Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Brum/støj fra pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 07 November 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Udstyr: Pladespiller med Dynavector XX-2 MK2 -> Mantra-Sound PH10 MC-RIAA -> Mictor Clearwater 3 meter -> JJ-828 rørforstærker -> Anti-Cables -> Vienna Acoustics BCG.

Problem: På CD-indgangen er der en smule brum/sus, ikke noget videre. På pladespiller-indgangen er der noget mere brum, som heldigvis ikke høres når der er musik på, men det irriterer mig alligevel.

Dynavector'en præsterer 0,3 mV output, hvilket er lidt mindre end den Benz L2 (0,4 mV) jeg havde på inden. Jeg mindes ikke at brummet var så tydeligt tidligere.

Umiddelbart synes jeg ikke det kan være kablet der kan være skyld i det, da signalkablet er vældig godt skærmet, og selv om højttalerkablet ikke er, så ville CD-indgangen jo så også brumme med.

Hvad kan jeg gøre? Ville det mon hjælpe med en step-up trafo, f.eks. Ortofon et-eller-andet?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 November 2006 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Hvordan brum helt præcist ? Jeg har haft samme problem tidligere, men fandt bl.a ud af at det var meget afhængigt af indspilning/skæring af vinyl. Derudover kan jeg huske at da jeg fik min daværende Mantra Sound PH2 fik jeg at vide at den godt kunne give støj pga dårlig jording. Rådet var at jorde den til forstærkeren. Jeg gjorde aldrig noget endegyldigt ved det, da jeg ikke kunne spore en forskel.

Idag kører jeg med en Dynavector DV20X-L gennem en Trichord Dino og der er helt sikkert mindre støj - for ikke at sige ingen når nålen ikke er i rillen. Alt efter plade kan der godt opstå lidt "rumle-støj" i indkøringen men det er meget lidt og ikke tit.

Noget siger mig din Mantra måske er problemet ?

/Mirland

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 November 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Hvordan brum helt præcist ?

Det er uden at nålen er på pladen, så det er ikke den fysiske kontakt der gør det.

Det er en blanding af brum og sus. På CD-indgangen er der primært en smule sus og brum, ikke mere eller mindre end jeg ville forvente, mens der på pladespiller-indgangen er brum som kan høres 2-3 meter væk når der er stille.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 November 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Noget siger mig din Mantra måske er problemet ?

Det overvejede jeg for i øvrigt også, men da den er kobber-afskærmet slog jeg det ud af hovedet igen. Jeg kunne dog godt prøve at føre et kabel fra RIAA'ens stel-skrue til forststærkerens stel-skrue, det havde jeg ikke lige skænket nogen tanker...

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 November 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:
Dynavector'en præsterer 0,3 mV output, hvilket er lidt mindre end den Benz L2 (0,4 mV) jeg havde på inden. Jeg mindes ikke at brummet var så tydeligt tidligere.

Og jeg kan da lige for god ordens skyld tilføje at jeg naturligvis er nødt til at skrue lidt højere op nu, og det er faktisk også der brummet bliver "kritisk", det er her tærsklen overskrides. Er jeg måske bare ude i at det svage signal driver forstærker/højttaler-kombinationen ud på overdrevet rent brum-mæssigt?

Tidligere skruede jeg vel op til kl. 10, nu skruer jeg op til 11 og lidt over.

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Er det ikke "normalt" at low output tenderer at give mere støj netop pga behovet for at give den større "spand kul" ? For mig lyder det som en kombo af low output og skidt jording. Netop min Mantra gjorde det samme så snart der blev skruet over 10 blev det meget tydeligt at den havde noget egen-brum.

/Mirland

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 November 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Er det ikke "normalt" at low output tenderer at give mere støj netop pga behovet for at give den større "spand kul" ? For mig lyder det som en kombo af low output og skidt jording. Netop min Mantra gjorde det samme så snart der blev skruet over 10 blev det meget tydeligt at den havde noget egen-brum.

Jo, low output er naturligvis mere følsomt, men jeg håbede at det ikke ville blive noget problem. Som sådan er det heller ikke noget decideret problem, men alligevel...

I første omgang kan jeg prøve med jording til forstærkeren. Hvis ikke det giver et bedre resultat kunne jeg jo overveje en ny RIAA, men så med betydelig bedre low output håndtering.

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 November 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Du kan prøve at pakke tonearmskablet ind i sølvpapir og flytte lidt rundt på det. Prøv også at fjerne andre kasser eller sluk for dem, hvis det er CD eller tuner. Udover jord-sløjfer/dårlig jording kan uskærmede trafoer og lign. stråle brum direkte ind i tonearmskablet og/eller RIAAen

Venlig hilsen

Rolf

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 November 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

RolfeZ skrev:
Du kan prøve at pakke tonearmskablet ind i sølvpapir og flytte lidt rundt på det. Prøv også at fjerne andre kasser eller sluk for dem, hvis det er CD eller tuner. Udover jord-sløjfer/dårlig jording kan uskærmede trafoer og lign. stråle brum direkte ind i tonearmskablet og/eller RIAAen

Jeg har da godt nok en DIY strømforsyning til pladespilleren med en ret stor trafo, og den står ved siden af RIAA'en. Umiddelbart har jeg heller ikke skænket det en tanke da RIAA'en er afskærmet, men jeg har da prøvet at slukke for strømforsyningen uden at det gjorde noget ved brummet (andet end at strømforsyningen selv blev stille - den brummer en del, jeg venter på en ny trafo).

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Det var lige godt s.....! Nu her, 3/4 år efter at det startede, fandt jeg i går løsningen på brumproblemet.

Som nævnt havde jeg RIAA'en og resten af systemet som hovedmistænkt pga. XX2'erens lave udgangsniveau, og efter et skifte til Graham Slee som egentlig ikke hjalp, men dog påviste at MC-forstærkerens (Elevator) nærhed til pickup'en havde stor betydning, afskrev jeg bare det hele som et dårligt match, der dog spiller udmærket alligevel. Ekstra stel-forbindelse mellem RIAA og forstærker blev også afprøvet uden positivt resultat.

I mail-samtale den anden dag med en ejer af Rogue forstærkere nævnte han at man skal have ordentlig jording for at Rogue ikke skal brumme. Eftersom min forstærker også er rør fik det mig til at gen-tænke tanken om jording, og så gjorde jeg forsøget: Skrabe maling af en radiator, og forbinde forstærkerens stelskrue hertil. Voila! Væk er brummet, nu er der kun en smule sus tilbage, som stort set ikke kan høres selv på tæt afstand.

Jeg kan faktisk ikke huske om jeg forsøgte med jordingen dengang, men i så fald har jeg i hvert fald ikke gjort det ordentligt nok

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Du har helt sikkert fat i det rigtige ! Jeg har også længe ønsket mig et jordspyd til anlægget. Men jeg er til gengæld også blevet advaret imod at bruge radiatoren som jord, da det er noget med (jeg er ikke stærk i de her ting) at når der jordes med den kan der opstå en elektrolytisk reaktion som kan ødelægge radiatoren.

Men tillykke med at du har fundet kilden til problemet !

/Mirland

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Men jeg er til gengæld også blevet advaret imod at bruge radiatoren som jord, da det er noget med (jeg er ikke stærk i de her ting) at når der jordes med den kan der opstå en elektrolytisk reaktion som kan ødelægge radiatoren.

Huh? Så må jeg jo hellere få snakket med nogen om dette, for jeg ønsker ikke at ødelægge noget her i huset. Måske et jordspyd kunne være løsningen. Allerhelst ville jeg gå el-vejen, men ved ikke om det kan lade sig gøre - det må jeg jo snakke med min elektriker om.

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Jordspyd er ihvertfald nemt ! Og kan ikke skade noget.

/Mirland

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Jordspyd er ihvertfald nemt ! Og kan ikke skade noget.

Ved du hvor langt man skal ned?

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

hmm, kan ikke lige huske det. Men prøv at kigge her og her

(Noget af det er lidt langt ude... men ideen er go' nok)

Jeg skal selv have det lavet inden længe. Jeg har lidt problemer med min ellers suveræne cdafspiller og dens standby trafo.

/Mirland

Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Jeg oplevede faktisk noget identisk fornyligt. Skiftede fra en pladespiller med Rega arm til en VPI. Med samme PU, RIAA og forstræker opstod der pludselig en kraftig brum sløjfe som bestemt ikke havde været der før. Troede først det havde noget at gøre med at man på VPI'en ikke har fast kabel fra armen og at det ekstra sæt kabel/stik imellem armbase og RIAA måske var årsagen.

Problemet blev dog hurtig løst med en stel/udligningsforbindelse fra armbase til RIAA og videre til jord. Men hvorfor det opstod efter skift fra Rega arm til VPI, det grubler jeg stadig lidt over.

Go' mandag

Thomas P

Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes