| Forfatter |
|
BoDeGA Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 10 December 2003 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er måske utopi, men må nu må jeg indrømme at total novice på dette område, ellers bær' over med min uvidenhed, hehe. Jeg spurgte i et bilforum og fik dernæst henvisning til denne side.
Jeg havde ide om at lave et sæt gulvhøjtalere, ikke for at spare, men mere fordi det ville være "geil" (poleret eller glasblæst eksempelvis), enhederne skulle således bygges ind hullerne ala de huller som er vist på følgende link http://www.jk-rustfrit.dk/index.php?action=t-drill.
Men hvordan nærmere får man grejet diverse udregninger, til den rette indretning og opbygning. Og er der nogen som har fosøgt sig med den slags.
Men ellers jeg åben for information etc.
På forhånd tak.
Bo Frigast
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 10 December 2003 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bortset fra at du nok skal bruge et temmelig stort rør
(ihvertfald 20 cm i diameter) med en pæn godstykkelse (ikke
mindre end 3-4 mm), hvilket bliver forholdsvis tungt, så kan de
sådan set godt lade sig gøre. Du skal opstøve et højttalerdesign
som du synes lyder godt og så omregne kabinettets volumen til
en passende rørdimension. Derefter skal du have skåret
hullerne ud til enhederne og på en eller anden måde have
fastgjort disse til røret. Det bliver sandsynligvis noget med en
ekstra forplade som fungerer som "mellemstykke".
Der er en del mennesker rundt omkring (på nettet) der har
bygget højttalere i diverse pap- og PVC-rør. En del af
teknikkerne vil være det samme. Jeg graver lige efter nogle
links til dig
/U.
PS: Du skal nok være temmelig sikker på at du kan leve med
det færdige resultat, så der skal vælges et gennemprøvet design
som du kan lytte på forinden, for det er jo ikke noget man bare
lige laver om
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 10 December 2003 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah - eftersom det er volumet der er den afgørende slutfaktor v. beregningen af højtalerkabinetter (evt. m. en tuningsfrekvens v. refleksbokse), så skulle der ikke være noget i vejen for at bygge en boks på den måde, når blot volumet er korrekt til den anvendte ht-enhed.
Men der er mange ting at tage i betragtning ved højtaler konstruktion/bygning, osse ud over de basale beregninger - ønsket om et stift & solidt kabinet, f.eks, eller hvordan man i praksis monterer enhederne...
På den anden side kan brugen af utraditionelle metoder godt byde på fordele som de amindelige ht-'kasser' ikke har. Et rundt kabinet kan f.eks. byde på fordele mht. diffraktion, stående bølger og en bedre egendæmpning.
|
| Til top |
|
| |
JonV Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 11 December 2003 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har forsøgt mig med den slags kabinet; 2m høje og ca. 22cm i diameter. (meget stilfuldt men ikke ligefrem diskret !)
Købte rørene hos en smed og fik ham til at skære huller og sandblæse det hele. (de endte med at koste ca. 1700,- i alt)
Erfaringer:
- Kabinettet bliver tungt ad h.... til !
- Det rå rør ringer som en klokke, men klæber man blygummi på indersiden, bliver det helt dødt.
- Det kræver specialværktøj at lave udskæringerne, min smed brugte en skærebrænder (hvordan han fik det så pænt, fatter jeg ikke !)
- Top-, bund- og frontplade kan limes i med epoxy.
- Sandblæsning giver en MEGET følsom overflade, fedtfingre og lim er umulige at få af og blot en enkelt dråbe vand giver rust.
- Lydmæssigt er det helt i top: tungt, dødt og stift.
God fornøjelse med projektet, metoden har stort potentiale, og så får du en højtaler, som ikke ligner almindeligt gør det selv !
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 11 December 2003 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sandblæsning/Glasblæsning duer kun hvis du lakerer kabinettet lige bagefter - ellers kommer det ret hurtigt til at ligne spildt arbejde!
JonV, kan du ikke poste billeder af dit projekt - vil meget gerne se dem
/U.
|
| Til top |
|
| |
BoDeGA Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 12 December 2003 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, tak for svarene.
Skal jeg bare "bekymre" mig om literne til enhederne, det kan jeg da idet mindste selv regne ud, hehe. Og så dernæst regne vidre hvis det være "super-klasse-lækkert", eller det lige meget? Har overvejet producenterne peerless, fik af vide det dem Dali bruger, og ellers hvis infinity, men laver de deres egene enheder eller? Men vil da gerne høre andre forslag (og tilhørende argumenter).
JonV skrev:
|
Det rå rør ringer som en klokke, men klæber man blygummi på indersiden, bliver det helt dødt.
|
|
|
Er det, blygummiet, så nok til "isolering", for at det skal være dødt eller skal der noget andet i?
Angående selve produktionen af selve rørene/kabnittet så er jeg selv smed og arbejder jævnligt med T-drill, maskinen som laver optræk på rør/t-stykker, så det skuller gerne være den nemme del af opgaven, hehe. Det bliver så i rusfritstål og dernæst glasblæst.
mvh
Bo, og g'weekend
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9421
|
| Sendt: 12 December 2003 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
| Sendt: 13 December 2003 kl. 02:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har eksperimenteret med noget ligende med Betonror. Meget sjovt at lege med, men ikke nogen reel fordel fremfor et alm kabinet bygget ordenligt.
Det er fedt at fa nogle originale ideer og skabe noget selv. Processen er vikrelig givende og man kan lare meget. Man skal bare ikke forvente at det nodvendigvis er genvej til vellyd. __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |