| Forfatter |
|
tholeth Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg har investeret i en Zepto 6615WD.. jeg vil gerne have den koblet til min surround reciever således at jeg får det bedste ud af dets 7.1 Digital Surround Sound lydkort
på tweak up står der:
"Lad os kigge, hvad der denne gang er placeret på denne bærbares højre side. Helt til venstre er placeret lydudgang og mikrofon indgang. Lydudganden fungerer både til almindeligt mini-jack stik, men også som optisk udgang. For at benytte den som optisk udgang, skal der anvendes en konverter - denne kaldes for en "Optical Adapter TOSL 3.5mm" og følger ikke med. "
http://www.tweakup.dk/article/907/dk/
på zeptos hjemmeside står der
"Det suveræne surround sound lydkort med hele 7.1 digital lyd og S/PDIF udgang gør, at du kan tilslutte Znote 6615WD direkte til dit surround sound anlæg og få en endnu vildere billed/lyd oplevelse ud af dette multimedia center af en bærbar PC. "
Det er her jeg er stået af, for er ikke særlig ekspert til den slags,, men har undersøgt det lidt, men spørgsmålet er om jeg kan bruge et SPDIF Koaxial Digital Audio Kabel (MiniJack - Phono) kabel direkte fra lydudgang på notebooken til den koaxiale lydingang på recieveren? eller skal man i dette tilfælde sætte den til en SPDIF-indgangen på recieveren, og i dette tilfælde så er det vel i RCA-phono stikket??
noget andet hvis man skal følge det der står på tweakups test, hvor de siger man kan benytte lydudgangen som optisk udgang ved at anvende Optical Adapter TOSL-3.5mm, så skal man ved have fat i et optisk fiberkabel og forbinde den til enten SPDIF indgangen i TOS stikket, eller kan man bare forbinde den direkte i en digital optisk lydindgang.?
Det er lidt væsentligt at vide om ens forstærker skal være udstyret med SPDIF indgange for at jeg kan koble min bærbar med digital 7.1 lyd til jo :)
håber virkelig der er nogle super dygtige eksperter derude der kan hjælpe?? :)
mange tak thomas ;)
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart er det en elektrisk digital udgang, som kan konverteres til optisk.
Hvis forstærkeren har elektrisk (også kaldet coaxial indgang) indgang er det kabel tholeth selv linker til helt korrekt. 10 meter er dog absolut maxlængde.
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
§ En tråd må være nok !
__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Umiddelbart er det en elektrisk digital udgang, som kan konverteres til optisk.
Hvis forstærkeren har elektrisk (også kaldet coaxial indgang) indgang er det kabel tholeth selv linker til helt korrekt. 10 meter er dog absolut maxlængde. |
|
|
Når nu der står i teksten citeret fra reviewet at det er en optisk digital udgang, så er der nok ikke noget, der skal konverteres.
S/P-DIF er den protokol, der benyttes ved både optisk og elektrisk digital overførsel af lyd.
S/P-DIF siger derfor ikke noget om om det er elektrisk eller optisk.
TOSHlink er det stik, der bruges til optiske konsumer-kabler.
Så hvis din receiver har optisk indgang, er det er TOSHlink-stik.
Du skal dog være opmærk på at du ikke kan overføre surround-lyd fra spil via en digital forbindelse, med mindre lydkortet understøtter Dolby Digital Live eller DTS Connect, og det tvivler jeg på at lydkortet i den bærbare gør.
Surround sound fra DVD'er og andre film, er noget problem, da de allerede er kodet i Dolby Digital eller DTS.
Jeg kan ikke lige umiddelbart finde ud af præcis hvilken lydchip, der sidder i Zepto'en.
Hvis det er en ALC861DTS-GR så understøtter det DTS Connect, men hvis det kun er et ALC861-GR så gør det ikke.
|
| Til top |
|
| |
tholeth Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tholeth Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
forresten kom lige i tvivl inde på av-connections hjemmeside, hvilken adapter jeg skal vælge,,
der er nemlig:
"Toslink -> MiniToslink plug adapter" og "MiniToslink -> Toslink adapterstik" men hvilken er det jeg skal bruge ? :) for der er prisforskel,, på ca. 10 kr, men hvilken skal jeg bruge ;) .. :)
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare du ikke køber de aller billigste tynde sorte optiske kabler (de kan knække, da de er forholdsvis stive), så vil jeg vædde på at du ikke kan høre forskel...  Der er så mange andre faktorer, der spiller ind.
Så vidt jeg kan se er det "06-067: Toslink -> MiniToslink plug adapter, 1 stk" til 19,- du skal bruge, men det står lidt kryptisk på siden og der mangler billede af den ene.
Men ellers så ring lige til AV-Connection, så du er sikker på at få det rigtige.
|
| Til top |
|
| |
tholeth Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ringede. og til folk der er interesserede så var det et Toslink -> MiniToslink plug adapter til 19,- jeg skulle bruge :) så du fik ret ;)
glæder mig til at få den sat til min nye forstærker,, men har faktisk et andet spørgsmål lige til sluts(eller måske) :
førhen i "gamle" dage, da jeg skulle forbinde en computer til et anlæg, brugte jeg en tosplits adapter til minijack, og på den måde fik man stereo ved at indsætte i porten der hed AUX,, ved ikke om den hedder noget andet i fagsprog,, men kan huske at når jeg ikke havde slukket anlægget før jeg satte stikket ind i, så skrattede det med "elektronisk støj" ud af højtalerne,, det kan vel ikke være sundt?? eller hvordan? specielt hvis der var skruet op,, det kender i vel godt?? kan man gøre noget ved det udover at slukke sit anlæg først ved denne type forbindelse,, ? :)
nu ved jeg godt at optisk forbindelse er noget andet, men betyder det så at jeg bare kan tilslutte det optiske kabel til min bærbar sådan uden videre uden at der så sker noget?? :) håber i forstår mig :) tak herfra :)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen elektrisk forbindelse i det optiske kabel, så du vil ikke de samme problemer som ved elektrisk forbindelser.
|
| Til top |
|
| |
tholeth Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe, jeg har sq købt rigeligt med kabler nu, 10m lang hq optisk kabel til ca. 230 og konverter til 20 og et coax digital kabel 3m til 120.. ;) så tror ikke jeg ska have den der adapter til 350 ;),, hehe,, men ellers tak for rådet,,
|
| Til top |
|
| |
Demo Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Status: Offline Indlæg: 180
|
| Sendt: 13 December 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har samme problem og synes egentlig alt det her er lidt forvirrende. Hvorfor kan jeg ikke bare bruge det her kabel som zuludk henviser til?
Hvorfor skal der pludselig bruges adaptorer og så et optisk kabel for sig?
Er det fordi du skal bruge en bestemt længde og det nævnte kabel ikke kan fås i den længde du skal bruge? eller er der en anden grund?
Mvh demo
|
| Til top |
|
| |
tholeth Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2006 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen jeg skulle bruge 10m, derfor kan jeg blive nød til at have et kabel på 10m, og en adaptor, for at få den længde.. :) såå,,
|
| Til top |
|
| |