Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 14:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Selvbyg akustikplader (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 03 December 2006 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået en fikse idé at lave mine egne akustikplader. Til det formål har jeg købt mig nogle malerilærreder og jeg påtænker at sætte noget frontstof henover dem. Under frontstoffet vil jeg lægge noget vat. Det må være ret absorberende. Hvor køber man noget frontstof billigt?

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Pusling
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 03 December 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Tror jeg ville prøe en billyd forretning de har både frontstof, æmpeuld af forskellig slags og evt. beklædnings stof til når de bygger dørsider og baskasser.

Mvh.

Til top Vis Pusling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pusling

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 03 December 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

xo skrev:
Hvor køber man noget frontstof billigt?

I enhver stofforretning. Bare fordi det er til lyd, skal det ikke være noget specielt i denne sammenhæng. Så bare spørg din kone/kæreste, hvilken farve hun helst vil have.

Det er kun til frontstof på højttalere, man lige skal være varsom med at vælge stof.

Har du set demher: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4212

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Du er med på at det skal ha samme egenskaber som højttalerfrontstof, ikke? Det er nemlig det jeg leder efter. Jeg mener vattet dæmper bedre end alm stof og derfor vil jeg gerne ha et frontstof a la højttaler frontstof der lader lyden passere igennem stoffet og ind til vattet.

Den tråd du henviser til har jeg set for lang tid siden, jeg mener dog min løsning er mere enkel.

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Sendt: 03 December 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

xo skrev:

Du er med på at det skal ha samme egenskaber som højttalerfrontstof, ikke? Det er nemlig det jeg leder efter. Jeg mener vattet dæmper bedre end alm stof og derfor vil jeg gerne ha et frontstof a la højttaler frontstof der lader lyden passere igennem stoffet og ind til vattet.

Den tråd du henviser til har jeg set for lang tid siden, jeg mener dog min løsning er mere enkel.

Jeg tror du skal læse lidt mere teori omkring emnet lyddæmpning. Jeg har ikke nok viden til at kunne guide dig fuldstændigt, men en ting er sikkert, hvis du bruger alm. stof på dine dæmpebafler så skal de nok virke! -det hele er jo med til at dæmpe!

Hvis jeg skulle fokusere på at dæmpe et rum ville jeg fokusere på at dæmpe bassen i rummet, så skal resten nok følge med. med din løsning lyder det som om du vil dæmpe diskanten?

En billig og god løsning er at købe rockwool eller lign. og smide det ind i nogle rammer af træ som derefterer beklæt med stof. -lyden skal nok nå der ind selvom det er normalt stof!

bare lige mine tanker om det, keep in mind at jeg ikke er ekspert, jeg har bare undersøgt lidt og set hvordan det er blevet gjort i et studie, men der brugte de vidst også rockfon plader..

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Naturligvis vil alm stof dæmpe, det siger sig selv, men som jeg skriver så tror jeg at vat dæmper bedre. Der er en chance for, at jeg ved at anvende alm stof, vil ha en dårligere absorption, det er jeg ikke interesseret i. Det er hele rationalet for at bruge rigtigt frontstof. Vat har også en ret speciel struktur som jeg tror kan have gode egenskaber. De nedre frekvenser skal såmænd nok blive dæmpet men det er især de øvre frekvenser jeg er optaget af. Densiteten af vattet er også en mulig parameter der kan eksperimentere med. Men jeg vil først afprøve det her - så må det bære eller briste i praksis.

Clouseau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 December 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Synes det er en kanon ide , keep pushing , lad os høre hvordan det går

Mvh Clouseau

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Sendt: 03 December 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

xo skrev:

Naturligvis vil alm stof dæmpe, det siger sig selv, men som jeg skriver så tror jeg at vat dæmper bedre. Der er en chance for, at jeg ved at anvende alm stof, vil ha en dårligere absorption, det er jeg ikke interesseret i. Det er hele rationalet for at bruge rigtigt frontstof. Vat har også en ret speciel struktur som jeg tror kan have gode egenskaber. De nedre frekvenser skal såmænd nok blive dæmpet men det er især de øvre frekvenser jeg er optaget af. Densiteten af vattet er også en mulig parameter der kan eksperimentere med. Men jeg vil først afprøve det her - så må det bære eller briste i praksis.

Du ser lidt forkert på det. Bassen er det sværeste at dæmpe, den har mest energi derfor skal der mere "vægt" i dæmpematerialet til at dæmpe den. diskanten dør jo meget let! Du kan jo prøve at hænge et stykke stof op foran din diskant i dine ht. og du vil høre at den tager ret meget.

Hvis du gerne vil have dæmpet dit rum så du hører det der kommer ud af højtalerne og ikke andet, så skal du tænke på at dæmpe bassen! -diskanten skal nok blive dæmpet...

Stenuld er godt, altså rockwool.

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 December 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Jeg kan anbefale at læse lidt af Jon Risch http://www.geocities.com/jonrisch/a1.htm

Han har mange gode ide'er til selvbyg akustikplader og basabsorbanter. Hvis du vil dæmpe diskanten skal din overflade af stoffet have egenskaber som frontstof, men for bas er det uden betydning. HVis du kan puste igennem det uden det store besvær så er du nok på rette vej. Er det for tæt vil det reflektere en del diskant. Jeg har set nogle diskutioner på www.audioasylum.com hvor Jon anbefaler nogle flade paneler hængt på vægen med hessian som frontstof og en komprimeret glasfiber eller akustilux i rammen. Den skal helst hænge lidt fra væggen (4-8 cm) for at få optimal effekt. Ellers er hans quick and dirty bastrap også værd at eksperimentere med. Det er i princippet bare en pakke glasfiber man lader blive i plastikken og trækker en stofpose over efter eget vald (han anbefaler Burlap = Hessian/sækkelærred eller højtaler frontstof). Bassen kan fint trænge igennem plasten og da glasfiberen er komprimeret vil den virke som en udemærket absorbant. Gode basabsorbanter er kendetegnet ved størrelsen. Så en til to pakker i hvert hjørne af lytterummet burde have en ganske overbevisnede effekt. Virker det ikke så skal det bare op på loftet og lune lidt i de kolde vinter aftner ;o)

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Adamfelix skrev:
xo skrev:

Du ser lidt forkert på det. Bassen er det sværeste at dæmpe, den har mest energi derfor skal der mere "vægt" i dæmpematerialet til at dæmpe den. diskanten dør jo meget let! Du kan jo prøve at hænge et stykke stof op foran din diskant i dine ht. og du vil høre at den tager ret meget.

Hvis du gerne vil have dæmpet dit rum så du hører det der kommer ud af højtalerne og ikke andet, så skal du tænke på at dæmpe bassen! -diskanten skal nok blive dæmpet...

Stenuld er godt, altså rockwool.

Det kan du ha en pointe i. Det vil dog betyde at mine plader ikke er så egnede. Men de kan da modificeres.

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:

Jeg kan anbefale at læse lidt af Jon Risch http://www.geocities.com/jonrisch/a1.htm

Han har mange gode ide'er til selvbyg akustikplader og basabsorbanter. Hvis du vil dæmpe diskanten skal din overflade af stoffet have egenskaber som frontstof, men for bas er det uden betydning. HVis du kan puste igennem det uden det store besvær så er du nok på rette vej. Er det for tæt vil det reflektere en del diskant. Jeg har set nogle diskutioner på www.audioasylum.com hvor Jon anbefaler nogle flade paneler hængt på vægen med hessian som frontstof og en komprimeret glasfiber eller akustilux i rammen. Den skal helst hænge lidt fra væggen (4-8 cm) for at få optimal effekt. Ellers er hans quick and dirty bastrap også værd at eksperimentere med. Det er i princippet bare en pakke glasfiber man lader blive i plastikken og trækker en stofpose over efter eget vald (han anbefaler Burlap = Hessian/sækkelærred eller højtaler frontstof). Bassen kan fint trænge igennem plasten og da glasfiberen er komprimeret vil den virke som en udemærket absorbant. Gode basabsorbanter er kendetegnet ved størrelsen. Så en til to pakker i hvert hjørne af lytterummet burde have en ganske overbevisnede effekt. Virker det ikke så skal det bare op på loftet og lune lidt i de kolde vinter aftner ;o)

Mvh

Det vil jeg se nærmere på!

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 December 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Her lidt frisk erfaring:

Et lytterum på 25 m2, krævede 6m2 dæmpemateriale monteret på væggene for at bringe efterklangen ned fra 0,5-0,8 sekund til 0,4-0,5.

Dæmpematerialet er 50 mm tykt og sidder i trækasser med 150 mm luft bag.

Konklusioner er:

- du behøver flere m2 end du forventer

- afstanden (luften) bag dæmpepladerne er meget vigtig, jo mere des bedre dæmpning

Jeg kan afgjort anbefale AQustic plader fra Fiberfloat i Sverige, de koster kun 250,- pr. m2.

Go' fornøjelse !

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 04 December 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

XO: Der er ret mange "mener og "tror" i alt det, du skriver. Og alt dette er der skrevet stolpe op og ned om mange steder. Og der er også opgivet, hvor meget forskellige stoffer dæmper. Sjovt nok gik jeg på jagt efter dæmpningskoefficienten på bomuld (vat er jo bomuld), men endnu har jeg ikke fundet den. På stenuld er den 0,8-1,0 ved 1000 Hz alt efter tykkelse og placering. Så har du en "pegefinger".

Jeg tror, at vat dæmper mindre end rockwool, stenuld og deslige, fordi der er for lidt materiale til at dæmpe lydbølgerne. Du kan presse det sammen og gøre det mere tæt på den måde, men jeg tvivler på effekten af resultatet.

Et oplæg til læsning: http://users.cybercity.dk/~ida2439/athome/rumakus.htm

Og High Fidelity 9/90, 10/90 og 12/90.

Men du er da velkommen til at prøve. Husk og skriv om resultaterne.

Kan man ikke købe frontstof til højttalere hos Frequence og/eller DAT? Og sådan noget har da ikke nogen absorbsion (=meget dårlig?) . . . ?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2006 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Hele meningen er at pladen skal ha en pæn visuel flade men lade alle frekvenser trænge igennem så materialet bagved kan dæmpe. Jeg har ikke læst alverdens teori på det her område, men der skal næppe raketvidenskab til at afprøve nogle materialer og tykkelser, det gør jeg så. Jeg tror stadig at vat er bedre og mindre reflekterende end et fast stof med en mere rigid struktur. Men hvor meget bedre, det er et andet spørgsmål. Det jeg vil prøve er nok en sandwhich af materialer. Men tykkelsen skal øges, det er jeg indstillet på. Men jeg skal såmænd ikke skrive nogen PhD afhandling, blot finde et acceptabelt resultat der virker for mig.

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 December 2006 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har en del erfaring med DIY akustik og jeg vil give MOtherFREAK ret i at der skal flere M2 til end man forventer.

Som regel hjælper en fornuftig møblering af rummet.

• Som udgangspunkt er et godt gulvtæppe evt i to lag altid godt.
  • Gardiner gerne kraftige og i to lag hjælper også.
  • Reoler med masser af bøger, evt. forskudt i reolens dybde.
  • Billeder på væggene bør vinkles i forskellige reninger fra væggen.

Det er vigtigt når man vælger stof at fravælge kunststof, uld eller bomuld er godt.

Nu er viden som bekendt bedre end tro og i denne sammenhæng kan du hurtigt komme til at spilde både tid og penge på ingen ting. Derfor her et par links;

http://www.ethanwiner.com/acoustics.html#part1

http://www.asc-hifi.com/acoustic_basics.htm#1

http://www.hunecke.de/german/rechenservice/rechenservice.htm

http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 05 December 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

xo skrev:
Hele meningen er at pladen skal ha en pæn visuel flade men lade alle frekvenser trænge igennem så materialet bagved kan dæmpe. Jeg har ikke læst alverdens teori på det her område, men der skal næppe raketvidenskab til at afprøve nogle materialer og tykkelser, det gør jeg så. Jeg tror stadig at vat er bedre og mindre reflekterende end et fast stof med en mere rigid struktur. Men hvor meget bedre, det er et andet spørgsmål. Det jeg vil prøve er nok en sandwhich af materialer. Men tykkelsen skal øges, det er jeg indstillet på. Men jeg skal såmænd ikke skrive nogen PhD afhandling, blot finde et acceptabelt resultat der virker for mig.

Ingen bér om en PhD afhandling, men prøver du forskellige materialer kan du hjælpe andre ved at skrive lidt om dine erfaringer.

Bruce Lee
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Wvack skrev:
xo skrev:

Ingen bér om en PhD afhandling, men prøver du forskellige materialer kan du hjælpe andre ved at skrive lidt om dine erfaringer.

Og det vil jeg gøre. Jeg har netop lavet en plade mere og i går bestilte jeg hvidt frontstof. Senere vil jeg lave en sandwhich konstruktion med et lag vat og et lag rockwool. Det er nok den mest enkle opskrift på akustikplader man kan få. OK, man kan også købe det færdigt...

Derudover har jeg købt to pyramide diffusorer af Sjoenne. Det kan dårligt gå baglæns.

Det er da også nogle fremragende referencer der er kommet, men jeg vil nu begynde med at prøve mig frem først.

Langendorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Sendt: 15 April 2009 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Ved godt det er et gammelt indlæg.

Men hvad var konklusionen med de lærreder og vat? Jeg står selv med en helvedes efterklang og det her lød til at være en let og hurtig løsning
Til top Vis Langendorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Langendorf

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 April 2009 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

prøv evt at se hvad der findes til lydstudier http://www.thomann.de/dk/cat_GK_stak.html

hvis bassen er et problem prøv evt med nogle basfælder

jeg har sat 2 pakker af dette knop skum op i stuen ,diskanten er nu meget klar og perspektivet er knivskarpt http://www.thomann.de/dk/the_takustik_noppenschaum_1030_4er_ set.htm

og det kostede mig 550kr for 8 m2 akustik skum ,incl forsendelse

her er lige et link til frontstof og filt http://www.thomann.de/dk/cat.html?gf=tilbehoer_til_hoejttale re&oa=smb

kan gtodt anbefale thomann de har en dansk webshop ,og jeg har handlet der mere end 10 gange ,og har ikke haft problemmer med dem eller deres kundeservice

mvh frede

Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes