Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: SPDIF vigtigt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tholeth
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 December 2006 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har investeret i en Zepto 6615WD.. jeg vil gerne have den koblet til min surround reciever således at jeg får det bedste ud af dets 7.1 Digital Surround Sound lydkort

på tweak up står der:

"Lad os kigge, hvad der denne gang er placeret på denne bærbares højre side. Helt til venstre er placeret lydudgang og mikrofon indgang. Lydudganden fungerer både til almindeligt mini-jack stik, men også som optisk udgang. For at benytte den som optisk udgang, skal der anvendes en konverter - denne kaldes for en "Optical Adapter TOSL 3.5mm" og følger ikke med.
"

http://www.tweakup.dk/article/907/dk/

på zeptos hjemmeside står der

"Det suveræne surround sound lydkort med hele 7.1 digital lyd og S/PDIF udgang gør, at du kan tilslutte Znote 6615WD direkte til dit surround sound anlæg og få en endnu vildere billed/lyd oplevelse ud af dette multimedia center af en bærbar PC. "

Det er her jeg er stået af, for er ikke særlig ekspert til den slags,, men har undersøgt det lidt, men spørgsmålet er om jeg kan bruge et SPDIF Koaxial Digital Audio Kabel (MiniJack - Phono) kabel direkte fra lydudgang på notebooken til den koaxiale lydingang på recieveren? eller skal man i dette tilfælde sætte den til en SPDIF-indgangen på recieveren, og i dette tilfælde så er det vel i RCA-phono stikket??

noget andet hvis man skal følge det der står på tweakups test, hvor de siger man kan benytte lydudgangen som optisk udgang ved at anvende Optical Adapter TOSL-3.5mm, så skal man ved have fat i et optisk fiberkabel og forbinde den til enten SPDIF indgangen i TOS stikket, eller kan man bare forbinde den direkte i en digital optisk lydindgang.?

Det er lidt væsentligt at vide om ens forstærker skal være udstyret med SPDIF indgange for at jeg kan koble min bærbar med digital 7.1 lyd til jo :)

håber virkelig der er nogle super dygtige eksperter derude der kan hjælpe?? :)

mange tak thomas ;)

Til top Vis tholeth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tholeth

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 December 2006 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

hvis du kan trække digital lyd fra minijackstikket ville jeg gøre det, alt efter hvor langt du vil trække det. Hvis du kan få et koaksialt signal ud af den ville jeg ikke investere i adapteren (måske hvis du har tænkt dig at placere computeren 25 m fra receiveren). Kort sagt, om det er optisk eller koaksialt (hvad enten det er mini -> rca eller rca -> rca) er det hele SP/DIF. Alle dine digitale indgange på din forstærker er SP/DIF
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

tholeth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2006 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

hvordan ved jeg om jeg kan få et koaksialt signal ud af den?

jeg ved at der er et rødt lys ud af mini jack stikket, som vel indikerer optisk udgang!? :O

(for 4 timer siden vil jeg ikke forstå hvad jeg snakkede om :P hehe )

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 09 December 2006 kl. 02:16 | IP-adresse registreret  

tholeth skrev:
jeg ved at der er et rødt lys ud af mini jack stikket, som vel indikerer optisk udgang!? :O

(for 4 timer siden vil jeg ikke forstå hvad jeg snakkede om :P hehe )

umiddelbart ja, men igen har jeg aldrig hørt om et såkaldt optisk minijack kabel før. Er der andre lydudgange? Eller virker den optiske også bare som analog. Hvis du har en manual eller nogle indstillingsmuligheder for dit lydkort kan jeg måske godt hjælpe dig. Prøv at sætte minijack kablet til pc'en og det røde stik i en coax indgang på forstærkeren, og så aktivere sp/dif for dit lydkort, hvis der så ikke kommer nogen lyd er det nok fordi der kun er optisk

det korte svar på dit oprindelige spørgsmål, du behøver ikke bekymre dig om SP/DIF. Men hvis du alligevel har et minijack -> rca kabel liggende kan du lige så godt bruge koaksialt fremfor optisk. Hvis du ikke har ville jeg nok undersøge priserne først og hvis det er nogenlunde det samme så gå efter optisk.

Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

tholeth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2006 kl. 02:57 | IP-adresse registreret  

der er ikke andre lydudgange, og der er jo den såkaldte konverter til optisk kabel som tweakup nævnte,, jeg har fundet ud af at et optisk kabel ca. koster 400 for 10m, hvilket er en del, hvorimod hvis det er et koaxialt kabel kun koster ca. 180 kr .. så det er jo ikke helt ligemeget,, da jeg skal investere i sådan et kabel også :)

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 December 2006 kl. 02:58 | IP-adresse registreret  

Altså.

Du kan normalt overføre dit lydsignal til en receiver således:
  • Via optisk digital-udgang.
  • Via elektrisk digital-udgang.
  • Via elektrisk analog udgang.
Til den elektriske digitale udgang skal der normalt bruges et coaxial-kabel (blot en leder med en skærm). I enderne er der normalt enten RCA-RCA eller Minijack-RCA.

Til den optiske digitale udgang skal der benyttes et optisk kabel. Altså et lyslederkabel. Der findes så vidt jeg har erfaret også små adaptore der kan konvertere det elektriske digitale signal til optisk digital.

Det elektriske analoge signal er det normale "gammeldags" signal, der normalt overføres via et Minijack-Phono.

Fælles for de to digitale-udgange på din PC er, at du skal bruge en receiver med en digital-indgang for at få lyd ud.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

tholeth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2006 kl. 03:03 | IP-adresse registreret  

jeg har tænkt mig at købe en marantz SR 5600 reciever til at modtage lyden, den kan det hele, så er spørgsmålet bare hvordan jeg bedst og biligst forbinder den til min bærbar, den gammeldags metode er udelukket.! så kan jeg jo ikke få noget ud af 7.1 digital HD audio fra min pc, men jeg vil nok helst bruge et elektrisk digitalt kabel (koaxialt),, hvis det kan lade sig gøre? :O :)

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 09 December 2006 kl. 03:03 | IP-adresse registreret  

Du har kun mulighed for digital lyd via optisk udgang.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2006 kl. 03:06 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke om dette gør sig gælende for alle notebooks, men en del PC'ere og receivere har ikke det samme nul-potentiale (stel-spænding). Det gør at når et signalkabel forbindes imellem PC'en og receiveren er der en spændingsforskel på ca. 115 V, hvilket i visse tilfælde har vist sig at brænde indgange på receivere af. Dette kan jo helt undgåes ved at benytte løsningen med det optiske kabel.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

tholeth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2006 kl. 03:08 | IP-adresse registreret  

må man ikke lige spørge om noget så,, :) ,, ER optisk ikke dårligere end koaxialt?? for hvis man nu bøjer ledningerne m.v. ,, eller hvis man tager prisen i betragtning osv.. ?! :)

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2006 kl. 03:13 | IP-adresse registreret  

Med fare for at starte en relegionskrig:

Nej. Der er ikke nogen hørbal forskel, når blot kablerne bliver holdt i en "rimelig" kvalitet. Det vil sige ikke noget med hjemmegjorte kabler konstrueret af 230 V netkabel eller lign.

Der er naturligvis visse mekaniske ulemper. Det optiske kabel kan ikke bøjes så meget som et normalt coax-kabel.

Så er der selfølgelig også prisen. De optiske kabler er normalt dyere. Det er der så ikke så meget at gøre ved.

Finder du ud af at du kan anvende et elektrisk digitalt kabel vil jeg mene det er den bedste løsning. Det er billigt og det virker.

Maxt3r
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 December 2006 kl. 03:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har også sådan en zepto laptop, og er også på bar bund med de sp/dif udgang

Evt links til disse kabler
Til top Vis Maxt3r's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maxt3r Besøg Maxt3r's Websted

tholeth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Hey har undersøgt det lidt,, men der kan ikke benyttes et koax kabel, du skal have en konverter + optisk kabel for at få digital lyd til din forstærker :) det kan fås på av-connections shop site..

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Sendt: 11 December 2006 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

tholeth skrev:

Hey har undersøgt det lidt,, men der kan ikke benyttes et koax kabel, du skal have en konverter + optisk kabel for at få digital lyd til din forstærker :) det kan fås på av-connections shop site..

Jep, rigtigt. En Mac Mini (som jeg har haft) benytter sig også en en kombineret minijack/optisk udgang. Hvis du vil tilslutte en bærbar med en sådan udgang til en receiver med optisk toslink indgang skal du benytte eks. et sådant kabel med en minijack/toslink adaptor:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/wo/Store Reentry.wo?productLearnMore=TA968

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes