Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 14:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Van Morrison anbefalinger (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 24 November 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

For ikke at hijacke Tom Waits tråden startes denne affødt af Vilmann's spørgsmål. Input modtages med spænding

vilmann skrev:
Haugaard skrev:

vilmann skrev:
Forslag til musik i samme kaliber man kan "opdage", modtages med kyshånd. Jeg kan kun komme i tanker om Neil Young, og ham kender jeg ret godt i forvejen...... /vilmann

Van Morrison

Haugaard

Ja..   For 20 år siden hørte jeg "den danske" ret meget. Kan ikke huske titlen, men et af numrene hed Vanlose Stairway. Er den optaget i Danmark?

Hvor skal man starte?

/vilmann

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

Ja..   For 20 år siden hørte jeg "den danske" ret meget. Kan ikke huske titlen, men et af numrene hed Vanlose Stairway. Er den optaget i Danmark?

Hej Vilmann,

På trods af avatar'en er jeg langtfra ekspert og jeg har ingen anelse om hvilket album der er "den danske" .

Nummeret "Vanlose Stairway" er med på albummet "Beautiful Vision" fra 1982. Historien er så vidt jeg ved, at Van Morrison faktisk boede i København i 70'erne og datede en pige i Vanløse. Jeg tror ikke den er indspillet i Danmark.

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 November 2006 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Into the music.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

SJAG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 November 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Vanløse Kulturhus ligger tæt op af Vanløse Station. Fra vinduerne er der udkig til den station, hvis trapper er blevet til et stykke historie. De 30 trin op til S-togsperronen, er blevet hyldet af ingen ringere end Van Morrison.

Travle borgere vrimler ind og ud af S-tog, og ænser ikke historiens vingesus, og det overrasker måske nogen, særligt dem der bruger Vanløse Station hver morgen og aften, at trappen de hver dag klatrer op og ned af for at komme til S-togsperronen, er blevet hyldet af ingen ringere end Van Morrison.
Hvis dette faktum er overraskende, er det nok endnu mere interessant at den irske sanger og sangskriver i 1980´erne boede i Vanløse. Forfatteren til og sanger af ”Gloria” og “Brown Eyed Girl" var borger I København i tre år. Van Morrison kom første gang til København sent i 1970´erne med sin danske kæreste, Ulla Munch. Parret mødtes gennem koncertbureauet ICO, og de flyttede først til USA, så til Irland og til sidst i 1980 til en lejlighed i Vanløse.
Van Morrison var produktiv i sin tid i Danmark. I 1982 blev albummet ”Beautiful Vision” udgivet, og på den var nummeret ”Vanløse Stairway”. Morrison spillede også med Danmarks Radios Big band (DRBB). Selv om det er over 20 år siden han og Ulla gik hver til sit, er Morrison jævnligt kommet tilbage til Danmark. I 1995 spillede han sammen med DRBB i Helsingør og gennem årene har han givet en række mindre koncerter i landet.

Vanløse Stairway
Send me your picture
Send me your pillow
Send it through Krishna
On the Vanløse Stairway

Send me your bible
Send me your Gita
I want to reach you
On the Vanløse Stairway

And your Stairway
Reaches to the moon
And it comes right back
It comes right back to you

Send me some loving
Send me some kissing
You know what I'm missing
On the Vanløse Stairway

On the Vanløse Stairway
Right there, hold it....

Kilde: http://www3.kk.dk/Service%20til%20dig/Kultur%20og%20Fritid/K ulturliv%20i%20Koebenhavn/Kulturhuse/Vanloese%20kulturhus/Ko mmende%20arrangementer/Koncerter/1%20års%20fødselsdag.aspx

Hvor skal man begynde - der er nok at vælge mellem. "Days like this" var min første Van Morrison skive - meget let tilgængelig. Min anbefaling selvom hardcore fans nok vil rynke på næsen.

Til Roger Waters´The Wall koncert i Berlin 1990 (?) sang Van Morrison "Comfortably Numb" endnu bedre end originalversionen. Det nummer kan stadig give mig ståpels - ærgeligt at både min LP og pladespiller er forsvundet forlængst.

Mvh SJAG

Til top Vis SJAG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SJAG

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har vist efterhånden nævnt dette album i mange forskellige tråde, men et rigtigt godt sted at starte med Van Morrison er den her:

A Night in San Francisco

Det er en dobbelt live CD med en masse store kunstnere bl.a. John Lee Hooker, Candy Dulfer og en helt forrygende Brian Kennedy. Det er en fantastisk veloplagt Van Morrison med tæt kontakt til sit publikum man her hører. Albummet viser også meget godt hvor bredt et repetoire Van Morrison spænder over: fra jazz til pop og til svedig blues.

Haugaard

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 November 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Som Haugaard så rigtigt skriver; A night in San Fransisco er en (mere end) glimrende CD-plade!

Og lydkvaliteten er til et 10-tal, mindst!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 November 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Jeg synes Vans gamle plade 'Moondance' er helt fantastisk, og 'Astral Weeks' er også rigtig god
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Bjarne Hjelm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 November 2006 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Jeg reposter lige et tidligere indlæg, der var inspireret af denne fantastiske tråd om Van the Man hos vores svenske brødre:

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic =136&st=0

Tråden er en fin gennemgang af Morrisons værker og indeholder mange fremhævelser af favorit numre.  Dog synes jeg, at der mangler omtale af følgende to værker:

Veedon Fleece

Veedon Flece er nok et af Morrisons mest undervurderede værker, men hør blot Cul de sac og Comfort you - rene mesterværker. 

Irish Heartbeat

Et noget anderledes album (irsk folkemusik), men Raglan Road og Carrickfergus går rent ind. Udgivet i en 20-bit remaster med fin lyd. Dog ikke egnet som introduktion til Van Morrison.

Mvh

Bjarne

Til top Vis Bjarne Hjelm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarne Hjelm

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 November 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Min yndlings Morrison: "No Guru, No method, No teacher" - kongeskive at liste rundt og høre i mørket! Til den melankolske side, så man skal være i det humør - men den er fed..

S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hvis man kunne tænke sig et bredt udsnit af Van morrison's bagkatalog er disse to et godt sted at starte:

The Best of Van Morrison

The Best of Van Morrison Vol.2

"Best of Vol. 1 og 2"

Her er alle de store hits Van Morrison slog sit navn fast med gennem 70'erne og 80'erne. Især Vol. 1 er en rigtig træffer. Disse compilations er et godt sted at starte, der er bare så mange flere gode numre på de "rigtige" albums.

Haugaard

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes