Emne: Spørgsmål til rør-eksperter ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 23 Oktober 2006 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min rør-effektforstærker spiller alt for højt ! Sammenlignet med andre effektforstærker spiller den 16-18dB for højt.
På udgangstrafoen var de 6 udtag på sekundærsiden originalt koblet til 20ohm: to sektioner i serie = tre stk. sektioner i parallel. Jeg har så parallel koblet alle 6 sektioner (5ohm), og det spiller rigtig godt: Bassen er stram og diskanten er luftig/detalieret, men øvre mellemtone kan til tider lyde lidt klemt eller anmassende, kan det skyldes den alt for høje forstærkning og/eller at feedbacken er for lille: der sidder en modstand på 330Kohm, hvor der på mange andre konstruktioner sidder en modstand på 10-25Kohm.

Den lille kondensator på 47pF er fjernet, for bedre højfrekvens engenskaber.
På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 23 Oktober 2006 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
|
Min rør-effektforstærker spiller alt for højt ! Sammenlignet med andre effektforstærker spiller den 16-18dB for højt.
På udgangstrafoen var de 6 udtag på sekundærsiden originalt koblet til 20ohm: to sektioner i serie = tre stk. sektioner i parallel. Jeg har så parallel koblet alle 6 sektioner (5ohm), og det spiller rigtig godt: Bassen er stram og diskanten er luftig/detalieret, men øvre mellemtone kan til tider lyde lidt klemt eller anmassende, kan det skyldes den alt for høje forstærkning og/eller at feedbacken er for lille: der sidder en modstand på 330Kohm, hvor der på mange andre konstruktioner sidder en modstand på 10-25Kohm.

Den lille kondensator på 47pF er fjernet, for bedre højfrekvens engenskaber.
På forhånd tak.
|
|
|
Hej
Det at den spiller højt i forhold til andre effektforstærkere, er den simple grund at følsomheden ligger omkring 200mV for fuld-udstyring, dette er normalt på gammel rør-grej, hvis du øger modkoblingen, ved at sætte en mindre modstand i så skal der mere til for at udsyre din Bofa, men træerne vokser ikke ind i himlen. Der kan ske det at din modkobling bliver til medkobling, så den går i selvsving, det skyldes fasedrejet i dine udgangstrafoer, som optræder ved de høje frekvenser.
Hvis jeg var dig ville jeg lave delte anode-modstande på fase-splitteren i stedt for 100Kohm ville jeg benytte 33kohm + 68kohm. De 33kohm skal side nærmet anoderne, i midtpunktet mellem de 33 og 68kohm tager du signalet.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Skal dæmpningen laves lige før udgangsrørene ?
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
|
Hej
Skal dæmpningen laves lige før udgangsrørene ?
|
|
|
Hej igen
Du kunne også lave en spændnings-deler på indgangen, svare til et potentiometer, blot med faste modstande, det er måske en bedre ide, så du undgår at overstyre dine indgangs-rør, som kunne opstå såfremt du bruger den første metode jeg nævnte.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et pot-meter i indgangen var ikke så godt (bare spør' McAllan), så jeg fjernede det ene anode-trin i indgangen, det gav den rette følsomhed. Nu har jeg så et halvt rør tilovers, og tænkte på at lave indgangs trinet som et SRPP trin, er det en god ide ?
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
| Et pot-meter i indgangen var ikke så godt (bare spør' McAllan), så jeg fjernede det ene anode-trin i indgangen, det gav den rette følsomhed. Nu har jeg så et halvt rør tilovers, og tænkte på at lave indgangs trinet som et SRPP trin, er det en god ide ? |
|
|
Nuvel, jeg kender ikke til at en spændnings-deler med modstande, forringer lyden. Når du nu er godt i gang med at ændre på konstruktionen, ville jeg lave det hele om, skippe ecc83 rørene bruge 81 eller ecc82 rør, så er det nemt at tilpasse følsomheden uden alle mulige krummelure, som du er på vej ud i.
Har du adgang til et ac-millivoltmeter og en tonegeneratoer det nemt at finde ud af hvor meget modkobling Bofa'en benytter, tilslut en 8 ohm's modstand på udgangen, vælg et passende område på millivolt meteret, klip modkoblingen tænd for bofa'en skru stille op for tonegeneratoren"indstillet på 1000Hz" indtil du når 0db på ac-millivoltmeteret, tilslut modkoblingen igen, udslaget er nu faldet lidt eller meget på ac-millivoltmeteret, det den er faldet i db er modkoblings-graden, så kan du altid give den samme mængde modkobling som bofa'en benytter, hvis du beslutter at bygge den om.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok det vil jeg prøve.
Takker 
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|