Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: THX lyd ?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 02 December 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Kan man overhovedet få udbytte af film der er THX godkendt i ens hjemme bio selv om alt ens udstyr er THX mærket...

Tænker hvis alt ens udstyr er THX mærket, har man så det der hedder THX lyd en ens stue? kræver det ikke en del mere end bare det er THX mærket udstyr for at kunne spiller THX lyd?

få at få THX lyd = som i nogen "rigtige" biografer kræver det ikke også en del af rummet (akustik osv) + rigtig indstilning af tingene..?

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 02 December 2006 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 December 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Der bliver da ikke svart på mit spørgsmål :o)

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 December 2006 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

ikke mange der svare her  

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 December 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Efter hvad jeg ved er THX en Lucas standard for at få en bedre "lydkvalitet" i biografer. Dvs krav til biograferne ikke filmen. Biograferne skal så kompensere for lærred og have et vidst lydtryk ved en stor del af pladserne. Noget med 110db på 75% af pladserne. Mange biografer vil ikke leve op til en THX gengivelse selvom de er THX godkendt pga det store lydtryk. Prøv at tænk på dem der sidder på 1. række. Mange biografer skruer ned på et mere anstændigt niveau.
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Sendt: 02 December 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Det er klart at det ikke er muligt at lave en biograf THX godkendelse på hjemmebio bla pga de mange surrond kanaler. Men der findes en mini THX folr hjemmebio kaldet THX ultra og THX select. www.thx.com
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 December 2006 kl. 02:29 | IP-adresse registreret  

Sagt på en anden måde, de produkter til hjemme brug hvor der står THX på, der er THX stemplet bare et kvalitets begrab ?

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 03 December 2006 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Mr. MBG skrev:
Sagt på en anden måde, de produkter til hjemme brug hvor der står THX på, der er THX stemplet bare et kvalitets begrab ?

Eller en salgsparameter

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 03 December 2006 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

THX er som nævnt ovenfor (og i den anden tråd der linkes til) to forskellige ting til biografer og hjemmebrug.

Det er i bund og grund et sæt specifikationer eller "minimumskrav" der har til formål at give en oplevelse af filmen der ligger så tæt på det producenten så og hørte i studiet da filmen blev post-produceret.

Der findes masser af biografer der lever op til THX standarderne uden at have fået certifikationen, simpelthen fordi det udover udgifterne til at bygge biografen også koster pænt mange penge at få "stemplet". 

På samme måde findes der masser af ikke-THX hjemmegrej der opfylder eller overstiger THX specifikationerne, også selv om de ikke har logoet på fronten. Ligesom tilfældet med biografen er det her dybest set en afvejning af om prisen for certificeringen står mål med et forventet mer-salg. 

Der er dog den forskel ved hjemmebrug at der udover kravene til effekt, forvrængning osv. også er et sæt filtre m.m. der skal forsøge at efterligne lyden i en rigtig biograf. Bl.a. Re-equilization som jeg også nævner i den anden tråd, som dæmper diskanten med 3 db per oktav over 7000 hz.

Herudover er der "timbre-matching" som ændrer lydkaratkteristikken mellem front og baghøjttalere, udfra en betragtning om at øret opfatter lyd forskelligt når den kommer forfra og bagfra. Derfor vil f.eks. en helikopter der i højttalerne panorerer fra front til surround skifte lydkarakter. Dette forsøger timbre-matching at rette op på.

Og endelig de-correlation, som ikke rigtig har nogen større relevans i disse digitale multikanals tider... I de gode gamle pro-logic dage var der kun een surround kanal (mono) som blev spillet fra to højttalere. Dengang var placeringen af lydeffekter i surrounden ikke retningsbestemt som i dag hvor man har stereo i surroundkanalerne (og i mange tilfælde ovenikøbet surround-center). De-correlation havde til formål at gøre lydfeltet fra surround-kanalen så diffust som muligt, så man netop IKKE kunne retningsbestemme det, lyden skulle blot lyde som om den kom "et eller andet sted bagfra".

I dag er der en lille rest af de-correlation tanken tilbage når man taler 7.1 anlæg - de to surround-back kanaler spiller nemlig i mono, og her går THX kredsene så ind og gør signalet til en slags "pseudo-stereo". 

Så både Mr. MBG og Acer har for så vidt (delvis) ret. Det skal opfattes som et kvalitetsbegreb - men er (netop af samme grund) også en salgsparameter. Men det er bestemt ikke ensbetydende med at et anlæg SKAL være THX mærket for at give den endegyldige, ultimative biografoplevelse.

Reelt har THX efter min mening ikke den store berettigelse medmindre man for det første indretter et egentligt home-theater med alt hvad det indebærer af ombygninger og liggen på knæ for fruen, og for det andet rent faktisk ser film ved reference-niveau, hvilket i film-sammenhæng er op til 105 db (110 db for subwooferen) overalt i rummet hvilket er BRAGENDE højt i en dagligstue. Og selv her er THX ikke et must, blot en option som man må afgøre med sig selv om man har behov for.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 December 2006 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

THX er som nævnt ovenfor (og i den anden tråd der linkes til) to forskellige ting til biografer og hjemmebrug.

Det er i bund og grund et sæt specifikationer eller "minimumskrav" der har til formål at give en oplevelse af filmen der ligger så tæt på det producenten så og hørte i studiet da filmen blev post-produceret.

Der findes masser af biografer der lever op til THX standarderne uden at have fået certifikationen, simpelthen fordi det udover udgifterne til at bygge biografen også koster pænt mange penge at få "stemplet". 

På samme måde findes der masser af ikke-THX hjemmegrej der opfylder eller overstiger THX specifikationerne, også selv om de ikke har logoet på fronten. Ligesom tilfældet med biografen er det her dybest set en afvejning af om prisen for certificeringen står mål med et forventet mer-salg. 

Der er dog den forskel ved hjemmebrug at der udover kravene til effekt, forvrængning osv. også er et sæt filtre m.m. der skal forsøge at efterligne lyden i en rigtig biograf. Bl.a. Re-equilization som jeg også nævner i den anden tråd, som dæmper diskanten med 3 db per oktav over 7000 hz.

Herudover er der "timbre-matching" som ændrer lydkaratkteristikken mellem front og baghøjttalere, udfra en betragtning om at øret opfatter lyd forskelligt når den kommer forfra og bagfra. Derfor vil f.eks. en helikopter der i højttalerne panorerer fra front til surround skifte lydkarakter. Dette forsøger timbre-matching at rette op på.

Og endelig de-correlation, som ikke rigtig har nogen større relevans i disse digitale multikanals tider... I de gode gamle pro-logic dage var der kun een surround kanal (mono) som blev spillet fra to højttalere. Dengang var placeringen af lydeffekter i surrounden ikke retningsbestemt som i dag hvor man har stereo i surroundkanalerne (og i mange tilfælde ovenikøbet surround-center). De-correlation havde til formål at gøre lydfeltet fra surround-kanalen så diffust som muligt, så man netop IKKE kunne retningsbestemme det, lyden skulle blot lyde som om den kom "et eller andet sted bagfra".

I dag er der en lille rest af de-correlation tanken tilbage når man taler 7.1 anlæg - de to surround-back kanaler spiller nemlig i mono, og her går THX kredsene så ind og gør signalet til en slags "pseudo-stereo". 

Så både Mr. MBG og Acer har for så vidt (delvis) ret. Det skal opfattes som et kvalitetsbegreb - men er (netop af samme grund) også en salgsparameter. Men det er bestemt ikke ensbetydende med at et anlæg SKAL være THX mærket for at give den endegyldige, ultimative biografoplevelse.

Reelt har THX efter min mening ikke den store berettigelse medmindre man for det første indretter et egentligt home-theater med alt hvad det indebærer af ombygninger og liggen på knæ for fruen, og for det andet rent faktisk ser film ved reference-niveau, hvilket i film-sammenhæng er op til 105 db (110 db for subwooferen) overalt i rummet hvilket er BRAGENDE højt i en dagligstue. Og selv her er THX ikke et must, blot en option som man må afgøre med sig selv om man har behov for.

Må lige fra sidelinien klappe i mine hænder. Det er sq iorden det der. Fedt at se én som kan hive så kompliceret teknik ned hvor almindelige mennesker kan være med. Mr. Rogue, i disse 007 dage må du ophøjes til super agent

Musashi - en simpel samurai

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 December 2006 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

da jeg modtog min Jamo D6 center, skimtede jeg lige den vejledning der var med for at se om der stod nået spænde i den,

der var et parameter i, hvor der stod, hvornår man kan sige at man hører THX standard, og der skal skrues op,

vil mene at os som har BIffen på under 20 Kvm. ikke kan udnytte THX standarden ordentlig, da vores lyd nok bliver for klemt ved så høj styrke

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 03 December 2006 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Nemlig !

Og det har ALLE dage været det mest åndsvage de har lavet !

Og den fidus har THX tyvstjålet fra Yamaha, som i alle deres dekoder har brugt det at lave delay i (mono) bagkanalerne.

Mit råd er glem ALT om THX, og koncentrer dig om at opbygge et anlæg DU syndes lyder godt.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 December 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

RogueAgent må jeg spørger hvor du har alt den viden fra bla. om THX og i den anden tråd om DTS og Dolby Digital ?

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 03 December 2006 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Er helt enig i, at der findes masser af grej (specielt forstærkere) der ikke er THX certificerede men fuldt ud lever op til kravene eller overstiger dem.

Det er dog værd at nævne, at hvis man i hjemmebioen vælger at køre med THX højttalere er det en fordel med en processor der også er THX, der deles nemlig skarpere mellem sub og sat en man normalt gør.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Mr. MBG skrev:
RogueAgent må jeg spørger hvor du har alt den viden fra bla. om THX og i den anden tråd om DTS og Dolby Digital ?
Tjaah - det er jo startet med almindelig interesse for hjemmebiogrej... Jeg købte min første DPL surroundforstærker (en Sherwood, nogen der kan huske dem..? ) i 1991/92 (kan ikke huske det præcis, er ved at blive gammel... ), har haft laserdisc næsten ligeså længe, og vil næsten vove den påstand at jeg var blandt de første 5-10 i Danmark der købte en receiver med indbygget Dolby Digital dekoder (når man ikke tæller amerikansk import ihvertfald), en Kenwood 880D, som blev introduceret en måneds tid før Yamahas første forstærker med DD (som jeg havde købt hvis den var kommet først..! )

Jeg har så løbende opgraderet mit grej, og har selvsagt læst og lyttet mig frem til så meget information som muligt for at gøre de rigtige valg. (Husk, dette startede før www var hvermandseje, så man kunne ikke bare google sig frem til tingene, eller spørge i et forum..! )

Siden 1998 har jeg så arbejdet for et filmselskab, de første 4 år i biografdistributionen, men siden 2002 som produktionskoordinator og "teknisk guru" på DVD produktioner, og her har jeg jo så fået brug for al den viden jeg har samlet op over de sidste 10-15 år.

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Sendt: 03 December 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

RogueAgent skrev:

Og det har ALLE dage været det mest åndsvage de har lavet !

Nu er det jo sådan, at grunden til at THX dæmper diskanten er, at højtalere i biografer typisk er placeret bag, og spiller igennem, lærredet - det tager naturligvis noget af diskanten, og for at kompensere for dette indspilles filmlyd typisk med forstærket diskant. Når man så ikke har sine højtalere placeret bag et lærred i hjemmebiografen, får man naturligvis for høj og skinger en diskant, som THX så kompenserer for...

Har du mistet så meget af din hørelse, at du også skruer op for diskanten når du lytter til musik på et almindeligt stereoanlæg? Så er det klart THX kompenseringen af diskantniveauet virker tåbelig på dig - men for de fleste med normal hørelse, vil jeg vove den påstand, at uden THX (eller tilsvarende manuel justering af diskant-niveauet) bliver man hurtigere "lyttetræt" ved et moderat eller kraftigt lydniveau, hvilket jo specielt er uhensigtsmæssigt ved filmlytning

MVH.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 03 December 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Er der ikke noget med at HIGH-END som Lexon har fået lov af THX til at fjerne den dæmper af diskanten med 3 db per oktav over 7000 hz, og stadig få lov til at kalde det for THX.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

erla skrev:
Nu er det jo sådan, at grunden til at THX dæmper diskanten er, at højtalere i biografer typisk er placeret bag, og spiller igennem, lærredet - det tager naturligvis noget af diskanten, og for at kompensere for dette indspilles filmlyd typisk med forstærket diskant. Når man så ikke har sine højtalere placeret bag et lærred i hjemmebiografen, får man naturligvis for høj og skinger en diskant, som THX så kompenserer for...

Mjaah - det skrev jeg faktisk selv i en anden tråd så sent som i går. Så kom der et uddybende spørgsmål fra en anden som fik mig til lige at læse op på nogen ting jeg ikke havde fulgt op på i et godt stykke tid. Læs bl.a. her:

"Re-Eq, or ReEqualization.  Ironically this is the best known, and the single most misunderstood element of a THX processor.  Remember we said that Tom Holman found sound tracks sounded different in the home-style rooms?  One of the reasons was that they were coming across as too bright, which is a fancy way of saying there is too much treble.  Why?  The equipment was excellent, high fidelity stuff.  The "culprit" if you will, was the room itself.  Lacking the extensive acoustical treatments of professional sound and production rooms, high frequency energy is bounced around and sustained.  At elevated playback levels (at or close to reference) it gets subjectively worse and you start to squint.  Here is the very first example of what THX does to address the realities of the consumer market:  THX knew that no one would be talked into turning their family's living room into a sound studio.  Instead, Re-Eq simply applies a rational, mild roll-off of the high frequencies. It's that simple. 

Everything you have read about movie sound tracks themselves having too much high frequency energy, including what THX's own marketing department has put out there, is inaccurate.  The treble is not exaggerated by the sound artist to overcome the perforated screens at the theater (the theater does its own EQ to address that).  The tracks do not have too much treble because movie theaters are aligned to something called the X-Curve.  We have an entire article on the history of cinema sound system curves which discusses the relevance of the X-Curve, and why it has absolutely nothing to do with why sound tracks sound too bright in a home.  Please feel free to digest it when you are done here."

Kilde: www.hometheaterhifi.com

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Er der ikke noget med at HIGH-END som Lexon har fået lov af THX til at fjerne den dæmper af diskanten med 3 db per oktav over 7000 hz, og stadig få lov til at kalde det for THX.
Jeg vil tro at de har fået lov til at gøre det valgfrit hvilke af de tre THX filtere (Re-eq, Timbrematching og De-correlation) man ønsker at anvende i en given situation. Jeg tvivler kraftigt på at de har fået lov helt at udelade visse dele af THX specifikationerne fra processoren og stadig få en THX certificering. Men jeg ved det ikke - er der nogen Lexicon ejere der læser med..?

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 December 2006 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Ja det kan jeg godt se RogueAgent hehe

Så burde man havde bare en smulle styr på tingene ;oD

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne