så hård tung metal. Lige som man sidder og får blæst håret tilbage bliver man overrasket af en stille akustisk passage i musikken uden man på noget tidspunkt får en følelse af, at det ikke passer ind i nummeret. Numrene er bare generelt skruet utroligt godt sammen og selvom mange af dem er over 10 min i længden føles de ikke lange på nogen måde.

Lyden er noget helt andet, Opeth har på deres albums formået, at få en dejlig ren lyd uden al mulig forvrængning af guitarer etc. som mange moderne metal bands bruger. Her kan man høre hvert anslag på stortrommen, guitarerne er klare og tydelige og man bliver ikke træt af lyden som man gør med mange andre mere populære bands.  

Bands som har en lyd der måske umiddelabrt lyder utroligt hård og dynamisk og god ved første lyt, men som reelt er totalt udetaljeret og i længden bare bliver totalt trættende.

Jeg kan tit undre mig over, at et band med så store musikalske kvaliteter ikke er mere populært eller kendt for der er ingen tvivl om gruppens, specielt Mikael Åkerfeldts evner.

Andre Opeth fans herinde?

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 05:32 | IP-adresse registreret  

Sikke genistreg at lave en tråd for dette lækre band.
Jeg gik også ind til Opeth med en lidt skeptisk indstilling, men måtte også give mig. Opeth er nemlig fantastisk smukt, akustisk, og tungt. De forstår bare hvordan man blander en række forskellige genre. Eneste andet band jeg kender, der er lige så dygtige må være Dream Theater, som også er et prog-metal band, bare med en hel anden stil.

Som du nævner, så er det også nogle flotte udgivelser de laver, men ikke nok med det. Der er sindsygt meget dynamik på deres cd'er. Aner ikke om jeg tager helt fejl. Men har bare lagt mærke til at mine højtalere simpelt er ved at knække over pga bassen. Der er voldsomt meget drøn på.

Men faktisk ved jeg at bandet i hvert fald er meget populært i hjemlandet, da jeg har et par optagelser fra et par numre de optrådte med i Sverige's svar på Godmorgen Danmark.

Jeg glæder mig monster meget til at se hvad Mikael Åkersfeldt kan udrette med Mike Portnoy bag trommesættet.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Nagash skrev:

Jeg glæder mig monster meget til at se hvad Mikael Åkersfeldt kan udrette med Mike Portnoy bag trommesættet.

Så er vi to.

Bare en skam vi endnu ikke har hørt noget om det projekt.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Havde håbet der var bare lidt flere der var interesseret i Opeth, men åbenbart ikke.

Kom så ud af busken!

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Det er lidt trist ja..
Men det er da altid rart at der er en mere end mig.

Klaus Kokholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Bare rolig, du er ikke den eneste herinde der er helt syg med geniale Opeth!! Bandet der bygger bro mellem extremmetallen og progrocken.

I samme åndedrag vil jeg anbefale at du giver bands som Porcupine Tree, Satyricon og Enslaved en seriøs lytter.

Steven Wilson, det kreative geni bag Porcupine Tree har bidraget med backingvokal, guitar og som producer på flere af opeths albums, og selvom der er milevidt mellem de 2 bands høres det tydeligt.

Enslaved og Satyricon er mere rå i deres udtryk, og begge bands udspringer også fra den norske
blackmetalscene. De bevæger sig dog med de seneste udspil langt udover genren og inddrager masser af elementer fra 70ernes prog-rock.

mvh Klaus

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Jeg er en stor Opeth fan, jeg har alltid mindst et af deres albums på min MP3 spiller når jeg træner. Også live er de konger, de scorer ikke højt hvad scenepersonlighed angår, men du og du kan de spille!

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 02:39 | IP-adresse registreret  

Melder mig gerne ind i klubben

Har alle deres albums og hører det jævnligt, hvilket jeg har gjort siden jeg opdagede bandet for nogle år tilbage. Utrolig langtidsholdbar musik!

Til forskel fra meget andet musik, synes jeg mange af deres numre "gror" på en, jo flere gange man hører dem. Nogle numre faldt fx ikke i min smag overhovedet ved første lyt, men efter man har hørt CD'en igennem flere gange begynder det langsomt at blive bedre og bedre

Faktisk følte jeg mig nærmest snydt og ærgelig over at have investeret i den første CD jeg stødte på, "Morningrise". Havde aldrig været til death metal før, og havde udelukkende købt CD'en ved et tilfælde, hvor jeg ville prøve noget nyt.
Jeg husker tydeligt hvordan jeg forventningsfuld satte skiven på, og hvordan jeg efter et par numre blev enig med mig selv om, at det overhovedet ikke var mig det her Af uforklarlige årsager, satte jeg dog CD'en på igen, og igen og...

Og that's it, så er jeg bare blevet ved med at høre dem siden.

Nu skal det nok siges, at "Morningrise" albummet heller ikke er den letteste vej til at komme til at holde af Opeth, hvis man ikke er til death metal på forhånd. Albummet er ret atypisk for deres stil i dag faktisk. Hr. Åkerfeldt har såmænd også udtalt, at han ikke engang selv bryder sig synderligt om det

Start i stedet ud med "Black Water Park" albummet, så tror jeg hurtigt I bliver hooked

Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Vi kan sagtens blive enige med hensyn til "Morningrise" det er det album jeg holder mindst af. Det fænger bare ikke helt som de andre albums.

Dog vil jeg mene, at "My Arms, Your Hearse" nok er det bedste album, at starte ud med.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nok holde på Blackwater Park til at starte med, eller måske Damnation om man vil have en soft intro.

Kjeldbjerg25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Live Dvd'en "Lamentations" er også utroligt fed , og et godt sted at starte, her får man ihvertfald indblik i de forskellige sider af Opeth

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Øv nu har jeg lige fulgt med i denne tråd og troede at Opeth bare var et vidunder band som jeg ikke havde fået ørene op for. Jeg må dog desværre efter at have hørt noget af det som de har udgivet, konstatere at jeg er dybt skuffet.... Så hellere "slayer" eller anden i den kategori, hvis det absolut SKAL være for mit vedkommende.

- Men så er det da prøvet

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Øv nu har jeg lige fulgt med i denne tråd og troede at Opeth bare var et vidunder band som jeg ikke havde fået ørene op for. Jeg må dog desværre efter at have hørt noget af det som de har udgivet, konstatere at jeg er dybt skuffet.... Så hellere "slayer" eller anden i den kategori, hvis det absolut SKAL være for mit vedkommende.

- Men så er det da prøvet

Slayer?  Det er da ikke andet end larm.

Opeth er dejlig hård og tung musik UDEN at det ender i larm. 

Men ok, du har hørt det og synes ikke om det, fair nok. Alle har jo forskellig smag.

Hvad var det du hørte?

Kjeldbjerg25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Definer lige larm?

Har altid hadet det såkaldte argument, om at metal er larm.

Min egen definition af larm (sikkert en anden end ordbogens) er noget der ikke lyder godt, og det meste pop/rap/hiphop/R'n'B lyder ikke godt i mine ører, skal jeg så kalde det larm?

Og så vil jeg nu heller ikke kalde Slayer og Opeth for bands i samme kategori.

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Hmm, blev helt nysgerrig, og bestilte straks et par CDer på bibberen

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

REIGN IN BLOOD med SLAYER, er da et af metalmusikkens store hjørnesten, sammen med METALLICAs MASTER OF PUPPETS

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Øyh! Ikke snak stygt om Slayer!  South Of Heaven og Reign In Blood er to geniale albums

Opeth er som det meste anden god musik, det sidder ikke i øret ved første gennemlytning. Er det kriteriet så vil jeg heller anbefale Justin Timberlakes seneste

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Opeth er et flot band om man vil gøre et forsøg på at lytte til hvad death metal genren har at byde på. Jeg vil også nevne et andet band der på samme måde som Opeth er lidt i en klasse for sig i deres genre.

KAMELOT

Deres eldre albums er sådan ikke noget specielt, men med udgivelsen af Karma i 2001 sat de i ny standard for melodisk power metal. Kan du lytte til tittelsporet uden at armer og ben begynder at bevege sig har du et alvorligt problem.

Efter Karma har de kommet med to andre albums, Epica og The Black Halo. Det ene bedre end det andet, og jeg tør knapt nok vente på hvad 2007 vil bringe om de fortsetter denne udviklingen.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Kjeldbjerg25 skrev:

Definer lige larm?

Har altid hadet det såkaldte argument, om at metal er larm.

Jeg mener heller ikke, at metal generelt er larm. Hør selv primært metal, men lige netop Slayer har jeg aldrig brudt mig særligt meget om.

Jeg er mest til Iron Maiden, Metallice, Opeth, Rammstein og så en del Dream theater, Liquied tension experiment, Transatlantic, Nightwish.

Der passer Slayer ikke lige ind nogen steder, men for dem der kan lide det er det da bare godt, for der skal jo være plads til alle.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Opeth er et flot band om man vil gøre et forsøg på at lytte til hvad death metal genren har at byde på. Jeg vil også nevne et andet band der på samme måde som Opeth er lidt i en klasse for sig i deres genre.

KAMELOT

Deres eldre albums er sådan ikke noget specielt, men med udgivelsen af Karma i 2001 sat de i ny standard for melodisk power metal. Kan du lytte til tittelsporet uden at armer og ben begynder at bevege sig har du et alvorligt problem.

Efter Karma har de kommet med to andre albums, Epica og The Black Halo. Det ene bedre end det andet, og jeg tør knapt nok vente på hvad 2007 vil bringe om de fortsetter denne udviklingen.

Dem tror jeg vist lige jeg skal høre lidt på.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes