Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 17:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Pixelmapping på Samsung LE-32M71B (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Period
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 17 November 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ved om Samsung LE-32M71B understøtter 1-1 pixelmapping på DVI/HDMI? Jeg ved godt at det understøttes på VGA porten.

De "gamle" R modeller understøtter ikke 1-1 digitalt, men har de ændret det i de nye modeller?

Håber at nogen kan hjælpe.
Til top Vis Period's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Period

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 November 2006 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Det er vel ikke skærmen der skal understøtte 1:1 pixelmapping via DVI, men grafikkortet der skal kunne sende den rigtige opløsning.

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 November 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Tråd om pixelmapping:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14691

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 November 2006 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Patriarken skrev:
HejsaDet er vel ikke skærmen der skal understøtte 1:1 pixelmapping via DVI, men grafikkortet der skal kunne sende den rigtige opløsning.

Det er netop skærmen der skal understøtte det. Det er de færreste grafikkort, der ikke kan spytte fx 1360x768 ud, men 90% af alle LCD-TV som ikke kan lave 1:1 pixelmapping via HDMI/ DVI.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2006 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Hejsa

IC men er det ikke fordi signalet fra grafikkortet ikke udsendes rigtigt her tænker jeg på timing standards og i øvrigt den del af nvcpl.dll API der omhandler HD TV?

[....]

Set the TV format standard on the specified display. This command adds
Description custom timing parameters. When the advanced timing is no longer needed,
they should be removed using the setdefault <timingmodesforcurrentmode>
command. 

New in version 61.20: Setting HDTV formats on a DVI.
When setting an HDTV format on a TV connected to the DVI output,
use the NV device moniker DX (see format below).

For this command, the NV device monker DX works only for setting
HD formats, and the format must be supported in the hardware.
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg settvformat Format <display#> [<NV device moniker>] <TV format>

Where TV format  is defined as follows:

0 : NTSC_M (analog TV)
1 : NTSC_J (analog TV)
2 : PAL_M (analog TV)
3 : PAL_A (analog TV)
4 : PAL_N (analog TV)
5 : PAL_NC (analog TV)
6 : HD480p (HDTV)
7 : HD720p (HDTV)
8 : HD1080i (HDTV)
9 : HD480i (HDTV)
10 : HD576i (HDTV)
11 : HD576p (HDTV)
D1 : (D-connector HDTV format—HD480i)
D2 : (D-connector HDTV format—HD480p)
D3 : (D-connector HDTV format—HD1080i)
D4 : (D-connector HDTV format—HD720p)
D5 : (D-connector HDTV format—HD1080p)

Example 1 rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg settvformat 1 0
                 - or -
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg settvformat TA 0
                 - or - 
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg settvformat 1 TA 0

Set the TV standard (for display #1) to NTSC_M.
Example 2 rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg settvformat 1 D1
                  - or -
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg settvformat 1 8

Set the TV standard for display #1 to HD1080i format.
Note: This will not work if the associated connector is a DVI.
Example 3 rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg settvformat 1 DA 8
                  - or -
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg settvformat DA 8
Sets the HTDV standard for the DVI connector (for display #1)  to HD1080i.
i. If the registry key NT5RestrictSelectedTVFormat (set in the INF) is present and set to 1, the allowable

TV formats will depend on connector type.

mvh Anders

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Prøv at læse trådene om 1:1 pixelmapping i TV-forummet, så kan du se hvad jeg mener.

De fleste LCD-TV understøtter ikke PC-opløsning - i hvert fald ikke ud at skalere dem.

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg forstår hvad du mener og jeg har læst tråden men den overbeviser mig ikke.....Men jeg ved at et grafikkort er meget mere avanceret end end DVD afspiller og den HDMI udgang der sidder på den.  Har du i øvrigt prøvet en af de nvcpl Kommando'er? En pc opløsning er ikke anderledes fra andre kilder der sender HDMI fx DVD etc, hvis den sendes med den rigtige timing og den rette standard(det er det der er essensen i hvad jeg siger), intet i den tråd der henvises til giver en teoretisk forklaring på hvorfor det skulle være anderledes. De bliver ved med at referere til "vedtagne Timings" og hvordan det tager sig ud på deres skærme.....Selvom det er informativt er der ingen der har sat sig ind i eller forklarer opsætning af grafikkort. Som du kan se i de screenshots har jeg henvist til mulighed for at indstille de timings som de mener er vigtige for korrekt fremstilling 1:1 pixelmapping også via DVI/HDMI. At nvidia har incoorporeret settings i deres API taler jo også for at det er praktisk muligt. Vedtagne timings er iøvrigt forholdsvis nemme at replikere. (hvis de vedtagne ikke skulle være predefineret) En skærm er vel ikke intilligent i den forstand at den kan vide hvor hdmi eller DVI signalet kommer fra så længe at den overholder gældende standarder. Er den det?

mvh Anders 

tpcarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 November 2006 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Patriarken skrev:
Hejsa

Jeg forstår hvad du mener og jeg har læst tråden men den overbeviser mig ikke.....Men jeg ved at et grafikkort er meget mere avanceret end end DVD afspiller og den HDMI udgang der sidder på den.  Har du i øvrigt prøvet en af de nvcpl Kommando'er? En pc opløsning er ikke anderledes fra andre kilder der sender HDMI fx DVD etc, hvis den sendes med den rigtige timing og den rette standard(det er det der er essensen i hvad jeg siger), intet i den tråd der henvises til giver en teoretisk forklaring på hvorfor det skulle være anderledes. De bliver ved med at referere til "vedtagne Timings" og hvordan det tager sig ud på deres skærme.....Selvom det er informativt er der ingen der har sat sig ind i eller forklarer opsætning af grafikkort. Som du kan se i de screenshots har jeg henvist til mulighed for at indstille de timings som de mener er vigtige for korrekt fremstilling 1:1 pixelmapping også via DVI/HDMI. At nvidia har incoorporeret settings i deres API taler jo også for at det er praktisk muligt. Vedtagne timings er iøvrigt forholdsvis nemme at replikere. (hvis de vedtagne ikke skulle være predefineret) En skærm er vel ikke intilligent i den forstand at den kan vide hvor hdmi eller DVI signalet kommer fra så længe at den overholder gældende standarder. Er den det?

mvh Anders 

Det drejer sig ikke om tv-standarder og timings, det drejer sig om at få sin fladskærm til at vise et computersignal som enhver skærm beregnet til computerbrug. Dvs. at hvis min skærm har 1280x1024 punkter så får jeg det bedste billede ved at udsende 1280x1024 punkter fra mit grafikkort, for på den måde undgår jeg at skærmen skal skalerere mit billede for at få det til passe ind på skærmens 1280x1024 punkter. Alle computerskærme understøtter 1:1 pixelmapping.
Det er præcis det samme OP vil opnå på sin fladskærm, dog er opløsningen her anderledes. Forskellen består i at fladskærms-tv er ikke decideret beregnet til pc-brug, og derfor er det kun de færreste der accepterer et signal fra en pc, der ikke er en af de tv-standarder du har listet ovenfor.
Man kan opnå 1:1 pixelmapping vha. tv-standarder hvis ens fladskærm har 1280x720 punkter eller endnu bedre 1920x1080 punkter. Så vil tv-standarderne 720p og  1080i/p passe perfekt.

(Edit: Og det ovenstående er kun sandt hvis fladskærmen ikke alligevel skalerer 720p eller 1080i/p for at kompensere for overscan og lign.)
Til top Vis tpcarlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tpcarlsen

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2006 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Det ville da være lækkert hvis du har ret, men...

Mange tv understøtter ikke "skæve" opløsninger som 1360x768 via DVI/HDMI, nogle gør det ikke engang via VGA.

Prøv fx at kikke på trådene om Toshiba 32 WL 66 på recodere.dk, fx:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17346

En DVD-afspiller sender 720p, 1080i eller p og det signal bliver så skaleret til panelets opløsning.
Hvis du sender samme opløsning fra en PC, vil det samme ske - så der er ingen forskel.

Problemet ligger i hvilke opløsninger TV'et godtager via de enkelte input.

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
.

Problemet ligger i hvilke opløsninger TV'et godtager via de enkelte input.

Jojo det er jeg da klar over men en DVD der afspiller 720p er ikke anderledes end en pc der er tilkoblet en skærm med 720p (i grafikkortets opsætning) begge med HDMI eller DVI. Pointen er at skærmen har hardwaremæssige begrænsninger i forhold til ikke at kunne vis 1080p fx men det har grafikkortet ikke. Hvis grafikkortet indstilles til skærmens formåen via opløsning/timings osv har du 1:1 pixelmapping. Jeg snakker ikke om hvad der skalerer en standard pal DVD 720x576. Jeg snakker om de to forbundne stykker hardware og pixelmappingen imellem disse. Hvis en skærm er specificeret til at kunne tage 1351x412 kan du også sende det fra din pc, på samme måde som du kan det fra den dvd der afspilles. At der skalleres i kildematerialet er underordnet i denne sammenhæng.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2006 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet det i praksis?

Hvis TV'et ikke vil modtage andet end 720p eller 1080i/p så kan du indstille nok så mange timings osv. Du vil stadig ikke få 1:1 pixelmapping.

Som nævnt tidligere, så ville det være fedt hvis du har ret, men sådan hænger det nu engang ikke sammen.

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2006 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg kan godt se hvad i mener....Jeg har kun prøvet pioneer 50" XDE'en i hd opløsninger i praksis(kører 720p), og nu da jeg hårdnakket har forsvaret mine standpunkter, kan jeg se hvad i mener. Jeg mener dog stadigvæk at 720p eller 1080i/p er et reelt udtryk for skærmens formået og det er det der skal pixelmappes efter. Men my bad....sorry.

Period
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Det er lækkert at se at der er nogle der har en mening om 1:1 pixelmapping.
Men er der ingen der har erfaringer med samsungs skærme?
Jeg mener at et sted at have læst om en der har haft held med de gamle "R" modeller via digitalt input. Er der nogen der kan be- eller afkræfte dette?

Og hvad med de nye "N" og "M" modeller? Eller evt. nyerer? Jeg er nemlig rigtig vild med deres designs...

Håber i kan hjælpe.

Mvh
Rasmus

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 November 2006 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Period skrev:
Det er lækkert at se at der er nogle der har en mening om 1:1 pixelmapping.
Men er der ingen der har erfaringer med samsungs skærme?
Jeg mener at et sted at have læst om en der har haft held med de gamle "R" modeller via digitalt input. Er der nogen der kan be- eller afkræfte dette?

Mig bekendt er der ingen Samsung skærme der har 1:1 mapping på HDMI, de plejer at have det via VGA men ikke HDMI.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Period
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Mig bekendt er der ingen Samsung skærme der har 1:1 mapping på HDMI, de plejer at have det via VGA men ikke HDMI.

Ja det var også den opfattelse jeg havde. Men jeg forstår ikke hvilke argumenter de bruger for ikke at  lave 1:1. Er der nogen speciel grund til de ikke gør det?

Det ville da være et stort plus hvis de gjorde...

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 November 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Otto

Samsung F71 skulle have 1:1 pixelmapping over HDMI, men det er nok grundet 1920x1080p opløsningen.
Til top Vis Angel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angel Besøg Angel's Websted

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Angel skrev:
OttoSamsung F71 skulle have 1:1 pixelmapping over HDMI, men det er nok grundet 1920x1080p opløsningen.

Det lyder interessant. Har du nogle kilder?

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 November 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=403913

Der skriver de, som jeg forstår det, at de 2 HDMI kan spytte 1080p fuldt ud. Det er også med den nye HDMI 1.3 Men det f**ker vist lidt op, hvis man bruger HDMI>DVI konverter, så 1080p virker kun over hdmi'en.

Interessant tråd.
Til top Vis Angel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angel Besøg Angel's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes