Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 22:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Subwoofer projekt. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Hej folkens.

Jeg og min bror ville til at igang med at bygge en subwoofer. Dertil har vi kigget på et "hd-12" byggesæt fra www.frequence.dk . Det ser ummidelbart meget fornuftigt ud, men er der bedre at hente til prisen andre steder? Vi har også overvejet lidt at have to 12" xxls'ere, ville en hypex 4.0 kunne det trække dem? -Altså så det lyder bedre end med én.. Vi finder ummidelbart terningeformen ret kedelig, og havde tænkt os noget ala dette http://www.telekvidik.com/pictures/aktrsika_161jbl_161xti_16 1sub_161300.jpg Dog hvor de to sider der går fra front baflen ligger i en ca. 110-130graders vinkel. Hvis det kan forståes?  Så er det bare at vi ikke ved om det vil forværre lyden, og hvordan vi skal finde literindhold på en sådan konstruktion?  frequence anbefaler også 19mm mdf plade, men vil en tykkere plade gavne? Og forbliver porten den samme, hvis man ændrer kabinettet og antal enheder?

Som i kan høre har jeg mange spørgsmål, og er begynder i diy faget. Men hvis i har nogle gode links, eller viden ville jeg blive meget glad.

Mvh. Jonatan.

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

I kan jo henvende jer til Frequence med disse spørgsmål - de skulle være flinke til at svare.

Men, hvad er jeres behov? Musik &/eller surround, rumstørrelse, krav til lydtryk...(?) Der er mange faktorer, der spiller ind.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Ja, det har du jo nok ret i.

Det skal indgå i en stereosystem, der ligeså stadig står på indkøbslisten, men nok bliver Dali concept 8 og en Nad c372 til at trække dem. I forhold til lydtryk skal den helst kunne følge concept 8'erne hele vejen, hvis du forstår? Der spilles mest rock; Rammstein, Audioslave, Metallica, osv.. Og på testanlægget i hifiklubben lød det meget godt ved. kl 12.  Så altså den må meget gerne kunne sige bum og give et tryk der kan mærkes. Ved dog ikke om det er realistisk i denne prisklasse. Men hvis der er andre skud på stammen er jeg åben overfor alt. Alle størrelser og former, bare den ikke er alt for dyr..

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Ingen der vil/kan hjælpe?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2006 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Jamen, jeg tror såmænd subben fra Frequence er et godt bud! I kan sagtens ændre boks faconen - men ønsker I at bevare den oprindelige refleks-afstemning, skal volumet bevares. Husk osse, at porten skal kunne være i boksen. Til 2 enheder behøver man det dobbelte volumen... Og der skal man tage højde for at ændre dimensionerne på porten, så den rigtige afstemning bevares. Eller blot bygge to bokse.

I en refleksboks kan man lukke porten, hvis man ønsker mere præcis bas - bassen går så ikke så dybt. Flere porte giver mulighed med afstemningen/tuningen.

Tykkere plade er altid godt, men vægten forøges jo osse. Skæve vinkler på boksen er fint, men volumenberegning kan være lidt besværlig.

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Altså, den seks kan jeg sagtens regne areal ud på, men hvis kassen skal bygges med krumme sider, skal jeg have gang i integratregning, hvilket ligger en smule over mit syvendeklasses niveau. Har dog fået min mat. lærer med på at han kan regne rumfang ud, hvis jeg vil det.

Har hørt at det ville være godt med en "lukket" kasse, fyldt med fåreuld, og en akustisk ventil i, mod et større kabinet. Hvordan er det design, mod den lille refleks boks?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

En lukket boks, eller en med akustisk ventil, vil principielt have en bedre impulsgengivelse end en refleksboks. Det vil især give sig positivt udslag ved musik, til surround er det knap så væsentligt.

Til gengæld skal enheden, og tildels osse ampen, arbejde hårdere i en lukket boks/ventil system. Dels skal enheden flytte al luften selv, uden hjælp fra en basport, dels kan det være nødvendigt at EQ'e (altså løfte den dybeste bas elektronisk), da det er svært at få bassen ligeså dyb som i en refleksboks.

Der er fordele og ulemper ved begge principper, som du ser .

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 November 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hr. Linkwitz har bygget en Thor sub, med en 12xls, Lukket princip.

Jeg bruger den til surround. Til surround mener jeg at man godt kan nøjes med lukket bokset system  

Med lille eq, på alm. hulprint, efter principper som også kan læses på Linkwitz side. Den går til 20Hz.

Læs mere www.linkwitz.com

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 November 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Måske man skulle prøve med det rigtige link

http://www.linkwitzlab.com/

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Den skal udelukkende bruges til musik, så det er det væsenlige..

Hvad koster en equaizer (staves?) Den behøver ikke spille højt som helvede, da rummet den skal spille i ikke er forfærdeligt stort.

Men overvejer en lukket kasse, hvilket literindhold skal kassen så have? 

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 November 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Brug opskrift fra Kims link :) Se under Thor. Der har du al nødvendig information.

Jeg byggede en lille eq efter nogle af siderne på hans side, kan sgu ikke huske placeringen, der er så sindsygt meget læsestof . Virker perfekt. Og koster vel ikke meget mere end 50 kr. hvis du har +- 12V. Du kan også bruge subben i starten uden eq, så er den i øvrigt også lettere at tilpasse til sattelitter ved f.eks. 2 ordens deling ved de 100Hz. Min erfaring er, at 12xls basserne er gode til bas under 100Hz :). Så prøv at dele så lavt som du kan, og helst med et stejlt 4 ordens. filter, hvis du har mulighed for det. Jeg ved ikke hvad andre siger? Det er i øvrigt meget nemmere at få en lukket bas placeret rigtigt i rummet end en portet.

En xls12 kan købes for en lille tusse på et netsted i holland. Træ er vel 200 kr. Plus maling efter behov. Meget mere end 1500 kr. i alt bør det ikke koste med eq men uden forstærker.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Det skal siges at jeg ikke forstår de formler, så hjælper mig desværre ikke så meget.

Det hele skal kunne købes i danmark, og vil gerne bruge xxls bassen. Skal bare vide hvor stor literindhold kassen skal have? -Så går vi nok igang med kabinettet idag.

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Sendt: 11 November 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

For 4.600 kr. som HD-subben koster, kan du få en SVS PB-10 for ca. 5.000 kr. ! Den skulle som sagt sparke røv, men ved selvfølgelig ikke om den spiller bedre, men tror næppe efter det jeg har læst om den!
Til top Vis Makrelsalat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Makrelsalat

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Er jeg slet ikke i tvivl om, men det grunder i at jeg gerne vil bygge en selv.

Og altså, den her skulle da også kunne spille helt fint..

Men har du en formel/link/whatever som jeg kan måle hvad optimal størrelse kabinet ville være?

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Slet ingen?

Vil gerne snart igang..

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 November 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

'Men har du en formel/link/whatever som jeg kan måle hvad optimal størrelse kabinet ville være?'

I den nye XXLS serie er der lavet enheder som er specielt beregnet til forskellige applikationer, basrefleks, slave og en til lukket kabinet:

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=30

http://www.tymphany.com/datasheet/appview.php?id=30

Du skal dog være opmærksom på, at det er en 8 ohm enhed, og du dermed kun får ca. den halve effekt ud af forstærkeren...

PS: Jeg så lige du vil benyttte 2 enheder, og så passer 8 ohm jo perfekt... Men det bliver en stor kasse... Dog vil det lyde bedst sådan her, istedet for at vold kompensere den med en Grainer kompensation...

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Neeper, det med to enheder er desværre kommet ud af billedet, foreløbig, da finanserne ikke kan bære det. Altså 62 liter, men det der "fill", hvad menes der med det?

Du hentyder næsten til at jeg skal have en kraftigere forstærker, i så fald, hvilke er der?

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Sendt: 11 November 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Så skal du da bare bygge to kasser, og så sætte forstærkeren i den ene?  Så får du også en jævnere frekvensgang!
Til top Vis Makrelsalat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Makrelsalat

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Ja, god idé, så kan man jo bare udvide på den måde..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes