| Forfatter |
|
LOKN Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen af jer der har erfaring med dette/disse?
Lytter på et par, efter sigende ganske nye, AN-K'ere. Synes de har potientiale, men der mangler markant fylde og opløsning i bas, nedre mellemtone. Har fået at vide, at de bør spille 6-700 timer før de er spillet til og folder sig ud. Men: hvor meget ændrer det? Det er en bestillingsvare, og det vil jeg selvfølgelig ikke begive mig ud i, hvis ovennævnte ikke falder på plads.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det leverandøren der har fortalt dig om tilspildningstiden?
Hvis du lytter ca. 3-4 timer dagligt er der jo tale om et halvt år og så er returret jo røget 
Hvis de ikke kan demonstrere en tilspillet model, bør du sikre dig returret på en anden måde. Der sker ikke de dramatiske ting efter de første uger.....så......(herefter er det måske i højere grad dig der tilvænner dig)...
Hvis du ikke kan lide lyden, betyder tilspildning (ud over de første timer) ikke meget.....men er det marginaler er tingene anderledes.
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
LOKN Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
Hvis du lytter ca. 3-4 timer dagligt er der jo tale om et halvt år og så er returret jo røget 
Hvis de ikke kan demonstrere en tilspillet model, bør du sikre dig returret på en anden måde. Der sker ikke de dramatiske ting efter de første uger.....så......(herefter er det måske i højere grad dig der tilvænner dig)...
Hvis du ikke kan lide lyden, betyder tilspildning (ud over de første timer) ikke meget.....men er det marginaler er tingene anderledes.
Ja man kan undre sig over, at forhandleren ikke sørger for at have et tilspillet eksemplar.
Hørte dem naturligvis i forretningen inden hjemlån, og der manglede ikke umiddelbart bas, men den bar dog præg af at være helt ny. manglende opløsning, ikke helt afslappet osv. Der er ganske mange opfattelser af dette emne. Har læst indslag i dette og andra fora om MEGET lang tilspilning på specifikke subs. Men det er måske en anden sag. Naturligvis betyder resten af kæden meget. Det er nu ikke min opfattelse at min skulle være specielt slank (Holfi Xaurus Rex-Parasound P/LD 1100, HCA 2200). Tak for dit indlæg.
Mvh
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
LOKN Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
|
|
|
Der fik jeg vist lige lavet ged i mit eget indlæg. Prøver igen. Beklager Groove
Ja man kan undre sig over, at forhandleren ikke sørger for at have et tilspillet eksemplar.
Hørte dem naturligvis i forretningen inden hjemlån, og der manglede ikke umiddelbart bas, men den bar dog præg af at være helt ny. manglende opløsning, ikke helt afslappet osv. Der er ganske mange opfattelser af dette emne. Har læst indslag i dette og andra fora om MEGET lang tilspilning på specifikke subs. Men det er måske en anden sag. Naturligvis betyder resten af kæden meget. Det er nu ikke min opfattelse at min skulle være specielt slank (Holfi Xaurus Rex-Parasound P/LD 1100, HCA 2200). Tak for dit indlæg.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Jakobf Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det påstås, at netop Audio Note er meget lang tid om at blive spillet til. Jeg har ingen personlig erfaring med det og det er ikke alle, der tror på den slags. Derudover kunne du måske tænke over placeringen? Hvis jeg ikke tager meget fejl, så anbefaler Audio Note en hjørneplacering, hvilket vil forstærke bassen en hel del.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min oplevelse er, at Audio Note / Snell passer bedst sammen med rør udstyr.
Edit: Og varmt klingende trans udstyr.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
LOKN Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobf skrev:
Det påstås, at netop Audio Note er meget lang tid om at blive spillet til. Jeg har ingen personlig erfaring med det og det er ikke alle, der tror på den slags. Derudover kunne du måske tænke over placeringen? Hvis jeg ikke tager meget fejl, så anbefaler Audio Note en hjørneplacering, hvilket vil forstærke bassen en hel del.
|
|
|
Jep, som du er inde på, bør de stå helt tæt på bagvæggen for at få lidt tilskud. Det gør de også nu. Helt inde i hjørnet kan de nu ikke komme til at stå. Og det er jo ikke nogen stor højttaler, så jeg forventer bestemt ikke mirakler. Det virker imidlertid som om bassen ikke er særligt nuanceret, nærmest lidt en-tone agtig. Desuden hænger det hele ikke rigtigt sammen. Der mangler som nævnt i nogen grad niveau i nedre mellemtone. Det virker så åbenlyst at jeg har vanskeligt ved at forestille mig, at et sæt små højttalere til trods alt 15k bare lyder sådan.Men dette er måske netop problemer, der kan tænkes at ændre sig i takt med tilspilning. Hvis man tror på den slags ja! Har læst indlæg i tidligere tråde der fremfører den teori, at det nærmere er ens egne ører der vænner/tilpasser sig. Interessant tanke....
Mvh
|
| Til top |
|
| |
LOKN Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Min oplevelse er, at Audio Note / Snell passer bedst sammen med rør udstyr. Edit: Og varmt klingende trans udstyr.
Mvh. |
|
|
Det har du givetvis ret i. Havde naturligvis håbet på ikke at skulle hele den vej...Har du et godt bud på en varmt lydende transistor du kan anbefale i den sammenhæng? Eller noget rør... Mellem 10-20k, helst ikke over.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er god nok med tilspilning, det kan være at disse højttaler afsløre nogle dårlige led i kæden, og en højttaler af denne størelse ikke kan spille rok/disko bas.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 01:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
LOKN skrev:
Milu skrev:
| Min oplevelse er, at Audio Note / Snell passer bedst sammen med rør udstyr. Edit: Og varmt klingende trans udstyr. Mvh. |
|
|
Det har du givetvis ret i. Havde naturligvis håbet på ikke at skulle hele den vej...Har du et godt bud på en varmt lydende transistor du kan anbefale i den sammenhæng? Eller noget rør... Mellem 10-20k, helst ikke over.
Mvh
|
|
|
Hmm det er naturligvis svært. Jeg havde rigtig godt resultat med McIntosh MA6900, imens det ikke gik med Audia Flight One og SLET ikke med Rega Exon.
Måske et sæt Rogue M150 (rør) ville kunne gøre det? Men har ikke prøvet...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Jakobf Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror de fleste vil gå med til, højttalere kræver tilspilning, da det er bevægelige dele, gummiophæng etc. Knapt så mystisk som andre ting. Spørgsmålet er bare, hvor stor forandringen er. Prøv evt. at sætte dem i modfase, vende dem mod hinanden, kaste en dyne over og lad dem spille sådan (helst et monosignal, så de helt udligner hinanden) i et døgn eller tre. Prøv så at lytte på dem. Hvis der er en forandring, kan det være der er håb forude. Hvis de overhovedet ikke har forandret sig, så bør du nok droppe dem. Det er ganske vigtigt, når du bruger 15.000, at du er tilfreds  Jeg er selv meget glad for Audio Note, men jeg har altså aldrig hørt et par K'ere, så jeg har ikke noget konkret input. Mht. andre forstærkere, så er der masser at vælge imellem. men vent nu lidt. Det ville være ærgeligt, at kaste penge efter en forstærker, hvis du bare ikke er tilfreds med højttaleren.
|
| Til top |
|
| |
Jakobf Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget helt andet er, at K'eren altså ikke går særlig dybt. Audio Note selv angiver 50 hz og de plejer ikke at være bange for at give "pæne" tal. Hvis jeg husker rigtigt, så er grundtonen på en bas' dybeste streng 41 hz.
|
| Til top |
|
| |
-JJ- Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Hvis jeg var dig ville jeg prøve at låne et par AN-J i stedet for. Jeg kan godt genkende det du skriver med K´erens bas, men det bliver klasser bedre med type J. Den er selvfølgelig fysisk større end K, men ikke en udpræget stor højttaler. Jeg overværede en demo hos anders en dag hvor kunden ville høre k. Den lød rigtig godt pånær i bunden hvor den virkede stiv i lyden. Så blev der koblet en lille sub på k og det hjalp da også. Dernæst skiftede Anders til type J og så faldt det hele på plads. Klasser bedre end AN-K også med sub. Efter min mening er J den bedste AN højttaler og især de lidt ældre typer hvor kabinetet var af lidt bløde træ end nogle af dem der kan købes idag. Her var bunden stor varm og fyldig, men måske også lidt på bekostning af detaljerne.
Rigtig god lyttelyst mvh Jesper
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor ikke finde et par brugte Snell K2 eller J2 (eller K og J fra før version 2, hvis du mener at de var bedre). Snell K er jo en lukket konstruktion, og er ikke meget fyldig, men kan til gengæld placeres tættere på vægge end de fleste andre. Model J2 fås jævnligt til rigtig fornuftige brugtpriser, og selvom de kan være lidt for fyldige til at stå tæt på en væg, er det sjældent et problem. Begge modeller kan trækkes af ret beskedne rørforstærkere, eller gode små transistorting. Jeg har haft både K2 og J2, og var meget glad for begge (men købte større modeller). En god ven havde J3, og den gjorde det også rigtig godt. Den var overraskende meget bedre end den oprindelige Epos 14 i hans system.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære LOKN
Jeg ved godt at jeg bevæger mig ind på et religiøst emne.
Det er ikke højttalerne eller kablerne der skal spilles til, det er din hjerne.
Den skal simpelhen omprogrammeres til den nye lyd, jo flere fejl og mangler der er på højttaleren, jo længere tid går der før du har vænnet dig til dem.
Hvis noget ikke lyder godt fra starten, er der noget "galt", og der er noget "galt" med alle højttalere. Den perfekte højttaler er desværre endnu ikke opfundet, spørgsmålet er om man kan leve med det (når man har vænnet sig til dem/tilspillet dem).
Venlig hilsen
Lars Boman Madsen
|
| Til top |
|
| |
LOKN Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobf skrev:
Jeg tror de fleste vil gå med til, højttalere kræver tilspilning, da det er bevægelige dele, gummiophæng etc. Knapt så mystisk som andre ting. Spørgsmålet er bare, hvor stor forandringen er. Prøv evt. at sætte dem i modfase, vende dem mod hinanden, kaste en dyne over og lad dem spille sådan (helst et monosignal, så de helt udligner hinanden) i et døgn eller tre. Prøv så at lytte på dem. Hvis der er en forandring, kan det være der er håb forude. Hvis de overhovedet ikke har forandret sig, så bør du nok droppe dem. Det er ganske vigtigt, når du bruger 15.000, at du er tilfreds Jeg er selv meget glad for Audio Note, men jeg har altså aldrig hørt et par K'ere, så jeg har ikke noget konkret input. Mht. andre forstærkere, så er der masser at vælge imellem. men vent nu lidt. Det ville være ærgeligt, at kaste penge efter en forstærker, hvis du bare ikke er tilfreds med højttaleren.
|
|
|
Tak for rådet, og de besindige ord. Har sat dem til at spille i modfase for at se om der sker lidt. Kun mulighed for at låne dem i få dage. Kan næppe forvente at der sker meget på så kort tid. Prøver, håber.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
LOKN Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobf skrev:
| Noget helt andet er, at K'eren altså ikke går særlig dybt. Audio Note selv angiver 50 hz og de plejer ikke at være bange for at give "pæne" tal. Hvis jeg husker rigtigt, så er grundtonen på en bas' dybeste streng 41 hz. |
|
|
Ved godt at de ikke går særlig dybt. Hvis bare det gør det de kan godt! Små højttalere er et kompromis. Mine højttalere, om det er disse eller en anden, er nødt til at komme op at hænge og være ganske tæt på væggen.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
LOKN Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
-JJ- skrev:
|
Hej!
Hvis jeg var dig ville jeg prøve at låne et par AN-J i stedet for. Jeg kan godt genkende det du skriver med K´erens bas, men det bliver klasser bedre med type J. Den er selvfølgelig fysisk større end K, men ikke en udpræget stor højttaler. Jeg overværede en demo hos anders en dag hvor kunden ville høre k. Den lød rigtig godt pånær i bunden hvor den virkede stiv i lyden. Så blev der koblet en lille sub på k og det hjalp da også. Dernæst skiftede Anders til type J og så faldt det hele på plads. Klasser bedre end AN-K også med sub. Efter min mening er J den bedste AN højttaler og især de lidt ældre typer hvor kabinetet var af lidt bløde træ end nogle af dem der kan købes idag. Her var bunden stor varm og fyldig, men måske også lidt på bekostning af detaljerne.
Rigtig god lyttelyst mvh Jesper
|
|
|
Hej Jesper. Ja, hvis bare det var en mulighed... Har ikke plads, ellers havde jeg smidt guldet med det samme kan jeg love dig. Som jeg skrev i et tidligere indlæg, så skal de op på væggen. Og der bliver J'erne nok lige store nok. Har tænkt tanken, men tror at det hos mig vil se temmelig idiotisk ud. desværre!
|
| Til top |
|
| |
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
At massere dem via push-pull som du gør nu vil gøre ophænget blødere, det er helt sikkert. Og 1 dag er nok til at høre om det går den rigtige vej.
Men dyb bas får du nok ikke, ser at specifikationen siger 50Hz +- 6 DB, det betyder altså at der ikke siges ret meget ved 50 Hz...
|
| Til top |
|
| |
LOKN Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
|
Kære LOKN
Jeg ved godt at jeg bevæger mig ind på et religiøst emne.
Det er ikke højttalerne eller kablerne der skal spilles til, det er din hjerne.
Den skal simpelhen omprogrammeres til den nye lyd, jo flere fejl og mangler der er på højttaleren, jo længere tid går der før du har vænnet dig til dem.
Hvis noget ikke lyder godt fra starten, er der noget "galt", og der er noget "galt" med alle højttalere. Den perfekte højttaler er desværre endnu ikke opfundet, spørgsmålet er om man kan leve med det (når man har vænnet sig til dem/tilspillet dem).
Venlig hilsen
Lars Boman Madsen
|
|
|
Den har jeg hørt tidligere hr. Borman Madsen. Det er en interessant teori. Ingen tvivl om at vi i nogen grad tilvænner os noget nyt. Tilspilning af kabler vil jeg ikke kommentere. Højttalere er imidlertid mekanik med bevægelige dele, og der hælder jeg til at der finder en hvis tilspilning sted. Om det så er nok (for mig!) er en anden sag.
Venlig hilsen
Lars K Nielsen
|
| Til top |
|
| |