Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 06:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: dele frekvens på sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 04 November 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

har p.t altid kørt med en dele fz på 80.Har nu købt en velodyne dd12 som er koblet til LFE kanalen.Mine front ht har nogle voldsomme peaks ved 56hz 0g 90 hz.Har nu prøvet at hæve dele fz til både 100 og 120 hz,hvilket fjerner de to peaks.Iføge den graf som velodynen laver under EQ,når jeg skær ved 80hz.begynder den allerede at falde af ved 60hz, og ved 80hz er der ingen output.Troede at den først ville begynde at falde ved 80 og ikke 60.ville helst dele ved 120hz da min sub kan fjerne de to peaks,men er det ikke lige lovligt højt at skære.Min sub står under min center ht.Subben bruges kun til film og dvdkoncerter
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 November 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

er det ikke vigtigst at lyden er korrekt? Den "høje" delefrekvens gør vel ikke noget så

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

har bare hørt at man helst ikke skal over 100hz da det belaster subben

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 November 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

ehh, hvor hører man sådan noget henne? Mener ikke min manual siger noget om for høje delefrekvenser

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

der har vidst været et emne om det her sitet.Mener det var startet af otto fra TP.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 November 2006 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Det belaster ikke subben MEN ved delefrekvenser over 80 hz er lyd mere retningsbestemnt end under så der er større risiko for, at du kan lokalisere hvor bassen kommer fra hvilket jo ikke er optimalt.

Det skal så lige siges, at i setup hvor man bruger stereo subs der er placeret lige ved siden af eller bagved de 2 fronthøjttalere vil en høj delefrekvens ikke være så stort et problem da al anden lyd alligevel kommer derfra. Samtidig så er en placering som din dvs lige midt imellem fronthøjttalerne heller ikke et problem når det kommer til lokalisering af lyden fra subben.

Så du kan tage den ganske roligt.

Det skal dog siges, at de fleste subs er optimeret til, at spille i et meget begrænset frekvensområde så over 100 hz begynder det, at blive mindre optimalt for de fleste subs men de vil dog på ingen måde tage skade af det.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Så spørgsmåler er vel om en dd12 er optimeret til at spille op til 120hz.Ifølge kurven falder den af før ,på grund af delefz fra processoren.Troede edentlig at når den er sar til eks 80 hz så begynder den først at falde fra 80hz

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006
Sendt: 04 November 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Hvordan ser din kurve så ud fra 100hz og op til 20k hz ?

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

det ved jeg ikke.grafen går kun til 200hz.Men fra 50 og op tilca 110hz laver mine front ht nogle voldsom udsving som ikke kan korrigeres væk.Men ved at lade subben gå op til 120hz kan den jo korrigere det væk

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Det er lidt det jeg vil ind på. Du korrigerer jo ikke længere oppe, og en lige streg fra 20 - 20 hz er heller ikke at ønske hvis man spørger folk. Så jeg ved ikke hvor meget du skal hænge dig i det.

Hvad består resten af dit setup af ?

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

front aurun cantus L3 center aurum cantus .bag M&K.dvd primare dvd26,primare spa 21 ss.velodyne dd12.Ved godt at det ikke er ønskværdigt med en lige kurve,men peaksen omkring 60 og 100hz kan nemt høres.Så det er ikke kun grafen jeg går efter

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 November 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
Så spørgsmåler er vel om en dd12 er optimeret til at spille op til 120hz.Ifølge kurven falder den af før ,på grund af delefz fra processoren.Troede edentlig at når den er sar til eks 80 hz så begynder den først at falde fra 80hz

Grunden til den falder før 80 hz er meget simpel.

Her kommer et lille eksempel, tallene er ikke præcise eller korrekte da det afhænger af hvor meget dit delefilter skærer med pr oktav men du burde få ideen bag det ihvertfald

Når du sætter den til 80 hz så er den nede med -3 db ved 80 hz, det samme gælder for dine front højttalere de er også nede med  -3 db ved 80 hz. Når outputtet fra de 2 så bliver lagt sammen så er resultatet +/- 0 db ved 80 hz dvs helt flad ved delefrekvensen.

Hvis subben først faldt opefter ved 80 hz og fronthøjttalerne gjorde det samme fra 80 hz og nedefter så ville du enden med ca +3 db vel delefrekvensen og så er din frekvensgang jo ikke flad længere. Det skyldes, at hvis man har fuldt output fra 2 kilder ved den samme frekvens vil lydtrykket forgøes med ca +3 db lige ved den frekvens.  2 højttalere giver normalt også et max lydtryk der er  ca +3 db højere end hvad en enkelt højttaler kan klare.

Så hvis subben har output på 80 db helt op til 80 hz og fronthøjttalerne har output på 80 db helt ned til 80 hz  så vil du ende med 83 db ved delefrekvensen hvis den er sat til 80 hz, hvis begge så kun har 77 db output ved 80 hz vil deres samlede output blive 80 db og dermed får du en flad frekvensgang også ved delefrekvensen.

Nu vil jeg så lige sige, at det er sådan jeg MENER det hænger sammen med delefrekvenser, men hvis jeg tager fejl så ret mig endelig.  

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Jamen så er der vel ikke andet end at dele højt. Er der ikke peaks længere oppe som er hørbare. Brug evt. programmet REW til at finde ud af det. Det kan gå op til 20k hz hvis det skulle være nødvendigt. Du kan se nogle grafer i min tråd side 4

Er det kun hørbart med sinustoner eller når du hører musik også. ?

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2006 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

kun når jeg hører musik.Har nu prøvet at lege med det og umiddelbart er det bedste resultat 80hz.men mon ikke jeg lige skulle give subben en chance til at spille til.den er trods alt kun 3 dage gammel.Angående skære fz er det logisk som du beskriver det.Det skal ikke forståes sådan at jeg er utilfreds,vil bare gerne have det optimale ud af mit anlæg.jeg er meget overrasket over subben,den spiller simpelhen fantastisk

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2006 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

Det vil vi alle vel

Jo giv den da en chance for at få lov at vise sig.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes