Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 15:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Pioneer/Panasonic bedste køb? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jesperducati
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 02 November 2006 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Jeg er også én af dem der er i tvivl med køb af Pioneer/panasonic plasma-tv.

Er rimelig hooked på denne Pioneer 4270XA
Men er lidt nervøs over denne høje brummen folk omtaler? Kender i, til den eller er det bare en defekt sending? (omskiftning fra 75 til 100 Mhz???)

Er også lidt hooked på panasonic´s TH-42PV60
Denne skærm skulle have bedre sort-nivue, men skulle derimod have "falske skygger"/"for højt farve-nivue" på billedet!?
Men en del billigere!

Skal bruge skærmen til at se TV"Kabel-tv", DVD og xbox360.
Sidder 4 meter fra skærmen.

Hvilken skærm er bedst?
Hvilken skærm skal man vælge?

Pioneer:    16.241 kr.
Panasonic: 12.799 kr.

Thanx...

Mest interesseret i at høre om folk der har disse skærme...

jesperducati
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Forresten...

Hvad er forskellen på Pioneers 4270XA mod Pioneers 427XA?
Der står noget med One body?

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 November 2006 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

det er to gode tv   så det er op til dig selv at vælge

One Body  står for at det hele er indbygget i TV.  Før havde Pioneer løs tunerboks  til tv   nu er den indbygget

Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 02 November 2006 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Pio4270 har IKKE direkte tilslutning for PC.

Da forskellene på de 2 skærme langt hen af vejen er marginal, ville jeg i dit tilfælde vælge Panaen,da den tilsyneladende er mere robust mht indbrænding.

Omvendt er der vis noget m en spil-indstillingsfeature i Pio, der optimerer oplevelsen v konsolspil ? ?

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 02 November 2006 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Ja du kan IKKE sætte Pioneer XA til Xbox 360 via VGA kabel.

Brummen er simpelthen for høj på Pioneeren, og det er ikke en defekt sending.. glem spilindstillinger, de sucker for vildt (ligesom Samsungens).

Panasonic'en har ikke de problemer du nævner, i hvert fald ikke mit eller de andre jeg har set.

Jeg vil faktisk foreslå dig at køre Xbox 360 via VGA kabel, men ikke sat i 1024 x 768 opløsning (som TV'et kører), men derimod i højeste opløsning. Derefter ændrer du til WGA på Panasonic'en og indstiller H/V/Sync m.v. Det strider lidt mod fornuften, men der er en god grund til det.

Grunden til dette er, at Xbox 360 desværre ikke selv skalerer ordentligt fra native til 1024 x 768 uden lidt flimrestreger i visse spil (Dead Rising meget tydeligt).

Dette er ikke en fejl i TV'et (hverken det ene eller andet mærke), men en "fejl" i Xboxen når man bruger VGA kabel og hiver opløsningen ned.

Hvis forklaringen lyder besværlig, så kan du enten 1) Kører den med component i stedet - eller 2) Spørger mig præcis om forklaringen i detaljer når du får købt dit fjernsyn og kobler Xboxen til. Brug min email, så skal jeg guide dig i gennem, så du får optimal billede.

Det sparker seriøst røv med Panasonic PV60 + Xbox 360 - og mindre burn-in risiko på Panasonic vs. Pioneer.

gROoxY
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 11 Marts 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 November 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

lagerfeldt skrev:

427 XA har vga, men ikke 4270 XA

lagerfeldt skrev:

Brummen er simpelthen for høj på Pioneeren, og det er ikke en defekt sending..

Her er jeg lodret uenig. Det er bestemt ikke noget man lægger mærke til.

lagerfeldt skrev:

Panasonic'en har ikke de problemer du nævner, i hvert fald ikke mit eller de andre jeg har set.

Panasonicen har: Mindre lys, dårligere farver, mindre attraktivt design, og giver flere reflektioner i glasset samt at glasset skaber et ekstra billede da det ikke er helt op af panelet(som på pioneeren)

lagerfeldt skrev:

og mindre burn-in risiko på Panasonic vs. Pioneer.

Det er noget der var gældende for de gamle pioneer modeller. Den nye er mindst ligeså modstandsdygtig overfor burn in som pana'en.

Jeg er ikke pioneer freak, men du siger nogle ting der ikke passer og er meget farvet af dit eget valg.
Til top Vis gROoxY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gROoxY

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 November 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

lagerfeldt skrev:

Brummen er simpelthen for høj på Pioneeren, og det er ikke en defekt sending.. glem spilindstillinger, de sucker for vildt (ligesom Samsungens).

Jeg vil faktisk foreslå dig at køre Xbox 360 via VGA kabel, men ikke sat i 1024 x 768 opløsning (som TV'et kører), men derimod i højeste opløsning. Derefter ændrer du til WGA på Panasonic'en og indstiller H/V/Sync m.v. Det strider lidt mod fornuften, men der er en god grund til det.

Grunden til dette er, at Xbox 360 desværre ikke selv skalerer ordentligt fra native til 1024 x 768 uden lidt flimrestreger i visse spil (Dead Rising meget tydeligt).

Dette er ikke en fejl i TV'et (hverken det ene eller andet mærke), men en "fejl" i Xboxen når man bruger VGA kabel og hiver opløsningen ned.

Hvis forklaringen lyder besværlig, så kan du enten 1) Kører den med component i stedet - eller 2) Spørger mig præcis om forklaringen i detaljer når du får købt dit fjernsyn og kobler Xboxen til. Brug min email, så skal jeg guide dig i gennem, så du får optimal billede.

Det sparker seriøst røv med Panasonic PV60 + Xbox 360 - og mindre burn-in risiko på Panasonic vs. Pioneer.

Hvorfor skulle man da også sætte en 360'er til med VGA når kan sætte til med component og udnytte progressive scan'en.

Er bestemt ikke enig i at Pioneeren er dårlig. synes den gør det godt!

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 November 2006 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

De er testet op i mod hinanden her

http://forbruker.no/digital/tester/tv/article1482013.ece

Komplet med målinger af sortniveau og det hele.

Testen stemmer godt med mine egne indtryk, og jeg har set en journalist fra norske DVD&Hjemmekino sige mer eller mindre præcis det samme om de to VS hinanden

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Rahimnax!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 November 2006 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

lagerfeldt skrev:

Dette er ikke en fejl i TV'et (hverken det ene eller andet mærke), men en "fejl" i Xboxen når man

bruger VGA kabel og hiver opløsningen ned.

Jeg gad seriøst godt at have den guide der...!

Kan vi snakke over hotmail eller noget..

dog er der lige en uge eller mere til jeg får tvet..

Jeg gad seriøst godt at have den der guide der. kan vi snakke over hotmail eller noget?

dog er det om en uge eller mere til jeg fåer tvet..

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 02 November 2006 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Er så lodret uenig med gROoxY i ,at Panaens panel/skærm skaber et ekstra billede pga glaspladen.Det er rigtigt,at hvis man stikker snotten helt ind til skærmen i en helt bestemt vinkel (ca 45 grader) - kan man se teksten dobbelt. Men det er absolut helt uden betydning.

Og det med,at Panasonicen har mindre lys og dårligere farver er også noget vrøvl. Hvorimod vi er enige mht design og reflektioner.

Og så har der faktisk været en tråd om indbrænding på  Pio427 (recordere.dk).Her må tiden så vise om Pio er ligeså robust som Pana.

Jeg har selv Pana600,men er af den overbevisning,at Pioneers nye serie er en anelse bedre på de fleste områder, -  om det så berettiger prisforskellen er op til den enkelte.I det daglige er det meget svært,at se forskel på lige præcis de 2 . 

Lagerfeldt er en af de få der har haft begge modeller hjemme i stuen. - og han valgte jo altså Panaen,af flere grunde ! ! 

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 November 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

jesperducati skrev:

Hvilken skærm er bedst?

Pioneer.

Det er dog ikke helt fair at sammenligne de to modeller du har fat i. 4270XA'eren har væsentligt færre tilslutningsmuligheder, som også nævnt her i tråden. 2x HDMI vil jeg mene er nødvendigt på et TV købt i 2006. Med DVD-afspiller og en anden HDMI-trængende ekstern enhed er de to jo allerede brugt.

Citér:

Hvilken skærm skal man vælge?

Det kommer jo an på hvad din konto siger Eller hvor lang tid du gider afbetale et '0%' lån eller whatever.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

nemligja skrev:
Hvorfor skulle man da også sætte en 360'er til med VGA når kan sætte til med component og udnytte progressive scan'en.

Et VGA-kabel vil selvfølgelig også levere et progressivt signal!
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

jesperducati
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om folk aldrig bliver helt enige... 

Anyways... Jeg har været nede hos fona og kigge på pioneeren... Super lækker skærm, specialt designet! Også super-godt billede!
Var den eneste kunde dernede, så jeg bad ham slukke alt lyd dernede! hehe! Pioneer skærmen brummer meget lidt! Men det gjorde alle de andre skærme os! Altså brummen kan jeg godt leve med.
Prisen dernede var 20 K.

Tog derefter ned til Expert.
Der havde de Panasonicen, som var "efter min mening" grimt/kedeligt design. Den havde ikke nogen stil som pioneeren.
Kunne desværre ikke tjekke brummen pga. alle kunderne.
Billedet så ens ud til pioneer skærmen!

Har derfor bestilt Pioneer 4270XA skærmen. til 16.241 kr. (Pc-netto).
Altså 3442 kr. mere end panasonic´en. Helt sikkert designet/mærket værd.

Jeg må konkludere at alle vi fladskærms-ejere vel adrig bliver enige.
Næsten alle fladskærme brummer og dårligere farver/mindre lys bliver man aldrig klogere på.

Altså 2 super gode plasma-skærme.

Pioneer med et stilfuldt design.          til 16.241 kr.
Panasonic med et kedeligt design.      til 12.799 kr.

Tak for al responsen...

Nu må jeg bare vente til næste uge, når jeg skal afhente pakken.

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Men kan du så virkelig nøjes med 1x HDMI og ingen VGA-indgang? Jeg synes som sagt det er forkert at sammenligne præcis de to modeller. En sammenligning burde laves mellem f.eks. 427XA og PV60. Eller 427XD og PX60.

jesperducati
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Mht. til forskellen på Pioneer 4270XA og 427XA.

Så det ude i butikken.

4270XA er helt sort.

427XA er sort men med en sølvkant i bunden.
Desuden har den som i skriver extra tilslutnings muligheder.
Ellers ingen forskel.

Men bliver nød til at spørge jer hvorfor man evt. skal bruge 2xHDMI.

1x HDMI til DVD-afspilleren.
Component til Xbox360.
Er RGB-SCART meget dårligere end HDMI?

Har ingen ide om at købe MedieCenter.

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Ja, RGB-Scart er meget dårligere end HDMI.

Skal du ikke have PS3, Blu-Ray afspiller, HD-DVD afspiller eller HD box til kabel eller parabol? Alle disse ting kræver/er bedst med HDMI.

jesperducati skrev:
Ellers ingen forskel.

Det passer ikke helt. De dyre modeller har flere features til brug ved professionel kalibrering.

jesperducati
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Ehh... nej...

Har jo min xbox360.
Min dvdafspiller.

Har kabeltv i min ejerlejelighed.

Når blue-ray afspilleren kommer er den vel også bagud-komb. med alm-DVD/HD-DVD-skiver skiver?

Men har vel kun brug for én afspiller og ét stk. legetøj?

Anyways... så ringer jeg ned til dem imorgen og får den rettet til 427XA da den kun koster 500 kr. mere!

troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 November 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Helt sikkert også et godt valg du har gjort dig!

Om Panny eller Pio er viser bedst billede er meget subjektivt. Jeg tror ofte det handler om hvilken skærm den enkelte har købt og så går man lidt i forsvarsstilling overfor netop denne model

Men du har gjort dit forarbejde godt da du er nået frem til Panny vs. Pio - begge er fremragende TV (bedst på markedet)

Btw - når du om ikke så længe køber en Selector så har den også HDMI-udgang, og så er det lidt ærgeligt at skulle investere i en ekstern switch for at spare 500,- kr - så en god idé at vælge den anden model

Til top Vis troelsit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsit

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

jesperducati skrev:

Men har vel kun brug for én afspiller og ét stk. legetøj?

Nej, man har sandsynligvis brug for flere. Det er langt fra sikkert at man kan gøre HD-DVD eller Blu-Ray afspillere regionsfri, og så har man brug for en DVD-afspiller. Man kan vel også godt have lyst til at købe en PS3 selvom man har en Xbox 360? Og en Blu-Ray afspiller kan, i sagens natur, selvfølgelig ikke afspille HD-DVD'er.

Kan du heller ikke forestille dig at du en dag skifter til noget digitalt/HD-kabel? Har du tænkt dig at have analog kabel TV de næste 5-10 hvor du skal bruge dit nye TV?

Jeg forstår godt, hvorfor du ændrer din ordre. Forskellen i pris er lille, men du får rigtig meget mere ud af et TV der har godt med tilslutningsmuligheder.

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 02 November 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

gROoxY skrev:
A

lagerfeldt skrev:

Brummen er simpelthen for høj på Pioneeren, og det er ikke en defekt sending..

Her er jeg lodret uenig. Det er bestemt ikke noget man lægger mærke til.

Med al respekt, så er der ikke noget at være uenig i rent faktuelt.

Som lydtekniker har jeg naturligvis lavet både en A og C vægtet måling for helhedens skyld.

Og Panasonic'en kommer ikke i nærheden af det støjniveau Pioneeren eller Samsung udviser. Og det er til trods for at Panasonic'en har blæsere.

Det er dog ikke noget man behøver et måleapparat til, det er ganske hørbart med "det blotte øre" :-)

Du er naturligvis velkommen til at mene, at det ikke generer dig personligt. Så har du nok bare ikke så følsomme ører. Selv min kone var dog dybt generet af lyden.

I forretningen rapporterede sælgeren om flere returnerede eksemplarer netop med grundlag i denne summelyd. Eneste løsning var at lakere spolerne, hvilket jo skal gøres en gang om året.

På alle andre områder er Pioneeren fuldt på højde med Panasonic'en. Der er absolut ikke noget dobbeltbillede på Panasonic'en - den historie ved jeg ikke hvor stammer fra.

Mht. VGA (eller rettere XGA) kontra component fra Xbox, så bør man nok lige checke dette ved selvsyn før man dømmer, og checke op på hvad der rent faktisk sendes via VGA kablet.

Jeg er ikke super nørdet med mit hjemme hi-fi (bare se mit valg af amp), mens jeg nørdet fuldt i gennem i mit studie. Derfra har jeg også stor erfaring med grundinge og saglige tests af udstyr. Jeg er derfor ikke synderligt "farvet" af mit eget valg af hjemme hi-fi. Hvis Pioneeren ikke havde summet så højt havde jeg muligvis valgt dette over Panasonic'en, da merprisen ikke er så slem, og den trods alt har pænere design.

Til lykke til alle Pioneer-ejere som ikke generes af summelyden. Du har nu fået et glimrende fjernsyn. Lad os håbe resten af familien og vennerne ikke generes af lyden ;-)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes