Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Problemer med akustikken (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 November 2006 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Først skal jeg lige undskylde rodet - men der er en større oprydning i gang

Min stue måler ca. 4,1 x 4,3 m og har skrå-vægge i den ene side. Højttalerne er placeret ved den "korte" væg (den der måler 4,1 m) og står ca. 45 cm fra bagvæggen.

Der har altid været lidt "bas-boom" i stuen ved visse af de lave frekvenser (jeg ved ikke præcist hvilke, da jeg ikke har lavet et sweep). Jeg har faktisk altid antaget, at det kom fra hjørnet til venstre, altså det hjørne med skråvæggen. Men for noget tid siden opdagede jeg, at "boom'et" faktisk var værst i det højre hjørne:

Jeg har så prøvet at flytte den højre højttaler til alle mulige umulige og mulige positioner, men lige lidt hjælper det. Jeg har også forsøgt at flytte reolen, men dette har heller ikke hjulpet.

Så nu kommer det store spørgsmål - er der andre muligheder jeg bør prøve?

Det skal siges, at jeg har haft 3 forskellige sæt højttalere i denne stue, og problemet har altid været der, så det skyldes ikke det aktuelle sæt

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 November 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Målene på dit rum er nok ikke de mest heldige, et næsten helt kvadratisk rum overgås kun af et kubeformet rum hvad dårlig akustik angårLOL 

Hvis du har mulighed for det så byg nogle basabsorbanter af Helmholz-typen f.eks. lig dem som Svanå akustik sælger. De kan stilles så de "suger" et bestemt frekvensområde. Prøv også enten at spille fra den skrå væg eller mod den skrå væg. Et gulvtæppe hjælper altid. Flere reoler og bøger er også rigtig godt.

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Bass skrev:

Målene på dit rum er nok ikke de mest heldige, et næsten helt kvadratisk rum overgås kun af et kubeformet rum hvad dårlig akustik angårLOL 

Hvis du har mulighed for det så byg nogle basabsorbanter af Helmholz-typen f.eks. lig dem som Svanå akustik sælger. De kan stilles så de "suger" et bestemt frekvensområde. Prøv også enten at spille fra den skrå væg eller mod den skrå væg. Et gulvtæppe hjælper altid. Flere reoler og bøger er også rigtig godt.

Jeps - jeg er helt med på at mit rum - akustisks set -  er temmeligt "uheldigt"

Det jeg dog undrer mig lidt over er, at boomet "kun" er i det højre hjørne? (men altså kan høres i lyttepositionen).

Pt. er det ikke muligt med en opstilling der spiller fra eller mod de skrå-vægge. Der er et gulvtæppe (ca. 4 m2) det kom bare ikke lige med på billedet.

Bassabsorbanter lyder som en god ide - har du evt. et link til en forhandler? Eventuelt med produkter der blot har en smule WAF?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 November 2006 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Har du prøvet at vende anlægget så højtalerne står foran de skrå vægge. Selv om det måske ikke er særlig smart de står der, så bare for at prøve hvordan det så lyder.

Alternativt som Bass skriver, kan nogen bas traps måske også hjælpe på problemmt. Jeg bruger selv nogen EchoBuster fra StudioSound som fjerne næsten al den rumlem jeg har i rummet.

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 November 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Ingen basabsorbanter er konevenlige ,men prøv her; http://www.diffusor.com/

MHT at det kun er i den ene side du har problemet tror jeg at det handler om at lyden ankommer til den skrå væg på så forskellig tid at det løser det problem, men måske giver det andre som du måske først hører når rumlen er væk.Big smile

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 20 November 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Prøv en gang at sætte en pude bag hteren og hør om det hjælper. Bassporten kan godt drille hvis den er for tæt på væggen.

Har du prøvet bare at dreje hterne lidt. Flytte dem lidt længere fra væggen osv. Prøve lidt for, at se om det hjælper.

Hej og god aften

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

MC955
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 November 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Start med at smid dem tætter på bagvægen også flyt dem lidt af gangen og lyt .

Hjælper det ikke så prøv med afstand i mellem højttaler .

hjælper det ikke , så prøv at flyt dig selv.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 November 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Som mc955 skriver, ville jeg nu bare gøre de i omvendt rækkefølge. Jeg havde tidligere samme problem, og lavede alle mulige og ikke mindst umulige forsøg på at slippe af med en boomende bas. Sidste forsøg var at flytte sofaen ..... ca 35 cm bagud, var perfekt for mit setup, så prøv det inden dui bygger rummet om ;-)

Btw det er ellers et lækkert setup der du - måske et lille nærbillede af grejerne?

Musashi

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 November 2006 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Ja, noget ekstra dæmpning ville jo nok hjælpe, men det ved du jo godt selv..

Hvor langt flyttede du reolen væk? Jeg havde en opstilling der lignede lidt, og der blev bassen "fanget" i hjørnet. Reolen sammen med væggen, kommer måske til at fungere lidt som en kasse. Prøv engang at rykke reolen helt hen til bagvæggen - det er da et forsøg værd !

S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

Hej

Har du prøvet at vende anlægget så højtalerne står foran de skrå vægge. Selv om det måske ikke er særlig smart de står der, så bare for at prøve hvordan det så lyder.

Alternativt som Bass skriver, kan nogen bas traps måske også hjælpe på problemmt. Jeg bruger selv nogen EchoBuster fra StudioSound som fjerne næsten al den rumlem jeg har i rummet.

Som skrevet tidligere, så kan jeg ikke pt. ændre på opstillingen således at jeg spiller på den anden led af rummet.

Echobusters ser bestemt interessante ud!  Jeg går ud fra at du har dem der hedder "bass busters"?

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 November 2006 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Et så nydeligt setup...fortjener da vist ikke sådan en gang kabelkonfetti i synsfeltet

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Toolate skrev:

Hejsa.

Prøv en gang at sætte en pude bag hteren og hør om det hjælper. Bassporten kan godt drille hvis den er for tæt på væggen.

Har du prøvet bare at dreje hterne lidt. Flytte dem lidt længere fra væggen osv. Prøve lidt for, at se om det hjælper.

Hej og god aften

Som tidligere skrevet, så har jeg prøvet en hel del forskellige placeringer og vinklinger - dog uden den store forbedring

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:

Det eneste jeg faktisk ikke har prøvet er at flytte dem tættere på bagvæggen - det vil jeg da prøve

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Hattori Hanzo skrev:

Et så nydeligt setup...fortjener da vist ikke sådan en gang kabelkonfetti i synsfeltet

hehe - men som jeg skrev i starten af tråden - så er der et "midlertidigt" rod - som dog senere hen er blevet ryddet op

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

musashi skrev:

Som mc955 skriver, ville jeg nu bare gøre de i omvendt rækkefølge. Jeg havde tidligere samme problem, og lavede alle mulige og ikke mindst umulige forsøg på at slippe af med en boomende bas. Sidste forsøg var at flytte sofaen ..... ca 35 cm bagud, var perfekt for mit setup, så prøv det inden dui bygger rummet om ;-)

Btw det er ellers et lækkert setup der du - måske et lille nærbillede af grejerne?

Musashi

Jeg sidder desværre ret tæt på bagvæggen, så jeg kan ikke rigtigt rykke længere tilbage. Hvis jeg kunne, så ville det vel egentligt heller ikke hjælpe på "bulderet" i det højre hjørne?

Ellers siger jeg tak for roserne  Der er et par yderligere billeder i denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2293&PN =1

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

S.R Vaughan skrev:
Ja, noget ekstra dæmpning ville jo nok hjælpe, men det ved du jo godt selv..

Hvor langt flyttede du reolen væk? Jeg havde en opstilling der lignede lidt, og der blev bassen "fanget" i hjørnet. Reolen sammen med væggen, kommer måske til at fungere lidt som en kasse. Prøv engang at rykke reolen helt hen til bagvæggen - det er da et forsøg værd !

S.R

Reolen blev stort set rykket ud af stuen - uden resultat. Derfor tror jeg ikke at den er årsagen til problemet

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 November 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Målene 4,1 x 4,3 meter giver næsten ens stående bølger i alle planer, altså rent frekvensmæssigt!

330 meter/sek : (4,2meter : 2) = ca. 39hz! En halv bølgelængde 39hz fylder altså lige akkurat dit lytterum ud, og det vil så være lytterummets beskaffenhed, også rent materialemæssigt, som er afgørende for hvor slemt det er med disse stående bølger!

Bass-traps kan æde noget af bassen, men det kan være en endnu bedre ide, at inddele lytterummet i nogle ulige brøker, som ikke går ligeligt op med rummets dimensioner, eksempelvis 1/5. del, eller mindre!

For at undgå at sidde langs væggene, hvor der er en hvis loudness-effekt, grundet de stående bølger, bør du rykke din lytteposition ud fra væggen. Jeg bruger samme afstand fra højttalerforplade til forvæggen, som min næse er fra "bagvæggen". Hjemme hos mig står det hele i 2/9. dele fra forvæg og bagvæg, er lig 102,5cm! 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 21 November 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Goddag igen.

Det næste jeg så vil foreslå er, at sætte dem på en en flise. Jeg kan se de står på spikes men stadig på trægulvet. En død ting mellem dine htere kunne måske hjælpe så gulvet ikke spiller med.

Forsat god dag

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2006 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
MC955 skrev:

Det eneste jeg faktisk ikke har prøvet er at flytte dem tættere på bagvæggen - det vil jeg da prøve

Og det hjalp desværre ikke

Nåh, næste skridt bliver at eksperimentere med bass-absorbanter

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Målene 4,1 x 4,3 meter giver næsten ens stående bølger i alle planer, altså rent frekvensmæssigt!

330 meter/sek : (4,2meter : 2) = ca. 39hz! En halv bølgelængde 39hz fylder altså lige akkurat dit lytterum ud, og det vil så være lytterummets beskaffenhed, også rent materialemæssigt, som er afgørende for hvor slemt det er med disse stående bølger!

Bass-traps kan æde noget af bassen, men det kan være en endnu bedre ide, at inddele lytterummet i nogle ulige brøker, som ikke går ligeligt op med rummets dimensioner, eksempelvis 1/5. del, eller mindre!

For at undgå at sidde langs væggene, hvor der er en hvis loudness-effekt, grundet de stående bølger, bør du rykke din lytteposition ud fra væggen. Jeg bruger samme afstand fra højttalerforplade til forvæggen, som min næse er fra "bagvæggen". Hjemme hos mig står det hele i 2/9. dele fra forvæg og bagvæg, er lig 102,5cm! 

Tak for dit fine råd

Men det hjælper vel ikke blot at rykke lytteposition ud fra bagvæggen, når basproblemerne opstår i det højre hjørne bag højttaleren?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes