Her er mine bedste pladeindkøb i 2003. I de første er det udgivelser i årets løb. Prøvede af holde mig nede på 5. Men nedenstående kunne sagtens udvides betragteligt hvis jeg medregnede 2.hand vinylkøb.
Klassisk:
Prokofieff: Sinfonia Concertante for cello/violin, Cellosonate. Han-Na Chang og Pappano. EMI
Kodaly: Cellosonater, Sung-Won Yang (debutplade). EMI
Britten: Opera, Turn of the Screw: Daniel Harding. Virgin
Vivaldi: La Stravaganza, Rachel Podger. Channel Classics
Beethoven: 5 klaverkoncerter Aimard og Harnoncourt. Teldec
(Grieg/Schuman klaverkoncerter med Andsnes/Jansons er kunstnerisk en vinder, men den er for sjusket optaget – havde den været optaget i 1927 ville man have tilgivet)
Min ekstra mandelgave skal være:
Boulez: Rituel, Notations, Figures-Doubles-Prismes, Lyon Nat.Orch, David Robertson. Naïve Montaigne
Øvrig reportoire:
Eleanor McIve : Yola
Sarah K: Waterfalls
Genudgivelser:
Gene Harris Trio på 2 stk 45 rpm
Ray Brown Trio: Soular Energy 2 stk 33 rpm
Count Basie 88: 2 stk 45 rpm
Kender ikke noget der matcher de 3 med og optagelse, og der fuld knald på musikken. Ray Brown’s bedste plade.
Gamle scoringer:
Varese: Americanique + Milhaud og Honneger. Utah Symphony, Maurice Abranavel, Vanguard.
Gould: Gospel Symphony- Stokowski – RCA
Beethoven: Romancer med Karl Suske – Eterna
4 lper med Boston Chamber Players på DG. Debussy, Strawinskij, Schöenberg, Berg,Webern.
Og så miraklet til sidst:
Det er lykkedes at få fat i 3 lp’er fra CoupdeArchet. Glenn Armstrong som for længst burde have haft Sonningprisen og alle Nobelpriser. Han arbejder kompromiløst med at finde optagelser af guld der ikke tidligere er udgivet. Når han så har fundet de allerbedste optagelser med de allerbedste kunstnere får han trykt pladerne i en kvalitet jeg til dato aldrig har mødt. Da det er 50’er optagelser er det ikke audiophilt i vor tids forstand (heldigvis?). Der har været et par artikler i HIFI+ læs videre der. Men nu hører jeg Johanna Martzy og hendes violin i Mozart, Bach, Franck og Ravel
.
Wifi: Vidste du at det var at det var så eminent? – Yes – hva fatter gør er altid det rigtige. Beethoven sonaterne smuttede
– men bare at have 2 plader med hende er
.
I har sikkert også nogle nomineringer til HIFI4all grammopriser