Emne: Elektrostat - dynamik ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 18 November 2006 kl. 02:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frisk fra fad, og som følger at en lukket tråd
Kan elektrostater ikke spille dynamisk?
Hvad er det en rigtig elektrostat ikke kan? Den flytte typisk ikke luft som en dynamisk højttaler (ha-ha) - det vil vel afhænge af front arealet kontra membran arealet. Sikkert er det at du ikke oplever det spark i maven, som vi alle får fra live elektronisk musik's sub-woofere (det har da f** f*** ikke noget med rigtig musik at gøre, men er én fed oplevelse). Kva den forholdsvise lille frontplade areal vil den luft elektrostaten skubber fra sig, hentes fra bagsiden af menbranen, så sparket minimeres. (fra andre panel HT kan der opleves mere spark når frontpladen er bredere)Derimod kan de sagtens spille ned til lave frekvenser 25 Hz, og det er afhængig at et større membran udsving.
Jeg forstå dynamik som forholdet mellem næsten ingenting eller stille passager i musikken, og det store brag, som f.eks. et fuld orkester kan give. Det er ikke det samme som at skrue op for Def Leppard 500 w fuld tid = konstant høj musik fra højttaleren.
Elektrostater leverer som andre har beskrevet musik med stor neutralitet, detalje rigdom, perspektiv og gennemsigtighed. Mangler man nedre frekvens kan man jo sætte en god sub til, som tilskud, eller egentlige subwoofer paneler.
Men masser af power det vil de elske - mange watter tak. 
|
| Til top |
|
| |
Analog Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basrefleksafstemning har en lyd, et kabinet har en lyd, en diskantdome har en resonans; alt sammen giver det lidt farvninger, og måske det opfattes at klæde musikken, så den lyder af lidt mere... Det er ikke korrekt og det er heller ikke dynamik i ordets rette forstand, tværtimod, for elektrostater er i reglen betydeligt mere præcise impulsgengivere end deres dynamiske ditto. At elektrostater skal være ganske store for at spille meget højt forvirrer blot begreberne yderligere, når de umiddelbart ikke lyder af så meget i sig selv  .
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er masser af dynamik i elektrostater. En elektrostat er efter min mening den bedste transducer der eksisterer. Ingen anden højttaler kan hamle op med en elektrostats opløsning og lave forvrængning.
Elektrostatens største problem er uden tvivl at den stiller meget store krav til lytterummet. Den kommer kun til sin ret, hvis den anbringes helt optimalt, og det kan godt være et problem i en almindelig stue. En hybrid er dog lettere at anbringe end en fuldtoneelektrostat.
En anden ting er så at mange plader lyder forfærdeligt på et sæt elektrostater, men det er ikke højttalernes skyld. Det skyldes simpelthen at de er indspillet elendigt, og på et sæt elektrostater får man altså samtlige dårligdomme serveret helt ufiltreret. Og mange plader har ganske rigtigt godt af at få en ordentlig gang kabinetresonanser og "umba umba umba" fra basrefleksporten. Jeg har faktisk et par Cd´ere som lyder bedre på mine computerhøjttalere end på mine elektrostater. Det er et sørgeligt faktum at hovedparten af alle nyudgivelser er elendigt indspillet.
Der er altid nogle der nævner, at det maksimale lydtryk fra elektrostater, er begrænset i forhold til traditionelle højttalere. Det er korrekt, men jeg ser det nu ikke som et problem. Det er jo ikke os allesammen der ønsker at få varige høreskader af at lytte til musik. Til dem der er til ekstreme lydtryk, kan jeg anbefale Cerwin Vega højttalere spændt for en PA-forstærker. Det er meget billigt at indkøbe, og så bliver der bedre råd til det høreapparat der inden længe bliver behov for. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://cgi.ebay.de/MARTIN-LOGAN-MONOLITH-3-SUNFIRE-SIGNATURE -600-2_W0QQitemZ280047818848QQihZ018QQcategoryZ23323QQrdZ1QQ cmdZViewItem
Dynamik intet problem!!!
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Perejvind jeg syntes nu et bånd uden trafo, som en elektrostat har, kan noget af det samme. Dynamik er vel evnen til at starte og stoppe, og her siger alt logik vel, at en let membran er bedst. Men kraften i et magnetfelt kan laves en hel del kraftigere end et elektrostatiskfelt. Så på den ene side og på den anden side, her er vist muligheden for en god diskution 
MVH
|
| Til top |
|
| |
hififreak Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 294
|
| Sendt: 21 November 2006 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er helt enig med andre ,har selv haft 3 martinlogan højtalere , har nu fostex bånd , de spiller klart bedre på alle punkter, folk kan sige hvad de vil ,men elektrostater ,har ikke det attack ,som bånd har, prøv feks at høre en gitar på en god båndhøjtaler, det er der ikke andre højtaler der kan gøre lige så godt
|
| Til top |
|
| |
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 21 November 2006 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Resultatet tæller ikke konstruktions principper eller teorier!
Nemt at sige ... men hvis man dropper religionen og lytter - så er der faktisk god lyd at hente både fra elektrostater, bånd, tradionelle speakers, fuldtone enheder og horn.
Den primære anke vedr. elektrostater er det påståede manglende attack. Jeg må medgive at jeg nogle gange selv har haft denne oplevelse ... men det bunder mange gange i nogle forhold som ikke nødvendigvis kan tilskrives princippet - men manglende membranareal og for ringe forstærkerkraft.
Hvis en elektrostat skal kunne gengive dybere bas med den ønskede vægt, så skal den have et areal, som er større end de fleste elektrostater der eksisterer idag. I gamle dage var der de store Soundlab, og nogle store Accustat (tror jeg de hed) som havde mere membran end dem man ser idag. De fleste har da også i erkendelse heraf kombineret elektrostater med sub-woofere eller basenheder af dynamisk princip. Og så går det straks meget bedre.
Tilbage til det manglende attack ... Attack er mange ting ... og dårligt anlæg kan oftest lyde som om det har mere attack end et rigtigt godt anlæg, fordi forvrængning og betoninger oftest får det til at lyde både højere og mere aggresivt, mens et anlæg med stort overskud kan spille voldsomt højt uden at lyde presset eller højt for den sags skyld.
Med fare for at bringe debatten ud af kurs, så er det et af de forhold der har bragt Nordost frem på banen, idet disse kabler typisk via betoninger får det hele til at lyde mere dynamisk og detaljeret - hvilket det jo selvfølgelig ikke er!
Bundy
|
| Til top |
|
| |
Dr. Lyd Lukket konto

Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.
Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 21 November 2006 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er meget ening med Al Bundy.
Synes ikke jeg har haft problemer med mangelende dynamik på mine elektrostater.....effektforstærkeren er vist en del af løsningen/problemet. Det kan vel forekomme, at elektrostater er mere krævende mht forstærkerkvaliteten, fordi der er nogle forhold omkring impedans o.a. Desuden er spredningen også anderledes end på dynamiske højtalere og deraf følgende "lidt anderledes" lyd...behageligt, blødt og alligevel meget detaljeret. Desuden er der næsten ingen membranforvræning. Dette kan måske misfortolkes som manglende dynamik 
Jeg har afprøvet lidt forskellige kvalitetsforstærkere, billige som dyre, på mine elektrostater og med forskellige resultater, men alle lød alligevel aldrig anmasende eller direkte dårlige. Jeg foretrak dog transistorbaseret effekt indtil videre, men det er jo smag og behag.
Der er også et andet problem....softwaren. Ringe ringe indspilninger uden dynamik, hvor lyden bare flyder konstant.....hrmmmm....ikke godt. Jeg oplever faktisk større dynamik på LP`er end CD`er.......teoretisk bør dette ikke forekomme, men alligevel.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|