Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 17:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Brokobling af NAD 3080 og NAD 2400 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
christofferol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har fået fingre i en NAD 2400 power amplifier og havde tænkt mig af jeg ville brokoble den med min NAD 3080 (Kan det virkelig passe den er fra 77? Har selv haft den i 8 år, den spiller stadig der ud af :-)

Jeg smider her lidt billeder så i kan se forbindelserne bag på, jeg har søgt, søgt og søgt på nettet men kan ikke finde en manual til 3080'eren, men det er måske klart hvis den er fra 77 :-)
Lige en ting mere, højttalerne skal vel forbindes til effektforstærkeren, også bliver volumen bare styret gemmen 3080'eren, korrket?

Billeder af 3080'eren

Og lige et af indmaden, før det hele blev noget småt noget man skulle bruge lup for at se

Billeder af 2400'eren

Håber nogle kan hjælpe mig med at få dem forbundet så de kan spille sammen. :)

Til top Vis christofferol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af christofferol

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hej Christoffer.

jeg tror ikke du kan brokoble dem.

Til gengæld kan du bruge din pe2400 som effekt istedet for den indbyggede i 3080.

Det kan du gøre ved at fjerne de små bøjler på 3080 mellem pre out og power in. Så kører du signalet fra pre out til din PE240, ét Voilá

mvh

brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Den kan nemlig Brokobles.

Hvis du lige sender mig 1.000.000 kr. så kan du få det hele at vide, ha ha.

Nå men det er meget nemt med din NAD 2400 da den jo har knappen til det, og husk lige at flytte højtaler ledningerne, de skal ikke sidde som de gør normalt.

NAD 3080 som jeg selv har 3-stk af er det ikke så nemt med, da den ikke har nogen Bridgemode knap så skal du have lavet et specielt kabel til det formål.

Sådan 2-stk gamle 3080 rykker helt godt på et par store Cerwin Vegaer.

Jeg skal lige se om jeg kan finde beskrivelsen over hvordan man bikser sådanne kabler sammen, men jeg har det i et blad.

Jeg smider lige vejledningen til brokobling op på dette link.

http://peecee.dk/?id=7936

.

christofferol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

"Til gengæld kan du bruge din pe2400 som effekt istedet for den indbyggede i 3080." vist også det jeg mente hehe :)

N"å men det er meget nemt med din NAD 2400 da den jo har knappen til det, og husk lige at flytte højtaler ledningerne, de skal ikke sidde som de gør normalt." - Hvordan skal se så sidde, de skal vel sidde i effektforstærkeren?

Jeg siger tak til begge, håber at se et link fra dig snart Poul-Erik

Til top Vis christofferol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af christofferol

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Da jeg også er ejer af en NAD 2400PE, så er der ikke noget fremskridt i at bruge NAD 2400 effekdel i forhold til NAD 3080, hvis det er effektmæssigt, NAD 3080 har mindre watt i 8ohm end NAD 2400, men flere i 4ohm.

NAD 3080 var en af de få forstærkere der blev opgivet i 2ohm også.

Den er opgivet til 2*80w 8ohm,  2*130w 4ohm, og 2*180w 2ohm fra 20-20,000hz, alså over hele fq området.

3080 har ikke dette varme problem som NAD 2400, så snart en NAD 2400 skal yde et lille stykke tid så koger den så du kan spejle æg på den og slår fra, det har jeg oplevet med flere af dem, også med min egen NAD 3400 (som er en integreret forstærker med en NAD 2400effekdel indbygget).

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

christofferol skrev:

"Til gengæld kan du bruge din pe2400 som effekt istedet for den indbyggede i 3080." vist også det jeg mente hehe :)

N"å men det er meget nemt med din NAD 2400 da den jo har knappen til det, og husk lige at flytte højtaler ledningerne, de skal ikke sidde som de gør normalt." - Hvordan skal se så sidde, de skal vel sidde i effektforstærkeren?

Jeg siger tak til begge, håber at se et link fra dig snart Poul-Erik

Skal lige vide hvad du mener, skal du brokoble, eller skal du bruge effekdelen fra NAD 2400 og din 3080 som kontrolforstærker.??.

DADDY DJ
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert HiFi, Randers

Bruger siden: 21 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Du må under ingen omstændigheder brokoble to forstærkere hvis de ikke er 100% ens. Højttalerne vil simpelthen ikke spille lige højt da den brokoblede effekt skal være ens på begge forstærkere.

Venligst

DADDY DJ

Til top Vis DADDY DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DADDY DJ

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Nu har NAD 2400 et input level, så muligheden for at få dem til at spille nogenlunde ens er da tilstede, at så den ene forstærker måske kan tåle mere end den anden, det er jo så noget andet.

Og der sker jo intet ved at prøve, er det total umuligt at have med at gøre så er det jo bare det, men jeg har selv prøvet med forskellige forstærkere og hvis de har input level kan du godt få det til at fungere.

christofferol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Hej igen, tror jeg har blandet nogle udtryk sammen, min mening var jeg ville sætte forstærkerne sammen på en måde så de fik mere effekt, altså at jeg kunne spille højere, det er det jeg er interreseret i at vide om kan lade sig gøre med de to givne forstærkere

christofferol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Yderligere står jeg med valget om jeg skal invistere penge i den 2400'ere eller holde mig til 3080'eren, men hvis jeg ikke får mere ud af det kan jeg jo lige så godt forsætte på 3080'eren, men umiddelbart bare ved at koble signal/højttalere til 2400'eren kan den larme mere end 3080'eren :-)

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Efter min mening kommer det lidt an på hvad du skal give for NAD 2400, er du til højt musik så skulle du nok gå efter noget der er lidt kraftigere.

Kan du finde en NAD 2600A / NAD 2700 så er de væsenligt kraftigere, det er ikke meget effekt du får mere ved en NAD 2400 end den gamle 3080, og det er jo det du går efter kan jeg forstå.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at jeg sikket taler for døve øren , men  jeg regner med at de herrer er bekendt med at en fordoblig af effekten kun giver sølle 3db. Altså knap hørbart. At brokoble en forstærker lægger de to kanaler i serie med hinanden og signalet skal tappes over de to røde terminaler. Det giver en teoretisk fordobling af spændingen og så siger ohm's lov at effekten firedobles. Den bliver dog sjældent mere end fordoblet , men jeg garanterer at forbruget på forstærkeren svarer til en firedobling. Hvor bliver resten så af ? Jo det bliver til varme pga tab i strømforsyning, udgangstrin mm. Med de indvendige køleprofiler jeg kan se på billedet er der ikke grundlag for brokobling selvom den er opgivet i 2ohm. Den er jo også ved at være gammel og transistorerne kunne blive stresset af hård behandling. De bliver desværre også slidte pga termisk bevægelse som slider spærrelaget tyndere med tiden og til sidst bliver halvlederen til en helleder(kortslutning).

Og hvad vil jeg så sige med det. Tjaeh gæt selv.

Der er kun en vej hvis man vil spille højt og det er mere følsomme højtalere.

Flot forstærker den der 3080. Vær god mod den ellers straffer den dig.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

christofferol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Hej igen, og tak for alle svarene :)

Jeg har valgt bare at køre videre med 3080'eren, den spiller jo godt og højt, også virker mine øre nok også et par år mere end med 2400'eren. :)

Tak til jer alle.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes