Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 04:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Nad T763, mere effekt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Holden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 03 December 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er kommet lidt i tvivl om der skal investeres i en Nad C272 effektforstærker til min Nad T763 reciever. Mine højtalere er B&W 604s3 hvor der er tilhørende B&W 602 s3 samt en LCR600s3 center højtaler.

Når der bankes helt op for anlæget vil jeg mene at fronterne godt kunne bruge mere power. Er der nok power i recieveren eller vil de store fronter have glæde af mere effekt? Et godt tilbud på en C272 på 2200 kr. har fået mig til at overveje købet, men hvis resultatet kan være det samme vil jeg selvfølgelig ikke købe den.

På forhånd tak,

Holden

Til top Vis Holden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holden

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 December 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Nu er NAD's receivere jo ikke kendt for at være svage, men derfor kan man jo altid bruge lidt ekstra muskler, samtidig vil det jo give receiveren lidt ekstra overskud til de øvrige kanaler.

Du skal ikke regne med at det giver en kæmpe forskel, men det vil typisk give bedre kontrol over højttalerne og det vil være mest udtalt når der spilles højt.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Holden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Nu er NAD's receivere jo ikke kendt for at være svage, men derfor kan man jo altid bruge lidt ekstra muskler, samtidig vil det jo give receiveren lidt ekstra overskud til de øvrige kanaler.

Du skal ikke regne med at det giver en kæmpe forskel, men det vil typisk give bedre kontrol over højttalerne og det vil være mest udtalt når der spilles højt.

Ja det var også det jeg havde regnet med- at der vil komme mere kontrol over lyden hvis der spilles højt. Hvordan kobler man effektforstærkeren til recieveren, hvilket kabel bliver der brugt? Skal man tænke på andet når man har en effektforstærker eller noget man skal være opmærksom på?

Tak for indlæget

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Bag på din receiver finder du "pre-out". Det bruger du ganske alimindelige phonokabler (gerne fornuftig kvalitet selvfølgelig) og forbinder front left & right til effektforstærkerens indgange.
Og så skal du selvfølgelig huske at flytte højttalerkablerne til effektforstærkeren

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 December 2006 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Du kobler effektforstærkeren til ved at tilslutte pre-out (Front Left / Front Right) fra recieveren til line-in (Left / Right) på effektforstærkeren - du skal bruge et almindeligt stereo phono kabel (2xRCA <-> 2xRCA). Så tilslutter du dine fronter til effektforstærkeren med dine eksisterende højtalerkabler.

Du skal så kalibrere din surround settings i din reciever bagefter, da din effektforstærker jo ikke giver samme output som recieveren.

Ellers er der ikke noget du skal tænke over - udover måske naboerne

MVH.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

erla skrev:

Du skal så kalibrere din surround settings i din reciever bagefter, da din effektforstærker jo ikke giver samme output som recieveren.

Det er ikke sikkert det er nødvendigt, jeg brugte 3 forskellige effektforstærkere sammen med min gamle reciever og det var faktisk ikke nødvendigt at ændre på indstillingerne. Men det er da helt sikkert værd at være opmærksom på.

Holden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Der fik jeg lige to gode svar på mit spørgsmål. Meget præcist og enkelt, tak for det 

Jeg regner med at skal købe den effektforstærker snarrest, i håbet om at lyden bliver mere præcis når der spilles højt, men også for at prøve lidt nyt. Det stero phono kabel skulle da være til at få fat i, tror forreten jeg har et par stykker liggende her hjemme i en ordentlig kabel-rodekasse

Mht. naboer. Så er der heldigvis flere marker imellem, så det skulle ikke være noget problem. Jo mindre det spiller så højt at det blæser taget af huset... men dog 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes