| Forfatter |
|
Jan P. Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Tænker på at købe Pioneer 427. Men er billedkvaliteten bedre end på mit crt-tv Philips 9509?
Vil et Sony KDL 40 V 2000 være et bedre valg end Pioneer?
Vil HDMI give et bedre billede end et godt scart-kabel fra dvd til tv?
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto fra TC har sagt at han ikke kan komme i tanke om et CRT TV der er
bedre end de nye fra Pioneer. Så svaret til dit første spørgsmål må
være ja
Et Sony LCD TV vil bestemt ikke være et bedre valg, med mindre skærmen udelukkende skal bruges som computerskærm
Ja, HDMI vil give et væsentligt bedre billede end ethvert Scart-kabel du kan finde.
|
| Til top |
|
| |
Jan P. Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal en sælger jo sige - men Ottos ord plejer holde stik.
Nej, skærmen skal ikke bruges som computerskærm. Den skal bruges til digital parabol, TV2 antenne og dvd-afspiller med HDMI.
Hvor meget mon en 32PW9509 incl. original tv-bord og 6 års 2-tal garanti (4 år tilbage af garantien) kan sælges for?
|
| Til top |
|
| |
hans123 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1050
|
| Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt sikkert at du opnår bedre og også et større billede.
Og du skal jo fodre den med gode signaler , så det kan kun blive godt.
Men brugtpriser på " gamle CTR TV " ligger nok ikke meget højt. måske mellem 2-3000.-
Hans
|
| Til top |
|
| |
malkekoen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Status: Offline Indlæg: 254
|
| Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naiera skrev:
Et Sony LCD TV vil bestemt ikke være et bedre valg, med mindre skærmen udelukkende skal bruges som computerskærm 
|
|
|
Det kommer så sandeligt an på hvilket signal Sony'en serveres!!! Lige præcis Sonys V2000 serie (og W) er svært giftige! Og nu er Otto jo i plasma-lejren .
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ligemeget hvilket signal Sony'en leveres, på nær måske omtalte
computerskærms-signaler, vil et godt plasma TV levere et pænere
billede. Det mener jeg selv. Mht. Otto-kommentaren får trådens starter
et firkantet svar på et noget firkantet spørgsmål. Det er jo temmelig
objektivt hvad der er bedst. Begge display-typer (her 9509 mod 427XD) har fordele og ulemper
og afhænging af personlige præferencer vil man sandsynligvis kunne
dømme den ene skærm til at være bedre end den anden.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan P. skrev:
|
Hej
Tænker på at købe Pioneer 427. Men er billedkvaliteten bedre end på mit crt-tv Philips 9509?
|
|
|
Svaret er ikke helt så sort/hvidt som mange gerne vil gøre det til. Bl.a. mht. sort-niveau vil du opleve, at Pioneer skærmen ikke kan følge din gamle crt skærm. På andre områder vil du dog opleve et løft.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så genbruger jeg lige et gammelt indlæg (fra april d.å.) vedr. crt kontra plasma 
---------------
Med fare for at gentage mig selv endnu en gang, så er der her et sammenligningsgrundlag til de folk, der kører den evindelige plade med at fladskærme er for dårlige og dyre i forhold til de gode gamle "crt-dage".
Mit indlæg nedenfor er nogle måneder gammelt, men er stadigvæg 100 % aktuelt (de nævnte fladsskærme er dog siden da blevet endnu billigere).
Prøv en gang at sammenligne;
- Et af de bedste crt-tv der nogen sinde er produceret, Panasonic TX36PD30, kostede for godt 2 og et halvt år siden kr. 22.500,-. Sonys topmodel kostede det samme og Loewes modeller var endnu dyrere.
- Panasonic PHD8, der af mange regnes for at være den pt. bedste plasmaskærm, når man taler om billedkvalitet, koster i dag kr. 21.499,- En anden rigtig god skærm, Pioneer 436fde koster kr. 25.999,-
- Crt-tv'et Panasonic TX36PD30 var/er 36 tommer.
- De to nævnte plasmaskærme er på 42 tommer (kan også fås i 50 tommer) og giver således et billedareal der er 36,4 % større end crt-tv'et!!! Læs lige igen.....over en tredjedel større billede..... for mere eller mindre den samme pris!!
- Sammenligner man ydelsen (billedkvaliteten) mellem det nævnte crt-tv (jeg har selv haft det) og plasmaskærmene, så må jeg - med hånden på hjertet - erkende at det bliver en smal sejr til plasmaskærmen (PHD8).
-
Crt-tv'et har et bedre sort-niveau. På det område kommer lcd eller plasma aldrig til at hamle lige op med de gode crt-tv. Måske de fremtidige teknologier kan nå dette mål. Når det er så er sagt, så er sort-niveauet på Panasonics skærme ganske fortrinligt og det er ikke noget man lægger mærke til ved daglig brug.
-
Farvegengivelse - der er det mere eller mindre uafgjort (husk nu at bedømme ordentligt kalibrede skærme - og ikke "lyskasterne" nede i den lokale Fona/Elgigant)
-
Geometri - her vinder plasmaskærmene suverænt! Hvis du endnu har et crt-tv på 32" eller 36", så prøv en gang at sætte DVE skiven i afspilleren og kig på diverse geometri-testmønstre. Det er ikke altid lige kønt!
-
Flimmer (opdateringfrekvens) - No need to say - her vinder plasma også. Crt-tv'ene kunne godt køre ved 70 hz eller 100 hz, men det introducerede en række problemer (alle kender vel det klassiske 100hz "fnidder"). Skulle man se en dvd-film i Progressive Scan på et crt-tv, så var/er man tvunget ned i 50 hz (pal) eller 60 hz (ntsc). 50 hz på et 36 tommer crt-tv er nu altså noget der kan bemærkes. Jeg synes blot at det er herligt, at jeg igen kan se fodbold i 50 hz uden flimmer og uden at billedet bliver knudret eller udtværet ved hurtige panoreringer.
-
Fleksibilitet/indstillingsmuligheder. Netop fordi plasmaskærmene er en digital teknologi, kan der i princippet indstilles alt mellem himmel og jord. Nogle producenter vælger at begrænse indstillingsmulighederne, mens man på andre skærme kan indstille stort set alt (Panasonic PHD8 er et eksempel herpå).
-
"Opgradering/ekspansionsmuligheder". Prissammenligninge n ovenfor er baseret på skærmene/tv'ene alene. Hvis man virkelig vil "give den gas" og rigtigt vil se hvad plasmaskærmene kan præstere, så kan man investere i en ekstern scaler. En sådan scaler er jo naturligvis ikke billig - men hvis man foretager en sådan investering, er det ikke længere blot "en smal sejr til plasmaskærmene" som skrevet ovenfor. Jeg kører selv med DVDO Iscans nyeste scaler (VP30) og en 50 tommer PHD8 skærm. Med det nuværende setup er dvd-film intet mindre end fantastiske at kigge på (SDI overførsel fra dvd-afspiller til scaler og 1:1 pixelmapping fra scaler til skærmen). Så krystalklart, ægte og støjfrit var dvd-film aldrig på det gamle crt-tv. Det samme gælder tv-signaler (specielt Canal Digital står knivskarpt - næsten dvd-kvalitet)
-
High-Definition. Dette kan crt-tv'ene selvsagt ikke. HD- klip på en 50 tommer skærm 
-
Og det er sikkert 117 ting jeg har glemt, eksempelvis størrelsen og vægten. Det gamle 36 tommer crt-tv vejede 90 kg og fyldte et køleskab. Plasmaskærmen på 50 tommer vejer det halve og kan hænge på væggen 
Så når folk hævder, at de nuværende "top" plasmaskærme er for dyre - så bør folk lige tænke et par år tilbage......
|
| Til top |
|
| |
Jan P. Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for jeres svar og indlæg.
Naiera. Har læst, du lige har skiftet fra et Sony crt tv. Hvordan er du tilfreds med skiftet til Panasonic PV60? Hvad mener du om sortniveauet på PV60 i forhold til crt? Har læst at sortniveuet er bedre på Panasonic end på Pioneer. Skal jeg evt. overveje Panasonic istedet for Pioneer?
Hans. Ser ud til du er glad for din Pioneer 507XD. Hvordan oplever du sortniveauet og hvordan oplever du skiftet fra evt. crt?
jdg1. Jeg havde også meget kort tid Panasonic TX36PD30, men skiftede til Philips 9509 pga. bedre bevægelseskompensation på 9509. Men savner til gengæld 36" skærmen.
Så i dag Pioneer 427 hos Scala-Hifi. Det var et rigtig flot billede, men kunne godt se, det hakker, når billedet bevæger sig. Pga. manglende ledningsføring gennem væggen, kørte de med SVHS-kabel, hvilket ikke må være optimalt. Jeg kommer nok til at savne Philips bevægelseskompensationen, hvis jeg skifter. .
Var også en tur hos Fona. Ekspedienten kunne kun anbefale Sony og Philips LCD-skærmene. Jeg må nok også sige, at skarpheden er bedre på LCD. Men det var også HD, han havde kørende på LCD-skærmene. Fik ekspedienten til kortvarigt at skifte til analog tv2 signal. Det var ikke et smukt syn. Han havde også en Pioneer 427, som viste dvd film med HDMI. Absolut et flot billede.
Jeg er desværre stadig i tvivl, om det er bedre, at beholde mit Philips 9509. Vil de være bedre at vente 1 eller 2 år, når HD-TV evt. er kommet?
|
| Til top |
|
| |
Bjørn B Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1592
|
| Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror bestemt ikke du vil opleve hakken på dit plasma tv...jeg er selv ejer af Pioneer PDP436 hvilket også fodres af digital satelit, samt DVD via HDMI og jeg ser slet ingen hakken og jeg har endnu ikke set det...så lad ikke dette holde dig tilbage, de må have kludret i opsætningen af det plasma du havde kig på, ved ikke om SVHS kan have noget med det at gøre, men mon ikke, men seriøst hvem fanden benytter også SVHS på et topmoderne Plasma...
Men gør dig selv en tjeneste og kig ind til T.C. i Århus, så får du se hvordan et plasma kan komme til at vise billeder...

|
| Til top |
|
| |
WC Fields Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan P. skrev:
|
............ .... .... Vil det være bedre at vente 1 eller 2 år, når HD-TV evt. er kommet?
|
|
|
HD-TV vil sandsynligvis ikke være kommet. Det kan godt ligge længere ude i fremtiden. - det man med sikkerhed ved, er at det analoge signal bliver afløst af digitalt signal i 2009. - men der foreligger ikke mig bekendt en fastlagt tidshorisont for indførelse af HD-TV. Indtil videre er det vist kun en speciel Canal + kanal, der sender i HD. Så at tro, at HD kommer om 1-2 år er vist en tand for optimistisk!
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan P. skrev:
| Naiera. Har læst, du lige
har skiftet fra et Sony crt tv. Hvordan er du tilfreds med skiftet
til Panasonic PV60? Hvad mener du om sortniveauet på PV60 i forhold til
crt? Har læst at sortniveuet er bedre på Panasonic end på Pioneer. Skal
jeg evt. overveje Panasonic istedet for Pioneer? |
|
|
Jeg ville have købt Pioneer hvis jeg havde råd, men forskellen var
4.000 (hos en eller anden lunken forhandler, der sikkert ikke ville
kunne levere indenfor en måned  ) til
6.000,- (hos Tape Connection, hvor jeg altså hellere vil handle!), så
jeg valgte Panasonic'en. Blandt andet også fordi, at jeg skal spille
spil som NBA Live, og man læser jo flere steder at Panaerne er bedre
til at modstå indbrænding. Retention har jeg dog haft masser af  Men ingen score-indikatorer har så meget som hængt lidt efter flere kampe der har taget omkring 45 minutter at spille.
Umiddelbart er det svært at sige for meget om sortniveauet, eftersom
jeg har skruet voldsomt ned for lys og kontrast her i
indkørselsperioden. På den digitale parabol (der kommer ind med
RGB-Scart) og analog TV er begge på nul, men det ser faktisk helt fint
ud for det meste. Jeg tror aldrig at mit WEGA havde vanvittigt gode
sortniveauer, så jeg tvivler på at det her et stort skridt ned. Jeg ved
i hvert fald, at mit TV nu er 10" større, og det er altså pænt fedt.
Brokeback Mountain så også fantastisk ud 
Fjernbetjeningen er jeg, sjovt nok, også vældigt glad for. Ja, den er
af plastik, og ja, PV600'erens er sikkert bedre, men jeg kan godt lide
den. Den måde man vælger input på er pænt smart. Lyden er også
overraskende god! Langt bedre end på noget CRT TV hvor jeg har gidet
lytte efter, og i de seneste år er jeg gået fra Prosonic over Philips
til Sony. Og her skulle PV600'eren altså også være overlegen, så den
gad jeg dælme godt høre
Jeg vil ikke afsige min endelige dom allerede nu, for der er så mange
ting der kan ændre sig i min opfattelse. Umiddelbart er jeg positivt
indstillet, og så må jeg jo vænne mig til det der brun/grønne snask der
anes når jeg bevæger mine øjne hurtigt  Jeg skal lige ned i TC for at se, om det ikke også sker på dem de har hængende der
|
| Til top |
|
| |
hilfiger Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke skal bruge det til HD ville jeg vente, har selv et philips 9308 og ville også have købt et af de nye plasmaer, man skal være forhandler for at sige at du får et bedre analogt billede via plasma/LCD. Hvis SED er så godt som folk påstår og kommer i 2008, vil du sikkert ægre dig over at købe en fladskærm når du allerede har det bedste tv på markedet idag, det skal mere være på grund af pladsproblemer og ønsket om et større billede som skal gøre udslaget.
|
| Til top |
|
| |
mufcdk1974 Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan P. skrev:
|
Jeg er desværre stadig i tvivl, om det er bedre, at beholde mit Philips 9509. Vil de være bedre at vente 1 eller 2 år, når HD-TV evt. er kommet?
|
|
|
Har du pengene og er du tilfreds med billedkvaliteten så køb nu, hvis ikke så vent. Der vil ALTID komme nye teknologier og/eller udvikling på eksisterende, så du vil komme altid komme til at vente efter det nye. 
Jeg har selv købt en Pioneer 427XD og selvom jeg da sagtnes kan finde fejl (som man jo kan på ALLE TV) så er overall kvaliteten noget af det bedste jeg nogen sinde har set, og det endda med en hjemmelavet kalibrering uden hjælpemidler .
HDTV er her allerede, indrømmet med kun PT en kanal, men inden for de næste par måneder vil der blive lanceret flere kanaler på Canal Digital platformen, og også Stofa og TDC barsler med at levere flere HDTV kanaler. Hvis du mener TV2 og DR ja så har du sikkert ret i at der kan gå år endnu, da det er en politisk beslutning og historisk set, så er vi i Danmark ikke fremme i skoen når det handler om at indføre ny teknologi indenfor TV verden .
|
| Til top |
|
| |
mufcdk1974 Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan P. skrev:
|
Hej
|
|
|
Personligt bryder jeg mig ikke om LCD (har både haft en Samsung R72 og Philips 9731) og de kan imo ikke levere et tilfredsstillende billedkvalitet fra et analogt signal, men jeg vil ikke sige at LCD og dermed Sony KDL40 ikke vil være noget for dig.
Ja HDMI giver en bedre kvalitet end et godt alm scart-kabel, og desuden kræver HDTV DVI eller HDMI.
|
| Til top |
|
| |
tjavs Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg kan se er det da Pioneer der vinder?
|
| Til top |
|
| |
tjavs Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naiera skrev:
| Så vidt jeg kan se er det da Pioneer der vinder? |
|
|
UPS! Du har ret Naiera, men den store forskel er der ikke.
|
| Til top |
|
| |
Jan P. Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hilfiger skrev:
|
Hvis du ikke skal bruge det til HD ville jeg vente, har selv et philips 9308 og ville også have købt et af de nye plasmaer, man skal være forhandler for at sige at du får et bedre analogt billede via plasma/LCD. Hvis SED er så godt som folk påstår og kommer i 2008, vil du sikkert ægre dig over at købe en fladskærm når du allerede har det bedste tv på markedet idag, det skal mere være på grund af pladsproblemer og ønsket om et større billede som skal gøre udslaget.
|
|
|
HD er der jo ikke så meget af endnu, så det kan ikke argumentere et skift. Er enig med dig i at Philips 32PW9509, er det bedste crt-tv, men kunne godt tænke mig en større skærm. Mon SED kommer i 2008? De første år er det sikkert ikke værd at købe pga. "børnesygdomme"
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
SED kommer måske om to år, men de første skærme siges at skulle blive 55" og koste på den slemme side af 60k.
At ville have en større skærm er en god grund til at investere i et
godt plasma TV, synes jeg, og ikke noget 'mindre' end Panasonic eller
Pioneer bør man overveje. Der mener jeg også at kvaliteten på f.eks.
digital parabol (altså smidt ind i fjernsynet med RGB-Scart, så
signalet er stadigvæk analogt, ligesom ved en DVB-T tuner, osv.) er
bevaret, på nær selvfølgelig det at skærmen nu er større og man så
nemmere ser de mindre gode sider ved nutidens TV-signaler. Mit 32" WEGA
står ude i gangen (fordi det vejer en million kilo gad jeg ikke slæbe
det videre lige nu!), og hver gang jeg går forbi det siger jeg til mig
selv, at jeg sgu da ikk' skal tilbage til så lille en skærm, og jeg har
kun haft mit plasma TV i tre dage
|
| Til top |
|
| |