Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 17:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 2 Subwoofere - en udgang. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
aZLAn2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 06 November 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har netop investeret i et surround system bestående af System Audio komponenter på højtaler siden, og en Onkyo TX-SR803E på receiver siden.

Front højtalere er SA705, Center er SA510AV, de 4 baghøjtalere er: SA505'ere. Subwooferen er en SE175.

Problem:
Når jeg spiller film som Star Wars III (åbnings scene) og andre lignende film, så er der så meget bulder at subben ikke kan følge med og overstyrer. Jeg overvejer derfor at købe en mere magen til. Kan jeg så blot tage en y-splitter og splitte sub-out signalet mellem de to subwoofere, eller hvad gør jeg? Der er kun 1 sub-out på receiveren.

Mvh
Christian Jensen
Til top Vis aZLAn2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aZLAn2000 Besøg aZLAn2000's Websted

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 06 November 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

aZLAn2000 skrev:
Kan jeg så blot tage en y-splitter og splitte sub-out signalet mellem de to subwoofere

Ja

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 November 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvor højt du spiller når du ser film - men inden du går ud og investerer i en ny subwoofer, har du så checket at problemet ikke ligger andre steder, f.eks. at signalet fra din receiver er for kraftigt, så det overstyrer i indgangskredsløbet på subwooferen..?

SE175 er en ok sub, men den har jo ikke verdens største enhed (8½"), så det kan selvfølgelig godt være at du simpelthen forlanger mere af den end den kan levere...

Men hvis problemet er at den ikke spiller højt nok - så får du formentlig ikke ret meget ud af at sætte en sub mere af samme slags til. Du får på papiret en fordobling af lydniveauet - dvs. 3 db, men subjektivt er det ikke ret meget. Prøv at skrue 3 db op eller ned for din receiver, det gør ikke ret stor forskel for ørerne.

Måske skulle du hellere overveje en helt anden model, med en større enhed og lidt mere "oomph".

Hvad siger I andre..?

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

aZLAn2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2006 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Godt spørgsmål. Hmm.. Mener det er selve enheden der overstyrer, for jeg prøvede at skrue ned på volumeknappen bag på SE175'eren, og så holdte den op med at "ploppe".

Dybden er ikke noget problem. SE175'eren spiller helt ned til der hvor den skal være, men den kan så ikke spille højt nok. Vi taler -20dB på forstærkeren og alle 7+1 højtalere er stillet ind ved hjælp af dens indbyggede microfon. Hvis jeg har 2 SE175'ere på, så burde de vel begge skulle spille lavere og derved yde mindre for at yde det samme som før? Er det en meget dårlig løsning?

/Christian
Til top Vis aZLAn2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aZLAn2000 Besøg aZLAn2000's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 06 November 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

I teorien har du ret, problemet er bare som jeg nævner ovenfor at du godtnok får 3 db højere volumen ved at tilføje endnu en sub (igen i teorien - placeringen er som du ved meget kritisk). En forskel på 3db opleves bare ikke som ret meget i den "virkelige verden", og spørgsmålet er om du vil opleve forskellen som stor nok til at forsvare at smide 4.000 kr. efter den. Jeg synes i alle fald du skal sikre dig at kunne levere sub nr 2 tilbage hvis den ikke "gør det" for dig.

mht. overstyringen, prøv engang "bare for sjov" at skrue 2-3 db ned for subwooferudgangen i receiveren, og kompenser ved at skrue op på subben i stedet. Det er muligt det ikke gør en forskel, fordi du simpelthen presser den for hårdt, men jeg synes det er et forsøg værd.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

aZLAn2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Så skete det. Jeg købte sgu en sub mere magen til den anden og det har hjulpet gevaldigt. Jeg ved ikke hvordan sådan noget regnes ud, men det føles i hvertfald som mere end en fordobling. Jeg har desværre ikke fået testet så meget endnu og fået kalibreret det helt perfekt, da både kone og barn var gået til køjs da jeg prøvede det af, men jeg skal nok lige poste min kommentarer når det hele er sat ind.

/Christian

Booom Booom Booom! :)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Placeres de to subs blot nogenlunde tæt på hinanden (~2 meter), vil man vinde 6 dB - +3 dB pga. den fordoblede effekt, + yderligere 3 dB pga. den forbedrede strålingsimpedans, som opstår, når subberne kan 'se' hinanden, akustisk. 6 dB er ikke overvældende, men bestemt bedre end ingenting.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

farmer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Det lyder da godt, så må du jo til at se Star Wars III igen, hehe

Farmer

Til top Vis farmer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af farmer

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Nu ved jeg ikke hvor højt du spiller når du ser film - men inden du går ud og investerer i en ny subwoofer, har du så checket at problemet ikke ligger andre steder, f.eks. at signalet fra din receiver er for kraftigt, så det overstyrer i indgangskredsløbet på subwooferen..?

SE175 er en ok sub, men den har jo ikke verdens største enhed (8½"), så det kan selvfølgelig godt være at du simpelthen forlanger mere af den end den kan levere...

Men hvis problemet er at den ikke spiller højt nok - så får du formentlig ikke ret meget ud af at sætte en sub mere af samme slags til. Du får på papiret en fordobling af lydniveauet - dvs. 3 db, men subjektivt er det ikke ret meget. Prøv at skrue 3 db op eller ned for din receiver, det gør ikke ret stor forskel for ørerne.

Måske skulle du hellere overveje en helt anden model, med en større enhed og lidt mere "oomph".

Hvad siger I andre..?

det er en generel misforståelse, ved 3 db forøgelse fordobler man energien i lyden, det beyder langt fra en fordobling af lydniveauet. Ved ca 10db forøgelse vil du opfatte det som en fordobling lydniveauet. Og så er det jo ikke sikkert at db indikatoren passer med virkligheden

Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Brasch:

Vil du lige forklare det du sagde der..

For det er tit forklaret med at der er for hver 3 dB...

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Det menneskelige øres opfattelse af lydtryk, er ikke den samme som den objektive. Reelt betyder en forskel på 10 dB (én Bell) en faktor 10 i akustisk energiindhold - men øret opfatter det 'kun' som en fordobling, el. halvering. 1 dB, som er en forskel på grænsen af det hørbare, er en reel forskel på + 25/-20 %. 3 dB er en reel fordobling el. halvering, og er klart hørbar - men opfattes ikke så voldsomt som det reelt er.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

aZLAn2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Sejt. Det forklarer jo en hel del og gør dB skalaen på ens forstærker mere troværdig.

Jeg har desværre ikke fået kalibreret mit anlæg ind endnu, men regner med at gøre det i weekenden. Så må jeg lige se hvordan 10dB føles.

/Christian

aZLAn2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Så er det lykkedes at få ro til at kalibrere det ind. Jeg har brugt måle mikrofonen til trods for alle siger man skal bruge en "rigtig" lydmåler, men den kan ikke stille eq'en ind, så jeg valgte den nemme måde.

Starwars III er stadig et problem i åbnings sekvensen, der er simpelthen så dyb bas at man ikke kan skrue særlig højt op, men jeg er da kommet op på -10dB (ca.) hvor jeg før ikke skulle over -20dB, så det er jo positivt. Jeg havde så en kammerat på besøg og satte "We Were Soldiers" på og så "Broken Arrow" klippet, og da flyene smider bomberne lød det bare så p***e godt og man kunne mærke rystelserne i bio-stolene. Nøøj. Det var sgu noget der virkede. Så thumbs-up til 2 Subwoofere. Jeg er sgu stadig imponeret af de 8½" enheder der sidder i sub'en. Jeg kunne slet ikke forestille mig de kunne sige så meget!

/C

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes