Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 13:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Pana PV60 vs PV600. Billede. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 12 November 2006 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Efter at ha set på Panasonic bud på en god plasma skærm. Slog jeg til på det, som blev et PV600.

Det skal jeg nu redegør hvorfor, så andre kan tag det med på vejen i deres valg. Om de vil.

I min interesse i ikke at kunne få det stort nok, til min store stue. Var kursen stilet på et 50" I enten Samsung PS50C7 eller Panasonic PV60-50" Samsungét valgte jeg fra pga. Forsat ret store leverings problemer. Og ingen tv i hjemmet på treje uge.

Tog til min lokale Panasonic forretning. Hvor en betroet kammerat arbejder. Fik vist PV60. 50" i action. Jow jow fint billede ! For sjovt spurgte jeg om ikke PV60. 42" & PV600 42" kunne blive tændt, der også stod side om side.

Det blev gjort. Der blev jeg noget overrasket. For skærmene viste samme HDMI pana demo dvd. Med mange flotte farver, af alt muligt. MEN ! billedet var ikke helt ens. Selv om menu indstillingerne var stille på samme måde. Og selv om forlyden er at de skulle være det på billede teknik. Var dette ikke tilfældet. Hvorfor hmm.... 

Vi gjorde en nærmere gennemgang samme dag, af tyske/andre forums. Forums der alle havde testet nævnte modeller på nettet. Vidste det sig at PV600. Har noget som PV60.- 42/50" Ikke har. Når vi snakker om billede.

Der er tale om 3D Farvemanagement System. Og et andet tysk beskrevet system. Som vi ikke kunne oversætte. Som jo også må siges at retfærdiggøre mere prisen bedre. Systemer hvilket gjorde deres til at farverne tog sig endnu flottere ud. Der var mere knald på. Det hele så mere overbevisende. Ik alene var rød mere rød og blå mere blå osv.... Hvid var meget mere skarp. Ja hvid kunne man fristes til at sige. Sort var der ikke noget at se på. Som jo er særdeles godt på de nye modeller, over hele linjen.

Forskellene var rimelig store på 42" kontra 50" Hvor den store var noget mere bleg i det hele. Nok mest grundet den større skærm.  Denne effækt havde PV60. 42"  slet ik. Men ikke samme boost på farverne som PV600. Hvilket lige skal siges ikke tog sig unaturlig ud.  Men imponerende.

Så nej. De er bare ikke helt ens. Dertil kommer Højttalerene - Finish/Design - Kort læser.... 

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 November 2006 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Det er stadig samme panel. Det kan godt være farverne så mere imponerende ud, men var de mere rigtige? Jeg tvivler på at det er noget der har nogen betydning for PV60'erens evne til at komme 'tættere på det korrekte'.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 12 November 2006 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Jeg er også overrasket over,at der skulle være forskel i billedbehandlings-elektronikken ? ?

Jeg kan godt forholde mig til,at der kan være indbyrdes forskellig farvekalibrering fra fabrikken.Det er vel det der retfærdiggør den dyre ISF kalibrering .

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 12 November 2006 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

lennon skrev:

Jeg er også overrasket over,at der skulle være forskel i billedbehandlings-elektronikken ? ?

Jeg kan godt forholde mig til,at der kan være indbyrdes forskellig farvekalibrering fra fabrikken.Det er vel det der retfærdiggør den dyre ISF kalibrering .

Det kan da ikke komme som en overraskelse - selvom panelet er det samme, skal der jo være nogle ting som gør at prisforskellen er til stede, og på topmodellerne er der som regel nogle små finurligheder som de mindre modeller ikke har.

Inden modellerne skulle have været sammenlignet, ville jeg dog nok - som du nævner - have kalibreret skærmene, for der er ingen der siger at de to apparater skal stå helt ens i indstillingerne.

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 November 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Men er det her rent faktisk noget, der gør at man kan indstille mere på farverne, eller er det bare farvernes ekvivalent af DNR? Den slags plejer jo ikke ligefrem at hjælpe. Hvis Evolater synes bedre om farverne med '3D management' på skal jeg ikke sige til ham, at han tager fejl, men mon ikke man kan indstille et PV60 ligeså korrekt som et PV600? Man ser f.eks. ofte Otto sige at forskellen ikke ligger i billedkvaliteten, så vidt jeg husker, og i Tape Connection fører de både PV60 og 600, så mon ikke han ville være klar over det, hvis der virkelig var en forskel?

Evolator skrev:
MEN ! billedet var ikke helt ens. Selv om menu indstillingerne var stille på samme måde. Og selv om forlyden er at de skulle være det på billede teknik. Var dette ikke tilfældet. Hvorfor hmm.... 

Alle paneler er forskellige. Derfor kan du ikke få en kalibrering i tal fra nettet, og forvente at få det bedste ud af dit TV. Dérfor betaler man, eller i hvert fald visse folk, gode penge for at få en ISF-kalibratør til at komme forbi. En kalibrerings-DVD er også en god idé, da man så forholder sig til sit panel i stedet for at gå ud fra at alle paneler er ens, hvilket de altså ikke er.

Jeg har i øvrigt også 'colour management' på min PV60. Er det her tidligere omtalte noget baseret på erfaring med modellerne eller hvad der er læst på nettet? Jeg kan ikke se hvad '3D' kan gøre for farve... I det hele taget stiller jeg mig skeptisk overfor, at der rent faktisk er noget til forskel på de to modeller, der kommer til udtryk når de er korrekt indstillet, i forhold til sig selv og ikke i forhold til andre TV af samme slags.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 November 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke PV600 stående nu, men da jeg havde var forskellen på dén og PV60 ikke større end du kunne have haft ved at stille to PV60 op ved siden af hinanden, der vil som allerede nævnt være noget udsving fra apparat til apparat, selv inden for samme model. Jeg kan ikke erindre at der skulle være nogen ting du kan justere på PV600, som ikke kan justeres på PV60.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2003
Sendt: 12 November 2006 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Skal ikke kunne sige det. Kan kun forholde mig til hvad der er set, og hvad der beskrives.

I kan meget vel have, ret i hvad i skriver. Om det ene er mere korrekt i fremtoningen end er andet. Vil vi aldrig blive enige om alligevel. Jeg føler at gøre et godt køb, i 600 ud fra hvad blev oplevet. Hvilket er hvad det hele går ud på.

Uanset hvad. Tænker jeg ikke mere over det, når først tvet står hjemme.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes