Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 22:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: innovativt design? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 08 December 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

.

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 December 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Hej Anders.

Højttalerne ser interessante ud, men du skriver ikke ret meget om hvordan de lyder? Har du regnet på dem inden du gik igang, eller er kabinetvolumen lidt mere tilfældig? Kan godt lide den måde de er "integreret" med standeren.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 December 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

De minder mig om noget: B&W Matrix 800. Men de vender ikke helt ens. Og 800'erne er jo osse en del større. Bortset fra det: "CV kan rende og skide"....: Oplevede du nogen sinde Peter Lyngdorfs demoer med CV jordskælvshornene i 80'erne? Man kan vist med god ret sige at du kan få CV-højttalere, som kan spille nøjagtigt lige så højt som du har lyst til og kan tåle. Det er kun et spørgsmål om størrelse og pris. Jordskælvsdemoerne var sindssyge. Hele kroppen rystede, og øjnene føltes som om de stod og pulserede i hulerne. For slet ikke at tale om buksebenene.... Peter skruede op indtil en lysekrone faldt ned eller en rude sprang eller andet gik i stykker. Prøv lige det med et trommesæt.... Der er ingen grund til at rakke ned på CV, selv om det åbenbart er populært for tiden.

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 December 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Hov- billedet forsvandt.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 December 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Sød og anderledes, den kan jeg li

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:

De minder mig om noget: B&W Matrix 800. Men de vender ikke helt ens. Og 800'erne er jo osse en del større. Bortset fra det: "CV kan rende og skide"....: Oplevede du nogen sinde Peter Lyngdorfs demoer med CV jordskælvshornene i 80'erne? Man kan vist med god ret sige at du kan få CV-højttalere, som kan spille nøjagtigt lige så højt som du har lyst til og kan tåle. Det er kun et spørgsmål om størrelse og pris. Jordskælvsdemoerne var sindssyge. Hele kroppen rystede, og øjnene føltes som om de stod og pulserede i hulerne. For slet ikke at tale om buksebenene.... Peter skruede op indtil en lysekrone faldt ned eller en rude sprang eller andet gik i stykker. Prøv lige det med et trommesæt.... Der er ingen grund til at rakke ned på CV, selv om det åbenbart er populært for tiden.

nej så gammel er jeg heldigvis ikke..

jeg mente ikke noget med det og jeg er overbevist om at cv har lavet noget som kan overdøve alle trommer.  jeg prøvede bare sige at de trommer går gennem marv og ben.. og vægge.. er der noget der kan ødelægge dagen er det lillebror der giver den gas med en 2 timers trommesolo

hvordan de spiller? godt vil jeg sige.. en tier på at i ikke kan finde bedre lyd pr. krone.. grundet at jeg kender en flink mand der havde et stort lager af meget fine enheder fik jeg dem direkte latterligt billigt (han er forresten professionel high end selvbygger idag) gæt en pris! i bliver overrasket..  1100 med det hele, al træet var gratis! skulle jeg finde nogle minusser er der lige to ting:

den øverste mellemtone bliver nogle gange lidt uklar, og jeg kunne have en mistanke om at det er fordi der bliver delt en smule for højt.. heldigvis er det ikke noget man lægger så meget mærke til.. den største anke er at diskanten ligger nogle dB under hvad den burde, hvilket nok kommer sig af at jeg skiftede enheder på et tidspunkt (jeg kune forestille mig at de nye har lidt højere følsomhed end de gamle(man kan se en af dem på hjørneracket(peerless))), så jeg kunne egentlig godt bruge et nyt filter og noget måle udstyr, men det bliver ikke lige med det første.

de kan spille lige så højt som jeg har lyst til og jeg har nogen gange også et kapløb med brormand om hvem der overdøver hvem, men de forvrænger slet ikke, forstærkeren er den første der dør hvis jeg skruer for højt op. der udover går de også meget dybt og med noget musik får hele værelset (og det ved siden af) en ordentlig rystetur uden jeg egentlig kan høre ret meget output.

det er ikke den mest gennemtænkte og vel-afstemte konstruktion der findes, men alt i alt lyder de godt og de er især glade for lækker akustisk musik med kvindestemme og kontrabas, det får meget krop og fyldighed men forbliver alligevel detaljerigt (nora jones er et godt eksempel) men en omgang house på 180 dB skræmmer dem absolut heller ikke..

MEN til prisen kan intet high end konkurere med dem!

mvh anders

popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 December 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

180dB håber jeg da ikke, det er vidst nok til og gi lidt blod i ørene  er smertegrænsen ikke 120dB

Men ellers sjovt nok design

Mit Setup
Til top Vis popeye_2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af popeye_2k Besøg popeye_2k's Websted

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 December 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

"men en omgang house på 180 dB skræmmer dem absolut heller ikke.."

Ved du hvor meget 180 dB er?

Det vil kræve ca. 32 stk. 18" Cerwin Vega Strokers i en bilkabine at lave det lydtryk... Og nå ja, så skal du også bruge en 32.000 Watt RMS...

God weekend!

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

ja jeg ved godt hvor meget 180dB er.. man når ikke at høre 180dB da ens lunger sprænger inden.. det skete faktisk for en eller anden gut da han sad og hørte musik i hans bil.. så kan man da snakke om killer-bas..

og nej selvfølgelig spiller jeg ikke med 180 dB

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Det vil kræve ca. 32 stk. 18" Cerwin Vega Strokers i en bilkabine at lave det lydtryk... Og nå ja, så skal du også bruge en 32.000 Watt RMS...

God weekend!

faktisk blev der i en fiat panda målt lydtryk på 173 (!) dB til et brian-arrangement der hedder dB drag.. det skulle undre mig hvis man kunne klemme mere end 4 strokere ind i sådan en fætter..

hvordan går det egentlig med dit højtaler projekt neeper? det ser godt ud på trods af at de ikke helt når finishen på mine.. hey, skal vi ikke indgå partnerskab? mine kunne hedde "perfection 2"

nej hvordan går det egentlig med dem?

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 December 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Wow de ser rigtig godt ud. faktisk ret smart design.

Good work!

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

.

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 08 December 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

djaan skrev:
Neeper skrev:

God weekend!

faktisk blev der i en fiat panda målt lydtryk på 173 (!) dB til et brian-arrangement der hedder dB drag.. det skulle undre mig hvis man kunne klemme mere end 4 strokere ind i sådan en fætter..

hvordan går det egentlig med dit højtaler projekt neeper? det ser godt ud på trods af at de ikke helt når finishen på mine.. hey, skal vi ikke indgå partnerskab? mine kunne hedde "perfection 2"

Hej djaan

Nu er der mange måder at måle reelt lydtryk på... Jeg kan huske der engang var en VW boble med 8 x 15" CV Stroker og nogle tusinde watt. Den nåede 162 dB mener jeg... Og hver gang man skal 6 dB højere op, så skal man fordoble membranarealet (eller slaglængden)...

Jeg har ikke fulgt med de sidst mange år i det der hjernedød dB dragrace, så jeg ved ikke engang hvad rekorden er... Man skal huske på at dB lydtrykket er målt logaritmisk... Atombomben over Hiroshima lavede 248 dB lydtryk... 

Jeg mangler stadig mine højttaler kabinetter.. Det går ikke så stærkt ovre i det mørke jylland

Men jeg har 100 Scan-Speak basser og 50 diskanter, så om ikke andet kan jeg da bygge et sæt 12 meter høje DIY linesource højttalere...

Kald du bare dine for Perfection 2... He he... ;)

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:
djaan skrev:
Neeper skrev:

God weekend!

Hej djaan

Nu er der mange måder at måle reelt lydtryk på... Jeg kan huske der engang var en VW boble med 8 x 15" CV Stroker og nogle tusinde watt. Den nåede 162 dB mener jeg... Og hver gang man skal 3 dB højere op, så skal man fordoble membranarealet (eller slaglængden)...

Jeg har ikke fulgt med de sidst mange år i det der hjernedød dB dragrace, så jeg ved ikke engang hvad rekorden er... Man skal huske på at dB lydtrykket er målt logaritmisk... Atombomben over Hiroshima lavede 248 dB lydtryk... 

Jeg mangler stadig mine højttaler kabinetter.. Det går ikke så stærkt ovre i det mørke jylland

Men jeg har 100 Scan-Speak basser og 50 diskanter, så om ikke andet kan jeg da bygge et sæt 12 meter høje DIY linesource højttalere...

Kald du bare dine for Perfection 2... He he... ;)

Mvh Kim

skal du være fræk din flabede kjuwenhavner knejt?

det ville da ikke være så ringe.. fører du det ud i livet så kommer jeg altså lige forbi til en lytter..

sådan en slags "megaline mk2" kunne da være cool.. sig til hvis du ikke syntes du kan overskue alle enhederne så er min brevsprække altid åben

mvh anders

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 08 December 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hej igen...

Har lige opdaget jeg har lavet en skrivefejl... Det er selvfølgelig 6 dB mere man får ved en membranfordobling...

Nå, ej jeg har ellers tidligere synes at linesource var spændende, men Tact har allerede en med 12 stk. 15W per side... Og tror man kan lave noget der en endnu mere spændende...

Den næste (såfremt jeg ikke går på røven inden...) bliver nok med 8 x 8" (22W) per side... :)

Mvh Kim

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Hej igen...

Har lige opdaget jeg har lavet en skrivefejl... Det er selvfølgelig 6 dB mere man får ved en membranfordobling...

Nå, ej jeg har ellers tidligere synes at linesource var spændende, men Tact har allerede en med 12 stk. 15W per side... Og tror man kan lave noget der en endnu mere spændende...

Den næste (såfremt jeg ikke går på røven inden...) bliver nok med 8 x 8" (22W) per side... :)

Mvh Kim

så du har planer om flere modeller ud over perfection 1?

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 08 December 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

djaan skrev:
Neeper skrev:

Hej igen...

Mvh Kim

så du har planer om flere modeller ud over perfection 1?

Ja, da! Det her er forhåbentlig bare begyndelsen... Jeg kan sjældent sove pga. alle de ideér jeg har... He he.. :)  

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

hvornår regner du med at afsløre noget?

kan man håbe på at måske se en tegning eller noget nu?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 December 2006 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Tjah, fordobling af membranareal skulle medføre +3 dB følsomhed & +3 dB belastbarhed = 6 dB!
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

kan man regne sådan?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave