| Forfatter |
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fået nyt lytterum (stue) 3,65m. x 6,55m. = 23,9 m2 (dette er desverre 1,6m. mindre end det tidligere)
Højtalerne er 40 cm. brede, og der er nu 2 m. imellem.
Det giver 42 cm til siderne på bas systemerne og 0,6m. for top systemerne..
Højtalerne står 2m. fra bagvægen (inc. egen dybde)
Der er 2 m. til lytte position og 2,5 m. bag denne..
Den ene side udgøres af en fast beton væg, den anden et 5m. langt vindues parti. (delt i to med 50 cm. væg i midten af rummet og 50 igen i hver ende.)
Der er beton gulv, med vinyl over, og dette belagt kraftigt væg til væg gulvtæppe.
Loftet er blød masonit agtig materiale.
Spørgsmålet er hvad kan / skal der gøres for at opnå god lyd? (næst efter en TacT)
Og ISÆR breder lydbillede..
Dybden er kanon! men bredte perspektivet halter lidt.. (i forhold til hvad jeg havde før)
Nogen ideer!?? nogen forslag?
ER der noget at gøre??
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Har fået nyt lytterum (stue) 3,9m. x 6,5m. = 25 m2 (dette er desverre 1m. mindre end det tidligere)
Det giver 55 cm til siderne..
Den ene side udgøres af en fast beton væg, den anden et 5m. langt vindues parti. (delt i to med 50 cm. væg i midten af rummet og 50 igen i hver ende.)
Der er beton gulv, med vinyl over, og dette belagt kraftigt væg til væg gulvtæppe.
Spørgsmålet er hvad kan / skal der gøres for at opnå god lyd? (næst efter en TacT)
Dybden er kanon! men bredte perspektivet halter lid.. (i forhold til hvad jeg havde før)
ER der noget at gøre??
mvh.
|
|
|
Forbedre lyden siger du... Hvad er problemet i dine ører?
Michael
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Miju
Jeg tror ikke en TacT kan gøre lydbilldet bredere. Dit rum har næsten samme mål som mit, du har dog ca. 40 cm mere i begge retninger. Så med mine erfaringer skulle du have et rimelig godt rum til lyd. Der er jo klasikeren med at prøve at flytte rundt på højtalerne, men det har du vel prøvet.
Hvordan er efterklangs tiden i rummet, hvis du klapper i hænderne?
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 01:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor ikke prøve på den anden led? Prøv evt. at bruge www.hunecke.de Her kan du stille et par kendte HTére i et rum som dit, og så checke hvordan det går rent frekvensmæssigt. Min erfaring siger, at den lange led meget sjældent er en god idé. Et ordentligt perpsektiv opnås først, når du sidder i spidsen af en retvinklet trekant eller mere. Spidse vinkler giver laaaang afstand og noget rod rent 3D mæssigt. Oftest bliver det også klangmæssigt noget kompakt. Den enkelte HT konstruktion betinger selvfølgelig også sit. Ikke alle HTér er lavet til at pege ret fremad. Næst efter en "bred" placering, så ville jeg vælge den placering, som krævede mindst vinkling af HTén.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 07:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spil asymetrisk, på den korte led, med større afstand end du tror går godt mellem højtalerne.
Hos mig giver det et meget meget stort lydbillede.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
miju skrev:
|
Har fået nyt lytterum (stue) 3,65m. x 6,55m. = 23,9 m2 (dette er desverre 1m. mindre end det tidligere)
Det giver 42 cm. for bas systemerne og 60 cm til siderne for top systemerne ..
Dybden er kanon! men bredte perspektivet halter lidt.. (i forhold til hvad jeg havde før)
ER der noget at gøre??
mvh.
|
|
|
Forbedre lyden siger du... Hvad er problemet i dine ører?
Michael
|
|
|
Ønsker mere bredte i lydbilledet, som jeg VED at højtalerne i den grad kan, da jeg havde det hvor jeg boede før, ellers lyder det helt fint..
Faktisk går det rigtig fint i bas området og op gennem nedre mid. og klang balancen er helt i øjet.
En måling på frekvensgang viser ganske fornuftigt resultat, det normale uro i bassen, men ikke de store voldsomme unoder, udfasninger eller markante stående bølger, og opefter ligger frq. ganske fint indenfor optimal / target kurven målt i optimeret rum)
dette har taget en del rykken rundt med møbler mm. for at opnå et sprednings mønster og reflektioner der gør at frekvensgangen i lytte positionen er så tæt på idiellet som nu muligt.
MEN!! bredte perspektivet er ikke helt hvad det har været som sagt.
Jeg tilskriver det umidelbart de kun 42 / 60 cm. til sidevægene, hvor der før var det over det dobbelte.
Noget jeg kan gøre?
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et godt spørgsmål og yderst relevant, da lytterummet faktisk altid bliver undervurderet når folk skal forbedre lyd.
Hvis du har mod på det, så kan du jo altid bygge en lang væg i den ene side, som netop ikke er parallel med den modsatte langside. Det vil givetvis forbedre lydbilledet en hel del og forhindre stående bølger. __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
|
Hej Miju
Jeg tror ikke en TacT kan gøre lydbilldet bredere. Dit rum har næsten samme mål som mit, du har dog ca. 40 cm mere i begge retninger. Så med mine erfaringer skulle du have et rimelig godt rum til lyd. Der er jo klasikeren med at prøve at flytte rundt på højtalerne, men det har du vel prøvet.
Hvordan er efterklangs tiden i rummet, hvis du klapper i hænderne?
|
|
|
Ganske kort, og precis jeg vil sige nogenlunde "normal" for en stue med lidt møbler og gulvtæppe..
Jeg har flyttet rundt på højtaleren under måling af frekvensgang mm. og fundet en optimal pladsering, i henhold her til (minimering af unoder i bas / stående bølger & udfasninger mm)
Prøver så at vinkle top højtalerne frem og tilbage, men selv når de står ganske "optimalt" så opnår jeg ikke det bredte perspektiv jeg har haft før..
|
| Til top |
|
| |
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miju,
Ville prøve at flytte dem endnu længere ud mod sidevæggene - og med toe-in direkte ind mod lyttepladsen. Har set dette i nogle opstillinger.
Fordelen - man får større bredde i lydbilledet
Ulempen - kan opstå kraftige reflektioner fra sidevæg - men det kan jo dæmpes med forskellige hjælpemidler. Et andet problem kan være, at du ved at komme tættere på hjørnet får et løft i bassen - men med TACT kan du jo let korrigere dig ud af det.
En syret variant med TACT kunne være at køre dine basmoduler i hjørnet og så have de små satelitter på standere ude i rummet! Men ok ... det er noget af et eksperiment - og kræver TACT 2.2.
Bundy
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hvorfor ikke prøve på den anden led? Prøv evt. at bruge www.hunecke.de Her kan du stille et par kendte HTére i et rum som dit, og så checke hvordan det går rent frekvensmæssigt. Min erfaring siger, at den lange led meget sjældent er en god idé. Et ordentligt perpsektiv opnås først, når du sidder i spidsen af en retvinklet trekant eller mere. Spidse vinkler giver laaaang afstand og noget rod rent 3D mæssigt. Oftest bliver det også klangmæssigt noget kompakt. Den enkelte HT konstruktion betinger selvfølgelig også sit. Ikke alle HTér er lavet til at pege ret fremad. Næst efter en "bred" placering, så ville jeg vælge den placering, som krævede mindst vinkling af HTén.
|
|
|
Har prøvet den anden led, her kommer bredten i lydbilledet, MEN! dybden reduceres tilsvarende, og reflektioner og steående bølger kvæler sgu næsten det hele.. har kun 3,65m.
Kommer ht. mindre end 1,6 m. fra bagvægen, går det grueligt galt! min sofa fylder 80 cm i dybden det giver en lytteafstend på 1,25 m. med INGEN rum bag lyttepositionen, hvilket igen går udover rum fornemmelsen, dybde mm. og frekvensgangen ligner alperne, klangbalancen påvirkes negativt her..
At lytte med ryggen mod en bagvæg som vil blive resultatet af en pladsering på den lange led, er efter mine erfaringer ikke godt. (medmindre det er en absorberende væg!?)
Mine højtalere er skabt til næsten ingen vinkling.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
|
Spil asymetrisk, på den korte led, med større afstand end du tror går godt mellem højtalerne.
Hos mig giver det et meget meget stort lydbillede.
|
|
|
Har prøvet, fantastisk bredte men ingen dybde i lyden (denne reduceres tilsvarende) bedst er plads bag lytte positionen samt god plads bag højtalerne, ellers går det helt galt i bassen.
|
| Til top |
|
| |
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Al Bundy skrev:
|
Miju,
Ville prøve at flytte dem endnu længere ud mod sidevæggene - og med toe-in direkte ind mod lyttepladsen. Har set dette i nogle opstillinger.
Fordelen - man får større bredde i lydbilledet
Ulempen - kan opstå kraftige reflektioner fra sidevæg - men det kan jo dæmpes med forskellige hjælpemidler. Et andet problem kan være, at du ved at komme tættere på hjørnet får et løft i bassen - men med TACT kan du jo let korrigere dig ud af det.
En syret variant med TACT kunne være at køre dine basmoduler i hjørnet og så have de små satelitter på standere ude i rummet! Men ok ... det er noget af et eksperiment - og kræver TACT 2.2.
Bundy
|
|
|
hummm vil prøve at eksperimentere lidt med det.. (bare man havde en TacT!!! har prøvet den og ved hvad den kan!! ) men ak ak!! økonomien er ikke til det pt.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du bemærker så er vægene speciel lyd absorberende og reflekterende (absorban/difuser) hele rummet er optimeret med sådanne "lyd plader" DET KOSTER KASSEN! 
Tror ik det vil gå helt godt med disse store højtalere, pladseret på den måde i et ikke på den måde optimeret rum!?
Men det var måske nok noget lignende der sku til i mit rum for at få optimal lyd?? men ak! den økonomi stikker en "pind" i hjulet her 
Må prøve med mindre midler og begrænsede tiltag.
|
| Til top |
|
| |
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ... det er jo ikke nogen hemmelighed at Bjørn (som arbejder på Audionord) har et meget veldæmpet rum.
Mit bud er imidlertid at mindre også kan gøre det .... og i øvrigt er det ikke så dyrt som man skulle tro, hvis man skal dæmpe i mindre stil.
Jeg ville starte med at se på vinduespartiet - prøv at hænge noget kraftigt stof op for at dæmpe første-reflekteringen fra højttaleren. Det burde give en øget fokusering ... Så kan du altid etablere en mere elegant gardinløsning bagefter - som kan trækkes for når du lytter.
Herefter kunne du kigge på de såkaldte Golden Horns fra Svanå Miljøteknik ... og dæmpe førstereflektionen på den anden væg - også her kan du prøve med at hænge noget tykt stof først for at se om det hjælper.
Endelig så ville jeg måske også kigge på noget dæmpning af gulvet foran højttalerne ... et tæppe kan undertiden hjælpe en del!
Bundy
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Al Bundy skrev:
|
Ja ... det er jo ikke nogen hemmelighed at Bjørn (som arbejder på Audionord) har et meget veldæmpet rum.
Mit bud er imidlertid at mindre også kan gøre det .... og i øvrigt er det ikke så dyrt som man skulle tro, hvis man skal dæmpe i mindre stil.
Jeg ville starte med at se på vinduespartiet - prøv at hænge noget kraftigt stof op for at dæmpe første-reflekteringen fra højttaleren. Det burde give en øget fokusering ... Så kan du altid etablere en mere elegant gardinløsning bagefter - som kan trækkes for når du lytter.
Herefter kunne du kigge på de såkaldte Golden Horns fra Svanå Miljøteknik ... og dæmpe førstereflektionen på den anden væg - også her kan du prøve med at hænge noget tykt stof først for at se om det hjælper.
Endelig så ville jeg måske også kigge på noget dæmpning af gulvet foran højttalerne ... et tæppe kan undertiden hjælpe en del!
Bundy
|
|
|
Har kraftige gardiner jeg trækker for når der lyttes.
Det hjælper en smule...
Vil se hvad jeg kan leve ellers ved de vindues flader mm.
Takker for de råd der.. vil se nærmere på det.
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Bundy skriver: dæmp alle direkte reflektioner -- brug spejl-metoden; lad en person flytte et spejl rundt på væggene, og dér hvor du kan se højtalerne i spejlet, der er direkte reflektioner som med fordel kan dæmpes.
I forsøgs-perioden er uldtæpper på f.eks stige eller stol ganske gode til at dæmpe med !
God fornøjelse
Kim
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant med den "spejlmetode" - men hvis man flytter spejlet rundt på væggen, vil man så ikke kunne se højttaleren næsten alle steder? Hvordan kan man være sikker på, at der ikke opstår reflektioner på de steder hvor man IKKE kan se højttaleren i spejlet?
__________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja!? hvor stort skal spejlet være???
|
| Til top |
|
| |
T2Madsen Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 141
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej miju,
Jeg tør godt love dig at en TacT kan løse dit problem! Bare den første TacT 2.0 vil gøre en kæmpe forskel, uden tvivl!! Men det optimale ville selvfølgelig være en TacT 2.2x. Hvor i landet bor du, - måske vi kan finde ud af noget?
__________________ V.H. Steffen
TeacVRDS10SEmod.//TacT2.2Xaaa//ZapPu lse2.2 SE//Dali40SE//TacT W210//CoralX15
|
| Til top |
|
| |