Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: BD vs. HD-DVD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mithifi
Lukket konto
Lukket konto

Dobbeltprofil

Bruger siden: 11 November 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 12 November 2006 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Nogen der ved hvor man kan se BD og HD-DVD op mod hinanden så man kan sammenligne direkte?

M

Til top Vis mithifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mithifi

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 November 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

billed kvaliteten blir ens

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

mithifi
Lukket konto
Lukket konto

Dobbeltprofil

Sendt: 12 November 2006 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

hans123.

Nå. Men hvad skal man så vælge efter?

M

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 November 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

hans123 skrev:

billed kvaliteten blir ens

mithifi skrev:

hans123.

Nå. Men hvad skal man så vælge efter?

M

Det kommer helt an på hvilke titler der er tale om.

Jeg kender ikke til nogen steder her i landet, hvor du kan se Blu-Ray og HD-DVD side om side - der går nok nogle uger endnu.

Her kan du dog læse en del sammenlignende anmeldelser:

http://www.highdefdigest.com/

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 November 2006 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvor i jylland du bor. I HFK i kolding har de blu ray og de får også HD DVD fra toshiba. Så der burde man kunne sammenligne direkte når de har begge maskiner i hus. Jeg er selv meget i tvivl om hvad jeg skal vælge.

MVH WRONG

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:

. Jeg er selv meget i tvivl om hvad jeg skal vælge.

MVH WRONG

Begge to?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 November 2006 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Hvornår er det muligt at købe en af disse vidundere?

Står og skal skifte min DVD ud, men det bliver jo nok til sådan en satan i stedet.

Begge diske er lige hurtige, men en BD har større kapacitet, hvorfor kvaliteten af film kan blive bedre.
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

hifi-fjols skrev:
Hvornår er det muligt at købe en af disse vidundere?

Står og skal skifte min DVD ud, men det bliver jo nok til sådan en satan i stedet.

Begge diske er lige hurtige, men en BD har større kapacitet, hvorfor kvaliteten af film kan blive bedre.

En ting er at double-layer (single-layer har mindre) Blu-Ray discs har større kapacitet end HD-DVD. Noget helt andet er, om studierne udnytte denne ekstra plads til selve filmen?

Indtil videre har det jo været den omvendte verden, hvor HD-DVD som oftest har givet den bedste billedkvalitet. Dette er så ved at ændre sig nu, hvor Blu-Ray producenterne er ved at vågne op. Blu-Ray er så ved at matche billedkvaliteten på HD-DVD - men at det skulle give bedre billedkvalitet end HD-DVD har jeg i hvert fald ikke læst nogen der skriver.

Men vi har jo lov til at håbe på, at producenterne i hvert enkelt tilfælde vi udnytte disc'ens plads fuldt ud.

Begge formater burde være på gaden i DK snart

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 November 2006 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

BD single: 25GB
BD dual: 50GB

HD sinlge: 20GB
HD dual: 32GB

Der vil muligvis gå nogen tid førend, at hele pladsen kan udnyttes, men plads er essentielt. Lyden vil få en del mere plads, så der kan ungåes for meget kompression, hvilket vil give en bedre lytteoplevelse.

Har endnu ikke set nogle af disse 'live' endnu, men som sagt, så er pladsen meget vigtig, hvis den altså kan udnyttes, men det er vel et spørgsmål om tid. Når en producent ikke længere er begrænset til små 4.7 GB, sker der nok ting og sager ;)
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 November 2006 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

hifi-fjols skrev:

Der vil muligvis gå nogen tid førend, at hele pladsen kan udnyttes, men plads er essentielt. Lyden vil få en del mere plads, så der kan ungåes for meget kompression, hvilket vil give en bedre lytteoplevelse.

Om plads er "essentielt", afhænger helt af hvordan man bruger den. Det relevante er imho at have plads "nok". Det interessante er indtil videre for det første at de første BD titler bliver single-layer, mens alle annoncerede HD-DVD titler er dual layer. Udover det, er det relevant at kende til hvilket codec man vil bruge - BD starter med MPEG-2 titler, hvilket er direkte tåbeligt, og giver ringere billede end HD-DVD (som bruger VC-1, hvilket BD også understøtter, men som Sony helst ikke vil støtte) - vel at mærke også selv om man bruger dual-layer skiver. 50 GB MPEG-2 er ringere end 32 GB VC-1. Lyden kan sagtens komprimeres, så længe man gør det tabsfrit. Det gør ingen forskel overhovedet om lyden ligger som ukomprimeret PCM, eller som tabsfri komprimering - udover at ukomprimeret PCM som BD indtil videre lader til at bruge, fylder mere.

Konklusionen på alt dette er at de 32 GB på HD-DVD er rigeligt til maksimal billed- og lydkvalitet, og 25 GB på single-layer BD kunne sikkert også være udmærket hvis det blev brugt rigtigt. Forskellen fra 32 til 50 GB er i praksis ikke særligt relevant, da HD-DVD udgivelserne allerede har bevist at med VC-1 kan man komprimere 1080P/24 nok til at det kan være på en 32 GB skive, uden nogen form for synlige komprimeringsfejl. At hæve bitraten så man udnytter de 50 GB på en BD, vil give en yderst marginal forbedring af billedkvaliteten. Da HD-DVD samtidig er billigere at producere, er der ikke den store gevinst ved at BD giver plads til mere ekstra-materiale - HD-DVD lejren kan for de samme penge lægge en skive mere i kassen.

Af disse årsager peger jeg personligt på HD-DVD som det mest gennemtænkte system i praksis. BD _kunne_ være bedre, men der sker simpelthen for mange tåbeligheder i dén lejr til at jeg tør satse på at de kommer til fornuft - hvis de vinder kampen på trods af den dårlige udførelse nu, hvad er deres incitament så for at optimere formatet? HD-DVD er bagud på kapacitet, hvilket har fået dem til at strække formatet til det yderste. BD-lejren lader til at læne sig tilbage i sikker forvisning om at den større kapacitet i sig selv nok skal overbevise forbrugerne. Jeg frygter at den store opbakning fra hardware-producenterne vil vinde over det mest gennemtænkte format, men jeg håber på at HD-DVD står distancen - og jeg køber en HD-DVD afspiller samme dag som den står i butikken.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 November 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

hifi-fjols skrev:

Det er så godt nok

HD single : 15GB

HD dual : 30GB

Men det er så en mindre detalje, da stort set alle HD DVD skiver er Dual og dermed 30GB. Dog er HD-DVD/DVD kombiskiver kun på 15 GB til HD-DVD og 4,7GB til DVD da DVD laget erstatter det ene HD-DVD lag.

Personligt tror jeg, at Blu-ray med tiden vil få overtaget, vil skyde på at engang i 2007 ser man markedet skfite til Blu-rays favør.

Blu-ray har større studie support og større producent support. Man skal heller ikke glemme PS3 som kan have en vis indflydelse på Blu-ray mediet.

HD-DVD afspillere er måske billigere lige her og nu og i den nærmeste fremtid, men alt tyder på, at Toshiba sælger deres billigste HD-DVD afspillee med tab for at kunne få så stor markeds andel som muligt inden Blu-ray får alt for stort momentum. Hvor længe de som det eneste selskab der fremstiller HD-DVD afspillere har råd til det er et godt spørgsmål men det kan ikke blive ved for evigt.

Denne format krig er ikke ovre endnu, det bliver spændende hvem der vinder, jeg håber selv på Blu-ray og tror også det bliver det vindende format.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

mithifi
Lukket konto
Lukket konto

Dobbeltprofil

Sendt: 13 November 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Kunne man forestille sig der kom en slags multimakine der vil kunne afspille begge formater?

M

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Sendt: 13 November 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

mithifi skrev:

Kunne man forestille sig der kom en slags multimakine der vil kunne afspille begge formater?

M

Nej i hvert fald ikke lige forløbig.
Desværre er det vist sådan at hvis man som producent vil lave en BD eller HD-DVD afspiller skriver man samtidig under på at den samme afspiller ikke kan afspille det modsatte format. Alt i alt en ret kedelig ting.

Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Kaizers skrev:
mithifi skrev:

M

Nej i hvert fald ikke lige forløbig.
Desværre er det vist sådan at hvis man som producent vil lave en BD eller HD-DVD afspiller skriver man samtidig under på at den samme afspiller ikke kan afspille det modsatte format. Alt i alt en ret kedelig ting.

HEHE. Jeg havde faktisk tænkt på det samme.

Og ja Kaizers. Du har helt ret desværre, for det er sgu da kedeligt

MVH WRONG

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Som jeg ser det nu er der 3/4 fordele for HD-DVD og 2 for BD
HD-DVD
    * Sætter højere standard for hvor god lyd der skal være på skiven
    * Afspillerne ser i første udgang ud til at blive væsentligt billigere end DB
    * Brændbare skiver ser ud til at blive billigere end BD
    * (lækrere animerede menuer)
BD
    * Højere standard for billedopløsning
    * På længere sigt når der kommer brændere (også til pc) vil det da være at foretrække de skiver        med mest kapacitet.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Kaizers skrev:

BD

Hvad mener du med dette?

VonLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 November 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Er helt enig i otto's post - kunne lige så godt have skrevet den selv.

Kapaciteten på medierne bliver kun afgørende for de der tænker i GB.. VC1 er Mpeg2 overlegent og med de første Universal HD-DVD udgivelser i AVC Mpeg4, er der endnu bedre komprimering på vej, så snart de lærer at håndtere codec'et ordentligt.

Jeg holder på HD-DVD og jeg har ingen planer om at investere i Blu-Ray i fremtiden, medmindre det bliver det 'vindende' format, og HD-DVD simpelthen bliver udfaset.
Til top Vis VonLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af VonLarsen

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Kaizers skrev:

BD

Hvad mener du med dette?

Så vidt jeg husker at have læst et eller andet sted, så skal der ligger 1080p på BD (correct me if i'm wrong) det skal der ikke nødvendigvis på HD-DVD. Hvis der alligevel kommer det på de fleste HD-DVD er der jo intet problem/nogen fordel

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Kaizers skrev:
jdg1 skrev:

Kaizers skrev:

BD

Hvad mener du med dette?

Så vidt jeg husker at have læst et eller andet sted, så skal der ligger 1080p på BD (correct me if i'm wrong) det skal der ikke nødvendigvis på HD-DVD. Hvis der alligevel kommer det på de fleste HD-DVD er der jo intet problem/nogen fordel

Det gør der også på samtlige HD-DVD skiver

(en anden ting er så, at der endnu ikke er afspillere med 1080p output)

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Kaizers skrev:
jdg1 skrev:

Kaizers skrev:

BD

Hvad mener du med dette?

You´re not, I´m Wrong

MVH WRONG

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum