Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 18:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Musik via Hovedtelefon via PC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
locoloko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hej!

Er der ikke nogen her der har gjort sig nogle af de samme overvejelser/erfaringer som mig?

Mit musikforbrug består idag næsten udelukkende af aflytning igennem hovedtelefon (Grado SR 225) via en NAD 7020e reciever tilsluttet et Creative Audigy 2 lydkort.

Stilen er Pop/Rock og kilden er MP3 (224bps) eller VMA fra TDC (iøvrigt lidt skuffende kvalitet, men det er jo en anden snak). Jeg overvejer iøvrigt at starte forfra med ripning i en bedre kvalitet (bruger Audiograbber).

Derudover ser jeg en sjælden gang en DVD på computeren igennem et par billige højtalere hvilket er OK (ingen surround her). Jeg spiller heller ikke computerspil.

Jeg ønsker kort sagt at optimere musikoplevelsen igennem høretelefoner.

I den forbindelse har jeg overvejet et par ændringer.

1) Et nyt lydkort (eventuelt med en god "stor" hovedtelefon-udgang). Internt/eksternt(USB)???

2) En ren hovedtelefon-forstærker (hvis de kan købes for en fornuftig pris), eller måske bare en anden forstærker? (Jeg har en SAE I102 forstærker til at stå som jeg ikke har prøvet endnu, men det bliver lidt af en klods på computerbordet)

3) En kombination af ovenstående.

Jeg overvejer også at udskifte mit standard signalkabel. Er det penge givet godt ud? Nogen forslag?

På spørgsmålet om hvad det samlet set må koste? vil jeg sige at det er svært at svare på, når man ikke rigtigt ved, hvad der findes derude, men vi taler ihvert fald ikke om mange tusind kr.

Nogen forslag til hvordan jeg eventuelt kan gribe det an? Vær gerne specifik da jeg ikke har været "med på vognen" i mange år.

På forhånd tak.

Til top Vis locoloko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af locoloko

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Tjaaa

Jeg benytter mig af en del PC lyd mest ved hjælp af mit "lyttebøf" udstyr

Der er store fordele mht. den opnåelige lydkvalitet ved at have et lydkort (eller motherboard med onboard lyd) som har digitalt udgang (SPDIF) den skal helst skal være optisk (Toslink) det forhindre at der ikke overføres switch mode støj fra strømforsyningen, men også at dvs. digitalt skidt og snot transmitteres gennem stelplanet, som "lydkort" benyttes der en ekstern HiFi DAC ...den behøver ikke at være særlig "fancy" (læs: af nyeste teknologi) for lamme tæve selv de dyreste Soundblaster lydkort mht. HiFi lydkvalitet
Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

locoloko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 November 2006 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Mange tak for dit svar.

Det lyder som en interessant løsning (efter at jeg fik researched mig frem til, hvad det rent faktisk betød)

MEN

En DAC er jo ikke ligefrem hyldevare hos Bilka. Hvor finder jeg sådan en dims? Nogen anbefalinger. En hurtig søgning på nettet førte mig frem til en Musical Fidelity X-DAC V.3 til 4.999 kr hos Tape-connection, men det er måske nok lige i overkanten.

Er der nogen der i samme åndedrag kan anbefale et lydkort til ovenstående løsning?

Mit mantra er overordnet set, at jeg (naturligvis) ønsker mest muligt for pengene, men jeg ønsker som udgangspunkt ikke at købe brugt.

Hvordan lige med forstærkeren. Er den god nok i denne løsningsmodel, eller er det også noget, jeg bør overveje at "pille ved".

Jeg håber der er nogen, der ønsker at give deres besyv med på mine forhåbentligt ikke alt for tåbelige spørgsmål.

På forhånd tak.

Til top Vis locoloko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af locoloko

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes