Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAC + Squeezebox (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 November 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Hey,

Er der nogle som har erfaring med at koble en ekstern DAC til en Squeezebox? I så fald, hvilken en brugte I og hvordan lød det i forhold til SB'ens egen converter?

danish-analog
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Hifishark/Dacapo Audio

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 November 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har en SB, men har ikke forsøgt det herhjemme endnu. I morgen kommer en af mine venner imidlertid med sin Benchmark DAC1. Jeg glæder mig til at prøve den på mit eget anlæg. Jeg hørte på hifi-messen for 1½ måned siden denne kombination. Og i det demo setup lød det ikke som om der var meget forskel på med og uden Benchmark DAC1.

Men det er jo altid noget andet når man hører det på sit eget anlæg. Og i morgen får jeg det så prøvet, endda med en DAC der siges at være ganske god. Men SB-en er altså rigtig god i sig selv, rent lydmæssigt, og utrolig nem at betjene, og så har man pludselig hele sin CD samling i en fjernbetjening. Jeg skal nok vende tilbage med min vurdering af denne kombi i denne tråd.

Mit setup er Holfi PRE 1.5.1, ATC SPA2-150, ATC SCM100, Holfi Xandra CD (den gamle lækre toploadermodel), Garrard 401/SME IV/Ortofon Kontrapunkt H, - ja også en Squeezebox, der på ingen måde falder igennem, endda uden ekstern DAC.

Jeg kan kun anbefale folk at købe en. I øvrigt er det ærgerligt at hifi4all.dk lægger navn til en anmeldelse af SBen der indenholder så meget teknisk vrøvl som det er tilfældet, som f.eks at lydkvaliteten afhænger af om man bruger en 5400OPM harddisk eller en 7200OPM harddisk. Men morsomt er det jo. Se særskilt sensoreret tråd andetsted.

Ole

Til top Vis danish-analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish-analog

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Hej Ole,

Tak for dit input. Jeg har selv en Squeezebox og er ved at finde ud af hvorfor noget grej jeg skal putte på. Da jeg ikke længere har brug for min cd-afspiller, har jeg kig på en god integreret forstærker og i den forbindelse tænkte jeg på jeg også burde overveje en god DAC. SB'en spiller forrygende, men når cd-afspilleren kan sælges, er det okay at købe en ekstern DAC. Så derfor glæder jeg mig til at høre hvad du lytter dig frem til.

Og ja, den anmeldelse kan måske afskrække nogle fra at skifte til en SB...

danish-analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke dig og dine krav til forstærker, men der er en her på hifi4all.dk der vil sælge en Exposure Super XX for kr. 2.300,00. Det er altså en rigtig god forstærker der har drive og musikglæde. Og det er en god pris.

Jeg ved ikke om den SB anmeldelsen får folk til at lade være med at købe SB, for nogle af de ting der bliver hævdet er jo åbenlyst forkerte, så ethvert normalt begavet menneske tager vel den anmeldelse med et gran salt

Ole

Til top Vis danish-analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish-analog

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

danish-analog skrev:

Nu kender jeg ikke dig og dine krav til forstærker, men der er en her på hifi4all.dk der vil sælge en Exposure Super XX for kr. 2.300,00.

Mit mål er at finde en af de bedste integrerede forstærkere. Har kig på sådan noget som Densen B150, Krell Kav400xi eller Audia Flight One/Two - men det kunne du jo ikke vide

danish-analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Prøv og holde øje med de integrerede Krell på www.ebay.de. Der er de altså noget billigere end folk PRØVER at sælge dem til i norden. Jeg så for nylig en KAV 500 der stod i Holland, som så vidt jeg husker ikke engang blev solgt til min. prisen på ca. EUR 2.300,00. Så vidt jeg husker, men der er sikkert nogle af de herværende kreilere der kan rette mig hvis jeg husker forkert. Blev den solgt?

Ole

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Ja Krell og Mark Levinson er meget billigere i USA, Tyskland og andre lande. Nyprisen på Kav400xi er 30.000 kr i Danmark, men kan nemt findes mindst 10.000 kr. billigere i udlandet.

stku
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Til top Vis stku's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stku

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

stku skrev:

her er en artikel til inspiration: http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1205/slimdev ices_squeezebox.htm

/Stig

Se DET er en anmeldelse !

Han har alle de vigtige pointer med, omkring hvor fedt internet radio kan være, og hans lytte oplevelser matcher mine på en prik. Læg mærke til hvor grundigt han beskriver SB3 lyd i forsk. scenarier ( med/uden DAC, moddet psu etc. ) på en realistisk og sober måde.

MVH

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2007 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Ja, det var et af de bedre links

Nogle der har erfaringer med ekstern DAC eller ny strømforsyning til SB3? Det er ikke helt let at finde et sted hvor man kan købe en lineær strømforsyning på 5 v - nogle links? Jo flere ampere, jo bedre/mere overskud, eller hvordan skal jeg tolke det?

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

solu skrev:

Ja, det var et af de bedre links

Nogle der har erfaringer med ekstern DAC eller ny strømforsyning til SB3? Det er ikke helt let at finde et sted hvor man kan købe en lineær strømforsyning på 5 v - nogle links? Jo flere ampere, jo bedre/mere overskud, eller hvordan skal jeg tolke det?

Det er ikke så vildt vigtigt med strømstyrken, vigtigere er det at slippe for de "artifakter" der uværgeligt kommer fra en switch mode psu. Så du skal have en godt reguleret "standard" psu med dioder,lytter og stabilisering. En 50 % overdimensionering plejer at være et godt udgangspunkt.

Prøv hos

www.brinck.dk

MVH

Bonné

Dolce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Det kunne være rigtig interessant at høre, om der er nogen der har gjort erfaringer med det "Bolder cable" mod

??

http://www.boldercables.com/servlet/Detail?no=372

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0206/midmont h/bolder_modified_slimdevices_squeezebox.htm

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2007 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Bonné skrev:

Det er ikke så vildt vigtigt med strømstyrken, vigtigere er det at slippe for de "artifakter" der uværgeligt kommer fra en switch mode psu. Så du skal have en godt reguleret "standard" psu med dioder,lytter og stabilisering. En 50 % overdimensionering plejer at være et godt udgangspunkt.

Men det er vel pænt svært at vurdere om noget er overdimensioneret, når det hverken er volt eller ampere - har kigget hos Brinck, men der kan jeg jo ikke se hvor stor trafoen er, lytterbanken osv.?

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2007 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

solu skrev:
Bonné skrev:

Men det er vel pænt svært at vurdere om noget er overdimensioneret, når det hverken er volt eller ampere - har kigget hos Brinck, men der kan jeg jo ikke se hvor stor trafoen er, lytterbanken osv.?

http://forums.slimdevices.com/forumdisplay.php?f=16

MVH

Bonné

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

solu skrev:
Bonné skrev:

Jeg fornemmer at du ikke er den store DIY'er. Hvis du alligevel vil modde din SB3 + bruge extern DAC, er den rigtige løsning at købe en transporter:

http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html

MVH

Bonné

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2007 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Bonné

Jeg fornemmer at du ikke er den store DIY'er. Hvis du alligevel vil modde din SB3 + bruge extern DAC, er den rigtige løsning at købe en transporter:

http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html

[/QUOTE skrev:

Transporteren er, håber jeg da, klart bedre! Men også en smule dyr, samt langt fra så elegant som SB'eren. En ekstern DAC kan man altid gemme væk. Af en eller anden grund, vil jeg stadig hellere give mange penge for hifi, end for elektronik/computerudstyr, som en SB/Transporter basalt set er - m

Transporteren er, håber jeg da, klart bedre! Men også en smule dyr, samt langt fra så elegant som SB'eren. En ekstern DAC kan man altid gemme væk. Af en eller anden grund, vil jeg stadig hellere give mange penge for hifi, end for elektronik/computerudstyr, som en SB/Transporter basalt set er - måske er det bare en mental blokering, men hifi kender jeg værdien af, ny som brugt... Mon en Transporter kan sælges, når der kommer en ny model?!

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

stku skrev:

her er en artikel til inspiration: http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1205/slimdev ices_squeezebox.htm

/Stig

Efter dette spændende læsestof får man jo helt lyst til at smide sin Audio Alchemy DAC på og finde en god strømforsyning til sådanne en SB3-dims

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Marts 2007 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Det jeg forstår på artiklen fra Enjoy The Music er at man vandrer ned i sin (mere eller mindre lokale) elektronik biks og køber en 5V 2A reguleret strømforsyning til 129 kr + moms og smider den på - med mindre man selvfølgelig vil investere i en Bolder Cables eller Red Wine eller Welbourne til en 1200-1300 kr.

Jeg har fundet dette link: http://www.danbit.dk/produkter/1910.phtml

Og det oprindelige spm var mht til ekstern DAC - jeg spiller med en Theta DAC, og det spiller smadderfint, jeg har svært ved at høre forskel på MP3 og FLAC...

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Sendt: 07 Marts 2007 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:

Det jeg forstår på artiklen fra Enjoy The Music er at man vandrer ned i sin (mere eller mindre lokale) elektronik biks og køber en 5V 2A reguleret strømforsyning til 129 kr + moms og smider den på - med mindre man selvfølgelig vil investere i en Bolder Cables eller Red Wine eller Welbourne til en 1200-1300 kr.

Jeg har fundet dette link: http://www.danbit.dk/produkter/1910.phtml

Og det oprindelige spm var mht til ekstern DAC - jeg spiller med en Theta DAC, og det spiller smadderfint, jeg har svært ved at høre forskel på MP3 og FLAC...

Jeg er meget interesseret i at høre om en sådan reguleret strømforsyning til 129,- kr vil resultere i en forbedret lydoplevelse?!

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Marts 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har talt med en kollega i da, der mener at have check på strømforsyninger og han siger at sådan en  svend til næsten ingen penge ikke er mere reguleret en min bare r.. og at en 'rigtig' koster en 5-700 kr at bygge selv, så er der jo ikke langt til bare at bestille fra Welbourne...

Nå, men det skal undersøges... Stay Tuned

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum