Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Thorens TD 160 super - DIY? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Muws
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Ja, er som sådan ganske glad for min Thorens - men kunne godt tænke mig at udforske lidt diy ved den. Derfor er min problem stilling følgende:

Det er standard ledningerne som stadig sidder på/i den - og de virker meget slidte og "trætte". Derfor var det jo måske en god ide at rewire den - måske med noget VdH D-501 Hybrid ? Vil der kunne hentes noget her? Og kan en ung gut med let lodde erfaring klare dette uden problemer?

Men så det næste spørgsmål... Når man nu er igang med at splitte dyret ad, for at skifte kabler, skulle man så skifte den plastik arm som sidder på den nu? I så fald hvilken arm vil passe med denne pladespiller? Armen kan koste op til en tusse eller 3.

Jeg håber på lidt feedback - da jeg gerne vil se om der kan vrides lidt mere saft ud af denne spilledåse, eller om man skal sende den på pension, og købe noget andet?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for en arm der sidder på den nu? Som standard kom TD 160 Super jo uden arm.

Du skriver: "Armen kan koste op til en tusse eller 3"??? Kan den så koste 1000,-kr. eller 3000,-kr.?

Når det drejer sig om at tweake de gamle Thorens modeller findes der en side der slår dem alle og det er The Analog Dept. (TD 160 Dept.). Der er læsning til den kommende vinter.

Oplagte arme kunne være SME III, SME 3009 improved, Linn Basik+ og Linn Akito.

Audio Origami i Skotland laver gode rewiring jobs hvis det engang skulle blive aktuelt. Cardas 33 ga er også godt.

Soundsupports sælger forskellige mounting boards til Thorens (Linn, SME og Rega).

Du skal ikke pensionere din TD 160 Super! Det er en rigtig god spille. Utvivlsomt bedre end en Rega P3 f.eks. Den skal bare tweakes lidt og have en god arm.

Brug lidt tid på at justere ophænget optimalt. Der er masser om dette hos Analog Dept.
Hæng den op på væggen hvis den ikke allerede er det.
Hvis bundpladen er af tynd masonit kan du udskifte den med en tyk plade Xfinér.
Måske en bedre måtte end den tykke gummisag der er standard? Måske en tyk kork måtte? Den kan du selv lave. Eller en Herbie's måske?

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Audio-Kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Du kan f.eks købe et armboard på Ebay ... 200-300 kr. som passer

til rega og origin live tonearmene ....

mvh.

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Du kan med fordel skifte ud til VDH D-502, da 501 pt er  for hypet til pengene. D 502 er osse et stereo kabel så det duer jo..Det er hammer let at skifte, hvis du ved hvilken ende af en kolbe der bliver varm.

Glem en Rega 250 arm, den er ikke bedre end den nuværende, find noget andet, men ikke for vildt, SÅ god er bunden heller ikke på den, men den er klasser over Rega P3, enig dér.

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

Muws
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 05:28 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange svar - og de links vil jeg læse igennem i weekenden og derud fra planlægge hvad der skal gøres - og med sikkerhed komme med nogle flere spørgsmål herinde.

Men indtil da, vil jeg lige prøve at svare på de spørgsmål som kom.

Ang den tonearm må jeg melde pas - troede det var noget standard - men her er der lidt billeder, som måske kan give svar?

Og den pris jeg nævnte - ja altså op til en 3000 dask vil jeg give mig - +/- hvis der lige kommer et tilbud der ikke kan afslåes :)

Men så må indkøbslisten jo være en plademåtte af bedre kvalitet. Jeg kan ikke blive klog på hvad bundpladen er lavet af, men kan jo være man skulle prøve at skille den af, og se lidt nærmere på sagerne.

Audio-Kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2005
Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 06:22 | IP-adresse registreret  

Din tonearm er en Thorens 16 MKIII.

Det er en letsvægtsarm ... der fungerer bedst med lav pick-upvægt og

høj nåleeftergivelighed ( compliance )

Mvh.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke allerede har manualen til din TD 160 Super kan du finde den her.

De klassiske SME arme (Series III & 3009 Improved) er populære partnere til de gamle Thorens modeller. Du kan læse lidt om de forskellige modeller her. Sæt dig lidt ind i de forskellige modellers fordele og ulemper. Hvilke pick-up'er de vil fungere bedst med.

De er jævnligt til salg og bør kunne erhverves for maks. 1500,-kr. Du kan jo oprette en købsannonce. Lige p.t. er der flere pladespillere til salg med SME arme, måske du kan få sælger(ne) til at sælge armen separat? Men ellers er der jo tonsvis af SME arme på eBay.co.uk

3009 manualer.

Series III manualer.

3009 modellerne kan godt tåle at blive rewired på et eller andet tidspunkt (Cardas eller VdH). Series III armen er så godt som umulig at rewire så det anbefales ikke. Prøv at kigge her. Det kan også være en fordel at få SME's 5-benede stik konverteret til RCA (hvis de da ikke er det i forvejen) så man selv kan bestemme hvilke phono kabler man vil bruge.

Vinyl Engine har også et Thorens forum. Download lige Joel Boutreux's Thorens guide. Han sælger bla. også en WIDIA thrustplate og olie. Man kan også købe af ham uden om eBay. Hans e-mail er: j.boutreux@gmx.de

Tonearm Database - SME data.

SME sælger også stadig diverse reservedele til de gamle modeller. De har også en TD 160 mounting plate.

Men Linn armene skulle som sagt også være et godt valg til Thorens. Jeg ved ikke hvad du vil skulle slippe for en brugt Akito. Mk II udgaven er vist noget bedre end den forrige version.

Et andet bud på en plademåtte kunne være en Achromat fra TheFunkFirm. Den koster lidt klejner. Da det er en helt stiv måtte gør den pladespilleren ret så følsom over for vibrationer så i det tilfælde bør den ihvertfald hænge på en hylde på væggen. Hvis den gør det kan du også roligt fjerne de skumdimser der (måske) sidder inde i fjedrene.

ACTIV Hifi.

Du kan også eksperimentere med forskellige fødder under din kommende(?) tykke birkeXfinér bundplade. Nogle RDC Cones fra Clearlight Audio kunne være et bud.

En anden hifi4all Thorens/SME tråd.

Men du bør hænge din Thorens op på væggen hvis det ikke allerede er gjort.

Edit: FD 200 manual.   Ny drivrem?   Platter Mats.   SME installation.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Om du så vil få den lydgevinst igen som du forventer efter at du evt. har kastet nogle (en del?) penge efter at "tweake" og opgradere din TD 160 Super er jo lidt svært at sige. Der kan hurtigt ryge nogle skejsere når "upgrade-itis" feberen rammer én...

Du kan da starte med de åbenbare forbedringer der enten ikke koster noget eller ikke så meget i det mindste: Vægophængning (DIY væghylde?), Xfinér bundplade, fjernelse af "skumfiduser" (hvis spillen er tilpas afkoblet), DIY kork- eller "Spotmat", Justering af fjedre/ophæng (tålmodighed! tålmodighed!).

Et veljusteret ophæng bør kunne stå og "bounce" lige-ret-op-og-ned (nul sideværts bevægelse!) i 15 sekunder. Det har jeg set med egne øjne. Det kræver som sagt lidt tålmodighed. Man kan også lege lidt med at rotere fjedrene omkring deres egne akser hvis det driller (en fjeder kan jo ikke være symmetrisk).

Hvilken OM nål sidder der på din Ortofon pick-up?

Hvordan oplever du lyden som den er nu? Hvad savner du evt.? Hvilken "slags lyd" foretrækker du? (neutral? varm? eller...?).

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Drop rewiring. Spild af penge, risiko for forværring af sporingsevne. Gør som Krenzler siger.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Hvilken OM nål sidder der på din Ortofon pick-up?

Doh!

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Gør som Krenzler siger.

Men jeg siger jo så meget!

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke din thorens arm - jeg købte for nylig en 160 super V med en SME IIIs arm og en ortofon MC 10 super mk II pickup - det lyder dejligt - armen er vist nok en af de lette arme som kræver let pickup og høj compliance - det tror jeg din om 40 også har - min OM 30 super jeg har på min anden pladespiller har i hvertfald 

Muws
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Endnu engang tak for de mange links - har læst i timevis - noget var sort snak, men meget af det gav mig blod på tanden. Så nu er spillen åbnet, og jeg er igang med dæmpning af kassen, som ifølge http://www.theanalogdept.com/chassis_damping.htm skulle være et oplagt sted at starte.

Jeg har fjernet skumgummiet fra fjedrene, og tog tid på hvor lang tid den "vipper" - og den steg fra 8 til 12 sekunder - så det har da hjulpet lidt.

Den hænger allerede på væggen - hvilket var nødvendigt, da jeg har et utroligt levende gulv.

Ang en ny arm, står jeg og vipper imellem en "gammel" SME arm, og så at købe nyt. Har nemlig hørt flere snakke om Rega RB 300 - nogen tanker om denne - positive som negative. Jeg fandt nemlig følgende:

Moth mrk III (Rega RB 300) std. Kontravægt og kabel         1.925

Moth mrk III (Rega RB 300) Tungstens kontravægt og std. Kabel        2.150

...Men ved ikke om det er pengene værd, eller om man skal satse på en af de gamle klassikere?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hej Muws.

Som TAD artikelen er inde på skal du være forsigtig med at putte ekstra vægt på subchassis'et. Fjedrene skal gerne kunne svinge frit ved den tiltænkte resonans. Kork er som nævnt et godt let dæmpende materiale. Dynamat er tungt. Tung dæmpning af indertallerkenen belaster jo også fjedrene. Meget ekstra vægt på subchassis og i indertallerken belaster også centerlejet mere.

Joel Boutreux sælger sådan en lille sag her. Den lette MDF skive presses helt op og sætter sig i spænd. Ringning fra indertallerkenen bliver hørbart dæmpet. Det er jo primært vibrationerne fra motoren (der overføres via drivremmen) og friktionen fra centerlejet der skal standses ved indertallerkenen. Den er måske ikke så effektiv som Dynamat men til gengæld vejer den meget lidt.

WIDIA skiven er også med til at reducere friktion fra bunden af centerlejet. Det er en hærdet poleret metalskive (wie diamant). Den er kun 0.6mm tyk. Den formindskede friktion ses tydeligt af den forbedrede "run-down" tid.

Run-down test: Fjern drivremmen. Sæt ydertallerkenen på igen. Rotér tallerkenen op til 33 1/3 RPM ved håndkraft (en 50Hz stroboskop skive er nødvendig). Tag tid på hvor lang tid tallerkenen er om at nå 0 RPM. Det er vigtigt at stroboskop skiven udprintes korrekt ("print som billede" og undlad "tilpas til side"). 3min. er normalt med WIDIA skiven i. De store TD 2001/3001 modeller har vist et centerleje lavet af WIDIA metal. Bare sørg for at få den rette diameter. Den polerede hærdede overflade vil også bedre kunne håndtere en evt. vægtforøgning. Nok om det...

Rega RB250/300 er da også et godt bud. Der er lidt blandede meninger rundt omkring om hvorvidt Thorens/Rega er en god kombo. Men det er da en god arm til prisen. Det irriterende ved Rega arme er at der ikke er nogen form for højdejustering indbygget som standard. Hvis det skal være Rega kunne du også overveje at vælge en med Incognito kabelføring fra start og så evt. investere i en bedre kontravægt senere. Incognito kablet er Cardas i ét uafbrudt løb fra pick-up til din forstærker/RIAA. Standard kablet i en RB250/300 er ikke det bedste... Jeg tror det er nemmere for en "lægmand" at installere nyt kontralod/end-stub end det er at rewire en arm ordentligt. Som "jazzman" er inde på er det meget vigtigt at det bliver gjort ordentligt så der ikke opstår unødig friktion f.eks. (modstand fra kablet). Michell har lavet den lækre Tecnoweight med lavt tyngdepunkt (bedre sporing) men den koster også 1000,-kr.

En lille guide til Rega arme. Vær opmærksom på at hvis armraise mekanismen er en kende stram (som er tilfældet på f.eks. en Rega) kræver det lidt forsigtighed/tålmodighed i den daglige betjening pga. det flydende ophængs "livlighed".

Phono kablets egenvægt, fleksibilitet og udgangsvinkel (fra undersiden af armen) har en del at sige i forhold til tuningen af subchassis'et (ligesom tonearmens totale egenvægt). Jeg vil skyde på at din TP 16 Mk III har nogle meget tynde fine kabler der går fra armen og bliver fæstnet på undersiden af den solide topplade? (kan ske jeg tager fejl). Derfra går der så et mere solidt kabel. På den måde bliver ophænget forstyrret så lidt som muligt. Med en ny arm er dette ikke længere tilfældet. Det gælder om at finde en måde hvor kablet forstyrrer så lidt som muligt. Man kan f.eks. lade kablet løbe i en spiral (inde i kassen) inden det kommer ud ved bundpladen. Her er et blødt, tyndt og let kabel en fordel. Arme hvor kablet kommer ud sideværts (som f.eks. SME) er nok en fordel frem for dem hvor det løber lodret ud fra bunden. Prøv at se her.

Derfor er det også klart at foretrække at have standard RCA stik på de gamle SME 3009 arme. Så du selv kan vælge. Det gamle "specielle" 5-benede SME stik gør at du er tvunget til at bruge SME's eget kabel som er både stift og tungt. Men der findes jo RCA konverterings-kits hvis nødvendigt. Et rigtigt godt phono kabel er Fletcher 100/200 fra Nottingham Analogue. Det er nemlig både blødt og tyndt. Det forhandles af Lydbutikken. SME Series III armene har RCA stik som standard.

Valget af arm dikterer til dels hvilke pick-up'er du vil kunne bruge. Denne tråd (som jeg linkede til højere oppe) kommer lidt omkring de gamle SME armes forskelligheder.

Rega RB250/300 er middeltunge arme (12g. eff. masse). SME Series III's effektive masse på 5g. kan øges til henholdsvis 7.2g. og 9.4g. vha. nogle ekstra ballast vægte. Der findes et ældre og et nyere armrør (CA-1) til SME III. Det kan du læse om på side 20 i manualen (pdf-format).

Rega manualer.

Cart. Db. - Tools.

Cartridge/Arm matching.

VdH Phono FAQ.

Tonearm Alignment.

Bronze knivleje anmeldelse.

Rega rewire artikel.

Jeg er ikke ude på at lokke dig til at bruge en masse penge (hvilket kan være utilfredsstillende) men vil bare gøre opmærksom på nogle af de forskellige muligheder.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes