Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 13:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: HIFI er ikke en smagssag (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 December 2003 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

hej i HIFI landet

Dette er ikke et indlæg der er lavet for vi skal diskutere om HIHI er en smagssag men et indlæg for os som mener at HIFI ikke er en smagssag og der er et endegyldigt mål at gå efter.

Så hvis du mener at HIFI er subjektiv og en smagssag og f.eks. mener man kan spæde anlægget op med farvede kabler så vil jeg bede dig om at holde dig langt væk fra denne tråd TAK.

Jeg har haft en meget lærerig søndag med Kurt Kubik hvor jeg nu har lært at høre forskel mellem de forskellige mikrofon optagelser. Jeg har f.eks. lært at nogle optagertyper giver en ”kasse” lyd og det griner jeg lidt af for nogle gange læser man i test og høre folke til messer sige at der kommer lidt for meget kasse lyd ud af højtaleren men måske dette er godt hvis optagelses typen netop gør man får denne ”kasse” lyd. Jeg har lært om punktformrige optagelser og miksede optagelser og om omnioptagelser.

Kurt har hørt lidt mere om hvad jeg mener med forskelle i melodien f.eks. ved en violin solo kunne man høre at den spillede med mere melodi og større forskelle i spille stilen, det lød altså ikke længere til at der kun var ”en” streng på violinen.

Jeg har jo den opfattelse at HIFI ikke er en smagssag og derfor spørger jeg jer som mener det samme hvilke ting vurdere i musikken og HIFI udfra ?

Nogle af de værktøjer Kurt bruger er mikrofonteknik og jeg bruger f.eks. forskelle, men hvad bruger i andre af værktøjer ?
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 December 2003 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Jonas bojer]

hej i HIFI landet

Jeg har haft en meget lærerig søndag med Kurt Kubik hvor jeg nu har lært at høre forskel mellem de forskellige mikrofon optagelser. Jeg har f.eks. lært at nogle optagertyper giver en ”kasse” lyd og det griner jeg lidt af for nogle gange læser man i test og høre folke til messer sige at der kommer lidt for meget kasse lyd ud af højtaleren men måske dette er godt hvis optagelses typen netop gør man får denne ”kasse” lyd. Jeg har lært om punktformrige optagelser og miksede optagelser og om omnioptagelser.

Er det først gået op for dig nu ?? hm

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 11 December 2003 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
[QUOTE=Jonas bojer] 

Er det først gået op for dig nu ?? hm

Jeg har hørt tingene før men ikke vist helt hvad det var, så fået sat ord på med eksempler det har ingen kunne gøre tidligere. Det handler om at være strangent og systematisk hvis man vil frem. Jeg er jo helt forenet med forskelle i melodi og udtryk så lære noget om microfoner er da noget nyt og lærerit for mig.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 December 2003 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger det at hvis helheden lyder i overensstemmelse med den måde jeg også oplever musikken på IRL. altså at en eks. guitar gengivet over udstyret nu også lyder som en guitar gør når man høre en sådan IRL. så er det som det skal være!.. 

Hvis det lyder tilnærmelselsvis rigtigt i forhold til hvordan jeg oplever at det skal lyde IRL. så er udstyret "rigtigt"

Der skal være forskelle på div. plader og instrumenter og på rum gengivelsen, for det er der jo og skal der jo være.

(Så Jonas!! i dette har du bestemt ikke uret!! men det er blot ikke den eneste parametre!!  der skal flere til og det hele skal summere op til en helhed!!..)

Uanset hvilken optagelse det er så skal klangen og måden instrumenter mm. klinger på og lyder på stå i overensstemmelse med hvordan jeg oplever og opfatter det skal lyde i henhold til IRL oplevelsen.

OG!! når samtidigt en kammerat der selv spiller musik og flere forskelleige instrumenter og derfor har indgående kendskab til alle disse instrumenter mm. ( langt mere end jeg har!! ) over det udstyr jeg har / tester / vil ha mm. kan genkende eks. guitar type og endda strænge type / mærke og hvor "slidte" de nu er!! hvordan guitaren er stemt og hvilken plekter der eventuelt anvendes samt div. små særheder netop den pågældende guitarist der spiller nu har og hvordan han sidder eller står samt bevæger sig!..  og ligeledes hvor meget trommer er dæmpet, hvordan samt med hvad mm. og ikke mindst hvilke microfoner der er brugt og hvordan de er sat op osv....  så er det ganske overbevisende troværdigt for mig!.. det er en indikation at det ikke er helt "ved siden af"!!..

Så hvad mine egne øre fortæller mig i samspil og i overensstammelse med hvad en musiker med mere ekspertise end jeg selv, og ikke mindst min fornæmmelse!!!  fortæller mig at dette er "rigtigt" troværdigt og godt og det ganske enkelt er OVERBEVISENDE!! så er det nok for mig!..  SÅ ER DET HIFI i mine øre.. og for mig!!..

Og så er det efter min overbevisning ikke en smagssag!! men for mig og efter min opfattelse fakta!!  SÅDAN LYDER DET OG SÅDAN SKAL DET LYDE!!..

Der hvor smag sagen og det subjektive kommer ind er når nogen så mener noget andet og har en anden opfattelse!..  som de er lige så overbeviset over er det rigtige!!  for hvem har ret??..

JEG VED SGU GODT HVORDAN NOGET SKAL LYDE FOR AT VÆRE HIFI!! OG RIGTIGT!!...

MEN!!!  det er så bare MIN!! opfattelse og mening om dette!..  og den er i det store "billede" ikke mere ller mindre rigtig end andres inc. DIN! Jonas!!..

Selvfølgelig vil jeg holde 100% fast i at FOR MIG!! er min måde og den opfattelse JEG! har af hvad der er hifi den eneste rigtige og mere rigtig end din!! men som først sagt!! KUN FOR MIG!!..

Hvordan jeg opfatter at det skal lyde, kan du ikke bruge til noget hvis det i dine øre ikke lyder godt!! og omvendt!!

Det er her det subjektive kommer ind!!..

For HVORDAN SKAL "DET" LYDE!???...

SE!! det kommer an på ørene der lytter!! og det er subjektivt!! og det gør hifi begræbet subjektivt!!

For hvordan er virkligheden?? du ved hvordan den er for dig!! jeg for mig andre igen for dem!!.. og der er så klart fælles træk og smamenfald i nogle opfattelser vi mennesker har! men jo længere ned i detaljer jo mere divergere opfattelsen!..

Og det er nede i detaljen hifi befinder sig når man når et hvis stadie!!.....

Dette forklare hvorfor nogle vil sværge ved deres sjæl på at Linn er mest rigtigt og mest hifi andre vil ditto på at Marklevinson er det! og trædie part vil sværge på at RØR!! grej er det!! osv. osv. osv....  hvem har ret??? og hvem skal så afgøre det???   GUD??? Paven? Anders F(j)??  Mogens Lykketoft?? High Fidelity??  EU????? 

Hvad er det rigtige??? og hvilken metode er den rigtige for at afgøre hvad det rigtige er?? og hvem skal bestemme dette??

En hver idiot kan vel se det subjektive i det!!??? eller??

JEG!! ved hvordan det skal lyde og hvad der er rigtigt og derfor hvad der er HIFI!! og mest HIFI!!!  men jeg ved det kun FOR MIG!! og mine øre!!...

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 12 December 2003 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

En hver idiot kan vel se det subjektive i det!!??? eller??

Nu betragter jeg ikke mig selv som en idiot, men jeg har skrevet i mit indlæg at jeg KUN vil høre fra folk der ikke mener at HIFI er en smagssag derfor forstår jeg ikke du svarre jeg kender dine holdninger og jeg mener at de er forkerte hvis et mål skal nås, for så kan subjektivitet ikke bruge til noget. Du blander tingene sammen og er ikke strangent nok hvis man skal fremad.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 12 December 2003 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Så jeg vil bede pænt om at du ikke blander dig yderligere i denne tråd.

Og tilykke igen med sønnike

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 December 2003 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Jamen!! jeg har jo også besvaret hvordan jeg mener at det skal gøres!!

Så jeg vil da lige gentage! det her!!...

Jeg bruger det at hvis helheden lyder i overensstemmelse med den måde jeg også oplever musikken på IRL. altså at en eks. guitar gengivet over udstyret nu også lyder som en guitar gør når man høre en sådan IRL. så er det som det skal være!.. 

Hvis det lyder tilnærmelselsvis rigtigt i forhold til hvordan jeg oplever at det skal lyde IRL. så er udstyret "rigtigt"

Der skal være forskelle på div. plader og instrumenter og på rum gengivelsen, for det er der jo og skal der jo være.

(Så Jonas!! i dette har du bestemt ikke uret!! men det er blot ikke den eneste parametre!!  der skal flere til og det hele skal summere op til en helhed!!..)

Uanset hvilken optagelse det er så skal klangen og måden instrumenter mm. klinger på og lyder på stå i overensstemmelse med hvordan jeg oplever og opfatter det skal lyde i henhold til IRL oplevelsen.

OG!! når samtidigt en kammerat der selv spiller musik og flere forskelleige instrumenter og derfor har indgående kendskab til alle disse instrumenter mm. ( langt mere end jeg har!! ) over det udstyr jeg har / tester / vil ha mm. kan genkende eks. guitar type og endda strænge type / mærke og hvor "slidte" de nu er!! hvordan guitaren er stemt og hvilken plekter der eventuelt anvendes samt div. små særheder netop den pågældende guitarist der spiller nu har og hvordan han sidder eller står samt bevæger sig!..  og ligeledes hvor meget trommer er dæmpet, hvordan samt med hvad mm. og ikke mindst hvilke microfoner der er brugt og hvordan de er sat op osv....  så er det ganske overbevisende troværdigt for mig!.. det er en indikation at det ikke er helt "ved siden af"!!..

Altså!!

IRL. er og bliver og må være det endegyldige mål vi går efter!! det er hvad jeg går efter!!..

IRL. OPLEVELSEN!!!!..

Kan udstyret / højtalerne formidle denne så er det hifi!!!!..

( Men hvad der gør dette er det subjektive efter min mening!! det er HER!! uenigheden opstår!! )

mvh.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 December 2003 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke den her evindelige diskution om hi-fi er en smagssag. Hi-fi=høj Troværdihed. Høj troværdighed kan ikke være en smagssag, så kunne man ligeså sige at janteloven er en smagssag.

Det der er en smagssag er hvad der er god lyd , her har vi alle forskelige præferencer, nogen vil have blød lyd nogen vil have lys lyd osv...men ens for det hele er vel et eller andet sted at vi vel alle kan genkede lyden fra feks.En violin når vi høre een over vores anlæg.

Uanset klangen i et anlæg og hvor store eller små forskelle anlægget spiller med, så vil jeg mene at allle seriøse high-end anlæg i en eller anden form spiller ret troværdigt, jeg har i hvert fald aldrig oplevet en trompet lyde som et klaver endnu. 

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 December 2003 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr : Uanset klangen i et anlæg og hvor store eller små forskelle anlægget spiller med, så vil jeg mene at allle seriøse high-end anlæg i en eller anden form spiller ret troværdigt, jeg har i hvert fald aldrig oplevet en trompet lyde som et klaver endnu.

Hvor RIGTIGT!!!....

Så hvad er det "mest" rigtige!???.. f**k knows!!!!...

mvh.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 December 2003 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Jeg forstår ikke den her evindelige diskution om hi-fi er en smagssag. Hi-fi=høj Troværdihed. Høj troværdighed kan ikke være en smagssag, så kunne man ligeså sige at janteloven er en smagssag.

Helt enig, men turen skal åbenbart køres endnu engang!!!  

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 12 December 2003 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

STOOPPPPPP

Jeg har i starten af mit indlæg sagt meget pænt at jeg ikke vil have at denne tråd skal være en diskution på om HIFI er en smagssag eller ej.

Et faktum er at vi er nogle folk som ikke mener at subjektive holdninger og smag kan bruges til at bedømme HIFI udfra og det er disse folk jeg hendvender mig til og spørger hvordan de vurdere tingene.

IRL ja det er fint men jeg kender INGEN som ikke sidder og lytter og siger nejjj det mangler måske lige af dit eller dat for det lyder helt som IRL og her kommer smagen ind igen. DETTE er ikke vejen frem og derfor vil jeg igen bede jer pænt om at blive væk.

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2003 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

-

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2003 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

STOOPPPPPP

Jeg har i starten af mit indlæg sagt meget pænt at jeg ikke vil have at denne tråd skal være en diskution på om HIFI er en smagssag eller ej.

Et faktum er at vi er nogle folk som ikke mener at subjektive holdninger og smag kan bruges til at bedømme HIFI udfra og det er disse folk jeg hendvender mig til og spørger hvordan de vurdere tingene.

IRL ja det er fint men jeg kender INGEN som ikke sidder og lytter og siger nejjj det mangler måske lige af dit eller dat for det lyder helt som IRL og her kommer smagen ind igen. DETTE er ikke vejen frem og derfor vil jeg igen bede jer pænt om at blive væk.

Jaja, du kan være ganske rolig, du og i (hvem det så end er) skal nok få jeres tråd for jer selv de næste 120 sider. Jeg kunne bare godt lide at vide hvad i har at have jeres viden i.

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2003 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

-

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 12 December 2003 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Næ nu skal i ikke misforstå det.

Hvis i har metoder til at vurdere HIFI uden i mener i benytter jeres personlige smag vil jeg da gern høre om det.

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2003 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

-

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2003 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Næ nu skal i ikke misforstå det.

Hvis i har metoder til at vurdere HIFI uden i mener i benytter jeres personlige smag vil jeg da gern høre om det.

Kære Bojer, sætter du dig nogensinde ned med en kølig bajer på låret og bare lytter til musik uden at TESTE det.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 December 2003 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Du spurte om hvilke ting man kan vurdere udfra!! JEG HAR SVARET!!

( Dog med forbehold for min mening om at ingen sidder med den ultimative og FOR ALLE!! endegyldige viden og måde!!)

Mit bud er  at det eneste sted man kan hente nogen som helst brugbar og troværdig sammenligning er i forhold til IRL.

Det er MIT bud!! vær enig eller uenig!! ...

Du stillede selv spørgsmålet!!

( Så med mindre dette er en tråd KUN! for folk med DIN!! opfattelse og mening!????  såååå...... )

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 December 2003 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev: Hvis i har metoder til at vurdere HIFI uden i mener i benytter jeres personlige smag vil jeg da gern høre om det.

Vurdere HIFI uden i mener i benytter jeres personlige smag. 

Dette er en umulighed!!!!!...

En sådan metode findes ikke!! da vi alle er mennesker og forskellige! hvilket ALTID!! vil gøre sig gældende på udfaldet!!

Så rent videnskabligt uden personlig opfattelse og smag!.. er der KUN!! data og målinger at gå efter!!..  og det er jo ikke altid at det er garanti for at det lyder godt og troværdigt!..... eller???..

Der er jo mange eksempler på vel målende udstyr med optimal data, der ikke just er musikalsk og troværdigt!... 

Hvorfor mon nu det!???? 

Jo!!.. fordi netop dette underbygger det jeg siger med den mennesklige faktor!! og her kommer subjektiviteten altid ind!!..

Så det du spørger om ER UMULIGT!!.. der er ingen hifi facit liste!!!

Sorry Jonas!! men... welcome to the REAL!! world!!

mvh.

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2003 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

-

Side af 6 Næste >>